Kennismaken en begeleiding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Re: Kennismaken en begeleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 13:47

Ik heb mijn dressuurstartkaart opgezegd met de intentie om lid te worden bij de endurance club. KNHS-lid ben ik nog, als het goed is. Maar ik zal zowiezo eerst een keer willen kennismaken. Winstpunten? Huh? Ik had ergens gelezen, dat er geen winnaars en verliezers zijn in deze tak van sport? Hoofdzaak is dat je hem samen met je paard kan uitrijden toch? Wanneer haal je dan een winstpunt?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:10

Aan de ene kant heb je gelijk dat er geen winners of verliezers zijn, to finish is to win wordt er altijd gezegd. Maar aangezien het endurance-wedstrijden zijn, wordt er wel een klassement opgemaakt. Het is zo dat je per goed gereden wedstrijd 3 winstpunten kunt halen en met 15 mag je over naar de klasse 2, maar dat hoeft niet. Klasse twee zijn afstanden tussen 40 en 80. Met drie goed uitgereden klasse 2 wedstrijden ( per wedstrijd 1 winstpunt, 3 in totaal nodig) mag je over naar klasse 3 ( 80 to 120 km.), vervolgens is hetzelfde nodig om naar klasse 4 ( de top, 120-160 km.) over te gaan. Maar als je weer een klasse 1 wil rijden is dat ook prima, dat mag ook. Ergens is het heel flexibel, maar mensen worden hiermee beschermd om te snel over te gaan naar langere afstanden.
Voor de exacte winstpuntenregeling en hoe het klassement opgemaakt wordt verwijs ik je even naar het reglement, er zijn in de loop van de tijd wat wijzigingen geweest en ik weet even niet meer hoe en wat.
http://www.endurancevereniging.nl/ . Bij wedstrijden krijg je links een rijtje en daar staat ook reglement bij.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:17

Als je dus van Klasse I naar Klasse II wilt moet je hem 5 keer goed uitrijden. Of kan het ook zo zijn dat je 2winstpunten kunt halen in 1 wedstrijd?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:14

Je moet dan minimaal 5 keer goed uitrijden inderdaad. Maar als de hartslag bij de P/A bv. te hoog is, maar binnen 10 minuten wel goed, en de rest van de wedstrijd is goed, krijg je die wedstrijd 2 winstpunten en zodoende moet je dan 6 wedstrijden rijden om over te mogen. Je moet nl. wel aan de 15 winstpunten in totaal zitten voordat je over mag. Wordt je afgekeurd op bv. kreupelheid, heb je helemaal geen winstpunt. Ook als je hartslag etc. wel goed was.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:51

Oke! Heb je ook net zo als met springen dat je na 30 winstpunten verplicht over moet naar de volgende klasse?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:54

Nee je mag zolang in de klasse blijven rijden als je zelf wilt. Ik mag nu ik kl4 ben, zelfs nog kl1 starten.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:03

Oke!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 18:16

Aha, het is dus meer een graadmeter of je paard en jezelf er aan toe zijn om een klasse zwaarder te gaan probéren. Meer een soort veiligheidsgradatie. Dat vind ik dan wel een goeie zet. Zo weet je altijd of het wel 'verantwoord' is om een tandje moeilijker te gaan doen. Dit zie ik dan meer als veiligheid. Wel handig om te weten idd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:00

Ja, en zowel ruiter als paard moeten vaak een hoop leren en op elkaar ingespeeld raken. Dat doe je ook niet in 1 wedstrijd.
Voorbeelden: inhalen en ingehaald worden zonder gekkigheid. Koelen onderweg door je grooms of door een spons in een bak water te dopen, dat kan als je erop zit, maar ook als je afgestapt bent. Onderweg af- en opstappen ( bij waterbakken bv. als die er zijn, bij de P/A, bij hekjes die in de route kunnen zitten). Alles wat de dierenartsassistenten doen bij je paard. Harstslag meten, mond een stukje open en op het tandvlees drukken, darmgeluiden checken bv. En dan dus door vreemden. Dit kan je ook allemaal van te voren oefenen, heel erg nuttig, maar op een wedstrijd ben je zelf vaak net even anders en ook daar reageert je paard op.
Je moet voor de wedstrijd een stuk van ongeveer 40 m. stappen en draven aan de hand, rechtsom draaien aan het eind en weer terug. Ook goed thuis te oefenen op verschillende ondergronden, paard moet dan aan een los touwtje netjes meedraven. ( Overigens ook bij de nakeuring).
Zo kan ik nog wel even doorgaan, daarom is het goed om een tijdje in klasse 1 mee te draaien voor je overstapt naar klasse 2.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 19:15

Absoluut een aanrader om te oefenen. Ik ga me zeker ook aanmelden als vrijwilliger. Dan kan ik het allemaal eerst eens bestuderen vanaf de zijlijn. Mijn paard is behoorlijk braaf, maar wat je nu allemaal omschrijft, daar zou hij best eens op kunnen reageren. Laatst wilde hij niet drinken na een flinke rit. Ook al iets wat hij wel moet gaan doen natuurlijk. Hoe kun je je paard dat leren? Hij drinkt gewoonlijk wel gewoon uit een emmer. Is dat gewoon blijven herhalen?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:17

Ja dat vroeg ik me ook af hoe je ze leert drinken, in de stal staat een bak water waar ze uit drinkt dus ze is wel gewend om te drinken, maar wanneer ik haar een bak voorhoud drinkt ze niet, of heeft ze dan gewoon geen dorst?
En vroeg me ook af hoe jullie dat doen met obstakels zoals een bruggetje en een tunnel onder ene weg door. Blijven jullie dan gewoon doordraven? Of gaan jullie stappen?
Over het bruggetje kan ik nu makkelijk in draf over maar de tunnel heb ik nog niet geprobeerd omdat ze ook geen ijzers heeft...

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:28

heel verstandig dat jullie een keer gaan vrijwilligen... misschien ook handig om een keer bij iemand te gaan groomen... ;)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:43

Of een clinic volgen, is ook heel leerzaam...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 19:51

Griebels: Wanneer staan die gepland in 2011? Want echt hoor, daar houd ik me voor aanbevolen. Is ie vandaag doorgegaan? Al had ik gekund vandaag, dan was ik er nog te ziek voor geweest nu. Internetten gaat nog, maar daarnaast zit ik gewoon stijf van de griep te rillen op de bank. :o

Voor bruggen ben ik niet bang. In de drunense duinen moest ik met Sam altijd het voortouw nemen. Als 4-jarige liep hij op kop. Die gaat voor mij overal doorheen, als ik het vertrouwen heb dat het kan. Bij twijfel wordt het natuurlijk een ander verhaal, maar op dat punt denk ik wel dat het vertrouwen er wel is. Dat is volgens mij een kwestie van oefenen en als je paard er moeite mee heeft, met iemand meegaan die een 'cool' paard heeft.

Voor de rest zullen we de onderzoekjes idd moeten gaan oefenen. Van de week stuiterde meneer bijna de stal al uit, omdat het baasje alleen zijn deken maar goed wilde leggen haha.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:33

De onderzoekjes gaat bij mij hopelijk wel goed komen :) Heb laatst geoefend met een vriendin en zij kon haar overal aanraken zonder problemen. Maar het is ook echt zo'n troetel pony xD geniet van alle aandacht die ze krijgt!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:24

Dat drinken is inderdaad vak wel een lastig punt. Met die van mij doe ik vaak appels in vieren gesneden in het water. Die vist ze er dan uit en dan krijgt ze gelijk vocht mee naar binnen. Op die manier gaat ze dan uiteindelijk ook drinken als het nodig is.
Ook kan je bij groompunten eerst het water aanbieden en dan pas koelen, na de finish tot voor de nakeuring kan je ook eerst water aanbieden voordat je ze laat eten en je ze verder verzorgt.
Niet treuzelen bij groompunten en p/a is ook een goede, de rijtijd loopt dan door en je kan er aardig wat tijd verliezen.
Oefen dat aanraken etc. ook eens ergens anders, de paarden worden of op een stuk land, in een binnen-of buitenbak o.i.d. gekeurd. met andere paarden om hun heen die aan komen rijden of juist weer weg rijden.

Ikzelf stap altijd bij bruggetjes, viaducten en tunneltjes, je weet op vreemd terrein niet hoe glad het is en of je paard misschien toch schrikt, in stap is dat beter te hanteren. Anderen draven wel door, maar voor klasse 1 is dat echt niet noodzakelijk. Ook als ik een stukje op de weg moet rijden en een bocht door moet ga ik die in stap door, ik heb er eens eentje onderuit zien gaan, dat is echt niet fijn.

Ook handig is om ervoor te zorgen dat je een normaal, lang vol te houden draftempo hebt. Als je neit sneller mag op het totaal dan 13 km. per uur is veel galoperen niet handig en steeds een stukje draf en weer een stukje galop en weer een stukje stap is erg vermoeiend voor je paard.

Nou ja, een clinic bijwonen of als vrijwilliger of groom meedraaien is inderdaad een dikke vette aanrader.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:36

over het drinken maak ik me niet druk... Ik weet dat die van mij pas gaat drinken na de eerste vetgate.. Eerder heeft hij geen dorst...

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:05

Jet schreef:
Dat drinken is inderdaad vak wel een lastig punt. Met die van mij doe ik vaak appels in vieren gesneden in het water. Die vist ze er dan uit en dan krijgt ze gelijk vocht mee naar binnen. Op die manier gaat ze dan uiteindelijk ook drinken als het nodig is.
Ook kan je bij groompunten eerst het water aanbieden en dan pas koelen, na de finish tot voor de nakeuring kan je ook eerst water aanbieden voordat je ze laat eten en je ze verder verzorgt.

Heb je dan een appel mee tijdens wedstrijden? ;p

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:32

Ik heb inderdaad een aantal appels mee die ik in stukken snijd. Als ik grooms heb gaan die appelstukken met de grooms mee, anders is dat alleen voor de tijd voor de voorkeuring, voor de start en voor de tijd tussen finish en nakeuring.
Bij een klasse 1 zullen ze meestal niet veel drinken onderweg, maar ik vind het wel goed om te oefenen voor ze, voor het geval je wel hoger wil gaan starten na verloop van tijd.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:10

griebels schreef:
over het drinken maak ik me niet druk... Ik weet dat die van mij pas gaat drinken na de eerste vetgate.. Eerder heeft hij geen dorst...

De clou van drinken is dat je juist niet moet wachten tot je dorst hebt, want op dat moment heb je al een achterstand die je, zolang je je blijft inspannen, niet meer inhaalt. Dat geldt voor menselijke sporters en voor paarden, alleen kun je een menselijke sporter uitleggen dat hij op tijd moet drinken, en een paard niet. :+ Het paard kan zijn eigen hydratatie niet goed inschatten, en weet niet hoelang hij zich niet moet inspannen die dag, en dat het misschien die middag nog heel warm gaat worden...

Je ziet wel vaak dat paarden eerder gaan drinken naarmate de afstanden langer worden. Maar tot die tijd is het opletten geblazen. Ik heb er helaas net als Griebels ook zo een die pas laat begint te drinken. Hij dronk pas voor het eerst na afloop van zijn eerste 60-er, en langzaam werd dat vervroegd naar tijdens de pauze. Geen enkel trucje werkt, ik hebt echt alles al geprobeerd! ;)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:57

Liek drinkt meteen het eerste groompunt na de vetgate...
Zijn turgor is nooit 0, ook niet bij de voorkeuring of thuis. Hij heeft gewoon niet zoveel nodig. Naarmate de wedstrijd vordert wordt zijn turgor beter.
Verder verliest Liek nooit veel vocht, dus ik denk dat hij daarom niet eerder aan drinken denkt ;)

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:32

kim345 schreef:
De onderzoekjes gaat bij mij hopelijk wel goed komen :) Heb laatst geoefend met een vriendin en zij kon haar overal aanraken zonder problemen. Maar het is ook echt zo'n troetel pony xD geniet van alle aandacht die ze krijgt!

DA doet niet alleen het paard overal aanraken, ook de oogleden worden bekeken, binnenkant van de lip, velletje trekken, rug voelen (drukken) enz enz... meeste paarden vinden dit de 1e paar x helemaal niets.

griebels schreef:
Liek drinkt meteen het eerste groompunt na de vetgate...
Zijn turgor is nooit 0, ook niet bij de voorkeuring of thuis. Hij heeft gewoon niet zoveel nodig. Naarmate de wedstrijd vordert wordt zijn turgor beter.
Verder verliest Liek nooit veel vocht, dus ik denk dat hij daarom niet eerder aan drinken denkt ;)

Karrimh drinkt ook nooit de 1e ronde, maar me hier ook niet druk om. heb ook alles geprobeerd met eind resultaat: paard over de zeik, erg boos, flippen, niet stil staan en vervolgens niet meer normaal verder kunnen rijden. dit los ik op door de dag ervoor bietenpulp en extra ruwvoer te geven. in de vet-gate drinkt meneer super en onderweg ook. ik heb voor turgor eigenlijk nooit een <1 maar finish er wel (bijna) altijd mee en sinds ik de supplementen van Soul-Mate Nutrition gebruik (en voorheen Equilin) heb ik zelfs bij de voorkeuring voor de turgor een 1 !!! :D

kim345 schreef:
Jet schreef:

Heb je dan een appel mee tijdens wedstrijden? ;p

er komt zoveel meer bij kijken dat je denkt ;) en je moet zoveel meer meenemen dan je denkt :D

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:18

Karrimh schreef:
DA doet niet alleen het paard overal aanraken, ook de oogleden worden bekeken, binnenkant van de lip, velletje trekken, rug voelen (drukken) enz enz... meeste paarden vinden dit de 1e paar x helemaal niets.

Ze geniet van alle aandacht. Velletje trekken en binnekant van de lip en alles vind ze gelukkig ook geen probleem :) (totnu toe)

Opaal77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:16

Fijn om zoveel info te kunnen lezen. Ik hoop ook in 2011 een kennismakingsrit te starten.
Alleen vraag ik me af of dat ook met een dressuurzadel te doen is. Het zadel licht perfect (volgens 2 verschillende zadelpassers en mijn instructeur) en ik heb er al een aantal 2 uurs buitenritten mee gemaakt en ik zit dan zelf ook nog steeds lekker.
Heeft iemand tips hoe je je paard aan de hand leert draven? Die van mij wil echt niet (zelfs niet door de wei naar het stuk waar hij in mag).

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:26

Oefen het een keer samen met iemand, die hem dan aanjaagt/tikt met longeerzweep oid.
Of zelf met de longeerzweep bijtikken, want hij moet wel gewoon netjes vlot naast je draven met de keuringen. Heb met die van mij ook veel moeten oefenen en steeds voor het seizoen herhaal ik dat weer even, zodat hij het weer weet ;) (hij sjokt liever achter me, dan naast me).

Wat dat drinken betreft, ik laat die van mij thuis na het werk ook uit de emmer drinken en tegenwoordig is dat dus een belonging voor hem. Die van mij drinkt dus ook bijna elk groompunt, al is het soms maar een slokje. Verder willen appels en wortels in het water bij sommige paarden helpen of wat appelsap er door heen. Ik geef op de heenreis ook altijd een vol hooinet, waardoor hij bij aankomst vaak al wat dorst heeft en een halve emmer wegdrinkt. Heb gelukkig nooit meer dan een 1 gehad voor de turgor, meestal <1.