Sugarmiss"]
[quote="Toekie"][quote]
Een snelle zoektocht leverde 57 postings van Desiree op in Western, vast meer dan jij hebt zo te zien
[/quote]
Is het dan belangrijk hoeveel postings je plaatst?Vind ik een b'tje een flauwe reactie (sorry).
[/quote]
Nee het aantal post is niet belangrijk, maar wel dat er eerder een opmerking wordt geplaatst over iemand die iets zegt in een western forum terwijl ze volgens een ander 'engels' is.
Overigens was deze opmerking niet naar jou toe bedoeld (dus waar maak je je druk om) en is per PB allang uitgesproken.
[/quote]
en dat is niet het enige. Hier wordt gesuggereerd dat ik negatief zou staan t.o.v. westernrijden. Uit die 57 eerdere postings zou blijken dat dit niet zo is. Dus, een voorbarige EN onterechte conclusie van toekie naar mij toe.
[quote="Toekie"]
[
Nou, ik leer die 's h i t' wel, maar niet op de manier zoals jij hebt gehoord/gezien. Ik vraag mijn paard, ik sleur zijn hoofd niet naar het zadel toe en ik blijf zeker niet trekken. Deze oefening doe ik af en toe, en dan zo'n 5 min. .
[/quote]
Dan leer jij dus GEEN s h i t, omdat jij het rustig vraagt, en niet zijn hoofd naar je toe sleurt, zoals ik had gezien. Is toch heel anders he.
[quote="Anya"]
Jongens even voor de duidelijkheid: ik geef een paard geen snoepjes in het zadel. Wellicht ten overvloede wijs ik erop dat je een paard ook soepel kun maken vanaf de grond. En dat je een appel of een snoepje ook zo kunt aanbieden dat je paard er wat voor moet buigen, waardoor de soepelheid vanzelf ontstaat. Natuurlijk kan ik hem de dagelijkse appel voor de neus aanbieden, of in stukjes gehakt tussen de kiezen plaatsen. Maar het is maar even meer moeite om een appel iets opzij naar achter aan te bieden. En alle beetjes buiging helpen. Duseh... een paard dat in een proef omkijkt voor een snoepje? Wat een absurd idee!
Verder erger ik me wel enigszins aan de verwijzing hier naar een paard in de vrije natuur. Nee natuurlijk krijgt een paard geen snoepjes in de vrije natuur. Maar hij heeft ook geen mensen op zijn rug zitten dan en krijgt ook geen belonende klopjes of losse teugels.
Die vergelijking gaat volgens mij dan ook niet op. Een paard dat in Nederland wordt gehouden is niet vrij en zeker niet natuurlijk. Hooguit kun je proberen de omgeving zo aan te bieden dat het zoveel mogelijk past bij zijn natuurlijke noden. Maar als ik echt zou willen dat mijn paard natuurlijk leeft, dat moet ik haar naar pakweg de VS vliegen, in een kudde introduceren. Eens per jaar vlieg ik dan over, wijs op een donkerbruin stipje in de verte en zeg: kijk dat is nou mijn paardMisschien wel heel natuurlijk, maar niet zo praktisch voor wat ik met een paard wil. Dus snoepjes, klopjes, ruiters, losse teugels als beloning: het is om het even....allemaal voor geen meter natuurlijk en gericht op wat wij willen bereiken met ons rijdier.
[/quote]
Hoef niets meer uit te leggen, jij hebt het immers al gezegd. Ook ik geef paarden geen snoepjes vanuit het zadel. Maar als ik ze van de grond af iets kan leren wat me in het zadel van pas kan komen, waarom zou ik dat niet doen?
En inderdaad, praat niet over paarden in "vrijheid", want het enige beetje vrijheid wat wij een paard kunnen geven (en zelfs DAT moeten paarden nog ontberen soms!), is vrijheid in de vorm van weidegang met een ander paard.
[quote="Toekie"]
Je kunt (de verzorging van) een paard ook niet met een hond vergelijken!!
!
[/quote]
Lezen toekie. een paard werd niet met een hond vergeleken; een wild paard met een gedomesticeerd paard vergeleken. En een hond werd met een wolf vergeleken. En die situaties zijn weer vergelijkbaar.
[quote="Shelley"]
Als je ergens je paard mee kan verpesten is het wel door snoepjes te geven. Mijn paard krijgt ook wel eens wat lekkers, maar eigenlijk nooit snoepjes............en al helemaal niet om hem dan in te laten buigen. Als je je paard een snoepje geeft terwijl je bij zijn achterhand staat, dan kijkt hij om, maar dat noem ik echt geen inbuigen hoor sorry.
[/quote]
Ik had van Rodinde hoogenraad (goede veearts die veel van paarden weet) het advies gekregen om deze oefening te doen met mijn paarden, m.b.v. snoepjes. En zij weet wel waar ze over praat.
[quote="Shelley"]
Tuurlijk is je paard dan 'gebogen'. Maar elk paard kan zijn hoofd buigen als hij stilstaat. Het wordt een heel ander verhaal als je dit van je paard vraagt terwijl hij moet stappen, draven of galoperen. En lukt dat dan ook nog met een snoepje? Ik vind dat je paard het voor jouw moet doen en niet alleen voor een snoepje. Ik beloon mijn paard door teugel te geven, als ze goed inbuigt.
[/quote]
Je zult zien dat het in het begin moeilijker gaat dan wanneer je het al verschillende keren gedaan hebt, en vooral als je dit dagelijks doet. En als deze oefening vanaf de grond al goed gaat, gaat het tenminste gemakkelijker wanneer je in het zadel zit. En het is wel zo fijn als oefeningen in het zadel gemakkelijker af gaan: dan krijg je ook minder verzet van het paard. En dat is voor zowel ruiter als paard prettiger. Niet dan?
[quote="WenS schreef:[Lijkt wel een beetje op die dressuur ruiters bij ons op stal. Je hangt er gewoon een slof aan, gaat er lekker een uurtje aan hangen (of je dressuur proefje oefenen), trekt 'm nog een keer extra in de krul en klaar; morgen is er weer een dag voor hetzelfde werk...Er zijn zat minder ervaren ruiters die dit zien en het voorbeeld volgen.
Zonde !!! Maar ja in elke tak van de sport kom je wel eens een gek tegen !
[/quote]
Yep, die slof is rampzalig op die manier (en is hier ook al besproken op western hoor). Maar dan begrijp je dus vast wel wat ik bedoel. Want een paard dat met de slof naar beneden getrokken wordt, zet zijn verkeerde spieren op om terug te trekken. Zoals die speekselklieren achter de kaken die erg dik worden. Ook de onderhals spieren kan hij sterker maken en de bovenhalsspieren bljiven arm. Je snapt wel dat dit niet het doel is van de dressuur.
Maar het hoofd van een paard naar binnen trekken heeft hetzelfde effect als het gebruiken van de slof, alleen dan bij de spieren aan de zijkanten. Als je het hoofd naar links trekt, zullen behalve de rechter lengtespieren stretchen, het paard uit verzet ook zijn linker spieren gebruikt worden om tegen te zetten. Hierdoor krijg je een verkeerde ontwikkeling.
Vind ik een b'tje een flauwe reactie (sorry).
Misschien wel heel natuurlijk, maar niet zo praktisch voor wat ik met een paard wil. Dus snoepjes, klopjes, ruiters, losse teugels als beloning: het is om het even....allemaal voor geen meter natuurlijk en gericht op wat wij willen bereiken met ons rijdier.