Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. fja37 schreef:ik heb zelf een halfzijdige verlamming aan de rechterkant en ik rijd al een kleine 28 jaar paard, ik heb deze beperking al sinds mij geboorte. wat ik in die jaren heel duidelijk heb gemerkt is dat de combinatie heel goed zal moeten klikkenen ik ben van mening dat het idd aan het karakter moet liggen en niet aan het ras. ik heb KWPNérs gereden die een ramp waren en Kwpn'ers die me bij wijze van spreken hielpen met opstijgen... ik geloof ook dat het voor een deel aan het paard te danken is dat "wij" kunnen rijden. ze hebben heel snel in de gaten waar de grens van ons eigen kunnen ligt.( vaak nog eerder dan wij zelf) en de meeste paarden, (uitzonderingen heb je altijd) maken hier geen misbruik van. om een voorbeeld te geven: ik heb mensen met de meest zware handicap, rolstoel, spastisch over heel het lichaam , van buitenritten zien terugkomen, en mensen die geen beperking hadden heb ik tijdens hetzelfde rondje meteen erna op hetzelfde paard en de zelfde omstandigheden vliegles zien krijgen...
xStrawberry schreef:
Friezen zijn ontzettend lieve, rustige paarden!

Roosch schreef:Wat een onzin zeg, dat als je paard goed opgevoed is je er iedereen op kan zetten. Echt niet.
Paarden waar gehandicapten op rijden zijn gouden paarden. Zetten geen stap verkeerd. Kijken niet op als er een paraplu langs hun gezicht komt vliegen..
Zet daar maar eens een standaard Jazz of Gribaldi aan, dat gaat niet gebeuren lijkt me, tenzij de persoon in kwestie altijd al eens had willen leren vliegen.
Geloof me, tussen de Friezen lopen enorme goedzakken rond.
Ik zou eens een oproepje hier op het forum zetten: "Enorm brave Fries voor gehandicapte jongen gezocht"
Ik heb dezelfde vragen als hierboven trouwens..
In welke mate is hij gehandicapt en is er begeleiding bij?
Als ik iemand anders op mijn paard zet kan ze ineens heel vervelend gaan doen. Tis ook maar net hoe je als ruiter zelf bent hoor. DirkdeWit schreef:Hallo,
Ik heb een gehandicapte zoon die gek is van Friese paarden. Hij heeft momenteel een friese sportmerrie, die omdat het een sportpaard is eigenlijk alleen door een ervaren ruiter bereden kan worden. Helaas moet hij deze dus verkopen. Hij wil echter wel weer een fries, ondanks dat er mensen in zijn omgeving zeggen dat hij misschien beter een kwpn'r kan nemen. Het moet toch mogelijk zijn om zijn wens om weer een fries te hebben en te berijden in vervulling te kunnen laten gaan. Kan iemand mij hier advies over geven.
Grt,
Dirk de Wit