_Vanes_ schreef:Het gebeurt inderdaad vaker dat een 2-jarige geröntgend wordt ,om te kijken hoe het ervoor staat met de groeischijven, vrij gebruikelijk dus en er zijn dus ook zat dierenartsen die daar aan meewerken.
Beroepsmatig moet ik hier even reageren.
Ik ben zeer benieuwd waar de collega's dat op baseren. Zou ik de namen van de collega's mogen weten, ik wil hier graag een intercollegiale discussie over opzetten. Ook mag je voor mij vragen naar de publicatie waarop deze gedachtengang gebaseerd is.
Want mij mening (en rontgenfoto's zijn mijn werk) worden hier uitspraken aan rontgenfoto's ontleent die geheel niet kunnen. Tuurlijk kan ik je vertellen of bepaalde groeischijven al gesloten zijn al dan niet, maar mij is geen enkele wetenschappelijk onderzoek bekend wat dit betekend voor het al dan niet mogelijk om belast te worden. Bovendien is volgroeien afhankelijk van veel meer factoren dan van een groeischijf in een botje. (Er vind nl ook groei in de gewrichten plaats, en deze is veel belangrijker voor mogelijke overbelasting ivm het vormen van artrose. En dan heb je nog de spieren en ligamenten, hoevaak komt hier een kreupelheid niet uit weg).
Verder moet iedereen lekker doen wat ie zelf wil, alleen hier worden argumenten gegeven die imo niet waar zijn.
Maar Westex, gefeliciteerd met je paardje en ook ik wens je er veel plezier mee.