Mister01 schreef:ik ken precies je probleem! heb exact het zelfde mee gemaakt!
het probleem is dat hij zijn schouders niet wil geven! daarom rent hij naar de bak rand (en nog verder als het kon) hij geeft zijn buitenschouder totaal niet.
en die van mij rende de bak gewoon uit (door gebrek aan omheining) en als ik hem terug wilde sturen begon hij te steigeren, zelfs zo erg dat we bijna samen een ongeluk kregen.
wat bij mij hielp is mijn binnenhand aan de achterkant van mijn zadel vast zetten en been blijven geven. ook het los aan 1 kant afbinden heeft heel veel geholpen. dit heb ik niet alleen gedaan, maar altijd onder begeleiding!
een vooral: doorzetten!
vol blijven houden met vragen, en rustig blijven.
die van mij heeft ook echt heel gemeen gedaan, en het heeft best wel wat voeten in aarde gehad voordat ik hem er doorheen had.
dus mijn advies is samen met een kundige trainer aan de slag gaan, het liefst zo vaak als mogelijk ( ik heb toen ook een tijdje 2 tot 3 keer per week les gehad)
heel veel succes met dit lastige probleem!
Bijzondere methode... ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn paard (nou ja, het is gewoon een van zijn trucjes die hij erg geslaagd kan uitvoeren op het moment dat jij niet weet wat je doet) maar dat heb ik toch wel wat anders opgelost.... en ik zou de manier die jij beschrijft niet zomaar aanraden. Zeker niet omdat je niet ziet wat er precies gebeurt.