[WN] Paint net zo ver al een Quarter in wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:41

Mac schreef:
Ja, Delta is natuurlijk wel van de oude stempel :D . Denk niet dat je veel moderne cropout tobiano's zult vinden.
Ik zit niet in de Quarters, maar volgens mij is er met het opheffen van de witregel nergens gedefinieerd dat het tobianopatroon niet zou mogen.
Recent voorbeeld dan. Niet tobiano, maar splash:
http://static.equine.com/listing_images ... 151_hd.jpg

http://static.equine.com/listing_images ... 146_hd.jpg
een volle Quarter! Helemaal geweldig! En te koop trouwens.

Dat het overopatroon genetisch gelinkt zo kunnen zijn aan een bepaalde conformatie lijkt me sterk, maar je weet nooit.
Wat wél het geval is, is dat (frame en dan liefst minimal) overo minder vertekent dat tobiano vlekken bij het beoordelen van conformatie.

En ja, ik vind de meeste tobiano's hier in NL/Europa vaak nog steeds wel anders dan de overo's, vooral de homozygote (die zijn dan ook specifiek op dat patroon gefokt). In Amerika zijn er inmiddels ook een heleboel die een mengelmoes zijn van allerlei Quarter en Paintbloedlijnen door elkaar. Die zijn wat meer Quarter en wat minder tobiano zeg maar.

Het artikel focust meer op het zogenaamde tobiano type. Er wordt bedoeld dat ook al worden er veel quarter bloedlijnen gebruikt met tobiano (zoals wat jij opmerkte), het toch niet mogelijk blijkt het zogenaamde tobiano type er uit te krijgen.
Ik heb een foto van dat recentere voorbeeld uit 1997 van QH x QH = APHA tobiano.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ods op 28-02-11 07:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link gezet.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:47

Dit type
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

blijft meer typisch voor tobiano's dan dit type
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 09:19

@calisto: ik denk dat er net zoveel Tobi's zijn die voldoen aan het beeld van de Quarter als jij voor ogen hebt als er Frame's zijn die daar niet aan voldoen.

Wat te denken van deze Frame.........................tegenover dit voorbeeld van jou
AfbeeldingAfbeelding

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 07:53

Die overo ziet er toch beter uit vind ik.
Het gaat niet om individuele foto's, maar om trend. Iemand die pedigree expert is en hier dagelijks mee werkt heeft die collages gemaakt btw, ik heb er geen verdienste aan

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:00

en dan neem je wat foto's van vers uit de wei geplukte paarden tegenover foto's van keurig gegroomde dieren, wat een vergelijk
verder lijken de tobiano type paarden wel oudere types als die van overo

ik denk wel dat er nog type verschil is, was mij ook wel opgevallen maar niet meer zoveel als vroeger

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:25

Spatter, ivm de uitspraak dat er geen vergelijk mogelijk is tussen vers uit de wei geplukte en netjes gegroomde paarden. Dat is op zich een terechte opmerking, maar er is ook vaak een correlatie tussen hoe een paard gepresenteerd wordt en de kwaliteit van het paard. Op sites/fora uit de VS, waar paints en quarters toch net iets talrijker zijn dan hier, is dat opvallend.
Ik wil je gerust geloven dat de tobiano’s er qua type op vooruit zijn gegaan, maar gezien de tijd die er al is overheen gegaan sinds de start van de APHA en het feit dat er meer tobiano’s dan overo’s geregistreerd zijn bij de APHA, blijft het toch vaak teleurstellend. De persoon die die foto’s heeft samengesteld is hierbij niet over 1 nacht ijs gegaan en heeft duizenden foto’s en stambomen gezien van quarters, paint en thoroughbreds. Quarters zien er vandaag ook anders uit dan 20 of 50 jaar geleden. Of dit altijd positief is, dat is dan nog een andere discussie :) .

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:04

En wat doen we met de tovero's ?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:04

die groomen we half en doen voor spek en bonen mee :+

ik heb zelf een tovero die ook nog eens voor de helft quarter is, toch vrees ik dat hij eerder richting de tobiano's gaat kwa bouw als richting de overo's
gelukkig ben ik zeer tevreden met mijn ijsbeertje <3

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:27

spatter schreef:
die groomen we half en doen voor spek en bonen mee :+

ik heb zelf een tovero die ook nog eens voor de helft quarter is, toch vrees ik dat hij eerder richting de tobiano's gaat kwa bouw als richting de overo's
gelukkig ben ik zeer tevreden met mijn ijsbeertje <3

Blij dat je tevreden bent met je ijsbeertje.
Als je een typologie maakt "tobiano" vs "niet-tobiano" is een tovero een tobiano, nietwaar ;).
Op welk gebied gaat hij qua bouw meer richting tobiano's? Ik ben wel benieuwd wat jij en andere mensen hier als typische tobiano kenmerken zien.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:22

een tovero is een kruizing tussen een overo en een tobiano
een tovero zou dus kwa type meer op de ééne of juist de andere kunnen lijken en mijne is duidelijk meer een tobiano terwijl je kwa bloedvoering op papier juist zou denken dat overo/Quarter meer invloed zou hebben

een tobiano is meestal groter en lijkt minder op de bouw van een Quarter, terwijl ik de overo's meestal juist wel op een Quarter vind lijken
tha, en hoe ziet een Quarter eruit, dat is tegenwoordig natuurlijk ook maar wat je in je hoofd hebt omdat een pleasure paard er totaal anders uit ziet als een cutter of reiningquarter
laat ik het dan zo zeggen, paints zijn meer allround paarden en dan vooral de tobiano's terwijl Quarters veel duidelijker in een bepaalde richting gefokt zijn

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:34

Wij hebben een tovero merrie, het tobiano komt van de vader, het overo van de moeder.
Het resultaat wordt regelmatig omschreven als een "foundation" type, gemiddeld van schoft, stevig gebouwd en gespierd en met een kont de maat van een doorsnee kleerkast.