hhmmm, ns kijken of ik het allemaal goed onthouden heb want mn "juf" kijkt mee....
't is een combi, want als ie alleen op been moet reageren en ik moet een hekkie doen of je verspreekt je een keer, dan kan dat leuke effecten hebben, dus gang sneller: ietsie meer teugel + been + klik gang langzamer: ietsie minder teugel + ssshhhh (klinkt als poep he) rustiger in zelfde gang: eazzzzyyyyyyyy en stoppen: zitten + ietsie minder teugel + ho (erg gevaarlijk met owhowh als je je knie bijna stoot bv) noodrem: whoa (maar daar moet hier en dar wat nieuwe remleiding tussen denk ik) achteruit: back of back up stout: uh, of wat dan ook dat in mn hoofd opkomt zolang t maar boos klinkt
aan de longeer t zelfde, en verder is mijn zwelgje nog niet.
RoosvanBlue
Geplaatst: 06-05-11 05:23
Ik geef eerst de lichaamstaal-hulp (sorry, het is vroeg, weet even geen ander woord ), en pas als ze niet reageert de stemhulp. Reageert ze dan nog niet, HEY! en eventueel spoortje. Die van mij is een dieseltje, moet altijd even op gang komen
Hier net andersom; klik is versnellen, bij geen reaktie been. Nog geen reaktie meer been En dat wacht ze meestal niet af De rest gaat op zit en been en zonder stem.
Ik gebruik net als justkid, nauwelijks stemhulpen. Alleen een klikje aan de longe voor harder. Maar zelfs dat niet altijd. Ik probeer vooral te werken op lichaamstaal en zithulpen. Daarna komt been en teugel, daarna evt spoor of zweep.
ligt er bij mij aan hoe oud en ervaren het paard is. bij jonge paarden zeg ik heel duidelijk de gang die ik wil hebben, dus walk, jog op galop. (waarom dat in t nederlands is, geen idee)
hoe ervarender het paard, hoe minder ik de gangen ga zeggen en er geluiden aan ga koppelen, en die worden ook langzaam afgekoppeld. (lees, jaren later)
ben nu met een baby bezig, dus zijn het heel duidelijke woorden. Kom! Walk, Jog.. (meer doet ze nog niet aan de hand, hou ik niet bij ) draai om achterhand, euh.. om! om! om! met hulp door de schouder te tikken.. en voorhand, ook om om om, en hulp, heup weg zetten.
ho is stop bij mij. (meestal) en peeehp!!! ofzoiets als ze stout is. als het maar luid is.
met longeren, wat ik nog niet doe, drijf ik van achter met stem, vragend naar de gang.. ik blokkeer met mijn lichaam voor gang langzamer. en whhoooooooooh.. voor gang terug. ho maar.. zo iets.
pfff. is meer een gewoonte, nu er over nadenkend weet ik het niet eens zo heel goed.
Mijn paardje kent ook een heleboel stemhulpen maar sinds kort heb ik western les en mijn instructeur wilt dat ik ze zo min mogelijk gebruik maar meer doe met beenhulpen en met mijn zit
Love_apollo
Geplaatst: 11-05-11 10:02
Walk- enkele klik Jog- dubbele klik Lope- kusjes geluid maken Stop- Whoa In dezelfde gang blijven maar langzamer of verzamelder willen- Mmmmmmmmmm Een gang terug bijvoorbeeld van Jog naar Walk- Easy Achteruit- Back of Backup