[WN] Discussie aangaan of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Westernrijden verdedigen t.o.v. andere disciplines?

Ja natuurlijk! Ik kraak zo nodig de andere disciplines af.
4 (3%)
Ja, waarschijnlijk wel, maar ik houd het deftig.
70 (54%)
Nee, die discussie eindigt toch nergens.
55 (42%)

Totaal aantal stemmen: 129

Vippie

Re: Discussie aangaan of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:33

Ach ik zeg maar zo, in elke discipline is er wel een die niet vies is van afkraken van andere disciplines. Thats life, ik ga die discussie niet meer aan, rijdt teveel disciplines om me om dat soort mensen druk te maken ;)

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 01:06

dapperdier schreef:
vaughane schreef:
De meeste westernpaardjes zijn inderdaad niet zo groot. Dat is wel zo handig.
De dressuurpaarden zijn inderdaad (meestal) een stuk groter. Volgens mij stamt dat oorspronkelijk van de cavalerie af. De dressuur komt namelijk van origine van de cavalerie. Daar waren de paarden groot om meer indruk te maken, terwijl in de western een paard vooral handig moest zijn in het gebruik. Een kleiner paard is handiger met opstappen, zijn meestal minder veeleisend qua voeding, de meeste hebben minder swung (zijn vlakker in de gangen en "veren minder door"). Dit alles om het werken op de ranche makkelijker te maken.

Ondanks dit alles: een paard is en blijft een paard ...

Niet mee eens. Ja de dressuur stamt van de cavalerie af, maar bekijk eens oude prenten van de klassieke dressuur en cavaleristen. Dat waren ook kleinere paarden. Een groot paard is een teken van de welvaart van moderne tijd, zo een paard zou het `in het wild` niet redden. Hij heeft teveel eten nodig en valt te veel op. Bij de bereden politie willen ze idd grote paarden omdat dat indrukwekkender is en meer overzicht geeft. De dresuurpaarden zijn mettertijd gewoon steeds groter gefokt omdat men het plaatje mooie vond of `toevallig`de gangen van een groter paard beter waren.

Waar ben je het nou niet mee eens? Dat is me onduidelijk. Je geeft alleen een aanvulling. Je geeft niet aan wat er niet klopt in mijn stukje. Ik begrijp dan ook niet waar je het NIET mee eens bent. Kan je dat ophelderen? Dan heb ik ook mijn beeld weer wat completer. Inderdaad: alle barokke paarden zijn kleiner en steviger dan de hedendaagse dressuurpaarden, maar daar ging het niet over.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 15:50

Ik ben het niet eens met het vetgedrukte stuk. Dat dressuur paarden groter zijn omdat het van de cavalerie afstamt en er grote paarden in de cavalerie liepen. integendeel. Het waren vaak kleine paardjes. Ik heb nog een hoefijzer van mijn opa die in de cavalerie reed. Maatje shetlander bijna!
Ik ben het wel roerend eens met je dat het handig is een kleiner paard te hebben :D

RiddershowJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:29

Ik denk ook dat een groot vooroordeel van het westernrijden er vandaan komt dat "iedereen" (vooroordeel ;) ) zich ook gelijk als een cowboy kleedt. O.a. op wedstrijden, dat heeft denk ik met de dresscode te maken? Het zou niks uit moeten maken (de dressuur heeft ook immers zijn drescode op wedstrijden) alleen tja... dat past heel erg in het plaatje cowboytje spelen.

Ik rij zelf geen western (al lijkt het erop dat ik wel western lessen ga nemen aangezien ik toch al een reining getraint paardje heb) maar dat is toch ook het beeld wat je snel hebt. Dat staat bij mij trouwens helemaal los van het kunnen van paard en ruiter.

In discussie zou ik niet gegaan zijn, ze reageerd op een manier waarvan je weet dat je haar toch niet kon ompraten... hokjes denker :) Spaar je energie dan voor iemand die gewoon geintresseerd is of open staat voor andere stijlen.