[WN] Western <-> dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:11

:oo Ik geloof dat ik dressuur rijd met een westernzadel :D Ik doe misschien een paar extra dingen, zoals zijwaarts over een balk of eens door een hek, maar alle basisoefeningen zijn bij mij precies hetzelfde :? Mijn einddoel zal wat anders zijn, maar dat duurt nog even 8-)

Maar TS, ik snap wel waarom je over wilt stappen hoor. Het heeft gewoon iets! (Dat einddoel dan ;) ) Veel succes straks samen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:14

Romkabouter schreef:
VivaLaVida schreef:
ik las ergens dat het grootste verschil tussen western rijden en dressuren het zadel is???????

Mee eens :D

Alleen verschillen vaak de meningen wat "western" en "dressuur" nou eigenlijk is al.
Als je onder dressuur "geen gelul, trek hem in de krul" verstaat en onder western "teugels los en laat ze maar lopen" dan zit er idd een behoorlijk verschil tussen ja.

uuh had het onderste gedeelte van je tekst niet eens gezien.. :o? Sorrie...
Maar dat soort western of dressuur bedoel ik dus niet, heb paarden op hoger niveau getraind in de dressuur en nu rijd ik western en krijg les van een eh bekender iemand. voelde me echt weer een beginner toen ik net overgestapt was.
Welk onderdeel vind je op dressuur lijken dan? Pleasure? Of alles?

Vind de hulpen zoals bijv je beengebruik en teugel gebruik echt heel anders eigenlijk.. Maarja je hebt ook tig vormen van dressuur natuurlijk. Vind in bijv antoine manier, of klassiek, of 'gewoon' hele verschillen zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:17

misschien doe ik dan toch te moeilijk :D
maar mag bijv niet zoveel om mijn binnenbeen heen rijden (zeg maar gerust niet..) wel rond rijden maar in een andere houding, de manier van stoppen is nog te dresuurachtig enz enz..

Edit: en mijn paard moet veel meer zelf nadenken heb ik het gevoel...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:27

VivaLaVida schreef:
Maar vind het grooste verschil toch echt de lasso.. Weleens een dressuurruiter met een lasso gezien?

Ik neem dan toch maar aan dat je dit echt als geintje bedoeld _O-

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:29

VivaLaVida schreef:
Maarja je hebt ook tig vormen van dressuur natuurlijk. Vind in bijv antoine manier, of klassiek, of 'gewoon' hele verschillen zitten..

Exact.
Zulke verschillen heb je ook in western. En als de manier waarop jij westernles krijgt op de manier waarop je dressuurles krijgt, dan zie je vooral overeenkomsten.
Dus de verschillen of overeenkomsten staan of vallen met wat je onder "western" en wat je onder "dressuur" verstaat.
Ik moet juist wel om mijn binnenbeen rijden namelijk ;)

Anoniem

Re: Western <-> dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:49

hmmm okee! Misschien dat degene die mij lest geeft dit alleen tijdelijk wil. Hij zal er vast een goede reden voor hebben :D
maar ik snap wat je bedoelt!

En natuurlijk had ik wel kwaaltjes hoor in de dressuur zoals iedereen.. Pas op een reiningpeerd gereden en alleen maar te horen gekregen: NIET MEEHANGEN! BINNENHAND LOS!! HIJ MOET ZELF DIE CIRCEL LOPEN!!
Man dat was wennen :')

ennuhh ja dat van die lasso was een grapje haha....

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:57

VivaLaVida schreef:
hmmm okee! Misschien dat degene die mij lest geeft dit alleen tijdelijk wil. Hij zal er vast een goede reden voor hebben :D
maar ik snap wat je bedoelt!

En natuurlijk had ik wel kwaaltjes hoor in de dressuur zoals iedereen.. Pas op een reiningpeerd gereden en alleen maar te horen gekregen: NIET MEEHANGEN! BINNENHAND LOS!! HIJ MOET ZELF DIE CIRCEL LOPEN!!
Man dat was wennen :')

ennuhh ja dat van die lasso was een grapje haha....

Ja, die binnenhand los, je stuurt met je buitenhand... :+ Niet meehangen, maar wel op je zit rijden... :j

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:05

Zag de titel en MOEST dit filmpje even plaatsen... :+

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:21

MiSsY_Me schreef:
Zag de titel en MOEST dit filmpje even plaatsen... :+

JAAAA Die kende ik al! Wat een fantastisch filmpje he??? :D :+ :D

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 20:16

:D dat filpmje,nog nooit gezien maar echt super :D
En toch vind ik dat de westernruiter met zijn paard er veel ontspannender uitziet (of het werkelijk zo is,dat is nu weer de vraag) :D
Vind het toch wel apart, op een westernpaard in dressuur-outfit

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:46

LisaDG schreef:
:D dat filpmje,nog nooit gezien maar echt super :D
En toch vind ik dat de westernruiter met zijn paard er veel ontspannender uitziet (of het werkelijk zo is,dat is nu weer de vraag) :D
Vind het toch wel apart, op een westernpaard in dressuur-outfit

Het ziet er misschien ontspannen uit, en dat is ook de bedoeling, maar western training is even zwaar (misschien wel zwaarder?) Het is juist ontzettend moeilijk het eruit te laten zien alsof het allemaal vanzelf gaat, en dat het paard "meedenkt" :+

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:44

Ja, daar zit het hem, 'het moet er gemakkelijk uitzien'
Dat is nog het moeilijkste van allemaal :-)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:54

bij dressuur hoort 't net zo goed ontspannen eruit te zien, en eigenlijk ook alsof 't allemaal vanzelf gaat. dat dit bij western makkelijker is is zeker niet waar, aangezien je ook dressuur gereden hebt weet je waarschijnlijk wel hoe moeilijk dat is ;)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:28

Illusion schreef:
bij dressuur hoort 't net zo goed ontspannen eruit te zien, en eigenlijk ook alsof 't allemaal vanzelf gaat. dat dit bij western makkelijker is is zeker niet waar, aangezien je ook dressuur gereden hebt weet je waarschijnlijk wel hoe moeilijk dat is ;)

Gelijk, misschien voelt western voor mij als zwaarder, omdat ik nog een beetje moet "wennen" ;)

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 19:44

Tuurlijk komt er bij western net zoveel techniek (of mss meer) bij kijken of bij dressuur. Dat zal ik dan ook merken bij de lessen die ik ga nemen. Ik ben nog altijd op zoek naar een goede westernstal in de buurt ;)

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:39

ik vind dressuur er eigenlijk nooit echt ontspannen uitzien, maar dat zal wel aan mij liggen dan hihi.. :o

@ LisaDG, waar kom je vandaan dan? misschien dat iemand hier nog een goede westernstal weet?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:32

Ik vind het altijd grappig om te zien, dressuur en westernruiters die wisselen van paard. Het valt me altijd op dat de westernruiters beter met het dressuurpaard overweg kunnen dan de dressuurruiters met het westernpaard! Waarom western er meer ontspannen uitziet dan dressuur komt omdat een dressuurpaard meer bergopwaarts loopt en meer bij elkaar gereden wordt.

Ik geef sinds kort zelf les aan mensen die over willen stappen van dressuur naar western, ik geef les op mijn eigen doorgewinterde quarter van 18 en de reacties zijn meestal, 'ik hoef helemaal niet zoveel te doen, ze doet het vanzelf!' Ook de nekreining vinden ze bijzonder, 'wauw, ze reageert zo vlug!' Ook verzameld lopen met een losse teugel vinden ze heel erg wennen. Zodra ze overigens wel teveel willen doen op mijn quarter, bv teveel willen aansporen, dan gaat ze juist langzamer. Ik geef overigens ook dressuurles en eigenlijk vind ik ook dat het verschil niet zo heel groot is. Een dressuurpaard moet van mij ook zoveel mogelijk zelf doen en ook op je zit terug komen, op je zit voorruit rijden en niet elke pas aansporen. Dus ook met je zit rijden en zo min mogelijk met je handen, en ook niet je knieën klemmen. Het grootste verschil met western is bij mij, contact houden met de paardenmond. En in 1e instantie voorwaarts neerwaarts rijden en als paard en ruiter daar klaar voor zijn dan pas het paard van achter naar voren bovenin rijden. Ik laat soms de dressuurruiters ook weleens op mijn quarter rijden om te laten voelen wat ik bedoel. Maar het is inderdaad ook maar net hoe er les gegeven wordt, ik geef dus op die manier les maar er zijn veel verschillende manieren van les geven en dressuurrijden.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 17:30

@YouthReiner:
Ik ben van west-vlaanderen, hier bij mij in de buurt heb ik 2 westernstallen gevonden, 1tje waar ze frans spreken (dus niet voor mij) en van de andere kan ik nog adres nog telefoonnummer vinden :(

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:02

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:43

LisaDG schreef:
Tuurlijk komt er bij western net zoveel techniek (of mss meer) bij kijken of bij dressuur. Dat zal ik dan ook merken bij de lessen die ik ga nemen. Ik ben nog altijd op zoek naar een goede westernstal in de buurt ;)

Enkele jaren geleden zijn wij op wedstrijd geweest in de buurt van Jabbeke bij de "Golden quarter". Het was een kleine western manege die pas begonnen was.
Ik ken het adres niet meer maar zoek maar eens op internet.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:34

VivaLaVida schreef:
Maar vind het grooste verschil toch echt de lasso.. Weleens een dressuurruiter met een lasso gezien?
Gek genoeg wel ja :P .Tijdens het vangen van paarden uit een natuur/opfokgebied.
Maargoed, was een kennis van mijn eigenaar en bij ons op het erf zijn we allemaal niet volgens de regels. Ik als westernruiter leg het af op een dressuurpaard. Laatste keer dat ik op zo eentje zat heb ik 'm teruggegeven met de mededeling dat het gas niet werkte, het stuur stuk was en de rem kapot :o .

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:19

Pluizebolpum schreef:
VivaLaVida schreef:
Gek genoeg wel ja :P .Tijdens het vangen van paarden uit een natuur/opfokgebied.
Maargoed, was een kennis van mijn eigenaar en bij ons op het erf zijn we allemaal niet volgens de regels. Ik als westernruiter leg het af op een dressuurpaard. Laatste keer dat ik op zo eentje zat heb ik 'm teruggegeven met de mededeling dat het gas niet werkte, het stuur stuk was en de rem kapot :o .

Haaha ;) gek genoeg had ik dat de eerste twee weken op mijn huidige westernpoown! :+ 8)7

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:40

LisaDG schreef:
Tuurlijk komt er bij western net zoveel techniek (of mss meer) bij kijken of bij dressuur.

Het is allemaal paardrijden alleen het einddoel is anders.
In de Amerikaanse westerntijdschriften zie je steeds meer onderricht in ' dressuur' verschijnen, ook daar is met er wel achter dat het gezond houden van je paard een mate van dressuurmatige training vergt. Al Dunning is een groot voorstander hiervan.

Ook ik rijd dressuur in een westernzadel. Ik heb een pleasuregefokt paard wat niets liever doet dan kleine pasjes maken en heeeel langzaam gaat. Als ik haar altijd zo zou rijden dan zou ze teveel op de voorhand gaan lopen en daarmee uiteindelijk blessures als bv. HK-ontsteking kunnen oplopen.
Dus ik rijd haar enorm voorwaarts, laat haar veel schakelen en heel veel figuren rijden in een hoog tempo en pik een groot deel uit de AdB methode. Als beloning mag ze daarna heerlijk pleasure lopen, dan hoef ik alleen maar te gaan zitten en zij is blij 8-)

Vergeet niet dat de weg voor een mooi lopend westernpaard even lang is als die voor een dressuurpaard. Alleen in de westernsport kijkt men vaak teveel naar USA (waar het om de $$ gaat) en denkt men dat het normaal is dat een 3 of 4 jarige alles moet kunnen. Ook hier maakt men elkaar gek. Hoorde laatst van iemand de tekst " Djees mijn paard kan nog lang niet goed spinnen" en er klonk een soort teleurstelling. Beestje was 2,5 jaar.....

Dus ook in de westernsport is er veel geklets en veel onzin naar elkaar toe roepen, net als in de dressuur.
Het is de kunst om daarin je gezond verstand te gebruiken en je zeker niet gek te laten maken door alle wannabees en zogenaamde goeroes die ons kikkerlandje rijk is.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:57

Vera,
amen
;)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:59

Mooi gesproken Vera!