[WN] Western met Tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 17:27

hij zal een scharenbit net zo snel vastpakken als een dikke bustrens.

Ga eerst eens naar de oorzaak zoeken van het vastpakken en ga daarna het probleem oplossen.

Een probleem los je niet op door een ander bit te nemen, maar vaak door je rijstijl te veranderen tenzij er medisch iets niet in orde is.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 17:44

Moeilijk uit te leggen hoor, je hoort het bit klikken als ze het pakt. Helemaal niet om er vandoor te gaan, zoals ik zei, gewoon tijdens het stappen. Ik heb het idee dat ze het meer doet als ze iets gespannen is zoals met andere paarden die haar niet goed liggen of zoals vandaag als er veel wind is en ze overal spoken ziet. Ze gooit het bit op of zo en beweegt dan ook haar hoofd op en neer. Ik heb er nu een dr. Robarts dubbelgebroken bit met plat stukje in liggen, hiervoor heel lang een rubberen gebroken D trens. Maar omdat ze dus weer begon te "klikken" dacht ik dat het misschien aan het rubber lag, maar dat bit is op zich nog goed. Paardentandarts is vorig jaar augustus geweest om te vijlen en een kiesje te trekken.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 18:05

Hmmz lees dit topic nu pas weer na lange tijd...

Soxje: je zei iets van dat je zat te wachten op de eerste clinic met tinkers? Claudia Rosel heeft afgelopen zomer nog een westernclinic geven bij The Sandy Road Ranch in Ee! Juist... met TINKERS!

Ik rijd Snowdon met een westerntrensje en een Aus. Stock Saddle, maar rijd verder Recreatief Engels. Ik wil nog wel een wat "dikker" trensje, dus zachter... Maar dat is er nog niet van gekomen, helaas... (misschien met tentenkamp Haha!) Maar ook ik zou niet al te gauw overstappen naar een scharenbit... Ik heb Kiera (van mn vorige stal) en Baily (van jilleroo) gereden met een scharenbit ofzoiets dergelijks, maar dat is dus echt niets voor mij Lachen Ik houdt het bij een simpel trensje of halster Haha! Ookal pakt ook Snowdon af en toe het bit vast en gaat er heeel af en toe vandoor...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 18:20

Jammer dat ik niets wist van die clinic!
Veel tinkers worden gereden op een stang maar dat verhelpt het vastpakken van het bit niet. Een Linda Tellington Jones bit schijnt ook prima te werken maar ik zeker niet met dubbele teugels gaan rijden in de bossen. Het ging veel beter met Sox totdat ik per 1 maart een bijrijdster heb. Die probeert haar wat kennis bij te brengen in de bak wat niet zonder meer lukt. Het zou dus kunnen komen door haar rijstijl maar je zou zeggen dat als ìk rijd er veel minder spanning op de teugels is en alles veel relaxter gaat zo op buitenrit.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 18:27

Waar haal ik trouwens wat meer info vandaan over t Linda Tellington Jones-bit? Ik hoorde Mariska er zaterdag al wel over, maar ik heb totaal geen idee hoe het werkt...

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 18:37

Als ik het goed begrijp gaat ze klooien met het bit en ook met der hoofd gooien als ze het vastpakt?
Waarom haal je het probleem gewoon niet weg door een tijdje zonder bit te rijden met bv een touwhalster, bosal of sidepull

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 18:59

snowdon: over het LTJ-bit http://tteam-ttouch.com/trainingbit.htm
Zo ziet ie er uit:
Afbeelding
gezien het bit is dit ook een leuk stukje leesvoer. Hoe krijg ik het paard zo gek dat ie hiervoor zijn mond opendoet Haha!
http://tteam-ttouch.com/bridling.htm

Wat het probleem van Soxje aangaat: misschien idd eens even zonder bit rijden en misschien je bijrijder haar handen eens in de gaten houden Knipoog

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:04

eej... werd de tinkerhengst O'Malley daar niet mee gereden?

ow en thanx sugarmiss!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:41

Ik zou Sox heel graag willen rijden op een bitloos hoodstel maar ze is zó sterk... Toch ga ik het proberen, ik denk namelijk dat ze dat veel prettiger zal vinden. Ik ga morgen kijken als mijn bijrijdster haar in de bak rijdt. Volgens mij rijdt ze netjes maar Sox wil niet met korte teugels gereden worden. En met dressuur verlang je nu eenmaal meer dan in de bossen. Nou Marjolein, je hebt me daar wel weer een mooie foto opgedoken Lachen het bit schittert je tegemoet, volgens mij doet Sox haar mond al open als ik de stal binnenkomt met zo'n glinsterend geval. Ik heb een boekje van LTJ en zal dat ook nog eens nalezen. Is dit niet een Pelham bit maar dan een eigen interpretatie van haar? Zal ook eens naar haar website gaan.
Als mijn bijrijdster te kort rijdt en Sox pakt het bit vast en slaat met haar hoofd, OK, maar waarom dan nu als ik rijd met losse teugel en geen trekkende handjes??

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:46

Nee dus, dit trainingsbit is ontworpen om met 2 teugels te rijden. Ik denk trouwens dat als ik met een bitloos hoofdstel ga rijden het gewone hoofdstel ook omdoe voor de zekerheid. Mocht ze er vandoor willen kan ik altijd nog de teugels grijpen. Wie heeft het zo geprobeerd?

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:41

Huur mijn paard sinds een paar maanden en heb vanaf het begin grondwerk met hem gedaan aan een touwhalster. Daarna ben ik dit halster ook gaan gebruiken om buiten te rijden. Daar heb ik in het begin ook altijd een hoofdstel omheen gedaan voor mijn eigen veilige gevoel (maakte namelijk voor hem niks uit..als hij niet op het touwhalster remde en ik pakte de teugels waar het bit aan vast zat dan stopte die ook niet maargoed het gaat om het idee). Sinds de one-rein stop er bij hem goed inzit ga ik met alleen een touwhalster (of bosal) buitenrijden en is dat mijn noodrem Lachen

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 01:32

Nou, dat vind ik hartstikke goed van je, sowieso dat je grondwerk gedaan hebt! Mijn bijrijdster wil eigenlijk gelijk een soort van M dressuur rijden terwijl Sox helemaal niet gewend is in een bak te rijden. Ik heb eens in de Divoza catalogus gekeken maar die side pulls bijvoorbeeld zijn hartstikke duur. Ook de bosals geloof ik. Ik ga geen dure bitten of hoofstellen meer nieuw kopen alleen om uit te proberen, straks ligt er weer van alles in de kast Boos! . Als ik niks 2e hands kan vinden ga ik gewoon op halster rijden met het hoofstel erbij aan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 12:29

Citaat:
Volgens mij rijdt ze netjes maar Sox wil niet met korte teugels gereden worden

Citaat:
Als mijn bijrijdster te kort rijdt en Sox pakt het bit vast en slaat met haar hoofd, OK, maar waarom dan nu als ik rijd met losse teugel en geen trekkende handjes??

En toch denk ik nog steeds dat het een rijtechnisch probleem is.
Dit paard accepteerd het bit niet en gaat hierbij met haar hoofd slaan.
Heb je wel een gelongeerd met dubbele lijnen?
Kijk eens hoe ze dan doet met haar hoofd.
het kan wezen dat als ze wil nageven dat er iets in/op haar rug pijn doet.
Hangt het bit wel goed in haar mond?
Is het klikken wat jij bedoelt niet gewoon spelen?
Is je paard wel recht? Mijn haflinger was ook enorm sterk maar nu ik hem recht rij is dat nagenoeg over. Zodra hij weer scheef is gaat hij tegen alle teugelhulpen in.

En ik blijf erbij dat een ander bit cq bitloos hoofdstel ook problemen gaat geven.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:09

Ik zou idd wel eerst alle mogelijke medische problemen onderzoeken en als er lichamelijk niks is dan pas zoeken op rijtechnisch gebied naar een oplossing. Heb je eigenlijk les? Denk dat met dit probleem ook instructie erg kan helpen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 16:42

Ik heb gevraagd aan mijn bijrijdster of ze les wil nemen, op de stal waar Sox staat komen diverse instructrices op Z niveau. Maar ik geloof niet dat ze wil lessen, ze wil in haar eentje de bak netjes rond rijden maar met tinkerlief gaat daar blijkbaar meer tijd in zitten dan ze dacht. Het met het hoofd slaan is trouwens zo goed als voorbij, toen ik haar net had was het een verschrikking. Na de paardentandarts was het probleem zowat voorbij. Ik denk ook Cowgirl dat het meer spelen is, ze loopt niet met je weg en is nog goed onder controle. Met de rubber D trens vind ik haar trouwens fijner lopen dan met het dr. Bristol bitje met plat stukje.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 17:15

Lijkt me dat ze het toch wel nodig heeft om les te nemen, zeker als het voor jouw (en voor haar ook natuurlijk) zo'n probleem aan het worden is.
Heb je zelf wel les of ook niet? Kun je zelf geen les nemen bij de Z niveau instructrices of hen misschien om advies vragen of zei weten wat je eraan kan doen?

Maar ik neem aan omdat je dit op het wesern-forum hebt geplaatst dat je western wil rijden of rijdt? Heb je die persoon waar je westernles van krijgt (las net in voorgaande reacties dat je les hebt gehad) al om advies gevraagd?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 19:13

Ik heb privé-westernles gehad maar niet heel lang. Gewoon om het uit te proberen. Ik had met Sox eigenlijk geen problemen meer tot ze met het bit begon te klikken en de bijrijdster tegen allerlei problemen aanliep. In de bak wil ze niet in de linkergalop, dan begint ze gelijk te rennen e.d. Ik begin nu ook te denken dat het probleem niet alleen bij Sox ligt. Het is geen makkelijke hoor, echt een eigenwijze tinker maar ze kan vreselijk netjes lopen en is niet lomp. Maar je moet haar wel kunnen handlen. Als ik met haar buitenrijd zoals van de week met die wind springt ze voor alles weg, iedere enge schaduw of takkenbos. Je kunt daar een punt van maken maar dat doe ik niet, straffen helpt juist helemaal niet. Ik draai haar om en loop er opnieuw langs (maar dan in stap) en laat haar overal aan ruiken. Volgens mij waardeert ze dit echt, ze is dan ook nieuwsgierig en na ruiken/zien is alles OK. Nou ja, als we weer iets "engs" tegenkomen durft ze opnieuw weg te springen. Ik snap niet dat ze heeft gecrosst in Ierland, ze moeten dan toch flink met de zweep hebben gewerkt om al die enge obstakels voorbij te geraken zonder ongelukken... Ik kwam pas geleden langs een landje waar schapen lagen te slapen langs het hek, nou, alsof ze nog nooit schapen had gezien...met 4 benen sprong ze weg terwijl ik zo'n beetje zat te dutten omdat we gewoon in stap sjokten Knipoog

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 09:05

ik heb niet echt alles heel goed gelezen maar de tandarts bied vaak ook uitkomst bij bitvastpakkerijen Pling

ik heb echt een draakje van een Tinker die een enorme truckendoos heeft maar ik kan haar ondankt alles op een halster rijden als het moet.

Ik wissel wel veel af van bit naar sidepull en dan weer een touwhalster etc zodat e steeds weer even moet denken en dat heeft ze nodig zodra ze denkt dat ze het door heeft komen de trucks weer.

Maar als ze last heeft van haar kiezen en dat heeft ze gehad dan wordt ze heel vervelend met bit.

Het vastpakken kan ook een gewoonte geworden zijn zo van als k dat doe dan worden ze gefrustreerd endan ....... vul zelf maar in

Esther101

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:08

HALLO ALLEMAAL! ik had aangegeven dat ik een keer op wedstrijd wilde en dit heeft yolande gelezen (zij geeft mij lees) ik heb het geweten ze heeft ons afgelopen keer afgeknepen jeetje wat een spierpijn zeg!!!!!!!
Maar wel leuk en hiervoor wil ik yolande toch wel bedanken>
Yolande BEDANKT he!!!!!!!!!!!!!!!! Oh ja het gallopeeren gaat al een stuk beter inde binnenbak.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:58

klopt snowdon O'malley werd ook met het LTJ bit gereden maar ik vond wel dat ze net iets te veeld ruk op de teugels had.. mocht wel wat losser gereden worden... maar zo heeft iedereen zijn mening...

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 19:18

Esther101 schreef:
HALLO ALLEMAAL! ik had aangegeven dat ik een keer op wedstrijd wilde en dit heeft yolande gelezen (zij geeft mij lees) ik heb het geweten ze heeft ons afgelopen keer afgeknepen jeetje wat een spierpijn zeg!!!!!!!
Maar wel leuk en hiervoor wil ik yolande toch wel bedanken>
Yolande BEDANKT he!!!!!!!!!!!!!!!! Oh ja het gallopeeren gaat al een stuk beter inde binnenbak.

Harstikke fijn dat je het zo leuk vind! Heb je er echt spierpijn van over gehouden Haha! Gipsy is ook echt een geweldige tinker, daar kan menigeen jalours op zijn op zo´n ongelooflijk voorwaards paard!
En nu goed blijven oefenen op die galop he!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 08:18

dapperdier schreef:
ik rijd mijn Blizz met westernzadel ( want ik durf inmiddels niet meer te zeggen dat ik westernrijdt hier op bokt...)

Jee waarom dat Sig? Wat is er mis mee?

Althans, als ik iets lees over western en tinkers dan voel ik altijd een enorme 2-strijd in mezelf vanwege schuldgevoel t.o.v. Gammon
1. ik vind dressuur erg leuk om te doen en western niet echt (kan moeilijk dingen loslaten snappie?)
2. Gam vindt dressuur compleet niks en ik weet dat hij reuze geschikt is voor western, is vreselijk wendbaar en hij vindt het ook nog leuk.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 09:02

Pellie schreef:
Althans, als ik iets lees over western en tinkers dan voel ik altijd een enorme 2-strijd in mezelf vanwege schuldgevoel t.o.v. Gammon
1. ik vind dressuur erg leuk om te doen en western niet echt (kan moeilijk dingen loslaten snappie?)
2. Gam vindt dressuur compleet niks en ik weet dat hij reuze geschikt is voor western, is vreselijk wendbaar en hij vindt het ook nog leuk.

dit was bij mij dus precies andersom Haha! en heb gekozen voor wat leuker is voor snowdon....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 11:49

ja ik ben erg, ik weet het Boos! stomme egoïst, angsthaas... misschien dat Dapperdier ons maar eens een Westernlesje moet komen geven Haha!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 11:52

zullen we gammie en snow even met elkaar laten praten, dat ze eigenlijk even hun zinnen moeten verzetten? Haha!