[WN] Welzijn van dieren op wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Re: Welzijn van dieren op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:59

Maar 250-600 per dag? Nou, dan ga ik er ook wel staan voor dat geld! Vind dat enorm veel namelijk.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:11

xono, vergeet niet dat die mensen voor hun cursussen en examens jaarlijks gemiddeld al snel 1500 € investeren. dan moeten er al heel wat dagen gewerkt worden vooraleer er iets verdiend word!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:12

Te betalen door de leden waarvan 95% zich gewoon normaal gedraagt en dergelijk toezicht helemaal niet nodig heeft... >;)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:14

Cursussen en examens? Heb je dan ook tekst en uitleg waar die dan voor nodig zijn? Even voor de duidelijkheid, ik heb het niet over jury's hoor ;) Puur voor eventuele controleurs.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:22

heel juist sonja! voor zover ik het kan bekijken is het percentage van de "overtreders" zelfs minder dan 5% (op basis van mijn ervaringen in AQHA,NSBA en NRHA shows, ik ga namelijk niet naar WRAN shows). en als het enkel gaat over imago verbetering zijn er veel goedkopere manieren
wat betreft die cursussen en certificeringen xono, door op die manier te werken zullen toppers als een Young, Fonck, Schmidt,etc maar ook Jan met de pet niet kunnen repliceren tgo de monitor/steward : "en wie denk jij wel dat je bent en wat ken jij van een paard en de reglementen?"

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:29

Ja, daar heb je misschien een punt, aan de andere kant denk ik dat als je bij een organisatie start, dat je je dan ook bij hun regels hebt neer te leggen, daar teken je ook het inschrijfformulier voor, dan ga je akkooord met een aantal voorwaarden. Als er vastgestelde regels komen, die makkelijk te controleren zijn (bloed aan je paard is iets waar niet ovet te twisten valt bijvoorbeeld), dan heb je niet iemand nodig die daar een cursus voor gevolgd heeft.

En om wat voor certificering zou het dan gaan?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:35

je mag toch op zijn minst verwachten dat welke vorm ook van "politie" de wetten en regels van binnen en van buiten kennen, daar is elke vorm van democratie op gesteund. van het moment dat iemand (internationaal zoals de FEI en NRHA stewards en jurys) gecertificeerd is vallen heel wat zoniet alle problemen en polemieken weg.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:42

Snap ik volledig hoor :) Ik bedoel het niet zozeer als kritiek, maargoed, de regels lijken me niet zo moeilijk :P Er zijn een aantal regels waar men zich aan moet houden en zowel het kennen als het controleren van die regels behoeft mijns inziens geen cursus of certificaat.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:04

Ik heb op de fasnatrail (een FEI endurancewedstrijd) zo'n steward een dagje mogen assisteren. En dit is heel leerzaam. Zo werdt ook gekeken hoe je je paard verzorgd buiten de ring en als dat niet goed gebeurde werdt daar een rapport van opgemaakt dat naar de sportbond ging.

Ik denk dat het goed is als er op wedstrijden ringstewards zijn die mensen erop kunnen attenderen als hun gedrag niet wenselijk is, maar dit moeten wel mensen zijn die stevig in hun schoenen staan.
Daarnaast kan je zelf ook best naar iemand toelopen en wat zeggen? En als een bekende zich op een wedstrijd duidelijk niet fair is tegenover zijn paarden maar deze mensen hebben wel een stal vol "klanten" dan moeten we ook heel hard naar onszelf kijken waarom ze daar dan wel onze dieren naartoe sturen om getraind te worden.
Wie heeft meegemaakt dat een paard met bloedende mond geplaatst werd en heeft een officiele klacht ingedient? Ik denk dat dat er weinig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:25

KMvreter, kun je eens een voorbeeld noemen van "niet goed verzorgd" wat je daar tegenkwam? Waar letten ze dan op?

Naar een bekende ruiter toe om die aan te spreken? Ik wens je succes en sterkte voor de rest van die wedstrijd... Vergeet niet dat bekende ruiters hun schare aanhang bij zich hebben die het OOK allemaal normaal vinden wat die "bekende ruiter" doet, en dat jij als "zeikerd" in 1x uitgekotst wordt door een hele groep. En dat zul je weten... Je hebt gegarandeerd zelf geen leuke wedstrijd meer kan ik je vertellen.
Ik heb een keer een nogal "bekende" meneer aangesproken en heb me daarna echt niet zo prettig meer gevoeld door zijn vriendjes, die overigens uit een "iets" ander sociaal milieu komen dan ik...

Officiële klacht indienen kost geld. Heb jij dat voor die horken over? Ik niet.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:33

Ik ook niet Sonja. Ik wist overigens niet dat dat geld kostte?

En inderdaad, we doen wedstrijden nog altijd voor ons lol en ik moet zeggen dat ik er met een fijner gevoel doorheen fiets als ik wijselijk mijn smoel houd en de andere kant op kijk, dan dat ik een (behoorlijke) confrontatie aan ga en vervolgens op elke wedstrijd door de betreffende ruiter én aanhang met de nek word aangekeken. Laten we het wel gezellig houden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:20

Bah, als ik dit allemaal lees kun je dus beter met oogkleppen op je ding doen en weer weg wezen! Vind het steeds minder symphatiek klinken dat 'western' wereldje en dat terwijl ik juist was om geswitcht omdat het er zo vriendelijk en gemoedelijk uit zag!
Laatst bijgewerkt door Popstra op 12-05-09 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:24

O, sinds wanneer is het in de dressuurwereld zoveel beter dan? Op de gemiddelde dressuurwedstrijd kan ik in een middagje ook wel wat plaatjes schieten waarvan je de tranen in je ogen krijgt hoor ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:26

Nou, heel niet! ben ook niet van de dressuur wereld! Om nog maar te zwijgen van de spring wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:31

Klopt. En dan moeten we het maar helemáál niet over al die zogenaamd paardvriendelijke recreatieruiters hebben die hun paarden in het bos aan gort aan het hobbelen zijn omdat ze toch geen les nodig hebben...

Misstanden hou je altijd, en overal...

Ik denk dat we voor nu echt het beste geholpen zijn met duidelijke regels, strenger toezicht op wedstrijdterreinen, EN meer groepsgevoel onder ONSZELF.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:14

wat valt me dat eigenlijk tegen, dat ruiters niet eens meer hun mond open trekken als ze iets zien omdat ze anders de achterban achter zich aan krijgen

ten eerste kun je natuurlijk de organisatie aanspreken
op een goede show heb je degelijke doormannen die hun mond durven open te trekken als iemand zich misdraagd en die moeten ook gesteund worden door de organisatie
dan heb ik het vooral natuurlijk over het losrijden en rond om het wedstrijdterrein
ook een secretariaat moet daarop aanspreekbaar zijn

ik trek dus wel mijn mond open als het mij te ver gaat
meestal vraag ik of ze weten waar ze mee bezig zijn en of ze denken dat het nut heeft wat ze doen
een grote ruiter zal me misschien negeren maar een mindere zal in de regel vertwijffeld richting bakrand kijken wat de achterban er van vindt of uberhaubt het publiek
ik ben al blij als ik zulke ruiters een hint kan geven dat het zo niet moet, ze aan het denken zetten

verder moet een jury natuurlijk durven ingrijpen bij verkeerd gedrag of als een paard niet in orde is

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:17

rapido schreef:
Bah, als ik dit allemaal lees kun je dus beter met oogkleppen op je ding doen en weer weg wezen! Vind het steeds minder symphatiek klinken dat 'western' wereldje en dat terwijl ik juist was om geswitcht omdat het er zo vriendelijk en gemoedelijk uit zag!

Ik raad iedereen aan om western te gaan rijden, gewoon zoals het hoort.

Maar ik neem het liefst niemand mee naar een show die geen westernruiter is en weet hoe het er toe gaat.
Ik schaam mij er voor.
Ik loop er met een knoop in mijn maag rond, ik ga ook niet meer kijken op shows alleen om die reden.

Ik hoop alleen dat ik het tegendeel kan bewijzen; dat je wel kunt winnen zonder je paard te mishandelen...Dus train ik rustig door en start wanneer mijn paard er klaar voor is. En dat hoeft niet als 3 of 4 jarige zoals de tendens bij western is... kost wat het kost...

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:22

Spatter,wat betreft je eerste stukje keep on dreaming.
En over het feit dat jij er wel wat over zegt!!! Wat heb je daar tot nu toe mee bereikt??
(helemaal niets,behalve dan het gevoel dat je er iets aan gedaan hebt,wat dus niet zo is).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:54

rob ben ik niet met je eens
mijn ervaringen met bijvoorbeeld Eersel was dat er wel degelijk opgetreden werd
sommige ruiters kwamen ook niet meer

en als iedereen nu eens zijn mond open trok zou het wel helpen
het blijft een feit dat als de meerderheid zwijgt ( dus instemd) er natuurlijk niks gebeurd, maar gaan mederuiters en publiek echt reageren dan komt er wel degelijk wat op gang

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:14

[quote="Sonja"]KMvreter, kun je eens een voorbeeld noemen van "niet goed verzorgd" wat je daar tegenkwam? Waar letten ze dan op?
quote]

Op dit soort wedstrijden ben je verplicht de nacht erna je paard daar nog in een box te laten staan. Deze paarden/boxen worden de gehele nacht gekontroleerd door vrijwilligers. De volgende ochtend worden de paarden door dierenartsen nagekeken of ze fit genoeg zijn om vervoerd te worden. De snelste combinaties kunnen die dag ook nog een best condition award winnen. Er was een paard die snacht's geen fatsoenlijke en droge deken ophad en waarvan de ruiter vlak voor de transportkeuring op kwam dagen terwijl het gebruikelijk is dat je paard dan al uitgebreidt verzorgt en rondgestapt is. Hiervan werdt wel degelijk een opmerking gemaakt dat je op dit niveau wel hoort te weten dat dit niet de juiste verzorging is.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:19

Misstanden heb je inderdaad altijd maar soms kan je er wel (op een normale manier) mensen op wijzen. Ik stond eens te kijken op een indoorcross en naast mij stond een gezinnetje met een kleine meid op een welshje. Dit Welshje was strak bijgezet met een touwtje na een tijdje dit aangekeken te hebben ben ik naar ze toegestapt en heb uitgelegd dat zo bijzetten op dat moment onnodig was en zeker niet voor zo'n lange periode. De mensen stonden volkomen open voor mijn uitleg en hebben de bijna meteen bevrijdt. gewoon omdat ze geen paarden mensen waren en dit niet wisten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:23

Hmmmzzz aan de ene kant goed, die nachtkeuring. Aan de andere kant hadden die paarden mogelijk mooi op de wei kunnen lopen 's nachts, wat al weer stijfheid voorkomt.
ook jaag je je deelnemers wel op extra kosten ivm extra overnachting. Vind ik toch pittig.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:17

Wranglerbutt schreef:
Raar eigenlijk hè? Dat degene die het filmt er vrijwel zeker gezeik mee krijgt en degene die zijn paard afrost/ de tanden flost/ lekspoort/ sufspint/ etcetc waarschijnlijk niet? :?

Paarden hebben geen portretrecht. ;) dus dat gezeik valt wel mee.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:50

.........dus balkje over de ogen maar wel inzoomen op het startnummer? O:)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:52

zoiets ja. ;) maar voor de rest valt het ook wel mee hoor, het is tenslotte openbaar en een sportwedstrijd. ;)