[WN] Wat is western in jullie ogen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoosvanBlue

Re: Wat is western in jullie ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:27

Ik kan hier nog maar een vraag over stellen. Is het nou zo moeilijk om mensen gewoon in hun waarde te laten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:28

Je komt maar een keer kijken.

Foto's onder het zadel heb ik niet. Dus dan zal er wel weer op gegooit worden van zie je wel, ze liegt.

Je komt maar een keer kijken. En als dat je niet waard is, dan zul je mij toch maar op mijn woord moeten geloven.

Ik stap nu uit deze discussie. Als je een keer wil komen kijken, stuur maar een pbtje. Mijn paard staat dicht bij Nijmegen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:30

quarterH schreef:
want als je echt weet wat reiningmanouvres inhouden weet je ook dat je een paard geen echte correcte stop en spin kunt leren/rijden in een engelszadel. er zijn niet voor niks reiningzadels.

Zou dit mens eigenlijk wel weten waar ze mee bezig is? :?
Als dit kan, wil het vast ook wel met een dressuurzadel :j :P heb je daar wel eens op gereden, QH? Zit net als een equitationzadel, maar dan zonder knop :+

texas1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:31

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:33

Hey Texas! :wave:
Wanneer laat jij eens wat foto's zien? Welke klasse(n) heb je afgelopen weekend gereden en wat waren je scores?

Ben jij toevallig degene met die lieve palomino?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:34

texas1980 schreef:
AP_Art @ [RIJ-ITP] [RIJ-ITP] Meet the dreamteam!

Ik zie de reining er vanaf druipen.

Dat is haar verzorgster. Je weet niet wat paardje onder baasje kan. Weet je nooit ;)

Maar zoals ik al vroeg; waarom is het zo moeilijk om mensen in hun waarde te laten?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:34

WB even lezen.
denk je echt dat ze dit zo heeft geleerd aan het paard? daar heeft in den beginnen echt wel een (boom)zadel op gelegen hoor.
en als ap_art zo goed is als stacey neem ik meteen al mn woorden terug en maak ook nog wel een grote buiging. maar iets zegt me dat het nie tzo is.

waar dit topic over ging is advertentie waarin paarden worden aangepresen als 'western gereden' maar dat niet echt zijn.

zij geeft aan in een ad te zetten dat haar paard alle reining manouvres beheerst. als ik naar de andere posts van haar kijk vraag ik me dan af of ze wel weet wat de manouvres precies zijn.

ik mis dan van haar kant uit ook wat respect naar de reiningsport toe als men denkt dat het zo makkelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:35

Knap dat jij van want stand en knuffelfoto's af kan zien hoe iemand rijdt?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:36

Wranglerbutt schreef:
quarterH schreef:
want als je echt weet wat reiningmanouvres inhouden weet je ook dat je een paard geen echte correcte stop en spin kunt leren/rijden in een engelszadel. er zijn niet voor niks reiningzadels.

Als dit kan, wil het vast ook wel met een dressuurzadel :j :P heb je daar wel eens op gereden, QH? Zit net als een equitationzadel, maar dan zonder knop :+

Wat een nep-reiner. Dit kan iedereen hier op bokt vast ook wel :P Behalve ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:41

@quarterH, bij deze NOGMAALS de vraag, om mij in mijn waarde te laten.

Als je het niet geloofd, dan nodig ik je graag uit om een keer te komen kijken. Maar ga niet zo kinderachtig zitten doen, en mij hier belachelijk te gaan zitten maken.

Ik bedoel... Hoe oud ben je nou eigenlijk? Vijf..? :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:42

hoezo maak ik je belachelijk? volgens mij doe je dat toch echt zelf met je beweringen.

maar goed, ik ga naar mijn Z-dressuur paard toe!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:43

Wat wil je nou eigenlijk zeggen, QH? Dat een paard technisch geen sliding stop kan maken als je niet een specifiek reiningzadel gebruikt of dat een ruiter zonder reining zadel een sliding stop niet kan uitzitten? Both are BS IMO ;)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:48

Ik ga voor antwoord B! Maar dan moet je er wel bij zetten; gemiddelde ruiter. Want Stacy kan het wel :D

Ga ik door voor de koelkast? Die van mij lekt.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:50

Ik ben van mening dat je, ook als recreatie ruiter, western of engels kan rijden.
Ik ben met mijn paard engels begonnen, leerde haar ook de basis van het engelse rijden in de bak en reed daarnaast lekker veel buiten, maar dan wél met een correct lopend paard wat dus niet de rug weg drukte.
Na een jaar zijn we beiden (ik had ook nog geen ervaring) gaan omscholen naar western. Er zit wel degelijk verschil in de hulpen en de manier van rijden, ook in de basis al. Nogmaals, ik rij puur recreatief maar mijn paard leert wel om netjes te stoppen (zonder sliding omdat ze ijzerloos is), aan te galopperen bij een kusgeluidje, een correcte rollback te maken (is nog moeilijk maar gaat steeds beter) en haar hoofd in de gewenste western houding te houden (is heel anders dan de opgerichte houding bij dressuur). Ook ik hobbel lekker door het bos met mijn teugels in een hand met een western zadel en een relaxt paard maar wel een echt western gereden paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:53

Dan ben jij ongeveer net zo bezig als ik :j
Wel recreatief, maar ook de basis en de oefeningen bij houden.

Die van mij is nu nog aan het herstellen van haar blessure. Een correcte sliding kan ze op het moment nog niet, en een rolback durf ik nog niet te proberen. Ze heeft linksachter een flinke blessure gehad. En nog steeds erg zwakke pezen. Dus ik ben rustig aan bezig haar eerst sterker te maken. En over een jaar of twee hoop ik dat haar pezen weer zo sterk zijn, dat ze het werk weer aan kan.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:56

Ja ik heb even terug gelezen en ben inderdaad op dezelfde manier bezig. Ik zie mezelf ook echt als western ruiter maar dan een western ruiter die geen wedstrijden rijdt, maakt het er niet minder western op, alleen een lager niveau!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 17:01

ja heb effe alles doorgelezen! wat een reacties! ik vind als je paard de basisoefening kan je dat moet vermelden maar als je paard een westernzadel op heeft dan vind ik dat je dit niet moet aanbieden als westernpaard... ik rij momenteel ook geen wedstrijden maar dat is wel men ambitie! Ik noem mezelf dan wel weer een western ruiter, ik doe wel pleasure maar ik doe geen wedstrijden lig er zelf ook al 6 maanden uit met het rijden alleen dan... maar ik vind niet dat iemand die gaat wandelen in de bossen zich een westernruiter moet noemen

het valt enorm op dat western onderschat wordt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:07

Een paard onder western aanbieden wat geen western kan vind ik not done :n

Dat is hetzelfde als een shetlander aanbieden die 2 meter hoog springt.

Nee, een paard dat onder western word aangeboden, dan moet men er wel van opaan kunnen dat dat paard ook western kan.
En er moet ook bijstaan welke tak van de western het paard het beste beheerd, in mijn ogen.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 17:10

ja vind ik ook maar die mensen die een paard western geleerd aanbieden (en niet western is geleerd) weten niet eens dat er takken van western zijn! als ik mij soms voorstel aan mensen en zeg ik rij western! ooohh ik ook! zeggen ze dan en dan ik weer ja ik rij pleasure en jij? en dan zij weer: eeeeeuuuuuuhhhh
zoiets vind ik best zielig dan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:15

Dat soort mensen kom ik gelukkig niet vaak tegen :D

Wat ik wel vaak tegenkom, zijn mensen die denken dat ze veel van paarden af weten, en mijn paard een fjord noemen?
Maargoed, dat is weer wat anders :j

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 17:17

ja oke dat is ook weer zielig!

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:34

Als recreatie ruiter kun je prima western rijden, doe ik ook!

ps mijn paard "schelden" ze soms uit voor haflinger:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:42

Maar joune lijkt er ook nog ergens ver weg op :D

Ooit een roodschimmel fjord gezien? :+

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:58

Wranglerbutt schreef:
quarterH schreef:

:= Wat een geweldig filmpje allereerst!
Eigenlijk dacht ik tot op driekwart van het filmpje dat haar broek gewoon stiekum met superglue vastzat hoor :+

Overigens ben ik van mening dat als je in elk geval in basis Western rijdt, het geen ruk uitmaakt wat voor zadel je op je paard legt, je rijdt dan Western.
Of zeggen we nou ineens tegen iedereen die met een barebackpad, boomloos zadel of zelfs zadelloos rijdt en les heeft van een Engels geschoolde instructeur, jij rijdt geen dressuur?
Welk niveau er Western (of Engels, maakt me ook niks uit) wordt gereden tja, dat zal dan toch die proef of het resultaat die wedstrijd je vertellen. Of je instructeur.....

En hee, we rijden in elk geval allemaal paard..... }:0

Zodra je een paard te koop gaat aanbieden is het net als met elke andere zaak die je aanschaft, dan is het ook aan de koper om de beweringen van de verkoper over het niveau van het betreffende paard te (laten) checken. Of dat nou Western is, of Engels.....

Beetje een nutteloze discussie aangezien er in de handel van alles beweerd wordt... in elke handel...
Mijn auto was van een oud vrouwtje die er zuinig op was :7 , Mijn kat (herplaatser) was echt de liefste thuis :n en zo kan je wel even doorgaan.
Bij het kopen van een paard is het al niet anders, gewoon goed opletten en je goed op de hoogte stellen voor je tot aankoop overgaat.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:48

AP_Art schreef:
Wat ik wel vaak tegenkom, zijn mensen die denken dat ze veel van paarden af weten, en mijn paard een fjord noemen?
Maargoed, dat is weer wat anders :j

Idd ietwat off topic, maar onze dames worden ook regelmatig voor Fjord uitgemaakt, de dunalino voor Haf en de red dun voor IJslander, de allerraarste was diegene die dacht dat het Shetlanders waren. _O-
Maar weer on topic, als je nou bent western opgeleidt, je paard ook, maar je besluit dat je meer lol hebt in buitenrijden en dan hier en daar wat westernachtige oefeningetjes te doen, dan rij je toch evengoed western? Maargoed, dat zal wel een eeuwig durende niet uitkomende discussie blijven...
Feit blijft idd dat het not done is om zomaar een te koop-paard een westernzadel op te kwakken en 't een westernpaard te noemen. Zelfs niet als het dier stippels heeft. Net zoals dat je toch zelf je hoofd erbij moet houden als je een paard koopt.