[WN] Show format

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: Show format

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:39

Ik ben geen fan van draw reins (goede ruiter heeft het niet nodig) maar dierenmishandeling vind ik t nu ook weer niet....

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:44

ik vind dat die dingen best een functie kunnen hebben, mits het geen vast hulpmiddel word:)

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:45

Pienb schreef:
Jeugd weer gewoon jeugd starten!

Waarom liever geen jeugd in bv. de L2?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:57

Gewoon, zo hoort het. Denk dat je debasis regels van rassenclubs best kunt aanhouden.
Ik heb gewoon een aversie tegen alle regels die men in de westernsport overneemt van de engelse takken omdat die de identitiet van western geen goed doen en je daarmee de verschillen tussen bv een wran en een aqha/apha onnodig groot maakt en overstappen moeilijker maakt dan nodig

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:10

@ Nadieh: Dat gebeurde toen je al vertrokken was ;)
En bij die ruiter of ja, bij degene waarbij ze lest is dat een vast hulpmiddel om paarden in te rijden

@pienb: Ja zag duidelijk dat het paard pijn had en bang was, witte ogen, de mond was open en het liep echt niet in een comfortabele houding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:13

Ik start ook liever Youth dan L2 :j

Wat mij betreft weg met die level-indeling, ik vind het in de praktijk echt niks. L2 is eigenlijk standaard samen met de L1 omdat een heleboel L1 ruiters die in de L2 hebben gezet. Ik kan leuk meekomen in de L2, maar ik vind het raar dat ik tegen pro's moet rijden...

De capregel is in mijn ogen voor de L5 heel goed, maar voor andere niveaus complete onzin.

Dus hopelijk komt er een andere club zoals geopperd in dit topic.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:15

L1 en L2 bij elkaar gooien is echt niet oke.
Het betekent dat net uit de L3 gepromoveerde ruiters gelijk tegen L1 ruiters mogen starten en dat ze dus niet worden geplaatst. En weer terug mogen naar L3. Niet omdat ze slecht rijden. Maar omdat ze op die manier nooit geplaatst worden en dus degraderen. Slechte zaak.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:21

Precies! Dus amateur youth en open!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:22

Of L1 en L2 niet bij elkaar gooien.
Want Pien.. de hele amateurklasse die hoppa doorging naar de O sloeg/slaat ook helemaal nergens op.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:25

Ik snap even niet wat je bedoeld....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:29

Met A-status, mag je ook O starten.
Dus startten alle Amateurs eerst in de eigen klasse en reden dan vrolijk door om ook nog eens Open te starten. Werd de Open niet interessanter van doorgaans. Bovendien werden de Amateurs bevoorrecht. Die mochten als enige ruiters twee keer starten in twee verschillende klassen. Daarvoor zijn die Levels in de plaats gekomen. Het idee erachter is echt niet verkeerd. De uitvoering wel.

Maar deze discussie hoort eigenlijk niet in dit topic.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:34

Ik reed als jeugd ook altijd in de open mee.
Als de kwaliteit van open genoeg is start amateur niet in open want dan komen ze helemaal niet mee.... Maar dat wordt dan weer een andere discussie :-)

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:38

shadomagic schreef:
@ Nadieh: Dat gebeurde toen je al vertrokken was ;)
En bij die ruiter of ja, bij degene waarbij ze lest is dat een vast hulpmiddel om paarden in te rijden

@pienb: Ja zag duidelijk dat het paard pijn had en bang was, witte ogen, de mond was open en het liep echt niet in een comfortabele houding.

oh oke, dan heb ik het niet gezien ;)

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:39

Niels schreef:
Ik start ook liever Youth dan L2 :j

Wat mij betreft weg met die level-indeling, ik vind het in de praktijk echt niks. L2 is eigenlijk standaard samen met de L1 omdat een heleboel L1 ruiters die in de L2 hebben gezet. Ik kan leuk meekomen in de L2, maar ik vind het raar dat ik tegen pro's moet rijden...

De capregel is in mijn ogen voor de L5 heel goed, maar voor andere niveaus complete onzin.

Dus hopelijk komt er een andere club zoals geopperd in dit topic.

ik vind het ook leuker om in de jeugd te starten, mits daar genoeg ruiters zijn. Want met zen 3e is ook niet aan... dan start ik weer liever L2.. heeft zo zijn voor en nadelen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:56

Tja, dat klopt Nadieh. Maar als ik kijk naar bijv de NRHA dan zijn er genoeg (reining)jeugdruiters om de classe's te vullen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:01

De laatste keer dat ik ooit geteld heb had de Wran iets van 17 jeugdruiters. Waarvan dan ook nog een aantal bijna uit de Jeugd zou moeten. Ik weet niet hoe de stand nu is. Maar wel dat de westernsport in Nederland in rap tempo aan het vergrijzen was. Het lijkt me wel interessant om te weten of bijvoorbeeld de introductie van L5 die leeftijden een beetje naar beneden getrokken heeft.

Want om terug te komen op een mogelijk showformat: een jeugdklasse is alleen interessant als er ook voldoende jeugd meedoet of mee kan doen.
Als die jeugd ook nog heel erg verdeeld is qua niveau dan ben je er ook niet. Je gaat geen L5 ruiter tegen L2 of L1 laten starten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:06

Tja, bij de afgelopen NRHA waren er 17 (?) jeugdruiters. Misschien dan maar gaan afvragen wáárom de meeste jeugdruiters niet naar de wran gaan??

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:09

Precies mijn gedachte :-)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:13

Onderdelen
- Minder variaties van hetzelfde onderdeel
1. SPB bij Regular of SPB bij Quarter, 2. Amateur, Open, Jeugd, 3. QPA in één klasse (QPA onderdelen en 'Wran' onderdelen)
- Jackpot en Trophy onderdelen
- Freestyle trail, reining en pleasure

Arena's
- Twee inrijdbakken (zoals marienheem) 1. voor de eerstvolgende ruiters die moeten starten 2. voor loswerken gedurende dag
- Duidelijk toezicht in de arena's en de stallen (zowel voor normaal gedrag als voor diefstal e.d.)
Trek ze van mij part een fluoricerend hesje aan. Dat is niet te missen.
- Showarena de hele nacht open om te rijden
- Afgezette wandelroute en groomplek in de inrijdarena

Stallen en terrein
- Omroep hoorbaar op het hele terrein, dus ook bij de trailers en de stallen
- Wasplaats met warm water
- Wasplaats die schoon gehouden wordt
1. Kruiwagen met poepschep erbij, 2. wedstrijdcrew die het bijhouden
- Warme en schone douches (bij meerdaagse shows waar campingplaatsen worden geboden)
- Stroomvoorziening (bij meerdaagse shows waar campingplaatsen worden geboden)
- Aparte parkeergelegenheden voor bezoekers

Publiek
- Catering met meer dan frituur (zoals Wanroij!)
- Strodorp (voor de grotere shows)
- Advertenties in kranten voor het trekken van publiek
- Informatiefolder/ boekje over de onderdelen (werd erg gemist tijdens het NK door het lekenpubliek)
- Demo's met technische uitleg over het westernrijden (voor leken)

Regeltechnisch
- Paard niet in eigendom, maar geen betaling of pro-schap (na indiening en goedkeuring aanvraag) = starten in amateur.
- Cap = vrijblijvend

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:14

Niels schreef:
Tja, bij de afgelopen NRHA waren er 17 (?) jeugdruiters. Misschien dan maar gaan afvragen wáárom de meeste jeugdruiters niet naar de wran gaan??

Jeugd NK APHA in Bunschoten had ook al 13 starters in de Horsemanship en 11 in de pleasure

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:17

Er kan best meer jeugd zijn gekomen in de afgelopen twee jaar hoor. Of ze kiezen voor de rassen verenigingen. Geen idee.

Citaat:
Regeltechnisch
- Paard niet in eigendom, maar geen betaling of pro-schap (na indiening en goedkeuring aanvraag) = starten in amateur.

dat vind ik een hele belangrijke.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:25

Zou ik niet doen.
Iemand denkt dan ' oh ik mag een paard vn een ander showen zonder problemen' en komt er vervolgens achter dat hij de komende X jaar ergens anders (nrha, aqha, apha) geen andere paarden mag starten voor hij zn amateur status weer tewrug heeft...
Mij lijkt het juist belangrijk deze regel voor alle verenigingen gelijk te houden zodat mensen geen problemen hebben met overstappen of starten bij meerdere verenigingen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:28

Citaat:

Waarom moet er 's nachts gereden worden?!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:36

Waarom niet?
Als je veel paarden te rijden hebt of een paard dat veel afrijden nodig heeft om rustig te zijn... Ik zie het probleem niet

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:36

sflj schreef:
Citaat:

Waarom moet er 's nachts gereden worden?!

Op de meeste shows is overdag geen tijd om in de showarena los te rijden. De tijd waarin de arena beschikbaar is gesteld is vaak te kort om meerdere paarden los te rijden in de arena. Om de paarden te kunnen laten wennen aan alle versieringen, tribunes e.d. is het fijn om ze los te kunnen rijden in de showarena. Dan overdonder je de paarden niet zo wanneer je onder spanning/ prestatiedruk de showarena binnenkomt en het paard nog niet gewend is aan zijn omgeving.

Pienb: ik zou die verandering graag in alle verenigingen zien, en niet alleen in een nieuwe vereninging.