[WN] Hulp, tips, kritiek,... nodig (spins en stops)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:45

kirr sorry, dat ging niet over jou filmpje maar wat ik op wedstrijden zie en dan bedoel ik de grotere wedstrijden
niet uit zijn context halen want dan klopt het niet meer ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 12:49

spatter schreef:
kirr sorry, dat ging niet over jou filmpje maar wat ik op wedstrijden zie en dan bedoel ik de grotere wedstrijden
niet uit zijn context halen want dan klopt het niet meer ;)

ik volg weer :+ Heb dat deel van mijn uitleg al weer weggedaan

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 12:50

Romkabouter schreef:
Kirr__ schreef:
[Als je het zo stelt ben ik al meer akkoord, maar met 'alleen snelheid' valt er niets op te lossen. Eerst de andere dingen oplossen en dan snelheid is een heel ander verhaal natuurlijk.

Euh, dat is toch ook wat ik eerst al zei?

Romkabouter schreef:
ALs je meer snelheid gaat makenin de spin, gaat ze haar been ook goed neer zetten, dus niet al te druk over maken ;)

Kan zijn dat je dat bedoelde, maar ik begreep het anders, het leek mij alsof jij bedoelde dat snelheid het wel zou oplossen

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:54

Kirr__ schreef:
Jaycee_ schreef:
Oei, had erover gelezen :o
Barrelen op gras doe ik niet, dus ik ga toch eens babyplates overwegen. Bedankt voor de uitleg.
Er zijn er trouwens niet veel die het je kunnen nadoen, barrelen én een goeie reiningproef rijden met hetzelfde paard :)

Ik ondervind echt weinig problemen, snap ook niet goed waar de problemen dan zitten.
Neckreining heb je voor beiden nodig, snel minderen en even snel vertrekken ook, dat de achterhand goed werkt is ook alleen maar een voordeel. Reiningpaarden zijn vaak ook echt krachtige paarden en zonder kracht rij je nooit een goed barrel parcour.
De eerste wedstrijd in azelhof, reining dan, ondervond ik maar 1 probleem. Binnnekomen in de piste en in het midden halthouden,dat ging even goed, maar toen werd ze zo hevig, ben maar snel vertrokken. Was de eerste keer dat ze in zo'n grote piste alleen in het midden stond, met publiek,muziek en geroep, dus ik denk dat ze automatisch aan barrelrace dacht. Maar verder geen probleem.
Mijn paard ziet barrelen ook echt als spelen, maar ze blijft wel luisteren en reining meer als echte training denk ik. Vaak wordt er gezegd van verschillende bitten te gebruiken om het verschil duidelijk te maken, maar ik rij beiden gewoon op snaffle.
Ben blij dat wij dit kunnen combineren, zou geen enkel van de 2 willen opgeven.
Als hier mensen zitten die echt meegemaakt hebben dat ze problemen ondervonden met de combinatie reining barrelrace, gelieve dit even toe te lichten, ben er wel benieuwd naar.

Ik bedoel het feit dat heel veel paarden te heet worden tijdens een reiningproef. Ja, mits goeie training is het wel mogelijk, maar er zijn niet veel 'amateurs' die het kunnen. De meesten willen met hun paard reining rijden, en doen af en toe eens een barrel race mee. Met als gevolg: paard kan het niet meer uiteen houden en kan niet meer stilstaan op X, wordt helemaal gek in de rundown, loopt weg in de stop,....
Ik heb het zelf ook nooit gedaan, omdat ik barrel met een draver. Hij kan redelijk goed stoppen en rollbacken (wat je idd ook nodig hebt in de barrel races), maar dat is het zowat. Ik kan hem niet doen wisselen en pivoteren (hij wisselt wel rond de tonnen). Maar ik heb er dus ook nooit echt veel tijd ingestoken, ik rij hem voor barrel race en buitenritten.
In ieder geval knap wat je doet ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 13:00

Jaycee_ schreef:
Ik bedoel het feit dat heel veel paarden te heet worden tijdens een reiningproef. Ja, mits goeie training is het wel mogelijk, maar er zijn niet veel 'amateurs' die het kunnen. De meesten willen met hun paard reining rijden, en doen af en toe eens een barrel race mee. Met als gevolg: paard kan het niet meer uiteen houden en kan niet meer stilstaan op X, wordt helemaal gek in de rundown, loopt weg in de stop,....
Ik heb het zelf ook nooit gedaan, omdat ik barrel met een draver. Hij kan redelijk goed stoppen en rollbacken (wat je idd ook nodig hebt in de barrel races), maar dat is het zowat. Ik kan hem niet doen wisselen en pivoteren (hij wisselt wel rond de tonnen). Maar ik heb er dus ook nooit echt veel tijd ingestoken, ik rij hem voor barrel race en buitenritten.
In ieder geval knap wat je doet ;)

Bedankt!
Zolang als er geen barrels staan (zelfs als die er wel staan), weet ze gewoon dat ze moet luisteren en ook kalm moet blijven. Ben blij dat we beiden kunnen en hopelijk kunnen we het nog lang blijven combineren. Moest je plates steken, mag je me altijd laten weten hoe het bij jou meevalt. Want bij ons ben ik ook één van de enige die barrelraced met plates eronder.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:03

Hij heeft nu 2 maand stilgestaan en ik begin pas terug te trainen in februari (heb nog examens) dus het kan nog wel een tijdje duren. Eerst even gewoon alles terug oppakken en terug conditie opbouwen. Zien hoe het gaat en dan misschien babyplates eronder om ook wat stopjes te oefenen.

TiaraBungy

Re: Hulp, tips, kritiek,... nodig (spins en stops)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:05

Als ze het moeilijk krijgt van voren, wel even haar neusje erin vragen. Als ze gewoon een beetje haar pas kwijt is, gewoon doorgaan en wachten tot ze haar pas terugheeft..;)
Probeer ook om vanuit je spin niet te stoppen, maar eruit lopen.. Dan leren ze dat ze die voorwaartse beweging moeten houden, dus voor overstappen ipv achterlangsstappen..;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 13:07

TiaraBungy schreef:
Als ze het moeilijk krijgt van voren, wel even haar neusje erin vragen. Als ze gewoon een beetje haar pas kwijt is, gewoon doorgaan en wachten tot ze haar pas terugheeft..;)
Probeer ook om vanuit je spin niet te stoppen, maar eruit lopen.. Dan leren ze dat ze die voorwaartse beweging moeten houden, dus voor overstappen ipv achterlangsstappen..;)

Oké, ga dat zeker ook proberen. Ik stap er normaal altijd uit, inderdaad dat ze die voorwaartse beweging erin houdt. Dit doe ik niet op het filmpje omdat ik dan uit beeld zou wandelen :+

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:53

Je spin altijd vanuit de buitenteugel beginnen, dan pas alle andere openende en ondersteunende (hand)hulpen.

Nog een trainingsoefening/tip om je paard te leren om op z'n binnenachterbeen te draaien:

VB: kleine circeltjes/voltes naar links rijden en dan de spin naar rechts inzetten...
of andersom , kleine circeltjes/voltes naar recht rijden en dan de spin naar links inzetten.
Dat zou een manier kunnen zijn om je om paard duidelijk te maken wat je wilt.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:00

Hey Kirr, wat mij wel heel erg heeft geholpen is om inderdaad vanuit een snelle draf het paard de spin in te draaien. Maar ook om hem er weer uit te draven. De spin is feitelijk de beweging van een snelle draf en niet van de stap. Door de spin meer met draf te associeren zal hij zijn beweging makkelijker gaan maken zonder te gaan springen:) Heeft bij mij en mijn paard wel goed geholpen.

En je houdt hem met je teugels eigenlijk een beetje omhoog zullen we maar zeggen, maar natuurlijk moet ie straks op 1 hand zich zelf recht op houden en zich zelf dragen. Wat je dan ook kan proberen is door hem in een hele kleine volte naar rechts te draaien en hem dan links om te spinnen. Hierdoor ging bij ons de schouder mooi recht op staan. Hielp echt heel goed om hem op zijn eigen beentjes te laten spinnen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 20:12

_Vanes_ schreef:
Je spin altijd vanuit de buitenteugel beginnen, dan pas alle andere openende en ondersteunende (hand)hulpen.

Nog een trainingsoefening/tip om je paard te leren om op z'n binnenachterbeen te draaien:

VB: kleine circeltjes/voltes naar links rijden en dan de spin naar rechts inzetten...
of andersom , kleine circeltjes/voltes naar recht rijden en dan de spin naar links inzetten.
Dat zou een manier kunnen zijn om je om paard duidelijk te maken wat je wilt.

Ik begin mijn spin vanuit de binnenteugel, maar hier raden ze meer buitenteugel en minder binnenteugel aan, wat mij ook erg logisch lijkt.
Ik gebruik inderdaad die oefening ook altijd, cirkels links en spin rechts, en andersom, maar tot nu toe ook nog geen effect...
Bedankt !

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 20:13

Rebel_Gloe schreef:
Hey Kirr, wat mij wel heel erg heeft geholpen is om inderdaad vanuit een snelle draf het paard de spin in te draaien. Maar ook om hem er weer uit te draven. De spin is feitelijk de beweging van een snelle draf en niet van de stap. Door de spin meer met draf te associeren zal hij zijn beweging makkelijker gaan maken zonder te gaan springen:) Heeft bij mij en mijn paard wel goed geholpen.

En je houdt hem met je teugels eigenlijk een beetje omhoog zullen we maar zeggen, maar natuurlijk moet ie straks op 1 hand zich zelf recht op houden en zich zelf dragen. Wat je dan ook kan proberen is door hem in een hele kleine volte naar rechts te draaien en hem dan links om te spinnen. Hierdoor ging bij ons de schouder mooi recht op staan. Hielp echt heel goed om hem op zijn eigen beentjes te laten spinnen.

Ik ga inderdaad proberen meer in draf rond die spin te werken, werk veel meer in stap. Het uitrijden in draf doe ik wel af en toe, maar over het beginnen in draf had ik niet echt nagedacht, tot dit topic. Dus ga nu zeker veel meer met draf werken.
Bedankt!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:15

binnen/buitenteugel:
Op welke hulp moet je paard het uiteindelijk op gaan doen? (Kies het knopje)
DAAR moet je altijd mee beginnen! (en kies het kunstje) :P :+ *D 8-)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 18:07

Hey,

heb daarnet nog gaan rijden met Washaki. Ik ben al jullie tips (of toch zoveel mogelijk) aan het toepassen. Ik laat nu op buitenteugel spinnen, gewicht van mij meer naar binnen, hoofd en lichaam paard recht (poging tot), buitenbeen meer naar achter en binnenbeen lang maken en van het paard weg.
Daarbij ook wat snelheid en ze begint haar goed been stilaan meer en meer te gebruiken.
Ik doe ook heel wat oefeningen om haar nog lichter te maken op mijn benen, ook die draf oefeningen gebruik ik. En ik moet zeggen dat het al heel wat beter aanvoeld. Ga proberen in het weekend nog eens te filmen, zit nu volop in examens, dus alles is wat druk. Hopelijk zien jullie (en ik) dan al wat positief verschil.
Bedankt voor alle tips trouwens !

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:51

Goed zo! :D

Gabacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:31

Ik kan me het beste vinden in het antwoord van Vanes. Klein cirkeltje links draven (met buitenstelling), stoppen, spinnen naar rechts. Je paard maakt dan goed zijn schouder vrij. Doordat je draaft op het kleine cirkeltje, heeft je paard voldoende voorwaartse drang. Dit is wat ik op je spin-filmpje mis!!! Hij kruist zijn voorbenen wel voorlangs, maar leunt naar achter en zet zelfs zijn binnenachterbeen naar achter toe weg. De spin is altijd een voorwaartse beweging!! Ik zie dat je al volop aan het oefenen bent, succes!!!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:25

Onze spin wordt wat beter nu mijn paardje de travers en zijgangen gaat beheersen...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 19:46

dapperdier schreef:
Onze spin wordt wat beter nu mijn paardje de travers en zijgangen gaat beheersen...

weet dat travers iets van de dressuur is maar meer ook niet :+

Zijgangen zijn geen probleem hoor, ze vliegt opzij in sidepass ( op rechte lijn of volte (dan gaat schouder sneller als achterhand) en ook too-track gaat goed, in stap en draf.
Dan is ze ook erg licht op mijn been, maar in de spin drukt ze nog wat tegen mijn been.
Maar zoals ik zei gaat het al heel wat beter, heb nu weinig kunnen rijden, maar morge laatste examen dus kan daarna weer volop gaan trainen. Zal over een tijdje nog eens filmen, kunnen jullie (en ik) vergelijken.