[WN] Happy Paintshow Wijdewormer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 15:36

Ja mag, sterker nog moet zelfs Lachen
Alleen zijn die strikjes vaak zo klein dat je al een lel te pakken hebt voor je het strikje gezien hebt Boos!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:38

Wou het graag even weten. Bij dressuur, endurance e.d. zie je het ook regelmatig.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:55

ik vind niet dat je alleen de zwarte piet bij de hengsten eigenaar mag leggen.
er wordt eerder naar een henst gekeken die druk is dan naar een merrie, die ook vast wel eens signalen uitstraalt.

zo heb ik eens iemand op stal gehad die de merrie steevast na het rijden in de bak liet plassen terwijl er in diezelfde bak ook 2 hengsten reden of moesten rijden.
raar dat zo'n paard dan druk wordt Verward

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:08

Sugarmiss"]
Dat je met een hengstige merrie beter uit de buurt kunt blijven is ook logisch, je moet de kat niet op het spek binden tenslotte Haha!
[/quote]
Tuurlijk maar het mes snijd wel aan twee kanten, we moeten op elkaar letten, merrie op de hengst en hengst op de merrie! In mijn geval had iedereen last van die Hengst! Ruinen en merries 'offsesion' Knipoog

[quote="Sugarmiss"]
Gelukkig hebben wij in Nederland nog niet zo'n cultuur van haantjesgedrag dat er alleen maar op hengsten gereden wordt, alhoewel als er geen merries zouden zijn was het probleem misschien ook minder Schijnheilig
[/quote]
Ben ik niet met je eens, het gebeurd onnodig TE VEEL.

[quote="Vera schreef:
Dat hoeft je bij een hoop andere rassen niet te proberen.

Mee EENS, hoewel ik denk dat het meer door het soort mensen komt dan door het ras, ik vind het "Rijpaardenvolk" vaak zo'n spektakel maken als ze met paarden omgaan, brullen de hele buurt bij elkaar als een paard één stapje verkeerd zet. Pfffff

Emmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:22

Ik kom eigenlijk nooit op een paintshow, omdat we zelf een quarter hebben maar heb het echt naar mijn zin gehad maar over die Halter ben ik het helemaal eens, ik heb hier het programma van Herock, een grote Quarter/Paint/Appaloosa show en wat zie ik: beginnen Open stallions Quarter dan Amateur stallions Quarter dan Paints stallions gevolgd door de ruinen en dan pas de merrie's
Kijk zo voorkom je een hoop ellende en langdurig gewacht, je werkt eerst de hengsten af, die kunnen daarna ook gewoon weer naar stal, voor iedereen meer rust maar je hoeft ook niet zolang te wachten, er zit al zoveel tijd tussen de Open en Amateur klasse. Vooral als de klassen groot zijn.
Zelf wordt je er ook niet vrolijk van om je paard na 1 of 1,5 uur weer te showen voor de Amateur klasse, dan ben je gaar genoeg.

Verder vond ik het een gezellige show, heb lekker bijgekletst en mensen van de bokt gezien maar toch een heleboel niet gesproken.
Weet nu wel bij sommige wie erachter de boktnamen zitten maar volgende keer toch eens aanspreken.

Allemaal gefeliciteerd met de behaalde prijzen.

Groetjes
Emmy

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 07:13

Cer schreef:
Off topic:

Ergens al jaren geld mee verdienen is geen garantie dat iemand weet waar hij mee bezig is... voorbeelden genoeg Lips are sealed

"Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben."

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 07:45

Sugarmiss schreef:

Gelukkig hebben wij in Nederland nog niet zo'n cultuur van haantjesgedrag dat er alleen maar op hengsten gereden wordt,

Er wordt inderdaad niet alleen maar op hengsten gereden, maar er zijn toch wel mensen die een hengst rijden omdat het een 'hengst' is, ze ermee willen gaan fokken (god knows why) en ze vervolgens nergens uitbrengen (dat is dan wel weer handig, lopen ze ook niet in de weg Knipoog ) en het arme beestje almaar in zn hok staat omdat hij nergens op een weilandje kan.. Ik denk dan maar, als je geen fok ambities hebt, maak er dan een ruin van of koop een merrie....

Heb je een eigen weitje, of een supertam dier ligt dit weer wat anders natuurlijk...

Zoals trouwens voor hengsten geld dat ze blijkbaar af en toe van de eigenaar uit de band mogen springen (want hengst) heb ik dat idee bijvoorbeeld ook bij arabieren... want dan showen ze zo leuk Verward
Ik moet er wel bijzeggen dat ik dit meestal zie bij mensen waarvan ik me afvraag waarom ze een paard hebben gekocht... voor de heb waarschijnlijk. De meer serieuzere types snappen wel dat dit niet handig is...

Maar vooralsnog zijn de meeste halterhengsten erg braaf...!

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 07:50

Ods schreef:
Ik merk dat Flying High en Vera erg 'heet' worden bij topics over Hengsten, ik wil jullie niet op de kast jagen maar jullie dieren zijn nog maar 2 jaar oud. Dat zal heel anders worden als ze ouder worden.

Dit is niet mijn eerste hengst trouwens, wel mijn eerste Painthengst, hiervoor o.a. KWPN hengst waarmee ik in de basissport meereed, dressuur, springen en samengesteld.
Ik wordt niet heet bij dit soort topics, ik word witheet van woede wanneer ik mensen met hun onopgevoede hengst bezig zie en het dier op zijn lazer geven op een zeer gemene manier, zoals op zijn *piep* slaan met de lead omdat ie uitschacht. De eigenaar hoort het dier zo op te voeden dat hij het verschil weet tussen showen en dekken, heeft de hengst dit niet geleerd, ga dan ook niet naar een wedstrijd want dat gaat ten koste van je hengst en je straft hem dan omdat JIJ hem niet opgevoed hebt. En of het goede reklame is voor je hengst.....mwaaa, dacht het niet! Haal zijn ballen eraf als je er geen fokdier aan hebt, da's eerlijk voor het paard en makkelijker voor de omgeving, Haha! .

Ik heb trouwens ook niet echt vreemde dingen meegemaakt in de Kalverhoek, vond dat het kluitje hengsten in de voorring zich toch keurig gedroegen! Vond het bij de merries een stuk hitsiger eraan toe gaan, hahahaaa.........

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:06

Cer schreef:
Er wordt inderdaad niet alleen maar op hengsten gereden, maar er zijn toch wel mensen die een hengst rijden omdat het een 'hengst' is, ze ermee willen gaan fokken (god knows why) en ze vervolgens nergens uitbrengen (dat is dan wel weer handig, lopen ze ook niet in de weg Knipoog ) en het arme beestje almaar in zn hok staat omdat hij nergens op een weilandje kan.. Ik denk dan maar, als je geen fok ambities hebt, maak er dan een ruin van of koop een merrie....

Ik denk dat best wel veel mensen zich vergissen in wat het inhoudt om een hengst te houden. Het idee van geld verdienen aan dekkingen is natuurlijk wel interessant, maar het is wel 600 kilo kracht met gevoelens waar je mee rond loopt.

Iemand hierboven zei dat een hengst op vreemd terrein wel eens anders kan reageren als dat hij normaal thuis doet. Tuurlijk kan dat, geldt ook voor merries en ruinen. Maar ga dan ergens staan waar het voor iedereen, ook voor je eigen (paard) veilig is en niet midden in de inrijbak.

Ik heb de paarden in de voorring niet goed gezien, ik bedoelde de inrijbak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:09

Paintje schreef:
Het idee van geld verdienen aan dekkingen is natuurlijk wel interessant...

Ik wel wel eens een statje willen zien van hoeveel hengsten er zijn, hoeveel er daarvan dekken en hoeveel dekkingen per hengst er dat zijn Schijnheilig

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:10

Maar zoals Cornelie al schrijft; het blijven dieren Haha!

Zolang iedereen maar respect heeft voor elkaars dier en zijn karakter maar vooral een goede kennis van zijn/haar eigen dier heeft, is er niks aan de hand.

En idd, ik heb twee nukkige merries even lekker naar elkaar zien uithalen met een heeeele zure blik Extreme duivel Die bestaan dus ook Bloos

Maar ik ben het met jullie eens dat mensen (merrie of hengstenhouder) zijn dier heel goed moet hebben opgevoed. Er is natuurlijk altijd een moment dat je met je paard voor het eerst naar een show gaat. Dan kan je hem thuis nog zo goed onder controle hebben maar raakt hij/zij helemaal van slag bij het zien van zoveel paarden en ander lekkers Knipoog
En dan moet je toch de eerste paar keer het beste er maar van zien te maken. *LOL*

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:13

Sugarmiss schreef:
Ik wel wel eens een statje willen zien van hoeveel hengsten er zijn, hoeveel er daarvan dekken en hoeveel dekkingen per hengst er dat zijn Schijnheilig

Aangevuld met afstamming en prestaties. Waarom? Omdat heleboel mensen kicken op bepaalde grote namen en hoeveel zien we er daar nu eigenlijk van terug in de sport?

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:13

Iemand hierboven zei dat een hengst op vreemd terrein wel eens anders kan reageren als dat hij normaal thuis doet.

hebben mannen het afgekeken van de hengsten?

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 08:16

Ik heb tijdens de wedstrijd wel even moeten lachen om een angstig iemand die na afloop van de hengstenrubrieken, toen we terug liepen naar de inrijbak, tegen de begeleiders van de hengsten schreeuwde dat we moesten "dooooooooorlopen met dié hengsten, wegwezen hier! " Terwijl het hele korps hengsten als een stel vermoeide sjokkers naar de inrijbak waggelde, gaaaar van het lange wachten en de hitte...... Schijnheilig .

Maar goed, wat ik al zei, heb in de merrieklasses meer hittepetitten gezien die collega's een mep wilden verkopen, daar zegt men niet wat van, Lips are sealed ........maar die meppen komen net zo hard aan als van een hengst, volgens mij!!! Tenminste voor een mens hard genoeg om tegen de vlakte te gaan!!

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 08:18

qhman schreef:
Iemand hierboven zei dat een hengst op vreemd terrein wel eens anders kan reageren als dat hij normaal thuis doet.

Mijn man heeft dan blijkbaar niet goed opgelet............doet thuis net zoals op vreemd terrein, de jouwe niet???? Gooi maar in de groep hoor, we hebben gewillige beeldschermpjes en onze leesbril op Haha!.

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:22

vera"]
Er is natuurlijk altijd een moment dat je met je paard voor het eerst naar een show gaat. Dan kan je hem thuis nog zo goed onder controle hebben maar raakt hij/zij helemaal van slag bij het zien van zoveel paarden en ander lekkers Knipoog
En dan moet je toch de eerste paar keer het beste er maar van zien te maken. *LOL*
[/quote]
Dan is het misschien verstandiger om dat eerst eens op een kleine wedstrijd uit te proberen.

Ik werd zelf door anderen 'meegesleurd' naar Den Ham , alwaar het heerlijk rustig was. Omdat ik daar al ondervonden had dat mijn merrie zich keurig gedraagd op vreemd terrein, ging ik met een gerust hart naar de Paintshow.

[quote="FlyingHigh"]
Maar goed, wat ik al zei, heb in de merrieklasses meer hittepetitten gezien die collega's een mep wilden verkopen, daar zegt men niet wat van, Lips are sealed ........maar die meppen komen net zo hard aan als van een hengst, volgens mij!!! Tenminste voor een mens hard genoeg om tegen de vlakte te gaan!!
[/quote]
[quote="Paintje schreef:
Wel eens gezien wat een merrie met een paard(m/v) doet als ze ongevraagd betast wordt? Liever dat soort taferelen in de inrijbak? Dat is leuk zeg, helemaal met die loslopende kinderen er bij Frusty .

Ik heb de merrieklasse niet goed gezien, toen liep ik met mijn effen merrie in de inrijbak Schijnheilig .

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:26

FlyingHigh"]
[quote="qhman schreef:

Mijn man heeft dan blijkbaar niet goed opgelet............doet thuis net zoals op vreemd terrein, de jouwe niet???? Gooi maar in de groep hoor, we hebben gewillige beeldschermpjes en onze leesbril op Haha! .
[/quote]

FlyingHigh het is qhman. Weet je zeker dat we op die ervaringen zitten te wachten Lips are sealed ??

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 08:34

Paintje"]
[quote="FlyingHigh"][quote="qh
man
schreef:

Mijn man heeft dan blijkbaar niet goed opgelet............doet thuis net zoals op vreemd terrein, de jouwe niet???? Gooi maar in de groep hoor, we hebben gewillige beeldschermpjes en onze leesbril op Haha! .
[/quote]

FlyingHigh het is qhman. Weet je zeker dat we op die ervaringen zitten te wachten Lips are sealed ??
[/quote]

Hhhahahaaaa, LAAAAAAAAAAAT MAAAAAAAAAAAR!!!! Wat een zelfkennis dan toch eigenlijk van QHman!!!

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:18

eindelijk wordt een grapje tussen door is als een grapje gezien.
sorry hoor, FlingHigh en Paintje, het zit in me gene opgesloten om soms mensen op de kast te jagen.

het onderwerp spreek mij aan, zelf heb ik namelijk ook gezien hoe sommige onbekwaam met hun hengst omgaan.

ik heb er wel eens aan gedacht, nu hebben we zoveel regels in onze sport,
is er nou nooit iemand op het iedee gekomen, om een soort van certificaat in het leven te roepen, dat je moet bezitten als je een hengst uitbrengt.
niet dat dit een garantie is dat het nooit meer fout gaat, maar misschien is er voor sommige mensen iets te leren over afstand houden ofzo.

ik sta niet snel meer met de schik in me lijf, maar jeetje zeg, als die merrie toch had uitgehaald!!!!!!!

misschien roep ik nu wel weer wat, dat helemaal niet te realiseren is,
maar ik wil het toch even in de groep gooien

qhman, man in hart en nieren. ha ha

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:31

oh ja, dit wou ik ook nog even kwijt, het was voor mij voor het eerst dat ik op een paint show was.

zelf heb ik allemaal qh's

maar kijk nu toch uit, om zelf ook een mooie paint te bezitten
ze hebben me hart gestolen.

groetjes, paintman

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:36

Heb je al aangifte gedaan?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:40

qhman schreef:
oh ja, dit wou ik ook nog even kwijt, het was voor mij voor het eerst dat ik op een paint show was.

Hebben we je misgelopen!!!! *LOL* Da's nou jammer, hadden we eindelijk de man achter....kunnen ontmoeten Haha!

Maar ff serieus: gaan we dan ook certificaten voor merriehouders maken?

Hij lijkt mij veeel zinvoller als eerst de hengstenklasse gehalterd wordt en vervolgens de merrieklasse. Dit is in Duitsland al de gewoonte heb ik me laten vertellen.
Waarom is het in Nederland dan niet zo? Lips are sealed

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:49

qhman schreef:
ik heb er wel eens aan gedacht, nu hebben we zoveel regels in onze sport,
is er nou nooit iemand op het iedee gekomen, om een soort van certificaat in het leven te roepen, dat je moet bezitten als je een hengst uitbrengt.
niet dat dit een garantie is dat het nooit meer fout gaat, maar misschien is er voor sommige mensen iets te leren over afstand houden ofzo.

Hier ben ik het eigenlijk met Vera eens, dat zou niet alleen moeten gelden om hengsten te houden.
Er zouden überhaupt strengere regels moeten zijn om paarden te houden. Het is me nogal wat wat sommige mensen achter hun huis neerzetten in een klein poedersuiker boxje, zonder maatjes en zonder stukkie om zich eens even uit te leven. Ook paardenhouder zijn is een vrij 'beroep', jammer genoeg zou ik bijna zeggen.

Het bepalen van de volgorde van de klassen ligt toch in handen van de organisatie? Misschien iets voor de verschillende rassenorganisaties DPHC, NHQA, Nederlandse ApHc etc. om bij een volgende wedstrijd aan te denken?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:10

Sugarmiss schreef:

Lijkt me heel interessant!!!!

Maar het hebben van een hengst is niet altijd alleen maar om te dekken, je kunt een hengst ook willen houden omdat je gewoon van hengsten houdt. Net als er mensen zijn die perse een merrie willen.
Een goede en lieve hengst is een trouwe partner die net dat beetje meer werklust en show kan hebben dan een ruin.
Ik vind dat we in Nederland wel heel krampachtig kunnen reageren op hengsten.
In Portugal en Spanje casteren ze veel minder dan hier en staan ze gewoon naast merries op stal. Daar gaat het ook prima.

Gelukkig kun je een erg lastige hengst nog de mond snoeren door zijn kiwi's te verwijderen maar bij een lastige merrie heb je toch een probleem Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:25

Sugarmiss"]
[quote="Paintje schreef:
Het idee van geld verdienen aan dekkingen is natuurlijk wel interessant...

[/quote]

Ja inderdaad ! Haha! Ik denk dat veel mensen zich daarin vergissen.. er zijn maar een aantal hengsten die het gros van de merries dekken in Nederland.. t is nu eenmaal een klein landje...

Met Vera ben ik het wel eens, een goede hengst is echt een maatje. Maar gun het beestje ook zn plezier, en hengstenlandjes zijn weinig te vinden in Nederland, helemaal in de randstad.. nooit spelen met maatjes lijkt me ook maar saai... waarom dan geen ruin?