Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ruud_O schreef:e_horse schreef:Het 'blootvoets' veroorzaakt geen zere voeten, dat doet de ruiter die bepaalde ambities heeft. Deze ambities staan blijkbaar boven het degelijk trainen van de blote hoeven en de nadelen van hoefijzers.
Ik denk dat een hoop ruiters klakkeloos ijzers onder de voeten laten timmeren zonder zich goed te verdiepen in de werking van het hoefmechanisme en de training die daarvoor nodig is.
tja..... kan hier iets op zeggen.... iets met een boel en een afgewerkt product.....
Ga dan kippen houden in een ren ofzo, maar dan wel met een vos erbij, anders is het niet natuurlijk
Djilna schreef:Dat het met 1 paard kan wil niet zeggen dat alle paarden dat kunnen. Maar het is zeker knap.
Mijn paard ben ik ook op blote voeten begonnen. Een jaar heel rustig opgebouwd, steentjes, asfalt enz. Hele sterke hoeven en liep nooit gevoelig. Alleen ging op een gegeven moment door de hoeveelheid km de slijtage gewoon harder dan het aangroeide en toen werd hij wel gevoelig. Sindsdien staat hij van begin maart tot september/oktober op beslag, de rest van het jaar zonder..
En dan nog, fijne van beslag is dat ik onderweg niet continu hoef te kijken waar we lopen ivm evt zoolkneuzingen ed en kan ik mijn focus helemaal op mijn paard leggen. Paard loopt op zijn kunststofjes ook een stuk meer ontspannen dan op blote voeten.
Ruud_O schreef:e_horse schreef:Het 'blootvoets' veroorzaakt geen zere voeten, dat doet de ruiter die bepaalde ambities heeft. Deze ambities staan blijkbaar boven het degelijk trainen van de blote hoeven en de nadelen van hoefijzers.
Ik denk dat een hoop ruiters klakkeloos ijzers onder de voeten laten timmeren zonder zich goed te verdiepen in de werking van het hoefmechanisme en de training die daarvoor nodig is.
tja..... kan hier iets op zeggen.... iets met een boel en een afgewerkt product.....
Ga dan kippen houden in een ren ofzo, maar dan wel met een vos erbij, anders is het niet natuurlijk

Het laatste heb ik helaas veel vaker gezien dan het eerste, en vind ik ook veel erger. Mensen zien niet (of nog erger, willen niet zien) dat hun paard eigenlijk pijn aan zijn voeten heeft. Of doen alles om te vermijden dat ze op ondergrond terechtkomen die hun paard niet fijn vindt. Zo wil ik zelf niet rijden, ik wil alles kunnen tegenkomen en niet in gladde schuine grasbermpjes hoeven te rijden. Voor recreatie is dat misschien nog te doen, maar endurance kun je op die manier niet rijden.
). Rustig ingereden en ook dat opgebouwd. Tot me opviel dat hij toch niet helemaal lekker liep; beetje kort, niet looplustig, durfde zijn rug niet los te laten.
Achteraf kun je je voor je kop slaan dat je zolang hebt gewacht, dat gebeurt me niet nog eens!
Djilna schreef:Dat het met 1 paard kan wil niet zeggen dat alle paarden dat kunnen. Maar het is zeker knap.
Jantie schreef:@ Nina : die ruiter zonder ijzers op 80km en meer rijdt, zal Inn zijn. Ze reageerde hierboven ook al.