[WN] Quarter chippen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:35

Degene van wie ik het heb gehoord, kan je idd je certificaat inwisselen voor een paspoort, dan moet je papieren invullen en wel bij betalen.
Maar dat is even niet anders, maar als ik het van te voren had geweten had ik wel gelijk voor een paspoort gegaan Lachen . Ik hoop dat iemand wat aan die informatie heeft!

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:37

Ik heb er vandaag met iemand van Interpolis over gesproken, die kwam toch mijn paardje keuren. Hij had het erover dat het inderdaad nu al verplicht is. Volgens hem kun je nu op zich wel een paardenpaspoort aanvragen zonder je paard te laten chippen, maar snijd je jezelf daarmee in de vingers. Hij zegt dat het ongetwijfeld over een paar jaar, zo niet over een paar maanden, toch wel verplicht wordt je paard te laten chippen en dan ben je die kosten toch nog kwijt. Bovendien heeft het chippen van een paard ook veel voordelen, bijvoorbeeld wat betreft identificatie (diefstal, weggelopen paard). Bij de Friesen is het al een tijdje verplicht, bij Haflingers meen ik ook te hebben gehoord (maar ik weet hier ontzettend weinig van, moet ik zeggen). Hij zei dat er niet zoveel bekend is over nadelige gevolgen, zolang je het maar door een erkende dierenarts of instantie laat doen. Gevaren zijn er altijd, maar dat is eigenlijk met alles het geval. Hij zegt dat ze wat technieken betreft al behoorlijk ver zijn en het niet weinig voorkomt dat mensen paarden willen laten chippen.
Een nadeel is wel, maar dat gaat vooral op bij de verkoop van paarden en dan met name de wat 'goedkopere' paarden, dat ieder paard verplicht gechipt moet worden. Dit brengt toch wel al wat kosten met zich mee. Een Shetlandveulen waar je normaal niet al teveel geld voor neer moet tellen (uitzonderingen daargelaten) moet nu ineens tientallen, misschien wel honderd euro meer opbrengen. Hij zei dat het daardoor goed kon zijn dat het fokken van dat soort paarden niet echt interessant meer zou worden.. of erger..
Maar laten we daar nou maar niet vooruit op lopen

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 07:44

Sugarmiss schreef:
Is een certificaat van de DA niet inwisselbaar voor een paspoort door een 'erkende' instantie dan (vreemde zaak).

Heb besloten om beide paarden te laten chippen. Mij is verteldt dat ik dit door de DA kon laten uitvoeren en dan de barcode op moest sturen naar Stroe. Hier zou men een paspoort voor beide maken. Heb tevens gevraagd of dit alleen voor raspaarden is. Wou mijn oude merrie niet meer laten chippen maar aangezien hier geen papieren bij zitten moet dit. Anders krijg je geen paspoort. Weet trouwens niet of er veel verschil zit tussen chippen van honden en paarden, maar rashonden worden al jaren gechipt. Heb hier nog nooit slechte dingen over gehoord. Je moet de chip alleen even met rust laten zodat deze zich kan vast zetten in het weefsel.
Groetjes Lachen

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 08:46

Dat vertelde die man me ook inderdaad. Je moet je paard een dag op rust houden (op stal laten staan) en de volgende dag kan je heel rustig aan wat gaan doen. De dag erna moet de chip ingekapseld zijn en kan je de training gewoon weer oppakken

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:37

gaat dat inkapselen zo snel?

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:11

Heb het even opgezocht bij onze honden, maar in de folder van raad van beheer staat het volgende:

Het is belangrijk om de pup na het chippen niet in het nekvel te pakken om op te tillen of te corrigeren, want de chip heeft enige tijd( ongeveer twee weken) nodig om in te kapselen.

Dit is dus iets langer. Indien je het kapselen stoort heb je kan dat ze gaan zwerven. Je moet dus ongeveer twee weken van de chp plaats afblijven met poetsen en dergelijke, maar volgens mij kun je weer redelijk snel gaan rijden. Weet wel dat wat er in de folder staat voor honden is, maar het zijn alle twee zoogdieren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:40

Maar bij honden doe je niet aan neckreining Lachen

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:48

Klopt helemaal Bloos! . Dus even een andere oplossing zoeken?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:30

Sugarmiss schreef:

Maar die hebben weer een halsband o.i.d. om.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:32

Sugarmiss schreef:

Als je paard last heeft van je neckreining met chip dan doe je iets niet goed Haha!

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:39

En als je nou een quarter zonder papier hebt? is het dan ook verplicht? waar kun je zo'n paspoort aanvragen zonder dat je paard een stamboek papier heeft?

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:26

Ik heb vandaag het horse passport binnen gekregen. Ik heb hem volgens mij vorige week dinsdag besteld. Het gaat dus echt ontzettend snel! Super!! OK dan!
Dat moet echter geen criterium zijn voor de twijfelaars onder de bokkers om de laatste week van december toch nog maar snel eentje zonder chip aan te vragen, want of het dan ook zo snel gaat, kan ik uiteraard niet garanderen. Maar ik ben heeeel erg tevreden met de snelle afhandeling van de NQHA! *daar kan de APHA nog een voorbeeld aan nemen*

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:28

Ik denk dat de APHA ietstjes meer binnen krijgen! Leuk dat je het binnen hebt!
Maar de APHA doet ook vast zijn best! En elke keer dat ik ze gemaild heb of gebeld heb waren ze zeer klantvriendelijk.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:32

Ik ben allang blij dat ik het paspoort voor de 31e december binnen heb. Die papieren komen vanzelf wel. Ik ben al lid van de APHA, dus ze hebben mijn formulieren in ieder geval binnen gekregen. Ze zijn er ongetwijfeld mee bezig

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 09:28

Citaat:
*daar kan de APHA nog een voorbeeld aan nemen*

De APHA doet, als Amerikaanse organisatie, niets met Europese/Nederlandse paspoorten. Als Nederlandse paint-equivalent van de NQHA, zou de DPHC hier een rol in kunnen vervullen.

Daar heb ik ooit eens naar gevraagd. De reactie was, op zijn zachtst gezegd, nogal teleurstellend (zowel inhoudelijk, als de manier waarop). Daar hoef je op het gebied van paspoorten en chips dus niets van te verwachten.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 09:51

In februari moeten we laten enten en dan laat ik Digger meteen chippen. Ook onze DA zei dat je het nu net zo goed mee kunt nemen omdat het binnenkort toch verplicht wordt en dan moet je weer extra kosten maken.
Wie weet of er extra kosten bijkomen als wij het pas in Februari laten doen ipv vor 31 december?

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 09:57

Tenfold schreef:
Citaat:
*daar kan de APHA nog een voorbeeld aan nemen*

De APHA doet, als Amerikaanse organisatie, niets met Europese/Nederlandse paspoorten. Als Nederlandse paint-equivalent van de NQHA, zou de DPHC hier een rol in kunnen vervullen.

Daar heb ik ooit eens naar gevraagd. De reactie was, op zijn zachtst gezegd, nogal teleurstellend (zowel inhoudelijk, als de manier waarop). Daar hoef je op het gebied van paspoorten en chips dus niets van te verwachten.

Zo bedoelde ik het niet Ik ben namelijk al anderhalve maand aan het wachten op de papieren van mijn paard, die ik gewijzigd naar Amerika heb gestuurd. Daar doelde ik op. Maar het paspoort vind ik op dit moment een stuk belangrijker dan de papieren. Die komen vanzelf wel

Vera, ik neem aan dat het geen extra kosten met zich meebrengt Digger in februari te laten chippen. Het enige waar mensen rekening mee moesten houden, was dat je na 31 december 2003 geen paspoort aan kon vragen voor je paard zonder chip. Maar dat daarmee ook meteen de prijzen omhoog gaan, lijkt me niet. Uiteraard zal chip en paspoort prijziger zijn dan enkel het paspoort..

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 11:00

Bij www.horsepassport.nl staat dat een paspoort 23 euro kost. Ik las hier ergens dat je, als NQHAlid, korting krijgt. Maar bij de Holstud kost het ook 23 euro als je lid bent......hoe zit dat nu Verward

ilseb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:02

Hoe zit dat dan als je een paspoort voor een arabier (AVS) wilt aanvragen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:03

Zoek voor andere rassen eens op chippen (VMR) of zo, er is al genoeg over gesproken iig.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:16

Ik heb toch nog maar even een mailtje gestuurd naar de NQHA om te vragen of het voor de westernruiters met Q,P en Ap. ook verplicht gaat worden in de toekomst. Als dat niet het geval is dan laat ik het voorlopig zo en vraag alleen een pasport aan.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:33

NQHA en Holstud werken hier volgens mij samen aan.. of niet? Ik heb 28 euro moeten betalen voor mijn paspoort. Ik ben namelijk geen NQHA lid. Leden betalen vijf euro minder = inderdaad 23 euro
Volgens mij, maar dat weet ik echt niet zeker, betaal je 56 euro voor een chippaspoort. Maar dat heb ik enkel maar gehoord... dus bel het voor de zekerheid even na!!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:58

http://www.horse-passport.nl/
Wat vreemd, als je het via deze site regelt dan kost het 23 euro en er wordt geen woord gerept over een NQHA lidmaatschapskorting.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:20

vera schreef:
http://www.horse-passport.nl/
Wat vreemd, als je het via deze site regelt dan kost het 23 euro en er wordt geen woord gerept over een NQHA lidmaatschapskorting.

Bloos! Bloos! Bloos! Bloos! Bloos! Bloos! Bloos! Bloos! Bloos! Bloos! Bloos!
Hihihi, dat bedrag geldt alleen als je geen chip nodig hebt (dus je paard is al voorzien van een chip).

zomon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 19:39

Dat klopt als een bus. Ik heb ook vorige week mijn paspoort binnen gekregen en dat was binnen 2 weken geregeld.
De kosten waren 23 euro en ik ben nergens lid van dus waar die 28 euro vandaan komt ????????