Welke paardenrassen zijn 'het best'geschikt voor endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:22

Ik heb net een Quarter gekocht die het heerlijk vindt om buiten te rijden. Hij is nergens bang voor en heeft een mooie vlotte draf. Ik ga met hem starten in klasse I en ik ben benieuwd!

Heeft iemand ervaring met Quarters?

Anoniem

Re: Welke paardenrassen zijn 'het best'geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:55

en de welsh dan?
ik vind welshes namelijk erg leuke pony's en ik vroeg me toch af of die ook geschikt zijn voor endurance? want als ik ooit een pony krijg lijkt het me erg leuk om endurance te doen, en welshes vind ik ook super pony's dus als dat een goede combi is zou dat natuurlijk fantastich zijn :D

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 07:13

ik weet dat er zowel quarters als weshpony's gestart worden.
Maar het blijft de vraag wat voor ambities je hebt ;)

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:44

Ik hou momenteel alle paarden bij die dit jaar VLP wedstrijd lopen voor afstanden vanaf 30km. Dus het percentage dat deelneemt per ras maar ook de slaagpercentages per ras en per afstand. Eind dit jaar, als alle gegevens verwerkt zijn, zal ik die op onze VLAR-website publiceren. Tot nu toe (halverwege het seizoen) wordt uiteraard de volbloed arabier het meest ingezet (51% van de inschrijvingen) en is de anglo arabier het succesvolst en de draver het minst. Maar 2010 is nog maar halverwege ;).

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:28

FiekexD schreef:
en de welsh dan?
ik vind welshes namelijk erg leuke pony's en ik vroeg me toch af of die ook geschikt zijn voor endurance? want als ik ooit een pony krijg lijkt het me erg leuk om endurance te doen, en welshes vind ik ook super pony's dus als dat een goede combi is zou dat natuurlijk fantastich zijn :D

hoi
ik denk wel dat een welsh geschikt is voor endurance. Ik heb deze vraag ook eens aan een forum gesteld van DER, en die zeiden dat een goede conditie voor klasse 1 voldoende is. Alleen voor de hogere klassen weet ik niet of een welsh geschikt is. Ik denk het wel, het zijn toch pony's met een flink uithoudingsvermogen?

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:32

Bij de VLP lopen enkele welshjes vrij goed in de reeksen tot 60km

xxirisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:10

arabier :)
mijn tante rijdt ook endurance met haar kruising arabier.

faedlujo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:45

Voor de top is er maar 1 ras de arabier bekijk de uitslagen van alle EK's en WK's van de afgelopen 10 jaar op www.fei.org.
Andere rassen als shagya, akal teke, tersk arabier, anglo, berber etc. doet allemaal leuk mee, maar niet in de top op EK's en WK's.

shetslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:27

silenmaup schreef:
De vraag zegt het al.
Welke paarden zijn door hun bouw/karakter bijzonder geschikt voor endurance?
Volgens de info zijn ze vaak niet groter dan 1.55 a 1.60.
Kwam zelf uit op de amerikaanse draver en de shagya arabier.

ikke rij met een shetlander van 85cm hihi <3 *D

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:56

shetslover schreef:
silenmaup schreef:
De vraag zegt het al.
Welke paarden zijn door hun bouw/karakter bijzonder geschikt voor endurance?
Volgens de info zijn ze vaak niet groter dan 1.55 a 1.60.
Kwam zelf uit op de amerikaanse draver en de shagya arabier.

ikke rij met een shetlander van 85cm hihi <3 *D

Ik ben Dinky Toy fan.
Ik rij ook met shetlanders in de mendurance maar bij jouw pony vergeleken zijn dat wel reuzeshets

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:52

faedlujo schreef:
Voor de top is er maar 1 ras de arabier bekijk de uitslagen van alle EK's en WK's van de afgelopen 10 jaar op http://www.fei.org.
Andere rassen als shagya, akal teke, tersk arabier, anglo, berber etc. doet allemaal leuk mee, maar niet in de top op EK's en WK's.

Huh ? Tersk en shagya's staan er toch ook onder de noemer 'arabian'.
Ik zag eens een FFE-analyse van alle in Frankrijk gereden wedstrijden vanaf een bepaald niveau en het waren inderdaad vooral arabieren aan de top. Maar evenveel bij de flop en uitvallers. Ik denk dat ze gewoon overweldigend talrijker zijn in deelname, Akhal Tekes vind je bitter weinig (ik ken er maar 2 in de sport) terwijl anglo-arabieren in de analyse het best scoorden in termen van geslaagd uitrijden en daar is het in endurance nog steeds om te doen.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:22

Als je een ras wil beoordelen op geschiktheid voor een sport moet je de populatie mee rekenen. Kijken we dan naar Nederland-België om het lokaal te houden dan kom je snel tot volgende conclusies :

- Veel arabische volbloeden in endurance op het totaal aantal paarden maar versus hun populatie is dit peanuts. Anderzijds is het aantal arabieren die puur gefokt zijn voor de Endurance beperkt. Arabieren heb je tegenwoordig in veel geuren en kleuren, slechts een deeltje van de populatie is nog echt sport gefokt.
- Zo veel Anglo-Arabieren zie je niet maar hun succes in de endurance is vrij hoog versus hun aantal.
- Ahkal-Teke op een populatie die zo klein is kan je geen analyse maken maar ze zijn zeer zeker geschikt maar vrij duur voor de doorsnee endurance ruiter. Akhal-Teke is een steppe paard dus bezit nog de kenmerken van de originele woestijnarabier. Bikkelharde paarden met zeer veel uithouding, comfortabele zit en zeer sober.
- Shagya-Arabier (word inderdaad onder de noemer arabian gezet) is zeker een goed endurance paard maar hiervan is de populatie in BeNe zo klein dat je weeral hier geen zinnige analyse kan maken. In Frankrijk worden ze tegenwoordig meer gefokt en puur voor de Endurance. In de praktijk absoluut niet zonder succes. Wereldwijde populatie van 2500 paarden en handje vol in de lage landen hier kan je geen analyses op loslaten.
- Engelse Volbloed mag je ook niet vergeten maar ook die zie je hier zelden opduiken maar geschikt zijn ze zeker (mits ze verstand in hun bovenkamer hebben).
- Niet te vergeten in het lijstje zijn de halfbloeden (vaak onder de noemer Anglo Arabier te vinden) : amerikaanse draver x arabier is een gekende combinatie of klassieke warmbloed met volbloed vader en zo kan je nog lang doorgaan. Hier weerom zijn de aantallen klein en is de diversiteit zo verschillend dat je geen lijnen kan trekken.

Eén lijn kan je wel trekken eender wat succesvol is heeft recent of historisch één of meerder malen arabische volbloed voorouders in zijn pedigree staan.

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 07:45

Zoals beloofd hierbij het overzicht van de Vlaamse endurancewedstrijden gereden in 2010, d.i. basisproef 30km, de selectieproeven 40 en 60km en wedstrijdproeven 80km. Er werd dus geen rekening gehouden met de initiatieproeven 20 km of de hogere reeksen (100km en meer of CEI's). Maar je ziet al een bepaald verschil tussen 80km en lager. Het beschouwde aantal observaties en de bestreken periode is beperkt maar het geeft al een eerste beeld. Ik pas de cijfers bij voor de komende seizoenen. Dit kan interessante info zijn voor mensen die de stap naar endu overwegen en vragen hebben ivm hun paard.

http://www.vlar.eu/index.php?option=com ... Itemid=158

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:09

faedlujo schreef:
Voor de top is er maar 1 ras de arabier bekijk de uitslagen van alle EK's en WK's van de afgelopen 10 jaar op http://www.fei.org.

heey Smuf, jij ook hier :D

tja en als iemand weet wat er aan de top WK en EK meeloopt dan ben jij het wel _/-\o_

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:01

Jantie schreef:
Ik zag eens een FFE-analyse van alle in Frankrijk gereden wedstrijden vanaf een bepaald niveau en het waren inderdaad vooral arabieren aan de top. Maar evenveel bij de flop en uitvallers. Ik denk dat ze gewoon overweldigend talrijker zijn in deelname, Akhal Tekes vind je bitter weinig (ik ken er maar 2 in de sport) terwijl anglo-arabieren in de analyse het best scoorden in termen van geslaagd uitrijden en daar is het in endurance nog steeds om te doen.

En vergeet niet dat de internationale top voor een groot deel uit menselijke arabieren bestaat (of in ieder geval de eigenaren van de paarden) Dat speelt uiteraard ook mee in de grote hoeveelheid arabieren in de sport.

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:42

In Lexington zaten 3 AA's aan de top en reed er vorig jaar geen 1 of 2 Nederlandse dravers mee op het WK te Compiegne ? Ik was daar toen en meen me dat te herinneren.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 06:52

WK Jonge paarden, dat was Timo :j

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:45

Nu het buiten toch vriest, heb ik eens wat verder gerekend :
In de nationale 80km-reeksen lag de gemiddelde snelheid bij de VA, de AA en de halfbloed rond de 15kpu maar dan alle wedstrijden door elkaar, elk met een ander relief en andere weersomstandigheid. Bij de akhal Teke rond de 14kpu en bij de warmbloeden net onder de 13kpu. Opvallend is dat bij 2 wedstrijden waarbij het +30°C was, de top door VA overheerst werd.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:21

Met bijna elk paard kun je wel endurance rijden volgens mij,
Maar heb wel eens gehoord dat arabieren toch wel het beste zijn omdat ze van nature gewoon al een heel goe duithoudingsvermogen hebben en graag door willen! Ik ga denk ik 2011 ook starten in de endurance met een kruising arabier.

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:55

Met ieder gezond paard kan je basisreeksen rijden maar de TS vroeg welke rassen het meest geschikt zijn ;)

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:19

Nu mijn nieuwe uitdaging staat sinds vorige zondag hier op stal "type New forrest pony" begin seizoen eerst terug een 80km dan proberen door te gaan naar 120 of wie weet nog meer. Hij heeft begin vorig jaar een 100km gewonnen. Hij zou voor 1à2 jaar hier blijven tot de eigenaars de draad weer kunnen oppakken en ik mijn jonge Arab en half Arab kan uitbrengen. Verder zal ik ook nog mijn arabische merrie en af en toe mijn Bwpers uitbrengen, die allemaal 100 of 120 mogen starten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:34

Volgens mij zijn deze rassen het best voor als je serieus endurance wilt rijden:

Arabieren, dravers en dravebieren (draver x arabier).

Arabieren staan op de top van de meest geschikte endurance paarden.

Maar lang niet alle arbieren zijn er geschikt voor.

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:27

Voor echte wedstrijden denk ik meer dat arabieren een beter uithoudingsvermogen hebben dan fjorden of haflingers....dus arabieren houden het dan wel langer vol. Maar bij fjorden en haflingers heb je wel weer het voordeel dat je niet zo snel last van je kont hebt <3

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:40

Arabieren kunnen ook heel lekker zitten, heb nog nooit last gehad van me kont zelfs niet na 5 uur op me paard :D

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:58

lovecortana schreef:
Voor echte wedstrijden denk ik meer dat arabieren een beter uithoudingsvermogen hebben dan fjorden of haflingers....dus arabieren houden het dan wel langer vol. Maar bij fjorden en haflingers heb je wel weer het voordeel dat je niet zo snel last van je kont hebt <3

Ja maar geef mij maar een smaller paard zo'n brede daar wordt ik pas stijf van, zelfs na een half uurtje. Zal aan mijn korte beentjes liggen zeker? ;) Het hangt van paard tot paard af en vooral ook de gangen, ééntje met een middelmatige gang is het minst vermoeiend. Te ruim gooit hoger op en je moet te traag op en neer maar te snel op en neer (pony passen) is ook vermoeiend en moet je meer verlicht blijven staan.