renatevb schreef:Ik vind dat hier nu zowat alle dressuurruiters (of amazones) afgetekend worden als domme, onwetende, betweterige wezens![]()
Ik ben ook dressuuramazone en ik weet dat er verschillende takken zijn in de western, maar ik weet ook niet juist wat allemaal en hoe dat allemaal moet. Maakt voor mij ook niets uit, want mijn passie is de dressuur.
Maar ik zal nooit beweren dat western rondsjokken is hoor
Mensen die er echt mee bezig zijn, die het echt goed willen doen, die steken even veel bloed, zweet en tranen in het opleiden van hun paard als een dressuurruiter.
Wat het verschil wel is, is dat er veel mensen die recreatief rijden (beginnelingen vaak) wel western rijden (of het proberen, laat het mij zo zeggen) en deze mensen doen inderdaad niets anders dan rondsjokken. Ik zie ook vaak zo gezegde springruiters rijden, die ook totaal niet weten waarover het gaat.
Maar bij dressuurruiters is dat minder denk ik, of in elk geval in mijn omgeving zijn er bitter weinig recreatieruiters die beweren dressuur te rijden. Ik denk dat dat komt omdat vele dressuur maar saai vinden en western en springen zijn stoerder denk ik.
Ik denk dat het een beetje zo ontstaan is.
(snappen jullie m nog?)
Dat is ook geen western.. dat is reacreatie-rijden. alleen omdat er een zadel met knop op ligt is het western?
er zijn ook mensen die met een dressuurzadel alleen maar rondsjokken en bos rijden. Dat is dan toch ook geen dressuur?
en spatter je hebt gelijk met je quote. Zo zou ik het dus ook niet uitleggen. Ik heb wel contact met shanks als het nodig is (anders instellen e.d) en rijd er alleen mee als ik mijn paard al redelijk in frame kan laten lopen....
edit: die stukjes van iski zijn geniaal... echt!!

)

.
Beide mooi, beide zeer moeilijk, beide het beste met een paard dat begrepen word en in balans is met de ruiter, die met de juiste mentaliteit plezier weet te houden in het werken met het paard!