[WN] [rt] hoe meer voor t been krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: [rt] hoe meer voor t been krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:36

Als jij geen spoor wil gebeurt het niet, jouw paard, jouw lol simpel zat. Een lesgeefmens is er voor jou en je paard en je hebt er vast heel veel aan, maar er zijn meer oplossingen en iemand moet ook jullie samen goed inschatten.
Als jij zo hard schopt, is er echt een ander probleem. Ik zou echt aan mijn eigen houding gaan werken, dat je niet in de weg zit, ook niet op jouw ''moeilijke'' kant. Veel grondwerk blijven doen en herhalen. Daarna bij de minste geringste reactie stoppen en belonen. Steeds ietsje meer.
Mijn pony kon aan de longe niet eens rechtsom galopperen, maar toch elke pas beloond en balkje laten lopen, dus sterker maken zonder dat ik in de weg zat.
We hebben nog heel veel fouten, maar elke vooruitgang is er eentje en ik zie nu beter dat ik veel fouten maak, met name door mijn verschil op beiden handen, zowel met zit, been als teugelhulp.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:36

Ik ben het met PienB eens! Sorry Paintless, maar das gewoon de makkelijkste weg... lijkt mij, dan doe maar een spoortje om..
Ik zou het niet doen!!

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:05

Een paard kan een vlieg op zijn huid voelen zitten, dus als jij je been aanlegt, zonder spoor of bump, dan voelt hij die ook echt wel.
Of je hulp wordt niet begrepen, paard wijkt van nature immers niet voor druk. Of je paard kan het nog niet. Of wil het niet. Laatste lijkt mij het minst waarschijnlijk. Als je het werk leuk wilt houden voor jou en je paard zou ik meer grondwerk gaan doen en zorgen dat je paard op kleine hulpen gaat reageren en goed leert wijken voor de druk. Maar gebruik van beloning in plaats van straf. Anders maak je het werk alleen maar onprettig voor je paard, maar ook voor jezelf lijkt mij. Misschien heb je iets aan dit artikel: http://www.paardaardig.nl/pages/art._gedragsproblemenpag.html

De kunst van het paardrijden is toch om zo min mogelijk hulpen te gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:04

Inderdaad, geen spoor gebruiken maar gewoon goed rijden.
Ik zou eerst gewoon netjes vragen en als het paard het dan niet doet een echte 'schop' geven. Of je kan een zweepje gebruiken, dat heeft hetzelfde effect.

Ik rijd nu op een paard van iemand. Pony wilde bij de eigenaar niet naar de draf (schoppen naar het been bij aandraven). Ik had pony binnen 5 min aan het draven omdat ik gewoon een echte schop gaf als zij niet ging.

Maar natuurlijk voordat je schopt het paard wél de kans geven om te reageren op een normale hulp, de schop is echt het 'uiterste'.

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:11

jij bent ook de beste niels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:15

calemity_jane schreef:
jij bent ook de beste [***].

Waar slaat dat nu weer op? :roll: Ik zeg gewoon hoe ik het zou doen, wat is daar mis mee?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:18

Niels jij prefereert een *schop* boven het gebruik van een spoor dat is er mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:26

Hangt van het paard en de ruiter af. Ik zou met een jong paard (zoals in het bericht staat) niet snel naar een spoor grijpen (tenzij de ruiter goed genoeg is om zijn been goed stil te houden) omdat je dan kans loopt dat het paard uiteindelijk niet meer naar het spoor luistert.
Maar goed, er zijn natuurlijk veel meningen over dit onderwerp. Ik zou sporen pas gebruiken om je hulpen te verfijnen en niet omdat je paard niet aan het been is.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:28

Als die pony al niet wil draven, wat dan als hij niet wil spinnen?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:43

Meer wol geven :\

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:52

:))

een oplossing zou kunnen zijn door een zweepje te gebruiken
sporen zou ik ook niet snel naar pakken

vraag is
is hij ook moeilijk voorwaarts te krijgen aan de longe of alleen als je erop zit
dan kan het weer met balans te maken hebben

wat ook een mogelijkheid is, is iemand in het midden zetten met de longeerzweep die hem aan de gang houdt
snapt je paard eigenlijk wel dat hij op been voorwaarts of zijwaarts moet?
niet ieder paard pikt dat even snel op en dan moet je wel heel duidelijk zijn en vooral geen storende hulpen geven tussendoor

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 13:56

ze is helemaal niet moeilijk voorwaarts te krijgen. het is de zijwaartse beweging, een draai om de voorhand, het wegzetten van de kont. dát doet ze niet.

ik heb het met een zweepje geprobeerd. pas na een aantal best harde tikken (lees meppen) kreeg ik een ieniemienie reactie. toen heb ik gelijk zweep weg gelegd en beloont. ik beloon wel heel veel hoor. straffen hoeft bijna niet, want ze werkt gewoon graag.
bij bokken/stijgeren krijgt ze wel een opdonder, want dat wil ik gewoon echt niet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:03

Weet je zeker dat het zadel past en dat ze verder lichamelijk goed zit? Soms kan een osteopaat veel helpen. Kan net iets vast zitten waardoor zijwaarts etc moeilijk gaat.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 14:07

ja dat weet ik zeker. zijwaarts drukken als ik er naast sta doet ze ook niet. en dan belemmer ik haar niet. zadel past en paard is gezond.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:12

Paintless schreef:
zijwaarts drukken als ik er naast sta doet ze ook niet.

Daar geeft je volgens mij zelf al de oorzaak aan... ze snapt het gewoon niet. En dat zou ik in jouw geval denk ik vanaf de grond oplossen, want als ze het op de grond al niet begrijpt, hoe kun je dan verwachten dat ze het onder het zadel ineens wel snapt?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 14:14

weet ik, ga ik ook mee bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:17

Oeps, verkeerd gelezen. Ik dacht nav jouw beginpost dat je paard rechtsom niet vooruit wilde.

Ik sluit mij dan aan bij Wendy, dan zou ik het eerst aan de hand leren. Als ze dat goed beheerst kan je het onder het zadel gaan proberen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:04

ik heb even al jouw opmerkingen en antwoorden op een rijtje gezet en er zit in mijn ogen nogal wat tegenstrijdigheid in
verder wil je volgens mij veels teveel in een te korte periode en ben je te snel tevreden met het resultaat waardoor je al verder gaat met moeilijkere oefeningen terwijl de simpelere eigenlijk nog niet bevestigd zijn

Paintless schreef:
mijn paard reageert heel slecht voor t been.
voorwaarts is niet een probleem en links gaat ook wel, maar rechts kan ik af en toe schoppen wat ik wil, maar haar oor beweegt niet eens.
heeft iemand een manier om dr meer voor t been (dus het wijken voor druk) te krijgen?

hier geven je aan dat je paard alleen moeite heeft met rechts
Paintless schreef:
ik ben op zich niet bang voor haar bokjes... hoewel ze behoorlijk hoog kunnen zijn en scheef naar buiten. ze zijn wel uit te zitten.
dat laatste kan ik wel meer doen.
lesgeefmens zei ook dat ik mijn been, naar haar idee, te weinig aan legde, ook in de wendingen. voor mijn gevoel had ik ze er wel aan. zij zei dat breeze er aan moest wennen dat benen er aan niet persee sneller betekende.
ik ben nu dus wel veeeeel meer met been aan het rijden, maar soms krijg ik zo weinig reactie.. lui is ze zeker niet. eerder over enthousiast.

dat een paard zo bokt vind ik appart en dat zou mij al een reden zijn om te kijken waarom ze zo bokt en waarom op die manier

ze snapt dus duidelijk jou hulp nog niet
voor haar is been voorwaarts en niet zijwaarts, dat ze het linksom wel doet komt waarschijnlijk omdat ze dat iets makkelijker vindt
Paintless schreef:
mijn merrie is een linkspoot, dus haar rechterkant is zo wie zo stijver.

aan de hand wijkt ze wel voor druk, al is het alleen wanneer mevrouw daar zin in heeft.
dubbele lijnen doet ze heel goed. zo soepel als maar mogelijk is.

.

hier klopt iets niet!
ze luistert dus niet aan de hand en nu de vraag waarom ?!

zo soepel aan de lijn kan ze dus niet zijn want ze is stijf op rechts of jij vraagt niks aan de dubbele lijnen
Paintless schreef:
maar, wat ik me ook bedacht...

kan het ook een dominantieprobleem zijn? dat ze gewoon niet voor me opzij wil!
daar hebben breeze en ik namelijk nog wel eens een discussie over. :D

dit kan meespelen maar los je wederom op aan de hand
dominantie problemen los je in en rond de stal op en niet te paard
Paintless schreef:
flink hard bumpen, ik kan me dood schoppen, maar ze reageert gewoon niet. mijn lesgeefmens zette een lange nagel in dr ribbenkast maar mevrouw reageerde alleen met dr oren.

en nu snap ik het niet meer :?
eerst was ze heel enthousiast en werkwillig en nu kun je bumben tot je een ons weegt voor je reactie krijgt

en nu wordt het erg moeilijk want waarom reageert ze niet
ieder paard zou moeten reageren als je een vinger in hun port en als een paard dat niet doet is er iets goed fout
maar wat er fout is kan nogal wat zijn

snapt ze het niet?

omdat ze gefrustreerd is omdat ze het niet snapt doet ze nu gewoon helemaal niks meer?

kan ze het niet goed?

doet ze het niet omdat je teveel vraagt en ze dan spierpijn heeft en bang is voor de pijn die ze krijgt als ze wel reageert

is ze de baas en luistert ze uberhaubt niet naar jou als ze geen zin heeft?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:54

spatter schreef:
en nu snap ik het niet meer :?

Het enige wat ik niet snap is dat er nog steeds mensen zijn die dit via internet op willen lossen :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:02

in de regel levert het meer vragen op als antwoorden :D

maar meedenken kan soms best helpen

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 11:57

nee rom dat zie je helemaal verkeerd. ik ben het begonnen met oplossen via mijn lesgeefmens. die heb ik eerst gevraagt en die heeft dingen aangebracht.
ik keek alleen op het internet of mensen nog andere ideeen hadden zie ik zou kunnen proberen.
western les is er in zulke verschillende manieren, en de enige plaats waar ik weet dat die manieren bij elkaar komen is via dit forum.
nadeel is alleen dat zij (en jij ) mijn paard niet zien, niet kennen, en dus uit hun ervaring moeten putten. maar aangezien de meesten hier langer dan 7 jaar western rijden hebben de meesten dus meer ervaring dan ik met mijn 7 jaartjes.

Spatter: het zou heel goed mogelijk kunnen zijn dat ik inderdaad te veel te snel wil. omdat ze de meeste dingen snel oppikt, ga ik inderdaad door naar het volgende. daar zouden best wel eens wat stapjes over geslagen kunnen zijn. (onbedoeld)
een eventueel dominantie probleem kom ik morgen wel tegen in de round penn... ik denk persoonlijk dat zij een behoorlijke middelvinger heeft en dat ze die morgen ook gaat opsteken. al ben ik met haar al wel heel erg ver gekomen. ze was werkelijk zooo aso, dat ze gewoon stijgerde als iets haar niet aanstond. dat doet ze nu niet meer, alleen onder het zadel als ze iets niet snapt.. wat ik logisch vind, maar wat absoluut niet mag van mij!!

ik lees inderdaad wat tegenstrijdigheden van mij, ik dacht dat ze het aan de hand wel deed, maar toen zat ik meer in de flank, dan achter de singel. Ik deed het niet goed, zij (denk ik) snapt het nog niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:05

Paintless schreef:
maar aangezien de meesten hier langer dan 7 jaar western rijden hebben de meesten dus meer ervaring dan ik met mijn 7 jaartjes.

Ach... ik rijd echt geen 7 jaar western hoor. Maar ik wandel al wel 20 jaar rond tussen de (jonge) paarden.
En rijden is rijden, zeker als het om het basiswerk gaat.

Ben benieuwd hoe het verder gaat :)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 12:08

daar heb je helemaal gelijk in Wendy... :j

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:09

Paintless schreef:
nadeel is alleen dat zij (en jij ) mijn paard niet zien, niet kennen, en dus uit hun ervaring moeten putten.

En dus het probleem niet via inet kunnen oplossen, het is namelijk helemaal niet zeker of de problemen die jij ziet ook daadwerkelijk het probleem zijn. Jouw perceptie kan namelijk heel anders zijn.

Via internet moeten we aannemen dat die goed is en aan de hand daarvan oplossing geven.
Die oplossingen werken misschien helemaal niet, omdat het probleem anders is dan jij dacht.

Daarvoor zul je dus IRL het paard en de ruiter moeten zien. Of via een filmpje.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 20:52

nee niet het probleem oplossen, maar wel dingen kunnen aankaarten wat ik zou kunnen proberen IRL. enne filmpje komt hier niet :n