Endurance: zielig of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karrimh

Re: Endurance: zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:06

ik maak me zorgen als mijn paard niet zweet, dan heb je pas een probleem!

laten we naar een standaard dressuur of springwedstrijd gaan en kijken hoe al die paarden het doen, dat is pas zielig. opgefokte ruiters/amazones erop, een nog zenuwachtigere pony/paard onder hun kont en een ouder/begeleider die het nog veel beter weet dan degene die er op zit. nee, ik pas want dat vind ik pas zielig ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:03

Karrimh schreef:

laten we naar een standaard dressuur of springwedstrijd gaan en kijken hoe al die paarden het doen, dat is pas zielig. opgefokte ruiters/amazones erop, een nog zenuwachtigere pony/paard onder hun kont en een ouder/begeleider die het nog veel beter weet dan degene die er op zit. nee, ik pas want dat vind ik pas zielig ;)

daar zit iets in...tenminste de dressuurpaarden...die hebben het meeste stress.
Logisch...een paard is een vluchtdier.Rennen is hij voor gemaakt.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:29

Met mijn paard rij ik vaak ook lange ritten, record staat op ongeveer 40km.
helaas geen endurance op texel:S
grappig genoeg zweet ze meer van een rustig rondje dan als we een race rondje rijden...
ze begint te stressen zodra ze een tijd alleen maar stappen mag:S

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:09

geerke schreef:
Karrimh schreef:

daar zit iets in...tenminste de dressuurpaarden...die hebben het meeste stress.
Logisch...een paard is een vluchtdier.Rennen is hij voor gemaakt.

echter "rennen" onze paarden niet (omdat ze ook niet op de vlucht zijn :)) ze lopen gecontroleerd. maar je begrijpt tenminste wel wat ik bedoel ;)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:19

fannetje schreef:
Ruud_O schreef:
Het is pas sielug voor de ruiters :P, die moeten de hele tijd maar op dat paard zitten.

En dan die arme arme grooms, de hele godganse dag maar met dat water zeulen :D

Daarom heb ik er gister een paar wat lekkers toegestopt, had zo een medelijden met ze :D

Ja, want lekkers hebben grooms vast niet genoeg :+ Je wil niet weten wat een groomtassen voor lekkers Saskia (van Jip) ons altijd meegeeft :P Ben meteen weer een kilo aangekomen denk ik!

En sielug waren we afgelopen zaterdag bij de Fasna zeker := wat een warm weer zeg! Respect voor alle ruiters en paarden die de wedstrijd goed hebben uitgereden _/-\o_

En wij rennen en racen niet tijdens een wedstrijd :n en zielig is het al helemaal niet.

xFleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:31

In het wild bewegen ze ook continu, dus waarom zou het zielig zijn? :P
Zolang de conditie van het paard het maar toelaat ^^
Ik zou ook best wel is endurance willen rijden, heb er veel leuke dingen over gehoord :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:04

xFleurtje schreef:
Ik zou ook best wel is endurance willen rijden, heb er veel leuke dingen over gehoord :j

zouden ze in de natuur ook 160 km lopen op een dag?
En ook in dat tempo?
Ik geloof het nooit ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:07

In de natuur krijgen ze ook niet altijd een optimaal rantsoen, hoefverzorging, veterinaire zorg enz. Een paard is in alle opzichten een sporter als je kijkt naar zijn gestel, bespiering en de mogelijkheid om warmte via de huid kwijt te raken. daar moet je optimaal gebruik van maken

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:15

geerke schreef:
xFleurtje schreef:

zouden ze in de natuur ook 160 km lopen op een dag?
En ook in dat tempo?
Ik geloof het nooit ;)

nee precies, maar we rijden dan ook niet met stang- en trens en zonder sporen met wielen zoals Anky e.d.

dus ophouden met dat het zielig is, want mijn paard komt na 160km nog in galop over de finish en wil daarna nog altijd verder :j
dat heet trainen, je paard kennen, veel dierenartscontroles doorstaan enz enz

wat wij doen is natuurlijk, springen en dressuur is toch echt een stuk onnatuurlijker en dus een stuk zieliger ;)

dus als je wilt: bij deze zijn jullie van harte uitgenodigd om een dagje met mij mee te lopen, op stal en/of op wedstrijd

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:38

Karrimh schreef:
wat wij doen is natuurlijk, springen en dressuur is toch echt een stuk onnatuurlijker en dus een stuk zieliger ;)

Nou ja, natuurlijk is het niet maar dat is rijden en verzorgen van paarden sowieso niet. Zielig is het ook niet bij zolang je de grenzen van je paard niet overschrijd. Waar die grens ligt is voor elk paard en elke situatie anders.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:44

Zelfs het overschrijden van grenzen is niet zielig of gemeen. Mits het maar gecontroleerd gebeurd.
Dit noemen we ook trainen.
En het is ook per paard verschillend. Het ene paard moet niks van buitenritten hebben en het andere paard niks van springen. Maar ook springen is natuurlijk, zelfs de cross (vergelijk het met een vlucht reactie door een gebied met omgevallen bomen en heuvels).
De minste natuurlijke sport is natuurlijk dressuur. De natuurlijke bewegingen worden daar net even verder gedrukt en gepushed.

Zielig wordt het zodra je tegen hun zin in en onder dwang iets gaat doen. Of ze verwaarloosd en zonder voeding ed in de wei zet. Of alleen houden.

Maar ik denk dat dit weer zo'n eindeloze typische bokt discussie wordt......

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:57

Ruud_O schreef:
Zelfs het overschrijden van grenzen is niet zielig of gemeen. Mits het maar gecontroleerd gebeurd.

Dat is inderdaad ook een overschrijding van grenzen maar zo bedoelde ik het niet. Ik had meer kapotgereden paarden in mijn gedachten, en dat kan gebeuren bij elk bereden paard. Er is een grens aan het absolute kunnen van elk paard, daar kan ook training en optimale omstandigheden niets meer aan veranderen.