[WN] Tja, en dan zit je er ineens op....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:39

spicegirl schreef:
ik denk dat plezier hebben van/met je paard, of het nu voor top-level shows is, of voor een buitenritje, het doel is van iedereen.. :j

nou dat hoop ik wel. anders wordt je paard al snel een hulpmiddel bij het behalen van JOUW resultaten. en lukt dat niet, is dat paard de dupe.

ik heb mijn vorige merrie ook zelf in gereden. ook met ups en downs.. maar uiteindelijk was ik wel een 2-eenheid met haar.

en volgens mij komt dat met mijn nieuwe paardje ook wel helemaal goed. ik neem iets meer begeleiding dit keer, dat weet ik wel. :D

ik ben het met je eens Klimop dat als je de wilskracht hebt en de energie dat het prima zelf kan. en als je tegen problemen aan loopt kan je altijd nog wegbrengen of een andere oplossing vinden. zoals je zegt, zelfs de grootste trainer heeft ooit eens voor t eerst op een paard gezeten.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:07

Wat een ontzettend gaaf paardje! En zag ik dat nou goed, bitloos? :) Houd je haar bitloos of niet?

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 15:11

Paintless schreef:
spicegirl schreef:
ik denk dat plezier hebben van/met je paard, of het nu voor top-level shows is, of voor een buitenritje, het doel is van iedereen.. :j

nou dat hoop ik wel. anders wordt je paard al snel een hulpmiddel bij het behalen van JOUW resultaten. en lukt dat niet, is dat paard de dupe.

Dat zou imo inderdaad het doel voor iedere ruiter moeten zijn, jammer genoeg zie je soms wel eens mensen waarbij je dat sterk betwijfelt... :\
en ik ben het ook volledig eens met het feit dat je nooit uitgeleerd bent, nadeel is alleen dat aan zowel een mensen- als een paardenleven ooit een eind komt... en in de tijd die je samen door kan brengen is er toch ooit een punt waarbij je genoeg van het paard hebt gevraagd en het zo goed is geweest :) 'waar het schip strandt' hoeft dan ook niet per definitie negatief te zijn ;) Maar hopelijk duurt dat voor ons nog heeeel lang en kunnen we tot die tijd nog heel veel leren van elkaar :D

@Kimmsel; ik ben van mening dat een bit in principe niet nodig zou moeten zijn... betekent niet dat ik tegen rijden met bit ben, maar ik heb nu bij m'n eigen paardje ervoor gekozen om in ieder geval het inrijden bitloos te doen (tijdens grondwerk heb ik ook alles met een (touw)halster/sidepull gedaan, dus als ik er nu ineens een bit in zou stoppen zorgt dat alleen maar voor verwarring), of ik later alsnog overstap op bit zien we dan wel.... tot nu toe bevalt dit prima en ik wil dat ze zowel bit- als bitloos te rijden is, heb haar ook al geleerd om het bit netjes aan te pakken maar heb tijdens de 'training' tot nu toe nooit de behoefte gehad om 'm te gebruiken :)

keeslover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:28

oh **** wat een leuk verslag!
ik weet zeker dat het helemaal goed gaat komen met jullie :D
en die buitenrit komt er vast snel aan! ;) :D
Laatst bijgewerkt door Ods op 05-04-12 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam aangepast op verzoek

Jliiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:43

Wat een mooi paard _/-\o_ !!!
Veel plezier met haar!

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:57

Wauw wat een mooi paard! Zag dat Sharon ook had gereageerd, en keek in je profiel,, jij zit toch ook op Het ****?? Want je gezicht kwam me heel bekend voor :P
Mooie paardjes heb je!! (profiel XD)
Laatst bijgewerkt door Ods op 05-04-12 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Kenmerk aangepast op verzoek

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 16:43

@keeslover2; Hey wat grappig, ik wist niet dat jij ook op Bokt zat.. nouja, was te verwachten natuurlijk :') Dankjewel en ik kijk er nu al naar uit! :D

@Jliiien; ook heel erg bedankt! :o knappe Quarter heb je trouwens!

@carmenbrum; je hebt PB....

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:43

Damn wat een prachtige merrie!
Zeer mooi van kleur, heel apart!
Ik ben fan! :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:21

Leuk zeg! Mooi is ze! :j

Elliebelle

Re: Tja, en dan zit je er ineens op....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 08:14

Wow knap paard heb je!

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:27

Wat heerlijk om te zien! Geniet van je prachtige paard!
Gr Irene

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 13:07

muiske07 schreef:
Damn wat een prachtige merrie!
Zeer mooi van kleur, heel apart!
Ik ben fan! :D

Das mooi, want ik ben ook fan van jullie _/-\o_
en dat meen ik bloedserieus := :j

De rest ook bedankt voor jullie reacties! :o

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:25

klimop +:)+
heerlijke eerste rij foto's

het blijft een spannend moment ook al is je paard er aan toe

prachtig paardje ook trouwens :j

wat betreft het wegbrengen
dit moment is in mijn ogen zo magisch dat ik het nooit aan een ander zou overlaten
dit smeedt een band en vertrouwen is op zo'n moment zo belangrijk
dat je daarna je paard laat inleren door een trainer is een volgende stap waar je over kan nadenken

ik heb het nooit gedaan
ik leer ze liever zelf in en dan duurt het maar wat langer voor we zijn waar we willen komen
bedenk dat een paard pas volgroeid is op zijn 8ste jaar dus tegen die tijd verwacht ik dat mijn paard wel redelijk meekomt
ik vind de reis daar naar toe misschien nog wel leuker als het eindresultaat

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 10:27

Precies ja! Ik heb bewust voor een jong paardje gekozen om samen steeds iets verder te komen en haar zo veel mogelijk zelf te kunnen leren, anders had ik net zo goed een 3 jarige kunnen kopen die al een paar maanden in training staat en waar ik zo op kon zitten... maar dan 'mis' je imo een heel belangrijk (en als het goed is, leuk) deel waar je al die maanden naartoe leeft... ik ben ook van mening dat het zadelmak maken en inrijden, wat bij sommige paarden toch behoorlijk 'indruk' kan maken (in positieve of negatieve zin), het best kan worden gedaan door degene die het paard het best kent en vertrouwd :) Als het paard later wat zekerder en gewend onder het zadel is, kun je er altijd nog voor kiezen om 'm weg te laten brengen voor het 'doorrijden''/de puntjes op de i te zetten :)
Bedankt voor je berichtje!

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 10:31

Enne... haal het 'rij' van rij-foto's maar weg, heb mezelf en Yu vanaf het begin af aan beloofd om daarmee te wachten tot ze 3 is, dus tot nu toe blijft het bij af en toe op- en afstappen (tja ik ben een mens van principes) :D Leert ze meteen om stil te blijven staan en dat het niks voorstelt...

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:32

Wat super van jullie zeg! :D
En voor de rest, wát een knapperd! :oo _O_

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:37

oké, zit foto's dan :D

ik kruip er ook altijd pas op als ze werkelijk 3 jaar zijn, maar ik ben de lichtste niet
vervolgens heb ik er 2 weer wegggezet en gewacht tot ze 4 jaar waren omdat ze nog niet toe waren aan gereden te worden

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:51

Wauw, wat goed van jullie! Wat n práchtig paard! <3

DaphneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:24

Wat een fantastisch mooi paard!
Is ze een Grullo?
Grappig, ik heb een RedDun solid APHA merrie van 4 die ik aan het inrijden ben, als ik zo die inrijfoto's zie is dat gewoon eng hetzelfde :P

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:31

Wat een mooie zeg, ik heb helaas geen ervaring met het beleren vanaf veulen maar ik zou het zo graag eens doen. De band die je dan krijgt lijkt me zo mooi, je hoort helemaal bij elkaar!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:35

Prachtig paard!

Persoonlijk zou ik alleen wat langer wachten met echt rijden, de rug van je paard is nog lang niet volgroeid en erg zwak.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 21:41

Wow een oud topic wordt ineens weer omhoog gehaald XD maar toch bedankt voor de reacties!

Gypsy schreef:
Prachtig paard!

Persoonlijk zou ik alleen wat langer wachten met echt rijden, de rug van je paard is nog lang niet volgroeid en erg zwak.

Klopt Gypsy! dat heb ik ook gedaan, ik ben er een paar keer opgestapt om te kijken hoe ze daarop reageerde, daarna een paar weken 'pauze' en toen langzaam opgebouwd... 1x per week 10 minuutjes, toen 20 minuutjes, om het leuk te houden voor haar :j wegens tijdgebrek (zit in m'n examenjaar) hebben we nog een paar maanden tussenstop gehad en op dit moment, ze is bijna 4 jaar, wordt ze nog steeds niet vaker dan 2x per week 'bereden' (ik let goed op wat ze wel en niet aankan) ;) Dus je hoeft niet bang te zijn dat ze te zwaar belast wordt!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:57

Ah ok, da's helemaal goed dan, super! Het lijkt me super moeilijk om te wachten, maar goed ieder jaar dat je aan het begin wacht krijg je aan het einde driedubbel terug, zeggen ze toch?

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 07:45

Mhua ik vind het eigenlijk niet zo moeilijk, want het maakt me niet heel veel uit wát ik met een paard doe... ik beleef minstens evenveel plezier aan grondwerken, samen wandelen, hardlopen, aan de fiets meenemen etc.. ik moet haar wel op de één of andere manier bezig houden en steeds nieuwe dingen verzinnen, anders gaat ze haar eigen feestje vieren (of uit frustratie andere paarden in elkaar meppen omdat ze haar energie niet kwijt kan, want daar heeft ze mij blijkbaar voor nodig?) :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 09:32

Haha, oké, ik vind zelf lekker trainen ohz of voor de wagen erg leuk, dus mijn eerste paard was 6 jaar. Nu heb ik er nog een pony bij die is zeven, kan ik ook meteen beginnen.