[WN] Derde westernles... pijnlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Re: Derde westernles... pijnlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:12

ben benieuwd wat de verkoper vandaag heeft gezegt over het zadel :)

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 08:45

Hmm dus, je kan nog niet rijden maar koopt eerst een paard om vervolgens erop te gaan lessen? Dat is wel een heel bijzondere volgorde moet ik zeggen:)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:40

Bijzondere mensen moeten er ook zijn Rebel_Gloe :D

Alleen voor show people? Welnee joh koekerd, voor het eind van het jaar rijd jij ook als een volleerd hobbelaar, gewoon goed oefenen :j

Ik weet nog wel, vroeger (toen je poep nog met lange oe schreef)
Ik was een jaar of 6, één van de eerste lesjes nog, we moesten de beugels uitdoen en voor het zadel leggen. Een knoop in de teugels. We gingen gymmen.
Je moet je voorstellen, manegeles van beginners met mega brave pony's allemaal in een rijtje achter elkaar. Gewoon heel simpel dus.
Nouja, leuk begonnen in stap natuurlijk, ging allemaal prima, daarna gingen we het in draf proberen.
We hadden de armen omhoog, opzij. Op de lange zijde kwam ik steeds schever te zitten. Elke pas glee ik er een stukje meer af.
Domme doos dat ik was deed ik gewoon helemaal niets, ik corrigeerde mezelf niet, gewoon helemaal niks. Ik glee dus meer en meer naar de zijkant tot ineens, boink, daar lag ik :D
Tja dom natuurlijk, maar goed, lag er vast aan dat ik dressuur rijd en geen western :)* :D

Hoe is het afgelopen met het zadel?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:15

troi schreef:
quarterH schreef:
3. 7 x vallen is een typisch engels gezegde. bij western is het niet normaal dat je van je paard tieft.

Sjips, dacht ik na al die jaren dat ik eindelijk normaal was, maar nee.. :P

Mieter er gelukkig zelden af maar toch..

en chips.. daar gaat ook mijn fantasie dat ik een "goeie" ruiter ben na al mijn stuiterpartijen.. :roll:

Perette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 07:34

en hier zijn we terug, later dan verwacht maar hadden eerst niets te horen gekregen van verkoper en dan begrafenis oma etc...

Maar goed nieuws! :-) Er gaat deze week een volledig nieuw zadel uit Italië opgestuurd worden, dus niks reparatie oid direct nieuw :) De fabrikant had dit zelf ook nog nooit meegemaakt, overduidelijk een constructiefout :) *en bij wie valt dit weer voor... :) *

Al bij al tevreden dat het snel opgelost is :-)

Nu aftellen tot morgen, eerste "echte" les van "echte" trainer :)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:46

Oh dat is fijn nieuws. Heeeel netjes van deze verkoper. (ondanks dat je er recht op hebt, zijn ze zo niet allemaal)

Ik wilde je al vragen, hoe gaat het rijden ondertussen, maar je hebt niet meer gereden toch?

Perette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 06:20

holly schreef:
Ik wilde je al vragen, hoe gaat het rijden ondertussen, maar je hebt niet meer gereden toch?

nee, in tussentijd niet meer gereden. Staartbeen/kontspieren :') laten bekomen :Y)

floosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:51

Hallo!

Mag ik vragen of je nog meer foto's hebt van Perette volgens mij heeft ze namelijk een jaar bij mij gestaan, ik herken haar aan de foto's ze is dan alleen heel erg veranderd. Ze is toendertijd verkocht na Belgie.
Afbeelding

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:59

Wauw! Volgens mij is ze dat helemaal :j wat een toeval zeg....geweldig

floosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:10

Ja he ik geloof 't ook, de aftekeningen kloppen

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:14

Hallo TS !
Eerlijk gezegd vind ik het nogal oneerlijk tegenover het paard om er op die manier mee aan de slag te gaan. Omdat je een beginner bent, is het beter te beginnen met de basis.
De basis is, volgens mij, ZITLES op een braaf en bomproof paardje. Zitles wil zeggen : aan de longe, zonder teugels, zonder beugels oefeningen doen. Eens je jezelf wat onder controle hebt, kun je aan de longe de teugels erbij nemen. Zo kweek je ook zelfvertrouwen.
Het is een goed idee om je paardje ondertussen door iemand anders te laten rijden ! top !
Succes en het komt vast helemaal goed met jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:20

Paintless schreef:
en chips.. daar gaat ook mijn fantasie dat ik een "goeie" ruiter ben na al mijn stuiterpartijen.. :roll:

Bij paardrijden is het hele idee dat je erop zit, niet dat je ernaast ligt :)*

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:25

Raar hoor van je zadel. Dan begin je ook niet echt lekker zo ...

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:04

VivaLaVida schreef:
Paintless schreef:

Bij paardrijden is het hele idee dat je erop zit, niet dat je ernaast ligt :)*

ooooh.... nou dan heb ik het nog redelijk gedaan. ik zat er meer op dan dat ik er naast lag.. :=

Perette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 08:15

Here we are again :+

Afgelopen vrijdag les gehad en viel uiteindelijk wel mee. Behalve dan natuurlijk dat lesgeefster perse wou dat ik in galop/gallop (?) ging maar oh-no, dit heb ik dan ook vertikt... Voelde me gewoon nog niet echt 'safe enough' daarvoor. Next time hoop ik :) Zal het toch ooit moeten doen :')

floosch schreef:
Hallo!

Mag ik vragen of je nog meer foto's hebt van Perette volgens mij heeft ze namelijk een jaar bij mij gestaan, ik herken haar aan de foto's ze is dan alleen heel erg veranderd. Ze is toendertijd verkocht na Belgie.
Afbeelding

Nog niet meer foto's maar hopelijk binnenkort wel :) maar... zoals het er naar uitziet kloppen de tekeningen perfect, alle 'puntjes' van de vlekken komen exact overeen.

Indien jou Perette afstammeling is van Ed King Hill en nog iemand dan zou het wel eens kunnen :) Wij hebben ze gekocht van een belgisch koppel dat Perette een jaar geleden ofzoiets gekocht hebben vanuit NL en nu hebben wij ze dus <3

Bezit jij misschien één van de twee 'kindjes' van Perette? :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:03

Hmmm. Eerlijk ? Ik stel mij wel een beetje vragen bij je instructeur. >;) Iemand die nog niet vast zit in draf laat je toch al niet direkt in galop gaan ? Als je niet vast zit, ga je met je benen knellen en aan de teugels hangen en zal het niet lang duren of het paard sjeest er weer in paniek vandoor. Ik vind het een beetje erg vreemd allemaal.
Zoals ik al zei : eerst leren zitten. Zonder teugels en beugels, aan de longe. Als je dat onder de knie hebt, kun je teugels en beugels erbij gaan aannemen, nog steeds aan de longe. Dan los rijden, alleen, in draf en stap. Gaat dat allemaal goed, kun je aan de galop beginnen. Je gaat toch niet ongecontroleerd in galop door de bak gaan rennen ? Als ik je OP lees, zie ik niet iemand die haar paard onder controle kan houden in galop. En veel te snel willen gaan, daar leert niemand iets van.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:37

Ik ga mee met Sevke...vind galop nog veels te vroeg.
Is alleen maar goed om er zo slechte herinneringen aan over te houden en met schrik je paard weer op te kruipen.
Beter langzaam aan, stap voor stap...dan kan je rustig wennen en vertrouwen krijgen.

Perette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 20:19

iana schreef:
Ik ga mee met Sevke...vind galop nog veels te vroeg.
Is alleen maar goed om er zo slechte herinneringen aan over te houden en met schrik je paard weer op te kruipen.
Beter langzaam aan, stap voor stap...dan kan je rustig wennen en vertrouwen krijgen.

mijn mening dus ook! _/-\o_
vandaar dat ik het ook "vertikte" om in galop te gaan. Nu ja, ik ga ze nog een tweede kans geven. Normaal ging ze mij een uur nemen en mijn schoonzus, die gevorderd ruitster is, een ander uur. tot wanneer we daar waren, toen heeft ze ons beide genomen wat sowieso al vreemd is *voor mij dan* vermits ze eigenlijk niet naar twee tegelijk kan kijken. Achja, je moet mensen soms een 2de kans geven :7

Wel moet ik toegeven dat ik eerst serieus schrik had om terug op een paard te kruipen maar was wel aan het denken: als je het nu niet doet zal je het nooit meer doen dus kruip er g*dv*dmme op :) *\o/*

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:19

stoer van je hoor! als je er af gekletterd bent is het altijd de keer daarna weer wat eng om op te stappen. hoort er allemaal bij. toen ik mijn arm op 2 plaatsen gebroken had (kletterde eraf binnen 24 uur na aankomst van mijn paardje bij het zadelpassen. lag met me arm op de bakrand) heb ik eerst een aantal weken enkel gestapt. toen ik eenmaal uit het gips was dan he. op een gegeven moment voelde het goed genoeg om een stukje te draven. voor ik het wist draafde ik heel de bak weer rond. ben pas na een maand of 2 a 3 gaan galopperen. dit was 2,5 jaar geleden. moet er wel bij zeggen dat ik toen pas weer sinds een maand of 5 weer in het zadel zat na 10 jaar niet gereden te hebben. moraal van het verhaal, laat je niet dwingen tot iets waar jij je niet goed bij voelt!

als ik je een tip mag geven mbt je zit. ga een keer zonder zadel zitten en stap in het begin alleen wat rond. vraag of iemand naast je loopt en je paard begeleid. de eerste keer heb jij het veel te druk met je evenwicht bewaren en zul je geheid de eerste paar keer de manen van de je paard vast houden. dit is ook helemaal niet erg! op een gegeven moment voel je je vertrouwd genoeg om los te laten. de volgende stap is het zelfde in draf. ook hierin eerst manen vast houden en los laten wanneer je je vertrouwd voelt. zonder zadel is de manier om snel de bewegingen van je paard te leren kennen. je word dan ook gedwongen om goed en ontspannen te zitten aangezien je anders gaat stuiteren, au voor beide hihihi of je er af gaat glijden. vergeet niet om je benen lekker los te laten bungelen en goed door je buik te ademen. je adem vast zetten is 1 van de eerste dingen die mensen doen en hun benen gaan klemmen. je zal zien dat wanneer jij je ontspant, je paard dat ook gaat doen.

als je voldoende zit hebt ontwikkeld ga je echt wel met je kont vast geplakt kunnen zitten aan je zadel. dat is niet alleen voor de hoge ruiters!!!! :D.

ik geef mijn vriend ook les. hij rijd nu sinds een maand regelmatig en daarvoor een keer of 5 versprijd over een flinke periode. hij kan nu los stapen en draven. wat rond sturen lukt ook al aardig. echt gallopperen laat ik hem ook nog lang niet doen. hij heeft wel eens een paar pasjes galop gevoelt maar dat was meer per ongeluk dan expres.

nog een tip. laat jezelf filmen. is misschien genant om terug te zien maar wel heel erg leerzaam! laat je eens in de zoveel tijd filmen en je zal zelf ook kunnen zien hoe je vooruit gaat. erg goed om je bewust te worden wat je nou precies doet en hoe je zit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:45

Wat Amanda hierboven zegt, zeg ik ook altijd. Ga maar eens zitten op je paard en je adem inhouden en voel hoe je lichaam spant. Ik laat mensen weleens lekker rondstappen en ga dan een praatje maken. Ik laat ze vertellen over hun dag en zo zijn ze snel ontspannen.
Niet galopperen als je er niet aan toe bent. Lekker veel stappen en eerst stukjes draven. Als je stap goed is en je draf wordt zelfde als stap, dus net zo makkelijk, ontspannen en correct kun je eens een overgang maken naar galop. Vaak zat laat ik de eerste keer iemand alleen aanspringen en zeg neem maar meteen weer terug. Paard weet echt niet hoelang hij moet galopperen.
In stap en draf kun je voldoende doen om vertrouwen te kweken, aan je zit te werken en je paard te laten werken.
Voor jezelf is het beter kort te rijden en goede ervaringen op te doen, dan teveel te willen en terug te vallen. Als je te snel wilt, denk je dat je er sneller bent, maar met een terugval ben je nergens. Als je straks eenmaal vertrouwen hebt, fijn zit etc ga je als een speer.