[WN] Fries geschikt voor western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is een fries geschikt voor western

Misschien
36 (26%)
Helemaal niet
56 (41%)
Ja
44 (32%)

Totaal aantal stemmen: 136

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:08

galley schreef:
Het lijkt me bijzonder oncomfortabel, maar als je het echt wil, waarom niet?

waarom denk je dat?

juist omdat het tempo verzamelder is als in de engelse dressuur zal je minder worden opgegooid
het hele tempo ligt lager
verder gooit lang niet iedere fries hoog op
ook de knie actie zal voor een deel verdwijnen omdat de passen kleiner zijn en het tempo lager

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:12

ik ken een aantal friesen die op een 'redelijk niveau' in de westernsport meedoen, dus ja gaat best :j

of bedoelde je een fries paard? nee doe dan maar niet :P

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:29

:)) _-:( :+

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:45

Jouw fries moet nog 1 jaar worden dus er kan nog veel veranderen :+

Ik vind een fries minder of eigenlijk niet geschikt voor western.
Ze zijn eigenlijk bedoeld om voor de koets te lopen. En natuuuuuuuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar het woord zegt het al, dat zijn uitzonderingen.

Waarom vraagt zelden iemand zich af of een Jack Russell geschikt is als blinde geleide hond (alhoewel die van ons... :+ ), of een hazewind als politiehond.....
Waarom heeft een poedel geen cow-sense en een cattledog dan weer wel.....

Waarom niet gewoon het type paard gebruiken waar het eigenlijk voor bedoeld is. Dat is toch het minst ingewikkeld?

"Western rijden" moet - volgens mij dan - een relaxte vorm van rijden zijn, met paarden die comfortabel zitten, met zeer weinig knie, die een jog hebben, die relaxed zijn in het hoofd, enz.

Als je western wilt gaan rijden zoek dan een paard die daarbij past. Ik vind het een beetje sneu voor beiden als je kost wat kost met een daarvoor niet geschikt paard je "ding" wil doen. :(:)

Je gaat toch ook niet met een mountainbike de Tour de france rijden.... ;)

ikke20

Re: Fries geschikt voor western

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:49

jahoor wrm niet je moet alleen niet verwachten dat je in de top zal rijden maar je weet maar nooit.
*hij is van gradus maar van de echte gradus ook?*

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:15

storrum schreef:
Jouw fries moet nog 1 jaar worden dus er kan nog veel veranderen :+

Ze zijn eigenlijk bedoeld om voor de koets te lopen. En natuuuuuuuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar het woord zegt het al, dat zijn uitzonderingen.

Waarom vraagt zelden iemand zich af of een Jack Russell geschikt is als blinde geleide hond (alhoewel die van ons... :+ ), of een hazewind als politiehond.....
Waarom heeft een poedel geen cow-sense en een cattledog dan weer wel.....

Waarom niet gewoon het type paard gebruiken waar het eigenlijk voor bedoeld is. Dat is toch het minst ingewikkeld?

"Western rijden" moet - volgens mij dan - een relaxte vorm van rijden zijn, met paarden die comfortabel zitten, met zeer weinig knie, die een jog hebben, die relaxed zijn in het hoofd, enz.

Als je western wilt gaan rijden zoek dan een paard die daarbij past. Ik vind het een beetje sneu voor beiden als je kost wat kost met een daarvoor niet geschikt paard je "ding" wil doen. :(:)

Je gaat toch ook niet met een mountainbike de Tour de france rijden.... ;)
Precies!!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:28

storrum schreef:

Waarom vind jij dat friezen eigenlijk zijn om voor de koets te lopen? De laatste jaren worden de friezen juist veel slankeren rijtypischer gefokt om zodoende een heerlijk rijpaard te hebben ipv een karrepaard. Om die redenen gooit de gemiddelde fries ook niet meer zo ernorm hoog op, maar hebben ze meer een vlakkere gang en zitten erg ontspannen. Dus zo'n uitzondering is dat niet meer.

Als jij vind dat je het type paard moet gebruiken waarvoor het is, dan ben ik heel benieuwd hoe je tegen het gebruik van Tinkers (zigeuner karrepaard), Haflingers (berg - werk en karrepaard), fjorden, welsjes e.d. Allemaal paarden die niet western gefokt zijn, maar waar men toch heel veel plezier mee beleeft in de westernsport.

P.s. dit is geen aanval hoor ;)

mirella75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:30

Een Fries is mijn type paard ook niet, maar een Fries is niet alleen maar om voor de kar te lopen!
Men vind het wel mooi en vandaar dat je op veel shows een fries voor de wagen ziet, eerlijke dingen het ziet er ook mooi uit een Fries voor zo'n sjees.
En als jij later met jou Fries western wil gaan rijden! moet je dat gewoon lekker gaan doen!
Het is toch paardrijden? of je het nou op een Fries doet of op een ander bepaald ras, en of het nou engels of Western is.
Het gaat om het paardrijden! Het is maar hoe je het noemen wil ;)
Wil je hoog scoren op westerngebied? Tja dan zou ik eerder een paard nemen die daarvoor gefokt is.
Maar je wil het gewoon voor de fun doen?!
Gewoon lekker doen!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:46

Kaspar schreef:
Als jij vind dat je het type paard moet gebruiken waarvoor het is, dan ben ik heel benieuwd hoe je tegen het gebruik van Tinkers (zigeuner karrepaard), Haflingers (berg - werk en karrepaard), fjorden, welsjes e.d. Allemaal paarden die niet western gefokt zijn, maar waar men toch heel veel plezier mee beleeft in de westernsport.

P.s. dit is geen aanval hoor ;)

Ongeveer hetzelfde als vwb de fries. ;)

Alhoewel ik moet zeggen dat ik enkele tinkers en haflingers in Kreuth super prestaties neer heb zien zetten in de Golden Series trail en de horsemanship. Maar dat zijn praktisch allemaal oudere paarden (10 +ers) met heeeeeeeel veel uren training en gereden door ervaren trainers.

Het zijn en blijven m.i. niet de meest geschikte paarden voor het westernrijden en ik zou er nog niet western mee willen rijden al kreeg ik geld toe.

Maar ja ik ben nu eenmaal een echte quarterliefhebber en heb totaal niks met andere rassen. ;)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:47

Als ik moest kiezen voor een paard om western te gaan rijden zou mijn keuze geen fries zijn.
Maar als je een fries hebt en je vind western leuk, waarom dan niet als je maar weet wat je beperkingen zijn.
Maar dat geld voor elk paard, ook voor de quarter. ;).

Voorbeeld; zelf heb ik een quarter merrie die qua gangen goed pleasure, horsemanship, westernriding geschikt is.(misschien ook wel reining maar dat moeten we nog uitproberen 8-) ).
Maar we hebben ook een quarter ruin die qua gangen eigenlijk geen pleasure paardje is maar meer reining gericht. Nu start ik met hem wel de pleasure en HMS maar moet er gewoon rekening mee houden dat, hoe goed hij het voor zijn doen ook doet, hij het altijd af moet leggen tegen dat goede pleasure paard in de wedstrijd. Waarom start ik hem dan toch in de pleasure omdat ik het belangrijk vind dat hij eerst de basis leert en wedstrijd ervaring op doet.

Als je dat maar in je achterhoofd houd en tevreden bent met jouw paard zijn prestaties, dan blijft wedstrijd rijden leuk. :j

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:13

ElCamino schreef:
... en wie kent Ad Kolsteeg niet van vroeger met zijn zwarte Ewout !!!

Een halfzus van onze zware fokmerrie :D

Met haar heb ik ooit een probeerlesje western gedaan (een initiatief van westernruiters uit de buurt) en volgens de westerninstructrice had ze veel aanleg en een geschikte bouw; een relatief hoge en sterk gespierde achterhand en... er was ook iets met de romp en de hals. Alleen dat ben ik even kwijt :)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 10:09

Storrum zo zie je maar dat western rijden met ieder ras wel mogelijk is. Alleen met het ene ras paard zul je verder in de sport kunnen komen dan met het andere. Ach zolang je er beiden toch maar lol in hebt en elkaars grenzen respecteerd is het toch goed?

Jou reactie begrijp ik nu volkomen, jij als op en top quater liefhebber ;-)
Ik ben naast friezen ook helemaal appie verslaaft

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 10:52

bedankt allemaal voor de reacties. Een hoop reacties heb ik niet veel aangehad omdat die meer naar een discussie toe gingen. De reacties waar ik wel wat aan heb gehad neem ik mee in mijn beslissing. Maar heb nog 3 jaar om erover te denken.

jammer van bepaalde mensen om zo aanvallend te reageren op andere die wat posten

mirandavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:41

een fries hoort voor de kar!!! hahaha!!! Ik zou er gewoon voor gaan!! Wie niet waagt wie niet wint!! Ik denk dat je met genoeg doorzettingsvermogen en een paard die het leuk vind een heel eind kunt komen. Met een fries bijvoorbeeld in de trail!!!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:45

Daks, meld jezelf anders even aan op het fries paarden forum
Daar word heerlijk nomaal over friezen gebabbeld, enkel door liefhebbers.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:49

Gewoon aan beginnen. Niet twijfelen, lekker met plezier aan het werk. Succes!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:57

Ik wil me als friezen kenner even mengen in de discussie..

feitelijk kan op ieder paard een westernzadel gelegd worden, maar dat is iets heel anders dan western rijden!!! Zowiezo ben ik van mening dat je een paard niet goed kan beleren als je zelf de basis niet onder de knie hebt, dus als jij nooit western hebt gereden is het niet slim om je fries zelf western te gaan beleren.. als je gewoon een beetje wilt hobbelen maakt het verder ook nie tuit, het wordt pas moeilijk als je echte riding ed. wilt gaan doen..

Bij western is het de kunst om alle voeten aan de vloer te houden, terwijl een fries zo gefokt is dat die juist zn voeten zo hoog mogelijk in de lucht tilt! Daarbij heeft een fries een kort en rond achterbeen, een hoog ingeplante hals en een korte rug wat hem uiterst ongeschikt maakt voor de western!

Mijn advies: lekker hobeelen helemaaal leuk, echt serieus de sport ermee in vooral niet doen!

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:35

susan schreef:
ik ken een aantal friesen die op een 'redelijk niveau' in de westernsport meedoen, dus ja gaat best :j
of bedoelde je een fries paard? nee doe dan maar niet :P
:')

Ik heb vroeger zelf ook op een Fries paard gereden, dressuur. Maar toen ik overstapte op Western viel mijn keus toch echt niet op een Fries. Ik vind ze niet zo geschikt voor Western, gewoon qua bouw en knie-actie. Voor de sjees zijn ze prachtig ;) Maar het is je eigen keus natuurlijk en als je gewoon wat lekker recreatief wilt rijden kan dat best. Maar bedenk: Westernrijden is wat anders dan recreatief rijden met een Westernzadel ;)

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:19

Friezen zijn byzonder fraaie paarden en een genot om naar te kijken vooral in de draf!
Maar nee in mijn ogen niet geschikt om western mee te rijden !
Paarden zijn en worden gefokt voor een bepaalde dicipline en daar moet je ze ook voor gebruiken!
Beetje recreatief mee rond hobbelen prima, maar daarbij houd het wel op!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:49

*spuugt zich stoer in de handen en gaat maar weer eens bomen verslepen*
Effe m'n houthakkersvest opzoeken nog en dan ga ik maar eens aan de slag :D

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 10:57

Sonja schreef:
*spuugt zich stoer in de handen en gaat maar weer eens bomen verslepen*
Effe m'n houthakkersvest opzoeken nog en dan ga ik maar eens aan de slag :D

Wat heeft die opmerking voor toevoeging op mijn vraag.

Ik ben er nog steeds niet over uit, maar denk toch dat ik gezien de gangen die daks ontwikkeld ik naar de dressuur ga. Vind ik dat helemaal niet meer leuk dan kan ik altijd nog westernzadel erop leggen en dan recreatief gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:04

Niets, is reactie op wat Backup schrijft. Als alle paarden moeten gaan doen waar ze oorspronkelijk voor gefokt werden moet ik bomen gaan slepen, jij moet een mooie sjees gaan regelen, ennnnn.... alle mensen met een Quarter moeten maar gewoon gaan racen op de kwartmijl :j

Joh je hebt nog zoveel tijd met je paardje. Ga 'm straks gewoon lekker inrijden (daarvoor sta je op een prima stal trouwens, ik heb Frank en Lil in het verleden wel met jonge paarden zien werken en dat doen ze héél fijn, ik zou echt kijken of zij je daarin kunnen begeleiden), en kijk als je de basis erin hebt zitten gewoon waar dan je voorkeur naar uitgaat.

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:06

Als je stops ed mat een Fries gaat doen ben je hartstikke gek.
Natuurlijk kun je een westernzadel erop leggen maar stops en al die dingen vergeet het aub.
Een Fries is absoluut daar niet op gebouwd, als je je paard binnen een korte tijd kapot wil rijden moet je het vooral doen.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:27

gelukkig is westernrijden alleen maar stops :j

:roll:

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:30

susan schreef:
gelukkig is westernrijden alleen maar stops :j

:roll:

gelukkig wel....ik ga zo op m'n Quarter rijden, lekker ff een uurtje spinnen, stoppen en sliden......

Daks; gewoon lekker doen wat je leuk vindt, je hoeft toch niet de reining kant op, er is nog veel meer te doen bij western rijden ;)