[WN] Friezen in de western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wgirl

Re: Friezen in de western

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:20

Ik heb geen behoefte om jou van je standpunt af te brengen.

Maar goed..omdat jij nog nooit een qh bent tegengekomen in de dressuurring..betekent natuurlijk niet dat er geen quarters in de dressuurring uitgebracht worden. Overigens mijn vroegere bijrijdpaard werd zowel in dressuur als in western uitgebracht in Nederland en niet geheel onverdienstelijk. Ben zelf 2x nederlands kampioen met haar geworden in western pleasure.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:34

dus kort samengevat ; met een fries kan je zeker westernrijden.maar met een quarter zeker geen dressuur.een fries kan het wel,maar niemand durft. en een kwestie van goed rijden.maar met/voor een quarter geld dat niet, ze hebben de bouw niet.
en niemand heeft nooit een quarter in de Z dresuur ring gezien,maar wel een fries bij de NRHA/nsba ?
meten met 2 maten heet dat...

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:38

Ik heb wel een quarter in de Z dressuur gezien

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:41

hier zal het niet zo leven. en waarom ? omdat als je serieus dressuur wilt gaan rijden, iedereen zegt dat je van je dikbil pony afmoet, en een echt dressuurpaard moet kopen.dat je geen geld hebt om 100.000 euro voor een topper neer te leggen, doet er niet toe.ik heb mensen gezien met een dressuurpaard, die waren niet zo blij ermee, als ik mijn vlekkenpoown.en met een Z paard kopen, ben je er nog niet..
<<)

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:58

Veel ervaring heb ik niet, maar met de 'stugge ' rassen wel. Mijn haff heeft er soms ook moeite mee maar even rek en strek oefeningen doen echt wonderen :j Vooral even goed te benen en nek rekken. Vinden ze over het algemeen ook heeerlijk.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:02

spicegirl schreef:
maar wel een fries bij de NRHA/nsba ?

Er is meer tussen hemel en aarde :D

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:50

spicegirl schreef:
dus kort samengevat ; met een fries kan je zeker westernrijden.maar met een quarter zeker geen dressuur.een fries kan het wel,maar niemand durft. en een kwestie van goed rijden.maar met/voor een quarter geld dat niet, ze hebben de bouw niet.
en niemand heeft nooit een quarter in de Z dresuur ring gezien,maar wel een fries bij de NRHA/nsba ?
meten met 2 maten heet dat...

Volgens mij volg je het niet helemaal. :? (of ik niet niet := )
En wordt juist gezegd dat je met een quarter juist allebeide kunt rijden zowel dressuur als western.
Net als je met een fries beide kunt rijden, zolang je de grenzen van je paard maar weet.(dit geld ook voor allebeide ;) )

@spicegirl Wat is volgens jouw dan het idee wat mensen hebben als ze een dressuur paard/pony aanschaffen?
Als je alleen dressuur met een topper van bijv 100.000 zou kunnen rijden, dan waren de dressuurringen niet zo gevuld dan dat ze nu zijn. ;)

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:51

@ Sliding :j

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:19

We begrijpen elkaar @wgirl +:)+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 21:23

Wow, ik maak nogal wat los met mijn vraag :P

Dus eigenlijk is het net zo als bij alle andere paarden. Goede instructie zoeken, kijken naar de grenzen van je paard en zorgen dat het voor beiden leuk blijft :)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:26

Magrathea schreef:

Dus eigenlijk is het net zo als bij alle andere paarden. Goede instructie zoeken, kijken naar de grenzen van je paard en zorgen dat het voor beiden leuk blijft :)

+:)+ :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:49

Magrathea schreef:

Yep, jij komt er wel :) :j

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:28

het was maar een voorbeeld bedrag(maar voor 10.000 heb je echt geen dressuurtopper ). en ik refereerde aan een ander stukje hier.
en er word gezegd dat er minderwaardig gekeken word naar mensen met andere rassen. ooit alleen met een quarter gestaan op een engelse manege/pension stal ? dan zeggen ze ook dat "je moet oprotten met die pony ", of ; "je bent uit je pony gegroeid " ..dus er is altijd wat. je kan je oor niet naar een ander laten hangen.beter gezegd ; je moet je oor niet naar een ander laten hangen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:25

Pff. Ik rijd als enige in mijn (toch wel erg uitgebreide qua deelnemersveld) klasse met een niet-volledige-quarter. Nog nooit heeft iemand iets negatiefs gerefereerd, noch naar mij toe, noch naar mijn "pony", integendeel, ik heb altijd veel supporters :D . Ik heb nog een aantal "echte" QH's ook, maar ik ben gewoon erg gek met dit malle kleine ding. Moet er wel eerlijk bijzeggen dat ze een echte quarter bouw heeft, compleet met kont en front, dat ze met gemak stops trekt van 6 - 9 meter en kan spinnen en wisselen alsof het niks is. Beter dan veel Qh's, zelfs.
Maar ze ziet er ook echt uit als een quarter, maar dan in het kleiner. :P
Ik zeg het : het is maar wat je ambities zijn. Ik heb nog nooit een fries gezien in het reiningcircuit. Nog nooit. Af en toe eens een haf. Of een kruising met een Quarter. En al eens een volbloed. Meer niet. Voor arabieren zijn er speciale klassen, dat zegt ook veel.
En het is ook zo dat mensen die een ander ras hebben, en de smaak te pakken krijgen, na verloop van tijd toch over gaan naar een QH. En dat lijkt mij logisch. Witte raven zijn er altijd, maar als je voor een bepaalde discipline kiest, kun je m.i. beter een paard kopen wat daarvoor geschikt is, of erbij aanleunt, en niet iets wat totaal het tegenovergestelde is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 10:02

Als ik reining zou willen gaan doen dan wil ik het liefst een appaloosa. :) Maar momenteel is dat echt nog niet mijn niveau..
Reining zie ik inderdaad ook niet zo snel gebeuren met een fries, maar pleasure/trail/WH lijkt me dan wel weer prima.. en leuk :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:30

Kijk een beetje naar wat voor Fries je evt wil kopen dan. Ik gaf laatst les aan een tinker en we gingen balkjes draven en viel echt hartstikke mee hoe die dat oppakte. Mocht je dus trail kant leuk vinden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:32

trail kan altijd wel. pleasure word weer wat lastiger met die opgooiende knieen..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:52

Magrathea schreef:
Hoihoi,

Voorlopig is het nog een verre droom, maar ooit willen ik en mijn vriend onze eigen paarden hebben.
Nu ben ik qua rassen niet zo heel kieskeurig, maar heb Friezen altijd onwijs mooie paarden gevonden. Glanzend zwart, met die lange manen.. geweldig! En gezien mijn vriend zijn grootte moet hij ook niet een paard hebben veel kleiner dan dat..
Ik vraag me alleen af of ze een beetje geschikt zijn om western mee te rijden (want als ik dan mijn eigen paard heb wil ik er wel een beetje mijn western ding mee kunnen doen :) ). Dit vraag ik me af omdat ze zo'n hoge halsaanzet hebben, daar kan je paard toch niet goed laag mee lopen?

Ervaring, iemand? :)

Er zijn ook mooie zwarte quarters :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:59

O, zie nu pas staan over je vriend. Ga eens samen naar een western wedstrijd en kijken naar de lengte van sommige mannen te paard. In quarters zitten ook soorten en maten, maar mannen rijden vrijwel overal op.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:30

Magrathea schreef:
En gezien mijn vriend zijn grootte moet hij ook niet een paard hebben veel kleiner dan dat..

Ik ben weliswaar een vrouw maar wel bijna 1.90 en rijdt op quarters van 1.52/1.55. Als je een lekkere brede hebt (en dat is snel het geval bij quarters/paints) dan kan dat prima hoor.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 12:37

Troi, ik denk niet dat jij hetzelfde gewicht hebt als mijn vriend :P

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:44

@Magrathea: ik ben het helemaal met je eens. Zoek een paard wat goed bij je past en een discipline die je aanspreekt. Met een goede instructie kan je de grenzen van de combinatie in de gaten houden. Hierbij hoef je zeker geen rassen over 1 kam te scheren.
Zo kan je toch het meeste genieten van jullie hobby?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:56

trail kan zeker wel. Pleasure zie ik niet echt zitten met een fries :P
En quarters zijn sterk, hoor. Tim McQuay is ook niet direkt een slanke deerne. Net als Shawn Flarida, Jan Boogaerts en ook Bernard Fonck is nogal aan de maat.
Zelf ben ik 1.68 en mijn pony is 1.42. Gaat prima.
Maar als jullie graag een fries willen, koop dan toch lekker een fries. Trail zal zeker kunnen, en het belangrijkste is dat jullie er lol aan beleven, want daar gaan het uiteindelijk allemaal om ! :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:29

Een fries zou ik over het algemeen juist niet aanraden voor een zwaardere ruiter :n
Omdat hun rug vaak toch niet hun sterkste punt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:33

Magrathea schreef:
Als ik reining zou willen gaan doen dan wil ik het liefst een appaloosa. :) Maar momenteel is dat echt nog niet mijn niveau..
Reining zie ik inderdaad ook niet zo snel gebeuren met een fries, maar pleasure/trail/WH lijkt me dan wel weer prima.. en leuk :D

Pleasure zal ook wat lastiger worden, die horizontale bouw hééft een Fries gewoon niet en vlak joggen... daar zal aardig tijd in zitten om ze dat aan te leren (met als kanttekening: zo'n dier is niet bedoeld om zo te bewegen, dus WAT doet dat met het bewegingsapparaat van het paard?)

Magrathea schreef:
Troi, ik denk niet dat jij hetzelfde gewicht hebt als mijn vriend :P

Friezen zijn over het algemeen bepaald geen goede gewichtsdragers...
Een quarter kan over het algemeen beter met een zware ruiter overweg dan een Fries.