[WN] Flame (western) inrijden, 5e keer los

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 10:08

@ Klaasje

Daar had ik al op gereageerd.

Citaat:
Ik heb het niet zo op dubbele lijnen. Ook niet veel ervaring mee overigens. Door mijn reuma kan ik niet veel lopen en staan, dus lijkt me niet echt handig om te doen. Ik weet dat het heel nuttig kan zijn, maar voor mij niet haalbaar.

mistercooper

Re: Flame (western) inrijden, 5e keer los

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:19

Ik zei ook, ooit moet je toch met haar aan de slag, dat je haar eerst op haar eigen benen wil laten lopen is aan jou. Maar ooit moet je toch wel een beetje aan haar gaan werken en contact gaan vragen, blijf je dan nogsteeds dit bid gebruiken?

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 10:22

@mistercooper
Ja, ik blijf dit bitje gebruiken, tenzij ik tegen problemen aan loop door het bit. Maar daar ga ik niet vanuit.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:52

Lutjehorsy schreef:
@mistercooper
Ja, ik blijf dit bitje gebruiken, tenzij ik tegen problemen aan loop door het bit. Maar daar ga ik niet vanuit.

de vraag is dan welk bit je er dan gaat in duwen he...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 07:01

Ik heb dit topic al een tijdje aangekeken, en ook ik vind het een leuk paard maar de manier waarop je rijd is echt niet ok.
Kijk, veel paarden komen in hun jongere jaren tegen het bit in en gaan schudden met het hoofd of zijn stuurloos ;) maar dit moeten ze gewoon leren, door veel oefening en door het te doen!

IMO niet door een ander bit in te hangen en al zeker geen scharenbit, er zijn genoeg andere bitten die een betere werking bij jou probleem geven.
Verder is inrijden een vak en niet iets wat iedereen kan, misschien moet je juist bij het aanrijden meer begleiding zoeken en het niet zelf doen zodat hij het goed leert want daar heb je zelf alleen profijt van en zeker omdat je met een best ernstige vorm van reuma zit :(:)

Een bit is idd altijd zo scherp als de hand van de ruiter, maar het paard moet er ook mee om kunnen gaan en op deze manier maak je het paard alleen maar heel sterk en leer je hem op veel druk doordrammen als hij niet luistert.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een goede lesgever dit goedkeurt?

Kijk en een scharenbit is niet om met druk op te rijden, maar zonder druk, en om dat goed te beheersen moeten ze eerst weten hoe na te geven op druk en dat moet goed uitgebalanceerd zodat je tegen de tijd dat je met scharen gaat rijden het met zo min mogenlijk druk kan doen, en het feit dat jij het mooier vind vind ik een ernstige zaak, want je doet je paard en geen plezier mee!
Als we alles moeten gaan inhangen of verandere aan de kleding omdat het mooier is dan heb ik nog wel een lijstje....... :9

Maar goed veel plezier nog samen!

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 12:21

Toen ik dit bit voor het eerst er in deed had ik nog niet eens op haar gezeten. Het is niet zo dat ik dit bit gebruik, omdat ze niet luistert

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:46

Je kunt een paard op dit bit ook niet leren luisteren of sturen, of je moet direct met bv neckreining beginnen.
Je mag op zulke bitten geen dergelijke druk geven, daarvoor moet je wel een ander soort gebruiken, het is een jong paard die nog alles moet leren en daarmee moet je imo zorgvuldiger omgaan want er komt een moment dat je die druk wel nodig hebt of opzoekt en dan zul je met dit bit problemen krijgen aangezien je haar nooit hebt geleerd op druk te lopen en hoe ze ermee om moet gaan.

Dat is het punt waar ik op doel net als alle andere hier en het is jammer dat je dat zo tegen spreekt inplaats van er iets mee te doen!
Ik zou pas met dit bit vergaan als je paardje alles goed begrijpt en geleerd heeft zodat je hiermee alles kunt verfijnen, hierna zijn geen stappen meer en zul je altijd scherper moeten ;)

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:58

Ts, als je geen commentaar wil waarom plaats je dan dit je topic? ik vind dat je een prachtig paard hebt maar dat de meeste toch gelijk heb qua jou rijden..

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:58

Lutjehorsy schreef:
@mistercooper

oke, dan heb ik je niks meer te zeggen. Jammer dat je zo aan je eigen standpunt blijft vasthouden ipv toch nog opzoek te gaan naar andere mogelijkheden.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:06

Tsja ik vind het ook een erg leuk paard! Ik had ff in je profiel gekeken en best apart dat ze deze kleur heeft gekregen.
Maar ik ben het ook wel met de rest eens, eigenlijk.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:30

Ik vind het ook een heel leuke pony, ziet er best braaf uit, maar ik ben het ook eens met het punt dat je een paard niet inrijdt met een scharenbit. Zo kan je ze onmogelijk leren met zachtheid wat leren nageven is, daar zijn ze nog niet fijngevoelig voor. Hang er een bosal/snaffle aan en werk aan de basis, werk aan jezelf, en dan kan je verder kijken...

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:58

Mijn paard is ingereden met een scharenbit. (Criollo uit Argentinië). Gevolg hiervan: Paard wat alleen maar tegen het bit loopt, met een enorme onderhals, geen nageven op druk. Het heeft mij bijna een jaar, met veel geduld, van bitloos naar trens, bosal en shank gekost om dit weer goed te krijgen.
Als je dus de kans krijgt om het van het begin af aan goed te doen, grijp die kans. Dus shank eruit, nageven op druk leren op een trensje.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:04

Zolang al die bitjes (shanks, dun draad, twisted wire, fietsketting...) door iedere janl*l gekocht kunnen worden zul je dit soort gevallen altijd blijven houden! "shank erin want dat maakt het plaatje af, staat zoveel mooier" gaat er bij mij ook niet in!

_Listo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:13

Ugh
ik ben het met Niels eens.
ik rij mijn Quarter ook op een Shank en doet ie soms ook ze mond wels open maar toch stuurt,spint en stop hij redelijk voor zijn doen na een hele winter nix gedaan te hebben.
Groetjes Jaco.

PS Trouwnes Niels vind dat je wel goed rijd ;)
had je gezien in Wanroij *D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:35

Jammer hoor, het zoveelste paard wat door een onkundige ruiter en blijkbaar ook een onkundige trainer kapot wordt gereden.
Maar ga lekker zo door, je krijgt de rekening vanzelf, keihard, gepresenteerd. Jammer alleen dat het paard eronder moet lijden en dus de dupe wordt van dit soort domheid, onkunde en eigenwijs gedrag.
Maar ach, als ie het niet meer doet koop je toch gewoon een andere! :( 8-) ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:58

_Listo_ schreef:
Ugh
ik ben het met [***] eens.
ik rij mijn Quarter ook op een Shank en doet ie soms ook ze mond wels open maar toch stuurt,spint en stop hij redelijk voor zijn doen na een hele winter nix gedaan te hebben.
Groetjes Jaco.

PS Trouwnes [***] vind dat je wel goed rijd ;)
had je gezien in Wanroij *D

Dank je :D

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:50

Ik sta ervan te kijken?! 5e keer los? Scharenbit? En dan een verhaal dat je al langer bezig bent met hem/. Trainer staat er achter?
Ik vind het vreselijk en zonde van het paard!

Rebecca09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:22

Draaikolk schreef:
Ik vind dat je een erg leuk paardje hebt maar waarom pak je het niet wat voorzichtiger met hem op?
De 5e keer ben je pas met hem los en waarom dan al galloperend langs tonnen met een scharenbit...?
Ok ik lees dat je hondje hem liet schrikken, maar eerlijk gezegd vind ik je wat onvoorzichtig te werk gaan.

Een trensje zal echt voldoende zijn als jullie net beginnen, is echt een stuk fijner voor je paard.
Succes, vind hem erg leuk ;)

Ik ben het helemaal eens met het bovenstaande.
En mischien ligt het aan mij maar op die foto lijkt het alsof je heel erg aan de teugels trekt.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:51

Even niet over TS maar het is mij opgevallen dat er best wat western trainers zijn die het gebruik van scharen, ook bij jonge paarden, niet slecht vinden.
Ik vind het foute boel maar kom het geregeld tegen en hoor het ze ook geregeld zeggen!

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:00

Ts heeft nu al vaak moeten aanzien dat zij een verkeerd bit gebruikt, en geeft aan dit nu wel te begrijpen. Daarbij mag zij zelf invullen wat ze met alle adviezen doet, en dat heeft ze gedaan. Ze wilt verder met dit bit zolang er geen andere problemen bij komen en dat mag zij zelf weten. Dacht dat er een regel bestond hier op bokt...geen herhalingen! En kijk wat jullie nu doen..

TS, leuk paard verders, en succes ermee.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:01

Er wordt juist geprobeerd herhaling te voorkomen... :=

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:40

Howwwww......mijn reactie is niet herhaling, maar hiermee wil ik TS onderbouwen dat het wel zo kan zijn dat er verschillende trainers juist met scharenbit rijden en dit adviseren.
Ik zeg nogmaals dat dit niet mijn manier is, maar en zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Het is alleen niet mijn manier van lesgeven/nemen, maar kennelijk voor TS wel en kennelijk heeft zij een lesgever die dat ook graag zo ziet, en de rest moet iedereen uiteraard zelf weten.

Hioe gaat het inmiddels met rijden?

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 20:36

Ik heb een week niet gereden. Ik ben namelijk op vakantie geweest en ben vandaag net terug gekomen.
Ze is de laatste tijd wat fris en af en toe schrikkerig. Het waait de laatste hard (ik woon aan zee) en dan schrikt ze van de bosjes. Maar niks geen rare dingen.
De laatste keer dat ik haar reed, was ze niet schrikkerig en hebben we weer los gereden. Ik rij alleen los met haar als ze ontspannen is, anders vind ik haar er niet klaar voor.
Ook hebben we een begin gemaakt met de back up. Dit kende ze al terwijl ik er niet opzit. altijd geoefend op de poetsplaats en dat heeft zeker geholpen. Ze ging gelijk achteruit, drie stapjes gedaan en uitbundig beloond.

Ze doet zo haar best voor me. Ik kan geen beter paardje voor stellen. Ze is alleen nog heel onervaren, maar daar wordt natuurlijk aangewerkt.
Als ik een tijdje niet rij, verveelt ze zich heel erg. Dan gaat ze de hele tijd achter de hondjes van mijn ouders aanrennen en kuilen graven (haar favoriete tijddoder). Samen met haar vader, Shaggy, die ook nog van de was opeten houdt. Daar was mijn broer niet echt blij mee, want het was zijn nieuwe trainingspak!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:39

Haha ben blij om te horen dat het goed gaat!

Ja back up gaat makkelijker als ze het al op de grond kennen, al geld dat niet voor mijn Wodan ;)

Ja en met die wind zijn ze zelfs hier in het zuiden knettergek!

succes!

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 20:45

Bedankt!

Ik hoop dat ik morgen weer kan rijden. Ligt een beetje aan het weer en aan mijn lichaam. Maar ik zit in iedere geval te trappelen, hihi.
Ben benieuw hoe hittepetit ze is.