[WN] Bespiering 2 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doranne

Re: Bespiering 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 20:26

Ik zelf vind het geweldig, maar ons vader vind het niks.
Als we gaan, gaan we met de camion (zo'n vrachtwagen voor 4 paarden) want die zuipt de helft minder als de gewone auto, maarr hij vind het te lang rijden helaas, anders was het wel een optie geweest.
Ik zal hier bij ons in de buurt is rondkijken/rondvragen

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:34

jammer hoor,.. succes met verder zoeken
mocht je van gedachten veranderen kan je me altijd een pbtje sturen om te vragen wanneer hij weer een trail les heeft :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:26

shadomagic schreef:
TiaraBungy schreef:
Ik zou toch nog echt even wachten met halteren. Als je naar een wedstrijd gaat heb je zóveel paarden die wel goed in hun spieren staan en die zul je wss nooit verslaan dan..

Het gaat mij eigenlijk helemaal niet om het verslaan van andere ;)
Ik probeer gewoon ervaring met haar op te doen, wennen aan de geluiden, de stress van sommige mensen.
Ik vind dat persoonlijk belangrijk voor haar, vooral voor in de toekomst als ze goed ingereden is etc.
Ik ben ook niet van plan om haar al met haar 3de in te rijden, ik wil graag wachten tot haar 4de, vooral na haar groeiachterstand

@AnnemiekvM: Wat heeft leeftijd hier mee te maken?
Ik vind het helemaal niet erg om een paar jaar te wachten om ermee t erijden hoor ;)
Ik vind dat mijn 2 jarige er nog goed uitziet voor haar leeftijd.

Heb net foto's gemaakt, zal ze zo plaatsen, dan weten jullie ook hoe ze er op dit moment uitziet

Wat de leeftijd hiermee te maken heeft? Daar gaat dit topic over.
2 jarige paarden zijn nou eenmaal niet op hun mooist. Ze moeten nog in verhouding komen.

Ook jouw paard ziet er nog echt uit als een baby. Maar daar is het nou eenmaal een jong paard voor.
Die hebben nog gek haar en een bouw die niet klopt. Dat trekt heus wel bij :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:32

ik zou nog een jaartje wachten.tot ze onder het zadel is, komen de spieren vanzelf. ze doet nog erg jeugdig aan, en voor staat ze ook niet correct.een paar keer bij laten stellen door de smid.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:08

Ik moest stiekem lachen om je foto. Zo zag mijn paard er ook uit op 2.5-jarige leeftijd, nog helemaal uit verhouding ;) Een jaar later en korte tijd onder het zadel, zag hij er uit als een ander paard. In mijn profiel, geloof ik, heb ik het verschil geplaatst.

Ik zie er geen kwaad in om met je paardje vanalles aan de hand te doen. Wat je ze nu al leert, komt alleen maar ten goede zodra ze onder het zadel is. Ik ken een paardje dat pas voor het eerst een balk zag nadat het al 4 maanden onder zadel was. Nou ja dat dier schrok zich een bult en nam een sprong van jewelste. Mijn paardje kent al vanaf jongs af balken en bij mijn alleerste sprongtje (40 cm hoog ;) ), ging hij er dan ook zonder twijfelen over. Dat is heel leuk op dat moment, maar dat komt niet vanzelf natuurlijk.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:38

Ik vind haar niet mager, maar wel erg iel. Ik zou er gewoon voor zorgen dat ze genoeg gras heeft, en zeker krachtvoer (veulenbrok) bijkrijgt. En voorlopig nog even wachten met aan het werk te zetten tot ze wat uitzet. Even ter vergelijking, dit is mijn jaarling merrie:
Afbeelding

Huslin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 00:47

Ik ben het helemaal met Jacee eens!
Goed voeren is je hoofdzaak, lekker op het land of de hele dag goed hooi en zeker krachtvoer bijvoeren zodat ze wat voller word!
Ze is niet mager of veel te dun maar er mag zeker voor een halter wedstrijd meer op!

En pas dan komt je training met wandelen, balkjes enz... voor wat door de beugel kan voor een jaarling of twee jarige!
En inderdaad één a twee maal per week iets van 10 min laten 'werken'.

Hier ook even een vergelijking met mijn jaarling hengst.

Afbeelding

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:39

TiaraBungy schreef:
Ragdollcat schreef:
Ik lees hier nu pas dat het een gewoon soort van keuring is aan de hand, sorry ik ben niet zo thuis met amerikaanse termen van de soorten wedstrijden :+ :o :+ :o .

Neem me niet kwalijk :D , ik dacht echt dat het was een wedstrijdje onder het zadel |( .

Dacht al.. :+
Je mag sowieso niet eens starten op een 2-jarige ;)

in amertika wel hoor, daar heb je de 2YO pleasure. reken dan maar uit hoe vroeg ze beginnen

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:46

huslin: hij blijft toch supermooi he!!!

Huslin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:57

Pienb: dank je ben ook nog steeds in love!

Ja in Amerika is dat inderdaad zo!
Ik wil ook niet weten hoe jong die paarden al kapot zijn!
Maar in dit geval ging het alleen om een halter show hoor!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 00:03

Pienb schreef:
in amertika wel hoor, daar heb je de 2YO pleasure. reken dan maar uit hoe vroeg ze beginnen

:=

funnycowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:30

Je kan bij jouw dier al veel verschil gaan zien wanneer je haar een paar keer per week aan de hand achteruit laat stappen.
Succes met je Haltertraining cq shows

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:35

funnycowgirl schreef:
haar een paar keer per week aan de hand achteruit laat stappen.

Wat ze allemaal al niet bedenken :n

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:08

is wel goede. dan gebruiken ze de achterhand goed en is heel goed voor de spieren (mits je het goed doet, dus niet naar achter slepen maar echt lopen)

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:21

Ik zou zeggen, goed voeren en de ruimte geven voor beweging, dus lekker op het land met vriendjes ;)

Dit was Josh toen hij bijna 2 was
Afbeelding

Huslin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 00:35

Het achteruit laten stappen heb ik laatst ook gehoord, ik heb het nog nooit toegepast maar het is wel zo dat ze inderdaad hun achterhand lekker gebruiken!
Maar dat moet je natuurlijk wel opbouwen!
En een lekker tempo is waar je naar toe werk, MAAR WEL WAT JE PAARD AAN KAN!
En dat merk je echt wel als je je paard een beetje kent!
Ik heb mij ook laten vertelen dat ze dat met een volwassen paarden wel een kwartier doen,maar ik vind dat wel overdreven!
Het is tenslotte wel een hele zware oefening, en het moet voor het paard vooral, wel leuk blijven!
Ik vind dat je dat met een twee jarige wel al kan gaan doen maar dan 2 a 3 min.
Langzaam aan dannatuurlijk!
En goed afsluiten als ie het goed doet!
En dan hoog uit twee keer in de week of zo!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:00

Citaat:
Ik zou zeggen, goed voeren en de ruimte geven voor beweging, dus lekker op het land met vriendjes ;)

Daar ben ik het mee eens, voer en beweging doen heel veel. Natuurlijk moet de aanleg er ook zijn, welke bloedlijnen heeft jou paardje?

Dit is onze Stop N BullionBrandy hij is nu ook 2 jaar oud 8-) 8-)
Afbeelding

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:50

Even Brandy's foto opnieuw ipv dat prutsige plaatje ;) ;) ;) :D
Afbeelding

Mocht mijn bericht niet meer veranderen vandaar even een "dubbele post"

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 15:54

Vader van Christy is Still the Smartest, ik zal even een foto zoeken

Edit:
Hier een foto
Afbeelding

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:13

Laat me raden een Smart Little Lena ? ;) Mooi paard. :j
Wat is moeders kant? Still the Smartest is cowhorse gefokt niet echt een halter bloedlijn dus.

Ik denk dat je 2 jarige gewoon meer in het voer zal moeten. Veel mensen maken de vergissing en denken dat een jong paard niet zo veel nodig heeft.
Mijn nu 8 jarige merrie stond als 2 jarige overdag op de wei, kreeg zo veel hooi als ze kon eten en ongeveer 4 kg brok + muesli per dag! Als ze dat niet kreeg viel ze af!!!!! Ze zijn in de groei en verbruiken veel voedingsstoffen.
Je kunt zien hoe ze er nu uit ziet in mijn profiel ( de palomino) Brandy staat er ook op als jaarling.

Ook veel vrij kunnen bewegen is belangrijk , voor spier opbouw maar vooral voor het goed vormen van gewrichten.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:39

door wie is die hengst geshowt? zijn naam komt me bekend voor...

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 21:43

Hij is een tijdje door Ton de Rooij (ofzoiets) geshowd geweest, is mij verteld, toen is ie doorverkocht naar de stal waar ik gestaan heb, en toen naar de Flaming Star in Hamont en toen is ie weer verder verkocht naar iemand die ik niet ken.
Vroeger stonden die foto's ook op die zijn site, maar nu kan ik die site niet meer vinden, dus denk dat ie weer doorverkocht is.

@Adrienne: Hij is idd niet halter gefokt, moeder ook niet. Dat is Lenas Dry Trouble geloof ik, ik zal morgen is op de papieren kijken, en die is reining gefokt maar werd uitgebracht in de pleasure.
Ze krijgt als eten: Halve tot hele plak voordroog, 1,5-2 kg veulenbrok. Dit krijgt ze 's morgens en 's avonds.
Maandag was de DA er, die moest toch komen voor de entingen, dus heb ik toch maar even gevraagd hoe ike r nog wat vet op kon krijgen.
Hij zei dat ze goed in de vacht zat etc, dus geen vitaminetekort ofzo, dus ik moest is proberen om over te gaan op onderhoudsbrok, dat hielp soms ook bij sommige 2-jarige die nog wat vet bij mochten hebben.
Dus dat ga ik even proberen en kijken of het werkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:50

Hoeveel kilo is een halve plak voordroog? En in wat voor weide staat ze? (kaal/vol?).

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 21:55

Pfff, ik zou het niet weten, is wel een flinke berg.
Ze krijgt het tussen 8 en half 9 's morgens en tegen dat ze de weide opgaat (rond 12- half 1) heeft ze er nog wat inliggen.

Ze staat in een weide die niet echt kaal is , maar ook niet erg rijk aan gras.
Er staat wel gras op, maar niet meters hoog.
Van de week gaat ze naar een andere weide waar er weer wat hoger gras staat, zodat deze weer kan groeien ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:58

En geef je dan wel in de avond (als ze weer op stal staat) weer voordroog?