Hoe les leuk houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

I_Love_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:20

sillyboy schreef:
veel afwisseling

Dat is wel het laatste wat je moet doen.
Dat zorgt voor veels te veel stres.
Gewoon een rooster voor die kinderen opstellen
bijv.

week 1 dressuur
week 2 tussen balkjes rijden
week 3 springen (als ze daar al aan toe zijn)
week 4 stalwerkzaamheden
week 5 zelf kiezen

en dan weer na week 1
als je nieuwe dingen gaat doen de week van tevoren liefst 2 weken na het rijden vertellen en dan rustig uitleggen wat er allemaal gaat gebeuren

graffit_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:24

als je met wat meer kinderen bent kan je 123 piano spelen
of vlaggestok
of om het eerste het snoepje gaan pakken
dat vond ik vroeger toch heeel leuk !!!

fenna2324

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:59

Misschien kan je tikkertje doen?? Of met zn tween op het paard, achterstevoren gallopperen (aan de longe :+ ) ...

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:09

Misschien een keer de paarden wassen na die tijd, in de zomer ofzo?
En misschien weten die kinderen ook wel leuke spelletjes?:d
caprilli rijden misschien, of een raar parcourtje, met vlaggetjes en kleden op de grond kijken of die paarden daar over willen ofzo?
of organiseer voor die kinderen een eigen wedstrijdje een mooi maak wedstrijd ofzo?

Anniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:04

hoofd schouders knie en teen vinden ze meestal erg leuk:)
stoelendans. :P

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:58

Blijf vooral jezelf als je les geeft en probeer je les af te stemmen op de mogelijkheden van de kinderen. Maar geef vooral ponyrijles, want ik neem aan dat ze daar voor komen. Het tempo waarin ze het rijden leren ligt waarschijnlijk iets lager. Plezier moet voorop staan. Daarnaast gaat het om het vergroten van het vertrouwen in eigen kunnen.

Deze ruitertjes kunnen niet mee tussen de valide kinderen omdat ze in meer of mindere mate last hebben van kleine neurologische dingetjes. Maar aan de buitenkant zijn het gave kinderen, je ziet het niet. Tussen de valide ruiters gaan ze kopje onder en als een instructeur geen rekening houdt met hun beperkingen en mogelijkheden, haken ze af.

Maar waarom zou je ze niet laten van wenden, voltes draaien en leren lichtrijden? Gewoon paardrijden! Puur rijplezier.

Een paar dingen om rekening mee te houden:

-Hou bij kindjes-met-iets rekening met motorische problemen. Sommige hebben een enorme bewegingsonrust of problemen met hun (lage of te hoge) spierspanning en coördinatie. Maak een goede match met de ruiters en de paardjes. Niet alle paarden blijven stoïcijns bij veel bewegingsonrust. Sommige paarden geven direct vliegles bij een te grove hulp.

-Sommige kindjes hebben problemen met hun evenwicht, soms worden ze zelfs misselijk van dat geschommel op een paardenrug. Een zadelriempje kan wat steun geven.

-Kindjes met iets hebben vaker een beperkt ruimtelijk bewustzijn en inzicht. De bak is is voor hun groot en onoverzichtelijk met al die letters. Links en rechts halen ze vaker door elkaar dan gemiddelde kinderen. De figuren zal je zelf moeten lopen en hen achter je aan moeten laten rijden. Een instructie als "schuin oversteken" wordt niet altijd begrepen. Je zal je instructie veel moeten herhalen en checken of het begrepen en onthouden is.

-Kinderen met iets hebben vaak een pover lichaamsbewustzijn. Bij een oefening als "doe je handen in je nek" kan al niet begrepen worden. Laat staan "hakken omlaag" of "borst vooruit".

-Frustratiedrempel is soms wat lager. Als de pony niet doet wat ze willen, worden ze boos of verdrietig en gaan ruw rijden of stoppen met zelf hun pony rijden. Vanaf het begin corrigeren. Sowieso zal je vaker moeten zeggen "als jij ... doet, denkt je pony dat..." Inzicht in het wezen van het paard komt wat trager.

-Kinderen met iets zijn soms angstiger. Als een pony een keer onverwachts er van door is gegaan of als de ruiter is gevallen, zullen ze langer bang blijven dan valide ruitertjes. Dit kan je proberen te doorbreken door iets totaal anders te doen. Voltige is een goed middel. Tip: met backrider aan de longeerlijn de galop laten doen, dan worden ze minder bang voor die gang.

-Deze kinderen doorzien gevolgen van situaties minder goed. Extra opletten dus bij eventuele gevaarlijke situaties. ( achterbenen van paarden, gladde ondergrond etc.)

-Vaak hebben deze ruiters wat moeite met de concentratie of zijn snel afgeleid of praten aan een stuk door. De spiegel in de bak of een televisie in de kantine vinden deze ruiters nog wel boeiender dan jouw instructie.

-brutale monden hoef je niet te pikken. Blijf rustig en vriendelijk maar laat niet over je heen lopen. Jij geeft les.

Dus gewoon deze kinderen leren paardrijden.

Wat in de smaak valt zijn de simpele variaties: langs pionnen sturen, balkjes draven, tussen balken door rijden, rijden zonder beugels of zonder zadel, voltige (molentje draaien, staan, eraf springen) buitenritje, ponyvoetbal, stoelendans (zonder op en afstijgen) naast elkaar rijden, estafette, of de opdracht geven de rijbaan te verdelen. De lichaamsdelen van het paard en de onderdelen van het hoofdstel en het zadel benoemen, kan ook geen kwaad. Als basis uitrusting zijn kleurenteugels, veiligheidsbeugels en zadelriempjes aan te bevelen.

Succes ermee! Laat je nog eens weten hoe het gaat?

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:03

misschien stoelendans?
op het paard. dan moet je over de balk gaan staaan. 2 benen voor en 2 benen achter de balk

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:03

voetballen doen wij op onze manege ook wel eens

Edi_Roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:21

mooj besie je hoe at is die :# :# :# :# :# :) ;):0

Anoniem_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:57

Met een hele grote bal voetballen met het paard
gewoon een beetje 'overschoppen'

L_esley

Re: Hoe les leuk houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:55

bij ons op de manege doen ze met de peuterles altijd spelletjes bijv schipper mag ik over varen of rood wit blauw

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:52

vossenjacht! (wel voor meerdere mensen bedoelt)

1 persoon gaat bv. bij A staan,
de rest bij C, op het teken gaat de rest proberen de persoon bij A te tikken,
je kunt bv. afspreken niet in galop of niet met zweepje tikken

LET OP! alleen met paarden die het goed met elkaar kunnen vinden! :P

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:31

estafetteeee.

Janike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:11

je moet nu niet te gek gaan doen ! estafetes vossenjachten .

kan soms teveel zijn. hier op de manege werk ik zelf en me moeder ook met deze kinderen.
je kan een keer een uitgebreide maar ook makkelijk verzorgings les doen . je gaat het paard wassen bijvoorbeeld .
dat ivnden ze altijd wel leuk . en de volgende keer ga je weer rijden een halfuurtje goed dressuur en dan iets nieuws dat vinden ze wel eens leuk . maar je moet niet elke week hetzelfde doen of elke week iets nieuws.

geen schema's als het een keer verandert kunnen de kinderen in de war raken of teleur gesteld worden.

er zijn ook hele leuke spelletjes boeken , kijk eens op googl bol.com naar spelletjes met paarden . je kan dan eens keer spring lesje doen en dressuur en voor de afwisseling 1keer in de maand een leuk spel of 2 X

succes !

nichtjejury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:28

Wij spelen tijdens de les annemaria koekoek,
best geinig, maar mijn paard staat nooit stil...

Jessie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:40

spekhappe!!!! deden wij met carnaval op onze manege ;)
en pionnen rijden en met lepel en een ei erop wedstrijdje doen wie hem er het langst op liet liggen :)

TeSSa_NiKimA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:34

Heeey
Balkjes lopen is wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeel leuk:P
Groetjes

Romy199

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:13

Vroeger op ponykamp deden we de stoelen dans dat was altijd leuk maar ik weet niet of je dat met 2 kan doen.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:24

Janike schreef:
geen schema's als het een keer verandert kunnen de kinderen in de war raken of teleur gesteld worden.

Dit is heel erg waar. Er wordt te snel gezegd dat deze kinderen veel structuur nodig hebben en dat wordt opgevat als elke week hetzelfde doen.

De structuur is dat het kind op een vaste dag op een vaste tijd naar paardrijden gaat. Laat kinderen vooral op verschillende pony's rijden want anders krijg je teleurstellingen (soms met heftig gedrag) als de pony op rust staat of verkocht wordt. Je les vullen met de simpele variaties paardrijden kan makkelijk.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:50

mamamika schreef:
Hoi

Ik denk laat ik ook maar is even reageren.
Ik geef zelf ook les aan 2 kinderen met autisme en pddnos.
Wat ik heel duidelijk merk bij die kinderen is dat structuur en duidelijkheid heel belangrijk is.
Wij hebben een vaste routine hoe we beginnen, hier voelt het kind zich erg prettig bij.
En samen overleggen we dan wat hij wil doen of het dus een spelletjes middag wordt?
Nu ben ik bezig met hem de bakletters te leren waar die zitten.
Dit vind hij erg lastig.
We hebben nu het woordenspelletje bedacht ik noem het woordje bal en dan moet hij naar die letter toe draven of stappen.Dit werkt erg goed.
Mocht je verder nog ideeen willen hebben dan hoor ik dat graag.

Groetjes Natasja

Enkele kinderen krijgen door mijn instructrice ook zo les. Ze zijn net 5 jaar... Het werkt goed, en zo leren ze spelenderwijs ook de draf onder controle te hebben. Al, mogen ze niet te lang draven, en helemaal niet galopperen. Ze krijgen ook korte lessen etc.

Maargoed voor topicstarter:
Kinderen met autisme hebben niet altijd de behoefte aan veel afwisseling. Wat je wel kunt doen is met het kind een 'programma' opstellen. Bijvoorbeeld: eerst gaan rustig stappen, vervolgens gaan we even lekker draven, en als laatste gaan we een spelletje doen. Je moet dan wel zorgen dat het programma wel altijd erin terug komt. Maar je kunt wel zorgen dat in elk programma onderdeel elke week afwisseling zit.

Dat spelletje kan dan elke dag anders zijn. Maar voor het kind is het genoeg. Want er zit al flink wat regelmaat in. Bij elke instructie dat je geeft, moet een kind puzzelen. Alles wat je zegt moet het kind in elkaar puzzelen, omdat het kind niet zo snel verbanden kan leggen als een 'normaal ontwikkeld' mens. Daarom kun je dat makkelijker maken door 5 W woorden te gebruiken: Wie, Wat, Wanneer, Waar, Waarom. Beantwoord die vragen. En het kind heeft het al een stuk makkelijker :).

Welke spelletjes je kunt doen, weet ik eigenlijk totaal niet. Misschien iets zoals dat woordspelletje. Het is eenvoudig en leuk. Iets met gooien kan ook leuk zijn. Het probleem is alleen, dat kinderen met pdd-nos houterig bewegen (zoals eerder genoemd) Als het dan niet direct lukt, kan het soms zijn dat een kind teleurgesteld raakt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:26

Winnie_Smit schreef:
De structuur is dat het kind op een vaste dag op een vaste tijd naar paardrijden gaat. Laat kinderen vooral op verschillende pony's rijden want anders krijg je teleurstellingen (soms met heftig gedrag) als de pony op rust staat of verkocht wordt. Je les vullen met de simpele variaties paardrijden kan makkelijk.

Nee, structuur is voor kinderen heel verschillend. Voor sommigen is het een vaste dag, vaste tijd. Voor anderen is het een bepaald ritueel. Sommigen vinden het allemaal prima als je maar duidelijk aangeeft wat er gaat gebeuren. Sommige moet je goed voorbereiden, bij anderen draagt een te grote voorbereiding ver van tevoren vooral bij aan meer stress.
Er zijn kinderen die graag op verschillende pony's rijden, maar sommigen kunnen dat niet aan of vinden dat niet leuk. Die moet je niet gaan pesten met nodeloze veranderingen, ze wennen daar niet aan maar worden alleen nog maar onzekerder. Als je die steeds op verschillende paarden zou zetten, creeer je elke week stress en niet alleen maar in de situaties dat het onvermijdelijk is.

Het belangrijkste is vooral dat je open blijft staan voor de kinderen waarmee je bezig bent. Let goed op hoe ze reageren en wat ze aangeven. Wat vinden ze leuk, waar worden ze ontspannen van, waar zijn ze trots op, wat vinden ze eng of moeilijk, hoe uiten ze dat? Worden dingen makkelijker als je iets doorzet wat ze in eerste instantie niet willen, of moet je juist even een stapje terugdoen en het later nog een keer proberen?
(Ik weet dat hier veel verschil tussen zit. Sommigen zeggen 'nee' uit principe of gewoonte, en dat moet je hier en daar wel eens de confrontatie aan. Doe je dat, dan is het daarna over. Bij anderen is 'nee' echt een heel duidelijk signaal en moet je de confrontatie vooral niet opzoeken omdat dat heel veel stuk maakt - maar kun je het prima oplossen door het even te negeren en het een momentje later op een andere manier nog eens te proberen.)

crystalclear

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:56

Leren wat er allemaal aan het zadel/ hoodstel hoort
Of een qwis te paard welke rassen je hebt ect. :D

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:19

Ik heb zelf een zoon met een lichte vorm van autisme en een redelijke motorische storing. Af en toe gaat hij wel eens met me mee, dan zet ik hem na afloop ook op het paardje. Ik heb dit voor het eerst gedaan bij mijn vorige bijrijdpaardje. In eerste instantie vond hij het doodeng, alhoewel hij er zelf op wilde. Dus aan longeerlijn. Ik rij western, dus had hij een goede houvast aan de knop voor hem :D. Toen allerlei oefeningetjes met hem gedaan. Dus een vliegtuig laten zijn en als hij het niet snapte gewoon zelf voorgedaan op de grond. Zijn eigen neus aan laten raken enz. Mijn ervaring is dat de meeste autisten in beelden denken, dus het zelf voordoen met de bewegingen is een voordeel voor hen. Na een tijdje over gegaan naar de draf, dit vond hij echt giga eng tot hij zichzelf in de spiegel zag en ik zei dat hij net een zak aardappels was ;). Toen is hij wat rechter gaan zitten en durfde op een gegeven moment zelfs in draf de knop los te laten. En dezelfde oefeningen te doen die hij in de stap ook deed. Met het paardje dat ik nu rijd durf ik dat niet te doen, omdat die niet te longeren is. Helaas voor hem. Hij is er al wel een keer opgeklommen en heb ik er gewoon naast gelopen.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:00

Misschien is het leuk om een keer een ''wedstrijdje'' te doen, gewoon voor de lol en maak je zelf prijsjes.

JOS__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:09

Ik heb een heletijd vrijwillergers werk gedaan op een gehandicapte manege!
Op de Bolder Manege

De Merwe Bolder in Sliedrecht!
Misschien zou je daar naartoe kunnen bellen voor tips!

Zij hebben ervaring met werken met kinderen met handicappen zowel geestelijk als lichamelijk!