Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. FiekexD schreef:en de welsh dan?
ik vind welshes namelijk erg leuke pony's en ik vroeg me toch af of die ook geschikt zijn voor endurance? want als ik ooit een pony krijg lijkt het me erg leuk om endurance te doen, en welshes vind ik ook super pony's dus als dat een goede combi is zou dat natuurlijk fantastich zijn
shetslover schreef:silenmaup schreef:De vraag zegt het al.
Welke paarden zijn door hun bouw/karakter bijzonder geschikt voor endurance?
Volgens de info zijn ze vaak niet groter dan 1.55 a 1.60.
Kwam zelf uit op de amerikaanse draver en de shagya arabier.
ikke rij met een shetlander van 85cm hihi![]()
faedlujo schreef:Voor de top is er maar 1 ras de arabier bekijk de uitslagen van alle EK's en WK's van de afgelopen 10 jaar op http://www.fei.org.
Andere rassen als shagya, akal teke, tersk arabier, anglo, berber etc. doet allemaal leuk mee, maar niet in de top op EK's en WK's.
faedlujo schreef:Voor de top is er maar 1 ras de arabier bekijk de uitslagen van alle EK's en WK's van de afgelopen 10 jaar op http://www.fei.org.
Andere rassen als shagya, akal teke, tersk arabier, anglo, berber etc. doet allemaal leuk mee, maar niet in de top op EK's en WK's.
Jantie schreef:Ik zag eens een FFE-analyse van alle in Frankrijk gereden wedstrijden vanaf een bepaald niveau en het waren inderdaad vooral arabieren aan de top. Maar evenveel bij de flop en uitvallers. Ik denk dat ze gewoon overweldigend talrijker zijn in deelname, Akhal Tekes vind je bitter weinig (ik ken er maar 2 in de sport) terwijl anglo-arabieren in de analyse het best scoorden in termen van geslaagd uitrijden en daar is het in endurance nog steeds om te doen.
lovecortana schreef:Voor echte wedstrijden denk ik meer dat arabieren een beter uithoudingsvermogen hebben dan fjorden of haflingers....dus arabieren houden het dan wel langer vol. Maar bij fjorden en haflingers heb je wel weer het voordeel dat je niet zo snel last van je kont hebt
Het hangt van paard tot paard af en vooral ook de gangen, ééntje met een middelmatige gang is het minst vermoeiend. Te ruim gooit hoger op en je moet te traag op en neer maar te snel op en neer (pony passen) is ook vermoeiend en moet je meer verlicht blijven staan.