Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
154"]
Nadat de jury zijn taak op zich genomen heeft, mogen de deelnemers in geen enkel contact treden met hem of hem over de jurering van de deelnemende paarden ondervragen, op straffe van uitsluiting.
[/quote]
en
[quote="210 schreef:Vragen van deelnemers, die door de wedstrijdleiding aan de jury worden voorgelegd en die de prestatie(s) van een deelnemer betreffen, worden door de jury slechts in het bijzijn van de ringmeester of de wedstrijdleiding beantwoord. Een gesprek tussen de jury en de deelnemer tijdens een onderdeel is verboden.

Sugarmiss"]
Ok, duidelijk. Behalve dan:
Maand wordt niet gedefineerd. 4 weken is duidelijk, maar een maand? Die is soms 4 en een half.
Als je op 16 april een wedstrijd hebt zo de laatste maand voorafgaand aan de wedstrijd maart zijn toch? Dan zou je niet mee mogen doen als je 1 maart les hebt gehad (of het paard is getriand). Terwijl dit toch al gauw 6 weken is.
Iemand die hier meer duidelijkheid in kan verschaffen
[/quote]
Wat dacht je van de WRAN zelf? Ik weet dat ze niet altijd even snel antwoorden, maar is het niet beter om uitleg aan diegene die de regels op gesteld hebben te vragen als hier op Bokt?
En als je dan het enige juiste antwoord hebt, dan horen wij dat ook graag.
[quote="Sugarmiss schreef:En als het dan toch van verderweg moet komen, neem dan gewoon een Belg of een Duitser
. 
Romkabouter schreef:Ok, duidelijk. Behalve dan:
Maand wordt niet gedefineerd. 4 weken is duidelijk, maar een maand? Die is soms 4 en een half.
Als je op 16 april een wedstrijd hebt zo de laatste maand voorafgaand aan de wedstrijd maart zijn toch? Dan zou je niet mee mogen doen als je 1 maart les hebt gehad (of het paard is getriand). Terwijl dit toch al gauw 6 weken is.
Iemand die hier meer duidelijkheid in kan verschaffen

Sugarmiss"]
Paintje: de door jouw gequote tekst was van Rom niet van mij
[/quote]
Sorry!
[quote="Sugarmiss schreef:En iemand van de WRAN is natuurlijk meer dan welkom om hier uitleg te geven.
.
Citaat:Beste Saskia,
Ik heb de topic helemaal doorgelezen en eigenlijk is alles gezegd wat ik er over kan zeggen.
Waar het om gaat is de manier waarop je het WRAN regelboek wilt lezen, zoek je iets op om iets te weten te komen of om iets te zeuren te hebben?
Je kunt het regelboek lezen naar de letter of naar de geest.
Met welke bedoeling is een regel gemaakt, dat is wat je in je achterhoofd moet houden!!
Wanneer je zoekt kan je allerlei regels op verschillende manier uitleggen, waar je naar moet kijken is het doel van de regel.
Voorbeeld is b.v. de regel een maand voor de wedstrijd geen les of training door het jurylid.
We kunnen een hele discussie opzetten over 30 of 31 dagen etc. maar waar het om gaat is dat de jury niet beïnvloed wordt door het feit dat de deelnemer een klant van hem is. Dat is na 29 dagen niet anders dan na 31 dagen. De geest van de regel is dat een jurylid niet zijn eigen klanten of paarden mag beoordelen.
Het regelboek goed lezen blijkt niet eenvoudig te zijn. Wat me opvalt is dat veel mensen meer lezen dan wat er staat. Die verwarren de feiten met wat ze zelf denken hoe het zou moeten zijn.
Het regelboek is gemaakt om wedstrijden te reguleren en is een samenstelling van het EWU en het AQHA regelboek met daarbij onze eigen ervaringen in Nederland.
Een keer in de twee jaar doen de Nederlandse juryleden en het WRANbestuur een voorstel tot wijziging of toevoeging van bepaalde regels. Deze wijzigingen komen voort uit eigen ervaring, veranderingen in de sport, ontwikkelingen op het organisatorische vlak en veranderingen van de AQHA regels.
Ik las ergens dat de WRAN alles in regeltjes wil vangen en dat dit bij de AQHA niet zo is. Daarom rijdt die persoon allen maar AQHA wedstrijden e.d.
Mijn vraag, hoe kan je aan een wedstrijd deelnemen als je de regels niet kent? Want de AQHA heeft eerder meer en veel strakkere regels dan de WRAN.
Wat betreft het contact van juryleden met de deelnemers denk ik dat dat wel mee valt.
Zelf ben ik ook jurylid en het contact met deelnemers loopt praktisch altijd via de ringmeester. Het beroep van jurylid is in feite een eenzaam beroep.
Nederland is niet zo groot en de westernwereld is klein. Ik heb in de afgelopen 20 jaar heel veel mensen de eerste beginselen van het westernrijden bijgebracht en veel van deze mensen zitten verspreid over het hele land. Ook ik zeg wel eens een deelnemer gedag die ooit bij mij is begonnen te rijden. Maar ik weet zeker dat het geen invloed heeft op mijn jureren.
Wanneer ik jureer zie ik alleen paarden en startnummers, ik luister niet naar de omroep en kijk niet op de startlijst welke naam er bij een startnummer hoort.
Jureren is een samenstel van het toepassen van de regels en het idee wat er in het hoofd van de jury zit van hoe een paard moet lopen of hoe een proef uitgevoerd moet worden. Persoonlijke smaak en inbreng zijn inherent aan jurysporten.
Het valt mij en ook andere juryleden op dat zo veel mensen zo weinig van de regels weten.
Daardoor wordt er nogal eens een oordeel geveld over een jurybeslissing die niet helemaal terecht is.
Voorbeeld is het verhaal over de pleasure die door Anneke de Jong werd gejureerd en waarbij een ruiter twee handen gebruikte bij een bit. De ruiter werd niet geplaatst er waren dacht ik vijf deelnemers en dus kan je ervan uitgaan dat de betreffende ruiter een DQ heeft gekregen want anders was hij/zij wel geplaatst door Anneke. Discussie hierover is totaal zinloos.
Jurylid worden is geen eenvoudige opgave, dat zie je aan de geringe aanwas van nieuwe juryleden.
Ieder jurylid heeft de intentie om de beste ruiter op de eerste plaats te zetten ook al valt dat vaak niet mee. Wanneer je bv de beginners pleasure neemt, dan vliegen ze nogal eens om de oren. Verkeerde galop, uit de galop vallen, door de bak racen, elkaar afsnijden etc. Wanneer je een dergelijke performance laat zien, kan men het beste zwijgen in plaats van het oordeel van de jury in twijfel te trekken.
Binnen het WRAN bestuur wordt er over gesproken om een cursus WRAN regelgeving te ontwikkelen om wat meer duidelijkheid te brengen bij de Nederlandse westernruiter. Bij voldoende animo van trainers en westernstallen zal deze er zeker komen.
Tot slot nog even een opmerking over de bereikbaarheid van de WRAN.
Via het E mail adres krijg je bijna antwoordt, ook via de fax en de telefoon is de WRAN heel gemakkelijk te bereiken.
Met vriendelijke groet
Jan Trel
.
. 
Romkabouter schreef:Natuurlijk is het zo dat je in de geest moet lezen. Dat doen de meesten ook wel (tenminste dat hoop ik), tot het moment dat puntje bij paaltje komt. Pas dan komt de ware aard van iemand naar boven en valt wel of niet over regeltjes. Als je zorgt dat je zelf binnen de regels blijft is er geen probleem
Maar dan moet je ze du swel exact weten imo. Niet dat ik dat weet, maar ik ben er wel mee bezig.
. Maar toch, af en toe voor lief (onschuldig en dom??) blondje spelen scheelt ook een heeeeeeeele boel,
. 
FlyingHigh schreef:Maar toch, af en toe voor lief (onschuldig en dom??) blondje spelen scheelt ook een heeeeeeeele boel,![]()
![]()
.
. Zonde van al je voorbereiding en tijd die je er in gestoken hebt
.
. Paintje schreef:Bijvoorbeeld starten met een te jong paard. Lijkt mij dat één blik op het inschrijfformulier voldoende zegt.