[WN] waarom zoveel onbegrip voor western sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 19:29

Elles"]
[quote="zomon schreef:
Krijg ik gelijk te horen,waar rij je mee met een stang? ik zeg nee dat zie je toch een gewoon gebroken bitje ( sweet Iron) maar deze was zo gezegt te smal en mocht niet.

Op PP had iemand wat geplaats over een nieuwe serie bitten die de familie Pessoa had bedacht. Kwamen eerst heel veel van die "oh wat sneu" en "ah wat zielig" reacties op (terecht trouwens), en toen kwam iemand met een link naar Toklat of Myler, die natuurlijk helemaal volstond met martelwerktuigen... want het waren immers westernbitten Frusty Ik heb daarop gereageerd, maar achteraf had ik dat beter gelaten. Hier kun je dus kennelijk niet tegen vechten. Je zult je altijd moeten verdedigen, of gewoon je schouders erover ophalen.
[/quote]
Dit is dus compleet verdraaid wat Promptertje al zei...
Beetje flauw hoor, ik heb dat topic geopend omdat ik schrok van de enge (Engelse) martelwerktuigen waaraan de heren N. en R. Pessoa hun naam hebben verbonden.
Later waren er mensen die ook nog wat links met enge bitten plaatsen waarond die Myler en Toklat dingen.
Daar zaten hele nette bitjes en stangetjes tussen (net als op de site van Pessoa). Maar OOK hele stellages met ingebouwde hackamore's, monddelen gefabriceerd van kettingen of met scherp gedraaid reliëf.
En DAAR heb ik geen respect voor, maar dat heeft totaal niets met mijn ideeën over het totaalplaatje Western te maken!
Ik heb juist het gevoel dat mensen die alleen maar Engels rijden juist moeten vechten tegen de Westernruiters die de vooroordelen over hun al klaar hebben.

Jouw post vind ik enorm kortzichtig want er was slechts 1 iemand die een negatieve reactie plaatste over westernrijden, je generaliseert zo ontzettend dat het beledigend is. Dus met name tegen jou Elles, zou ik willen zeggen: Begin eerst eens bij jezelf.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 21:10

Sjuimpje schreef:
Ik heb juist het gevoel dat mensen die alleen maar Engels rijden juist moeten vechten tegen de Westernruiters die de vooroordelen over hun al klaar hebben.

Geloof niet dat we het ooit eens worden... want dit vind ik een uitspraak van niks. maar dat hoeft natuurlijk ook niet... Lachen
Ik hoop dat je begrijpt waarop ik reageerde, ik vond het op dat moment ook nodig dat ik dat even deed. Normaal ben ik niet zo heftig... Ik heb mijn reactie ook zo goed mogelijk beargumenteerd, maar ik vond weinig gehoor. Helaas. Zal nog wel eens vaker voorkomen in mijn leven. Ik sta zoveel mogelijk open voor andere takken van paardensport, maar als er weer eens naar de westernsport wordt gewezen zonder dat daar eigenlijk aanleiding toe is, zeg ik op mijn beurt: "ja, zo lust ik er nog wel een.. "
Geen ruzie alsjeblieft Sjuimpje, we hebben alleen een verschil van mening... en da's heel gezond. Zeggen ze...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 22:13

Wat mij betreft geen ruzie hoor!

Ik begrijp nog steeds niet waarop jij reageerde en met mij weinig andere waardoor je ook zo weinig gehoor vond. Het was een onschuldig topic over 'martelwerktuigen' waarvan we er ook een paar vonden op een site met stangen voor het western rijden. Dat wil toch nog niet zeggen dat we dat van alle western bitten vinden?
Zou ook een beetje vreemd zijn omdat ik zelf regelmatig met stang en trens rijd en een dressuurstang heeft nauwelijks een andere inwerking als een western stang.

En die uitspraak is echt niet iets van de laatste tijd, ik heb het al vaker gemerkt dat een aantal mensen in de western sport zich veels te snel aangevallen voelen waardoor je zelf juist dat onbegrip creëert.
Je hoeft je tegen over mij niet te verdedigen, er zijn verschillende westernruiters op dit forum die mij persoonlijk kennen en weten dat ik echt opensta voor de Western sport ook al vind ik het zelf niet leuk om te beoefenen.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 22:57

Sjuimpje schreef:
Zou ook een beetje vreemd zijn omdat ik zelf regelmatig met stang en trens rijd en een dressuurstang heeft nauwelijks een andere inwerking als een western stang.

Nou je toch over de werking van een stang in de western of dressuur begint. Je zegt dat de inwerking het zelfde is. Waarom moeten jullie in de dressuur deze stang dan niet op 1 hand te rijden?
Ik heb dat nou echt nooit begrepen. 2 bitten nodig hebben om iets te bereiken. Een tikje overdreven vind ik persoonlijk. Vooral als je ziet dat bij 9 van de 10 ruiters het ding gewoon werkeloos in de mond van het paard hangt.
Ik heb in elk geval gehoord van iemand die het ook echt kan weten dat die stang volledig overbodig is geworden omdat niemand in de dressuur nog met 1 hand deze stang rijdt zoals het eigenlijk hoort en dat hij er alleen maar voor de "prots" in hangt tegenwoordig.
Misschien dat jij of iemand anders me weet uit te leggen waarom twee bitten?

Ik weet het het is off topic maar ik ben gewoon benieuwd.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 06:04

Haha leuk onderwerp!
Ik ben dus het wei genootje van bonnigje.Zij western,ik hartstikke dressuur.
Maar nergens problemen mee(of wel bonnig Scheve mond )
Ik hou me gewoon met mijn dingetjes bezig en zij met de hare.
Ik vind het erg leuk om haar te zien rijden.
Is weer eens wat anders dan dressuur!
Ik heb ook niks te klagen want ik vind dat iedereen gewoon met zijn paard de sport moet beoefenen die hij of zij leuk vind.
Voor haar dus western en voor mij dressuur!
Of wij goed overweg kunnen en nooit moeite met elkaars keuze hebben?Nee!(dacht ik zo bonnig)
Laatst vroeg ze aan mij wat ik zou doen om duidelijk te maken dat ho,ho is.Of zeg ik wel eens: meer lachen op je paard dan blijf je ontspannen Tong uitsteken Daar heb je het met elkaar niet over als je geen respect voor elkaars sport hebt.Zo komt ze wel eens bij mij staan kijken en kleppen we weer even over de dressuur kant.
Kan toch?Ik vind dat het niks uit maakt welke keuze je hebt gemaakt om met je paard te gaan doen.Ik vind wel dat het uitmaakt als je veel commentaar leverd op western als je het zelf niet geprobeerd hebt.(en anders om)punt.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 06:56

Ik vind het moeilijk om over te oordelen. Wie ben ik tenslotte. Mijn eigen gevoel over western is dat ik er persoonlijk niet van houdt. Ik heb met sommige dingen moeite (bijvoorbeeld dat in volle snelheid ineens stoppen en omdraaien). Aan de andere kant kan ik in iedere tak (ook mijn eigen tak) wel iets bedenken waar ik me niet bij kan aansluiten. Het is iets persoonlijks denk ik. Als ik jou was zou ik me er niet druk om maken. Je paard heeft het toch goed? En zolang hij het naar zijn zin heeft lijkt het mij geen issue. Anderen moeten dan maar lekker er hun eigen probleem van houden.

Voor mij is het vervelend dat ik een aantal jaren geleden de western in Amerika van dichtbij heb gezien. Het spijt me maar dat gaf mij een heel slechte indruk Huilen . Nadien werd ik gevraagd of ik donateur van een of andere 'bescherm de western' club wilde worden. Nee dus. Die mensen werden helemaal boos . Mag ik toch zelf weten .

Geniet gewoon lekker van wat je doet!!!!

Liefs Fasel

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 10:30

Ben het helemaal met je eens Holly!
Wij gaan lekker zo saampjes op de wei!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 23:32

Elles"]
[quote="Sjuimpje schreef:

Geloof niet dat we het ooit eens worden... want dit vind ik een uitspraak van niks. maar dat hoeft natuurlijk ook niet... Lachen
[/quote]
Het is anders wel waar wat Sjuimpje zegt. Van beide kanten uit hebben veel mensen vooroordelen. Gelukkig zijn er heel veel die wel open staan voor ideeen uit beide werelden.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 00:35

Ik vertelde al dat bonnigje en ik het prima kunnen vinden met elkaars sport,maar toch blijft er die mening over elkaars hobby.
Dat is bij ons niet verkeerd bedoelt(bij andere mischien wel?)
Zo heeft zij eerst gewoon lange tijd dressuur gereden en is ze in het western wereldje gerold(zo zeg ik het toch goed he bonnig?)en zei geeft aan een goede keus te hebben gemaakt voor haar zelf en meer tevreden te zijn met de manier van rijden met western als met dressuur.Ik vind dat dat haar keus is en dat ik me daar niet mee mag bemoeien.Zoals ik al zei vind ik het erg leuk om haar te zien rijden.Zo ben ik ook een keertje wezen kijken naar een eerste wedstrijdje van haar(en haar vriend)en Powell.Ik vond het juist erg leuk!!!Helaas hield mijn vriend het niet de hele dag vol wegens zijn astma en heb ik dus smiddags dat rijden met pionnen enzo niet gezien maar dat ga ik nog zeker eens een keer bekijken.
Natuurlijk wil ik niet zeggen dat ik me overal in kan vinden.Ik heb eigenlijk best mijn bedenkingen over die sliddings(zo inene op de rem) of die spins(die vliegensvlugge pirouettes)(haha,zie ik leer het al wat)Ik ben dan gauw bang dat een paard daardoor enorme optaters krijgt op de spieren in de benen.Maar ik zal er nooit iets over zeggen omdat ik aan neem dat daar over na gedacht is en er naar toe getraind word zodat het paard het snapt en aankan.Ik vergelijk dat nu snel even met een piaff,daar word ook niet zomaar aan begonnen zonder er echt voor getraind te hebben.Dus ik neem aan dat degene die op het paard zitten best wel weten wat ze doen.
Als ik heel eerlijk ben denk ik dat men gewoon aan die rare bedenkingen komt omdat men alleen opneemt wat men ziet en niet de tijd die er voor af in is gestoken zodat het ook verantwoord is om zulke oefeningen uit te oefenen.Of te wel niet verder kijken als de neus lang is.Ik vind het erg vervelend als mensen elkaar gaan lopen afkraken en de tak van sport als ze alleen met hun ogen kijken en nooit iets vragen waarom en hoe iets gebeurt.
Je kan het naar mijn mening niet altijd helemaal eens zijn met een ander maar moet men dan maar meteen zo negatief doen?Volgens mij niet!