[WN] aankooponderzoek bij een quarter--> wat zou jij doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:41

Cassidy schreef:
Je kunt de officiele resultaten van de HYPP test opvragen hoor. Als het goed is heeft de eigenaar, als ze hebben laten testen, een officiele bevestiging van de AQHA gehad, of een brief van het van Haringen Laboratorium in Wageningen.
Maar dan moet die eigenaar wel eerlijk zijn en het willen vertellen.
Testen die niet via de AQHA gaan of door hen geaccepteerd worden weten ook zij de uitslag niet van en verdwijnen idd wel eens in de prullenbak.
Bij een lab hoef je geen resultaten op te vragen, want die mogen alleen geven aan de eigenaar.

Cassidy

Re: aankooponderzoek bij een quarter--> wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:30

Dan laat je alsnog testen, en als de verkoper het dier niet zolang vast wil houden en er een ander koper voor komt die hem wel op zijn woord geloofd, dan zij het zo...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 16:49

Cassidy schreef:
Pienb schreef:
Dat kost allemaal meer dan sommigen paarden :-)
Hypp: als een paard negatief is staat er altijd bij n/n indien dit er niet bij staat? Ga er dan maar vanuit dat ze het wel hebben en lekker links laten liggen dus!

Je kunt de officiele resultaten van de HYPP test opvragen hoor. Als het goed is heeft de eigenaar, als ze hebben laten testen, een officiele bevestiging van de AQHA gehad, of een brief van het van Haringen Laboratorium in Wageningen. Een paard dat me bevalt, en Impressive in de stamboom heeft en N/N is getest, zou ik niet per definitie links laten liggen. Ik zou de test eventueel nog eens over doen als ik er mijn twijfels bij had.
Bij een N/H of H/H paard zou ik nieteens gaan kijken.

dat is hetzelfde wat ik zeg :-)
maar vaak als er bij impressive breeding geen n/n staat zijn ze dus n/h of zelfs h/h en moet je ze dus niet willen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:04

Er zijn N/H paarden die hun hele leven lang symptoomvrij zijn. Als gebruikspaard - mits de prijs in orde is - misschien niet verkeerd. Alleen het verdriet wat je hebt als het wel een dier is met symptomen en zelfs aanvallen, en er zijn er genoeg die een aanval niet overleven, zou ik mezelf niet aan willen doen.
En gebruik als eventueel fokdier is met N/H en H/H sowieso uitgesloten. Ik zou het voor mezelf niet willen verantwoorden een HYPP positief dier de wereld in te zetten. Het is al erg genoeg dat er fokkers zijn die daar geen problemen mee hebben.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 23:11

idd, dacht altijd dat je helemaal niet mocht fokken met n/h of h/h

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:21

Mag wel, maar je krijgt een opmerking op het papier, en H/H paarden worden - als ik het goed heb - sinds kort helemaal niet meer ingeschreven. Sowieso is het nog de vraag of een H/H paard de leeftijd gaat bereiken dat hij voor nakomelingen zou kunnen zorgen, vaak worden ze niet oud. N/H wordt ingeschreven, met opmerking op het papier.

Dus ik moet bovenstaande opmerking over de N/H en H/H paarden even genuanceerder omschrijven: ik zou er zelf niet mee willen fokken. In Amerika gebeurt het nog steeds, omdat ze in de Halterklasses toch nog heel vaak winnen ( makkelijker om er spieren op te krijgen).