[WN] goedkope quarter: wel of niet kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

catalyst1

Re: goedkope quarter: wel of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:25

Mijn eerste quarter was een 14 jarige merrie.Geweldig paard om te zien,had heel veel titels behaald, en ik was diegene die haar mocht kopen...moest wel eerst een sollicitatiegesprek houden.Voor slechts 3.000 euro was ze van mij.Daar laten keuren,niks aan het handje.
Dus paard gekocht en al snel liep ze niet lekker.Niet echt kreupel,maar ook niet goed.Achteraf bleek dat ze nogal wat problemen had met haar benen.Waarom ze die eerste keuring goed liep????Daarna bleek ook dat ze niet geschikt was als fokmerrie.Paard is uiteindelijk terug gegaan naar de oude eigenaar.Afgezien van wat het financieel gekost had,was het vooral de emtionele schade die zo zeer deed.Ze was echt mijn droompaard en ik was vanaf die eerste minuut verliefd op haar.
Ik ga dus mee in de stelling..if it sounds to good to be true...it probably is!Je gevoel zegt al dat er iets niet klopt zo te horen.....
Nu laat ik ieder paard keuren,klinisch en rontgelogisch,incl bloedtrekken. okee,dat kost je dan 450 euro,maar dan weet je tenminste ook waar je aan begint.
Daarnaast zou ik nooit een 16-jarige quarter kopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:34

Is dat zo goedkoop voor een 16 jarige merrie??! Ik vind het een normale prijs.. Heb geen verstand van Quarters, maar ik neem aan dat ze op die leeftijd ook geen giga prijzen meer vragen voor het gemiddelde paard?

Maar zoals de rest al zegt, als je het een leuk paard vind.. Ga er dan voor! Ik zal haar wel even laten keuren of anders zelf goed kijken.. Je kan die buigproef (1 minuut vasthouden en dan weg laten draven) en lopen op harde grond natuurlijk ook zelf uitvoeren en beoordelen.

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:39

Ik vind het een vrij normale prijs voor een 16 jarige merrie...
Als het paardje je super lijkt en je de mogelijkheid hebt om haar te kopen waarom dan niet?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:49

Mijn 17 jarige merrie mankeert helemaal niks maar die krijg je echt niet voor 2500,-....
Het hangt er maar helemaal van af wat er mee gedaan is in het verleden, keuren geeft een goede indicatie maar is geen garantiebewijs.
Een jong paard is een betere investering maar ook die kan van alles krijgen.... Feit is wel dat een jong paard over het algemeen langer meegaat dan een 16 jarige, dus het is maar net hoeveel jaar jij nog plezier denkt te hebben van je 16 jarige.

De ene 16 jarige is ook de andere niet, wij hebben er meerdere van die leeftijd op stal en de ene is echt een oude sok en de andere lijkt wel 3.
Er zijn genoeg jongere paarden te koop voor maar een klein beetje meer dan jouw 2500,-, ik zou doorsparen.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:05

maar het licht er volgens mij ook aan hoe oud het paard zich zelf voelt.

Die van mij is nu 16, maar niemand ziet dat aan hem, hij denkt dat tie nog maar 10 is ofzo.
Mijn pony(wel een nrps) gaat echt niet voor minder weg dan 2500(hoop natuurlijk meer maarja)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:54

Jessix schreef:
Je kan die buigproef (1 minuut vasthouden en dan weg laten draven) en lopen op harde grond natuurlijk ook zelf uitvoeren en beoordelen.

Pardon???

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:58

rapido schreef:
Jessix schreef:
Je kan die buigproef (1 minuut vasthouden en dan weg laten draven) en lopen op harde grond natuurlijk ook zelf uitvoeren en beoordelen.

Pardon???

ik zou dit dus echt niet zelf uittesten.

Je weet niet op welke punten een dierenarts let.
een dierenarts weet waar hij mee bezig is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:59

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om zelf een buigproef te doen, al helemaal niet bij een paard van een ander. Je kunt een buigproef ook verkeerd doen, en een kreupelheid juist veroorzaken...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 01:00

xTweetyx schreef:
Jessix schreef:

ik zou dit dus echt niet zelf uittesten.

Je weet niet op welke punten een dierenarts let.
een dierenarts weet waar hij mee bezig is.

Misschien idd niet helemaal handig om dat zo op te schrijven. Zelf beschik ik namelijk wel over die kennis, maar wellicht is het geen goed plan als iedereen dit zomaar toepast.

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 10:44

Een keuringsrapport heb je nodig voor je verzekering, als je t paard wilt laten opnemen in de verzekering, dus keuren is vaak niet altijd een keus.
Rontgenologisch keuren is niet zalig-makend, er kunnen zaken naar voren komen die rottig lijken maar waar t paard nooit last van zal krijgen bijv. een ocd-tje (kan lastig zijn, hoef niet .. laat je t paard er voor staan ja of nee), verder kunnen er zaken niet naar voren komen, omdat ze simpelweg niet zichtbaar zijn (heupgewricht-problemen).
Mijn ervaring met paarden kopen is GELUK HEBBEN. Ik kocht een 2 jarige QH die met leeftijd van 6 jaar "op" bleek te zijn. Schade aan het heupgewricht. Klinisch goedgekeurd met 2 jaar, rontgenologisch was dit niet zichtbaar (pas na hele ingewikkelde echoos en testen meerdere malen op een gerenommeerde kliniek na onverklaarbare kreupelheden die met haar 4e naar voren kwamen). Paard heeft nooit een klapper gemaakt of een ongeluk tijdens dat ze bij mij was, of i.i.g. niet wat ik weet. Wellicht een OCD in het heupgewricht geweest, die artrose heeft veroorzaakt. Dus nogmaals, verwacht geen 100% garantie van keuring. Bij een paard kopen heb je een dosis geluk nodig, je gevoel over het paard moet goed zijn en evt. iemand mee die er verstand van heeft. En dan doen wat je hart je ingeeft, laten keuren ja of nee. En je moet altijd voorbereid zijn (financieel en emotioneel) op "dokteren". Als je emotioneel in elkaar zit, wees gewaarschuwd. Als je paard wat mankeert en je moet gaan dokteren, dat kan je slapeloze nachten bezorgen (spreek uit ervaring). En t is niet makkelijk, je hebt vervoer en evt. chauffeur nodig naar de kliniek, veel vrije dagen om heen en weer te sjouwen met je paard, eelt op je ziel als je paardje weer in zo'n onderzoeks-box moet staan, maar vooral een dikke portemonnee.
Maar goed, dat zijn keuzes die je maakt. Om mij heen zie ik vele paardenmensen met kapotte of beschadige paarden, en heb het zelf meegemaakt. Daarom na 20 jaar begin ik er ook niet meer aan, durf t niet meer. Ik had niet het geluk, mijn droompaard was "stuk".
Maar goed, dan laat je m "rond-om keuren" .. paard goedgekeurd ... ga je met m naar huis, doet ie een misstap uit de trailer, pats .. kreupel ... T zijn geen robotten ...
Voor iedereen liggen zaken anders. Ga op je gevoel af. Vertrouw je de zaak of niet. Neem iemand mee die je even in de realiteit houdt, terwijl jij fladderend naar je potentiele nieuwe paard gaat kijken.
Veel geluk toegewenst !!
Grts Irene

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 10:49

GamblersCup schreef:
Waarom lezen mensen niet?

wat wil je er mee zeggen?

TS: wil je mijn mening weten? ik zou naar mijn hart luisteren. wat zegt dat. het is idd niet veel geld, maar ze is al 16. kun je nog wel op boscrossen en fokken, maar niet meer zwaar trainen.. dit wil je ook niet lees ik. wat dat betreft is het wel een uitgelezen kans.

ik heb ook een goedkoop paardje, geen papieren, maar ik heb nog geen dag spijt gehad. soms vind ik het wel jammer dat ze geen papieren heeft. maar qua paard is ze helemaal geweldig.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:31

Als het goed voelt, gewoon doen!

Heb je al een idee wat je gaat doen?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:06

xTweetyx schreef:
wat wij hadde afgesproken met sown man waar het paardje was AFgekeurd.

als het goedgekeurd zou worden betaalde wij die Dierenarts.
als hij Afgekeurd zou worden betalen hun de dierenarts kosten.

dat is redelijk, goedgekeurd dan de keuringskosten voor de nieuwe eigenaar en afgekeurd dan de kosten voor de oude eigenaar. Klinische keuring bij een ouder paard is altijd verstandig. Al is het aankoopbedrag niet hoog, je wilt ook niet met hoge dierenartskosten komen te zitten en keuring is altijd noodzakelijk als je het paard wilt verzekeren.

Ik vind het trouwens een normaal bedrag voor een ouder paard waar al een tijdje minder mee gedaan is.
En ik ben het er niet mee eens dat je met een paard van 16 niet meer kunt werken of wedstrijden rijden (wat ik hier zo in het topic lees) Waarom kan een paard van 16 jaar niet meer goed getraind worden en op wedstrijd gaan ? Als het paard gekeurd is en gezond is lijkt het me geen probleem. Ik ken paarden van 6 jaar die al helemaal verreden en op zijn. En ik ken paarden van 14 jaar of 18 jaar en ouder die nog in topconditie zijn (zelfs op internationaal niveau wedstrijden lopen) ligt er maar net aan hoe dit paard in het verleden verzorgt en getraind is

Cooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:36

Ik ben wel heel benieuwd of de TS dit paardje nu koopt....
of misschien wel juist niet! Gelukkig hebben we allemaal andere wensen en
eisen als we een paard kopen! ;-)

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:51

dit is natuurlijk niet hetzelfde, maar een vriendin van me had een quarter gekocht voor 3000 €. Was een wedstrijdmerrie geweest( weet niet meer hoe oud ze was denk 12). Ze had hem gekocht van een DA. Ongeveer drie maanden later begon de merrie te manken, haar voorbenen te ontlasten enzo. (eigen) DA gebeld, die kon niets zien, dus week op rust. Het ging niet over dus naar de dierenkliniek, foto's laten nemen enz. blijkt dat alle zenuwen uit haar pezen zijn gehaald bij haar voorbenen (denk dat het dat was), dit zou dus door herhaaldelijke operaties gedaan zijn en nu blijkt dat het arme paard vroeger helemaal kapot gerede is :( er kan nooit meer met het paard gerede worden en ze zal altijd pijn hebben, dus beter laten inslapen. Het ergste vind ik dat dit paard van een DA kwam, zo zie je maar dat je niemand meer kan vertrouwen :n

Cooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:56

@ tosca2: wat een afschuwelijk verhaal! je zult die mensen toch!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:52

Je insinueert dat de DA deze operatie heeft uitgevoerd, dat hoeft niet zo te zijn. De DA kan deze merrie gekocht hebben toen deze al was geopereerd. Als de eigen DA al geen operatielittekens kon ontdekken, hoeft de DA waar je vriendin hem van gekocht heeft ook geen kennis gehad te hebben van deze ingreep...

En helemaal als je het over een kennis van een vriend van een vriendin gaat hebben, en niet helemaal zeker bent wat er precies is gedaan en wat de aandoening is geweest, vind ik dat je beter je mond kunt houden.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:21

Ik had TS een PB gestuurd, want ik denk te weten om welke merrie het gaat. Helaas niks meer gehoord, dus ik denk niet dat TS serieus aan het kijken is of ze haar wil kopen... Kan natuurlijk ook om een andere merrie gaan, er zijn er vast wel meer :+

Maar ben toch benieuwd!!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:25

Mijn topper is ook gekocht voor 2700€ incl. kieffer dress. zadel en hoofdstel + winterdeken twv: 200,- :)
14 jarige ruin. Eenkennig, nuchter, nergens bang voor, kan zo altijd naar buiten, bij nieuwe/onbekende ruiters pittig en weigerend, maar ook M cross, M dressuur en Z springen gelopen....
Toppertje doet alles, nooit problemen mee gehad.
Netjes gekeurd en niets an't handje.
Ik zou de jouwe eerst laten keuren, als dat allemaal goed is, zou ik hem kopen. Het is de tijd echt niet om je paard te verkopen, maar als het moet dan moet het voor een bijzonder kleine prijs...

Go Girl! :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:37

quarterH schreef:
ik vind basis keuringen vaak erg overschat.
tuurlijk, bij een paard van tig duizend euro wil je zo veel mogelijk risicio uitsluiten en zeker weten dat er op dat moment geen detecteerbare problemen zijn. maar meer als dat is het niet.

Ik vind het ook vaak erg overschat.
Echter ben ik wel vóór ront.keuren om zo de zwakkere plekken op te sporen. Hierdoor kun je er ook rekening mee houden tijdens je training. 1 onvoldoende op het rapport zegt imo niet dat het paard slecht is, hangt echt van de plek af en ook van de stand van de benen etc

Zeker als de prijs te mooi lijkt, raad ik aan om goed te keuren. Kost wat, maar is beter dan een totale miskoop.
Zo heb ik ook wel eens een paard laten keuren op mijn kosten, maar niet het paard gekocht. Vind het nog steeds goed besteed. :j

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:33

In een ander topic van ts vermeld ze dat ze van de koop afziet.

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:41

Als het een zuivere quarter is, kan je zeer waarschijnlijk nazoeken op http://www.allbreedpedigree.com wat de namen van de ouders zijn. Je zou vervolgens op internet kunnen zoeken hoe die het er van af hebben gebracht. Ook kan je misschien nagaan wat de nakomelingen hebben gedaan, hoe ze er uit zien, wat ze hebben gepresteerd en of ze "mankementen" hebben. Als dat er allemaal naar tevredenheid uit ziet: nagaan wat die merrie heeft gedaan (er zijn verschillende reiningpaarden die het spinnen verkeerd hebben aangeleerd en gewrichtsproblemen hebben), dus voor de koop alsnog laten keuren. Let ook goed op het karakter van de merrie! Er zijn enkele bloedlijnen van quarters die het zeer goed doen in de sport, maar een lastig karakter hebben en zelfs heel erg heet kunnen worden.

Ik vraag met trouwens af of een forum een geschikt medium is.... Iedereen komt met allerlei adviezen. Die adviezen kunnen misschien wel helpen om je te oriënteren, maar het blijft allemaal op afstand. Niemand die reageert op dit topic heeft die merrie echt gezien ....

Oh, ik lees net dat je in een ander topic van de koop af ziet .....

Lonely

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:37

Een paard op die leeftijd die actief bereden werd en gebruikt werd voor de fok zal 90% zeker afgekeurd worden op haar benen. Dat kan ook gewoon bijna niet anders. Het is bij mensen ook zeldzaam als je een 60-jarige vrouw tegenkomt die niets, maar dan ook niets aan haar benen heeft. Bestaat haast niet. Ouderdomsverschijnselen.

Dus als je laat keuren, hou dan in je achterhoofd dat de kans klein is dat die merrie volledig goedgekeurd wordt op haar benen. Is ze daarom slecht? BIJLANGE NIET! Die kan nog jaaaren meegaan mits goede verzorging.

Ik persoonlijk zou ervoor gaan, voor die prijs. En je zegt zelf dat ze de X-factor heeft, dus misschien blijf je spijt hebben dat je het niet geprobeerd hebt.

Laat even weten wat je gedaan hebt?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 07:49

@lonely... lees t laatste regeltje van t berichtje boven je even....

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 07:52

ik zou alle voors en tegens tegen elkaar afwegen en het paard zeker
laten keuren.
ze kan tenslotte wel haar dienst bewezen hebben maar daaruit blijkt niet
hoe ze lichamelijk verder in elkaar zit.