[SGW] Oefencross terrein Haarlemmermeer, Intresse?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is er behoefte aan de aanleg van een cross terrein?

Ja supergaaf! zou er zeker wel eens heen gaan
107 (76%)
Ja lijkt me wel leuk om bijvoorbeeld met les eens heen te gaan
18 (12%)
Ja maar zou er zelf geen gebruik van maken
11 (7%)
Nee want....
3 (2%)

Totaal aantal stemmen: 139

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:27

Hoi,
Ik ga ook eventjes mijn mening geven. Ja, ik woon in België, veel te ver dus ik heb aan gekruist dat ik nooit zou komen. Als ik ga crossen doe ik dat hier in Meer. Dit is ook een open gebied, iedereen kan er dus ook naar toe komen.
Als ik jou was, zou ik zeker doorgaan met het plan. Wat ik hier uit afleidt, is dat het (net zoals meer) een openbaar park is, en iedereen zou er dan kunnen komen rijden.

Ten eerste, zou ik als ik jou was, het idee hebben om waarschuwingsborden te zetten. Je schrijft er op dat crossen niet voor beginners is, dat men moet opassen met vaste hindernissen, de risico's. Misschien kun je voorstellen om een infopakketje te maken, wat mensen kunnen aanvragen aan de gemeente ( met info over sgw, bescherming, bodyprotector) In België heeft de overheid zo heel wat brochures over voeding enzo voor paarden, ik weet niet hoe dit in Nederland zit ?
Dan zou ik duidelijk maken dat het op eigen risico is en de gemeente dus niet instaat voor accidenten.

Een openbaar park heeft normaal toch wel wat parkwachters ? Misschien dat zij het cross parcours in het oog kunnen houden.
Dit is puur wat ik zou doen, moet jij niet doen he ;)

Maar dit idee afkeuren vind ik stom. Als die mensen zo dom zijn om de informatie (die dan in het kort op de borden staat) af te wijzen, is het hun eigen domme fout.
Top idee, ik zou wel willen dat zoiets hier ook in de buurt komt. Succes!

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:56

Ik ben helemaal voor, nu moet ik best wel ver rijden om naar een oefenterrein te kunnen en dan doe je het niet zo snel.
Maar Haarlemmermeer is praktisch naast de deur :D

CoriienRN

Re: Oefencross terrein Haarlemmermeer, Intresse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:24

Ben het met Gr-roos eens, lotte en snoekie

Tis gewoon TE gevaarlijk dat mensen gaan rijden zonder verstand!
Vlietlanden zelfde probleem.

EN leuk idee hoor om volders, en info te verstrekken maar heel veel mensen hebben daar schij.t aan en die rijdne dan gewoon toch.

Zou he took erg leuk vinden, maar dan wel afgesloten, en tegen betaling desnoods, en dan onder begeleiding, anders gewoon niet op het terrein komen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:54

Naast het veiligheids aspect vraag ik me ook af hoe het onderhouden gaat worden. Een terrein wat niet onderhouden wordt is zeer gevaarlijk en onderhoud kost ook wat. Lijkt me ook wel wenselijk dat als er iets komt dat het dan door mensen met verstand van zaken gebeurd. (echte crossbouwers dus)

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:22

Het duurde even voordat ik door het lezen van de website van park21 doorhad waar dit park komt. Ik vind het een goed idee om te kijken of en onder welke voorwaarden je daar een crossoefenterrein, misschien zelfs een wedstrijdterrein kunt maken. De zorg om de veiligheid van paard en ruiter en de behoefte om een oefenterrein niet openbaar te maken (alleen toegankelijk met gekwalificeerde instructie) deel ik.

Je zou eens moeten kijken hoe wedstrijdorganisaties in bijvoorbeeld Ysselsteyn en Vlietland proberen "onbevoegd gebruik" van hun vaste hindernissen te voorkomen. Vlietland is op papier simpel: de wallen, afsprongen en dergelijke staan niet op of aan de ruiterpaden; en je mag niet buiten de ruiterpaden rijden. Niet iedereen houdt zich daaraan. In Ysselsteyn wordt (onder leiding) getraind; ik weet niet hoe het er daar aan toe gaat wanneer er geen training of toezicht is.

Wat ik ook belangrijk vind, is dat het terrein iemand is, dat er mensen zijn die de zorg voor de bodem, de hindernissen en de organisatie van trainingen en wedstrijden op zich willen nemen. Anders werkt het niet - dat is mijn ervaring.

Kortom: leuk idee, vraagt wel uitwerking om ongewenste en onveilige situaties te voorkomen, en vergt inzet van mensen die dit project willen trekken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 08:58

in Ysselsteyn kun je zonder enig probleem trainen zonder begeleiding, en dat wordt ook regelmatig gedaan. Voor zover ik weet levert dat ook nooit echt problemen op. Sfranken zou daar meer van moeten weten. Maar de vereniging daar is dus wel verantwoordelijk voor onderhoud e.d.
Hoe doet WW dat?

Ik vraag me trouwens sowieso af hoe je een oefenterrein dat op openbare grond ligt, kunt afsluiten voor gebruik.

(wat overigens allemaal niet betekent dat ik niet een groot voorstander ben van alleen trainen onder deskundige begeleiding).

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:14

In WW blijft niet veel staan. Daar hou je op- afsprongen, piano en waterbak over. De rest is allemaal weg voor zover ik weet.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:24

Klopt,

W'werf haalt zaterdag alles wat niet meer gebruikt wordt weg en zondag het laatste beetje. Zijn dan inderdaad alleen nog de greppels, piano en waterbak wat overblijft. In W'werf gaat ook een deel van de cross over het wandelpad.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:24

in principe dus wel hetzelfde probleem, maar met minder hindernissen.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:04

In Ysselsteyn hebben we een openbaar terrein waar behoorlijk wat hindernissen staan. Het is van de gemeente en er is een stichting die het onderhoud van het bos en de paden doet. Wij als rijvereniging onderhouden de hindernissen. Onze ervaring is dat er verantwoord mee omgegaan wordt. De mensen zonder ervaring komen de regio trainingen bij ons doen en de meer ervaren mensen bellen voor instrucite of nemen hun eigen instructie mee. De mensen die gewoon in het bos komen rijden kennen de gevaren denk ik vrij goed en gaan daar verantwoord mee om. Ik verwacht ook niet dat er veel onverantwoorde dingen gebeuren als je ziet dat de meeste mensen die voor de regio training komen iei al doodsbenauwd zijn voor de hindernissen en er echt naar toe moeten groeien.

Ik ben heel blij me dit terrein en denk dat juist doordat het openbaar terrein is er veel mensen spelenderwijs met crossen in aanmerking komen.

Wij vragen wel een vergoeding (dmv een brievenbus bij het losrijterrein) aan mensen die komen trainen om het onderhoud te bekostigen en helaas wordt dit vaak niet betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:41

Zou lekker zijn een terrein dichtbij.
Ik ben zelf ook niet zo dol op trainen zonder instructie maar een paar sprongen meenemen tijdens een buitenrit zou ik ook wel doen daarbij wat heb je aan een terrein als er alleen met instructie getraind mag worden en instructie is niet voorhanden. Ook in de wedstrijden rij je zonder instructeur en ook dat mag zonder ooit getraind te hebben (met of zonder instructie) als je eenmaal een winstpunt in de B hebt.
We kunnen allemaal wel lekker ouwewijverig gaan doen maar iedere malloot kan een paard kopen en gaan rijden of hij het nou wel of niet kan ook dan kan je overal spoken en beren zien, ieder zijn eigen verantwoording denk ik dan maar.
Bussloo is ook openbaar heb nog niet gehoord dat daar ongelukken gebeuren, enige nadeel daar is dat het onderhoud niet zo fantastisch is. Lunteren hoef je ook niet speciaal met instructie te komen volgens mij en daarbij kan je bij een hoop terreinen tegen vergoeding gewoon zelf gaan trainen.
Overigens ga ik zelf regelmatig buitenrijden in Hoofddorp en zou het in ieder geval al fantastisch vinden als er een waterbak en een gallopeerbaan zou komen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:30

Hoi Isabel,

Ja, mooi plan en zoals Foog al zei:
Foogul schreef:
Strak idee!

(M'n husband is wel handig in brieven schrijven. Misschien een mooi klusje voor in de Kerstvakantie?? ;))

Wil er best een gooi naar doen hoor :j

De discussie hier gaat vooral over afgesloten of niet. Dat zou niet een heel groot probleem hoeven te zijn, aangezien ik aanneem dat het sportcentrum en honkbalveld ook niet onbeheerd en 24/7 open zullen zijn. Het idee van een galopbaan die wellicht ook als töltbaan te gebruiken is, lijkt mij ook een leuke en die zou wel makkelijker echt openbaar kunnen zijn, al is hier af en toe slepen natuurlijk ook geen overbodige luxe. (en het aangeven van een rijrichting lijkt mij ook handig ;) ).

Je zult goed aan moeten sluiten bij de doelen van de gemeente met dit park. Hiervoor zou ik het parkconcept goed moeten bekijken, dus dat ga ik dan maar nog doen...

Mijn grootste vraag is: hoe gedetailleerd wil/moet je iets voorstellen? Het zal zeker schelen als je al kunt aangeven dat "mensen met verstand" het plan steunen en bijv. betrokken willen zijn bij het ontwerp en de begeleiding van gebruikers.
=> is jouw instructeur daarvoor te porren?
=> en/of een bokker die op hoog niveau veelzijdig is?

Kerstvakantie duurt niet zo lang meer, dus wordt het toch tijd om ermee aan de slag te gaan!

Later!

Q

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:38

Marije_1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:44

Ik ben zeker voor het idee, veel te weinig terreinen rondom Amsterdam :o.
Als stemmen nog op een andere manier zou moeten dan hoor ik het wel.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:48

Begin nu wel nieuwsgierig te worden naar de "deskundige" ervaren instructeur. Ik ken de meeste crossers uit N-H en in deze omgeving is er niemand die het nivo haalt om deskundig les te geven.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:05

gr_roos schreef:
Begin nu wel nieuwsgierig te worden naar de "deskundige" ervaren instructeur. Ik ken de meeste crossers uit N-H en in deze omgeving is er niemand die het nivo haalt om deskundig les te geven.

Een goed argument om in de brief te verwerken: er is grote behoefte dus duidelijk!

@Isabel: Ik zie in het stuk wel aanknopingspunten genoeg. O.a. valt Hippisch centrum al onder het idee bij het Park niveau en valt ook de breedtesport daaronder. We motten maar ff breenstormen :j

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 19:32

klinkt allemaal goed!
Misschien dat gr_roos dan wel kan helpen met een deskundige???
zie je misschien 1 januari ff??

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:55

Beli schreef:
klinkt allemaal goed!

Vast!
Oja, de rest moet je werken natuurlijk...sielugh!

Als ik inspiratie heb en aandrang voel schrijf ik wel vast een opzetje.

Heeft iemand toevallig wat getallen over het aantal paardensporters in de regio? Doet 't altijd goed.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:06

QQQQ schreef:
Beli schreef:
klinkt allemaal goed!

Vast!
Oja, de rest moet je werken natuurlijk...sielugh!

Als ik inspiratie heb en aandrang voel schrijf ik wel vast een opzetje.

Heeft iemand toevallig wat getallen over het aantal paardensporters in de regio? Doet 't altijd goed.

Ik heb even op google gezocht over het aantal paardensporters in de regio, maar ik heb niets kunnen vinden.
Denk wel dat er behoorlijk wat interesse is in een oefencross, maar dat veel mensen ook niet van dit plan af weten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:08

Overigens ligt Hoofddorp dan wel in Noord-Holland maar erg dicht tegen Zuid Holland aan, voor aantal paardensporters moet je dus zeker niet alleen naar Noord-Holland kijken.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:59

lijkt me een erg leuk idee!
ook dat het dan afgehuurd kan worden met een trainer zeg maar
of af en toe een oefencross organiseren?
in nh is het erg schaars, dus zou er erg blij mee wezen! :)

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:10

Ik ben voor! Absoluut. Weet zeker dat er dan ook meer mensen uit de buurt denken dat ze ook wel is een training willen doen, niet iedereen wil er 'ver' voor reizen.

Ik vind het alleen niet zo'n goed idee om het openbaar te maken. Er kunnen dan wel erge ongelukken gebeuren.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:51

Hoi Isabel,

Heb je een eerste opzet voor de brief gemaild.

Later!

Q

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:54

Ik ben helemaal voor! Prachtige locatie!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:08

Goed initiatief!! Hoe staan de zaken ervoor?