Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Niels schreef:Ok, wat heb je dan precies aan rechtrichten?
Als ik bijv naar deze site kijk, http://www.paardenbegrijpen.nl/algemeen/rechtrichten , dan begrijp ik dat je dus wilt dat er een 'rijkunstig evenwicht ontstaat'. Wat zou hier het nut voor moeten zijn?
Ik vind het vooral belangrijk dat mijn paard tussen de teugels loopt en makkelijk stuurt etc als ik vraag.
Al die dingen als stelling vragen etc, hebben weinig zin (althans, zoals het door 95% vd ruiters wordt uitgevoerd), omdat je alleen maar de nek flext en niets doet aan de rest van het lichaam.
Uiteraard is ruggebruik wenselijk, maar ik snap niet zo wat dat te maken heeft met rechtrichten zoals vermeld op die site (dus allemaal dressuuroefeningen doen).
Yv_ schreef:JPS schreef:Rechtrichten behoort natuurlijk een standaard onderdeel van de basistraining te zijn!
Dit is serieus ook echt het enige waar ik aan dacht toen ik alle antwoorden hier in het topic las..
Rechtrichten vind ik alleen weer écht zo'n overdreven woord, waar nu ineens alle ophef over gemaakt wordt.
Ik noem het zelf liever altijd gewoon een basisonderdeel. Je wilt toch een fijn, soepel paard onder je hol hebben? Met een beetje rechttoe, rechtaan en stap, draf en galop ga je dat imo niet voor elkaar krijgen..
Love_apollo schreef:Niels schreef:Ok, wat heb je dan precies aan rechtrichten?
Als ik bijv naar deze site kijk, http://www.paardenbegrijpen.nl/algemeen/rechtrichten , dan begrijp ik dat je dus wilt dat er een 'rijkunstig evenwicht ontstaat'. Wat zou hier het nut voor moeten zijn?
Ik vind het vooral belangrijk dat mijn paard tussen de teugels loopt en makkelijk stuurt etc als ik vraag.
Al die dingen als stelling vragen etc, hebben weinig zin (althans, zoals het door 95% vd ruiters wordt uitgevoerd), omdat je alleen maar de nek flext en niets doet aan de rest van het lichaam.
Uiteraard is ruggebruik wenselijk, maar ik snap niet zo wat dat te maken heeft met rechtrichten zoals vermeld op die site (dus allemaal dressuuroefeningen doen).
Ik ben het niet met je eens.
Rechtrichten heeft niks te maken met de dressuur, het gebeurd zowel door dressuurruiters, westernruiters, springruiters en zelfs menruiters.
Rechtrichten word gedaan om het paard los te maken en op eigen benen in balans te laten lopen.
Ik heb nu les met mijn westernpaardje en in de les beginnen we altijd met binnenstelling en buitenstelling af te wisselen op een grote volte.
Ondertussen mag het paard niet in tempo afzwakken maar blijft actief. Door dit, zijgangen en rechtgerichte voltes af te wisselen merk ik zeer snel dat mijn paardje helemaal los word en zijn rug gebruikt.
Ik vind dit dus geen dressuuroefeningen maar oefeningen om je paard los en in balans te krijgen in welke discipline dan ook.
Tuurlijk is het belangrijk als je paard makkelijk stuurt en tussen de teugels loopt, maar ik zie liever een paard die volledig in balans en los is dan een paard dat niet los is en wel makkelijk stuurt en immers om je paard makkelijk te sturen moet hij zijn rug gebruiken en los en in balans zijn!
)
LKTrouble schreef:De terminologie maakt niet zoveel uit... maar het soepel maken van je paard en daarmee enerzijds zorgen dat je blessures e.d. voorkomt en anderzijds je paard sterker maken waardoor je manouvres ook beter worden is volgens mij voor bijna iedere western ruiter in meer of mindere mate onderdeel van zijn / haar training. Als dat rechtrichten heet hoort dat er dus zeker bij!
Wij gebruiken veel contragalop, binnen/ buitenstelling in de (contra)galop en vooral ook veel stuurwerk. Door je paard met 1 hand goed te sturen vanuit de achterhand waarbij het zijn schouder meeneemt versterk je ook de achterhand en moet het wel op eigen benen lopen. Daarnaast zijn de 8-jes, zijgangen e.d. ook onderdeel van de warming up bij ons..
, maar dat mag natuurlijk niet als westernruiter.
dus even terug over recht richten. Ik lange tijd dressuur en reining (en andere western onderdelen) gereden en kan je vertellen dat het 'recht richten' in beide disciplines een belangrijk onderdeel deel is. Zoals HT al zei, een scheef paard stopt niet mooi en spint niet netjes, en zeker niet op snelheid. Het is belangrijker in de western wereld dan de meesten denken. Men noemt het alleen niet perse recht richten. LKTrouble schreef:@ sliding, nou ik heb zelf lang zat gedressuurd en heb niks tegen het woord! dressuur dressuur dressuur!
mijn antwoord was niet bedoeld als statement TEGEN iets maar juist als toelichting dat we in beginsel, in de basis allemaal t zelfde willen, een soepel, onstpannen, recht paard dat in balans met of zonder teugelaanleuning zijn oefeningen kan doen!
dus ik ben het gewoon met je eens hoor....
.
sliding schreef:Maar dit zie je net zo goed bij de western ook daar leeft het begrip dat westernrijden niets meer is dan teugels losgooien, en hij zakt vanzelf wel.( zeg niet dat dit zo is)