willeke_nijs schreef:Ik heb een hoofdstel van marylot. Het fijne is dat je ze in elke discipline kan gebruiken. Ik ben van plan om voor dressuur nog een zwarte marylot bij te kopen. Ik heb een crosslink hoofdstel. Dus eigenlijk een alles in 1 hoofdstel en dat vind ik nu net zo handig. Die van harry's horse heb ik ook al in mijn handen gehad, maar daar kan je enkel met bit mee rijden. Vermits ik zowel met als zonder bit rij vind ik de marylot wel zo prettig! Toen ik het hoofdstel kocht wist ik nog niet welk systeem bij mijn paard het beste werkte. Nu heb ik ondervonden dat het crosslink systeem beter werkt dan sidepull bij mijn paard. Een vriendin van me heeft juist het omgekeerde, bij haar werkt de sidepull beter dan het crosslink systeem. Dat is dus heel afhankelijk van jou paard en jezelf.
Het nadeel vind ik dat wordt gezegd dat biothane heel stevig is, terwijl ik toch al ondervonden heb dat mijn gaatjes van de neusriem doorscheurden toen m'n paard vast hing en ging trekken omdat ze over haar donder kreeg toen ze trapte naar een ander paard. Een vriendin van me heeft haar paard vastgehangen met de teugels en haar teugels zijn al kapot getrokken. Dus wat dat betreft denk ik niet dat biothane zoveel steviger is dan leder. Wat wel fijn is, is dat je levenslange garantie op de marylot hoofdstellen hebt. Trekt je paard het stuk, dan wordt dat op kosten van marylot gemaakt. Dat is wel zo fijn! Het enige nadeel is dat het soms héél erg lang duurt voor je het hoofdstel weer terug hebt, omdat het opgestuurd moet worden.
Hoi Willeke.
Ik ben ook op zoek naar een goed hoofdstel waarme ik met- én zonder bit kan rijden. Ik heb een hele tijd bitloos gereden; nu ben ik sinds kort aan het experimenteren met bit. Het probleem met mijn arabier is dat hij geen gemakkelijk hoofd heeft. Het zit net tussen cob en pony-maat in.
Willeke waarom rijd jij soms mét en soms zónder bit? Ik vind het moeilijk omdat je van de mensen in je omgeving vaak moet kiezen voor het een- of voor het ander. Zo heeft mijn beste vriendin behoorlijk moeite met het feit dat ik "ineens" niet negatief tegenover een bit sta. Ze wil dat ik haar goed uitleg waarom. Ik merk dat mijn arabier ánders is met bit. Hij is erg rustig zonder bit. Ik durf hem gerust in de bossen onder het galopperen flink aan te moedigen om wat harder te lopen om maar eens een voorbeeld te noemen. Echter met dressuuroefeningen blijft het soms net een plank. Met bit lijkt hij veel meer vertrouwen te hebben. Ik durf dan ook meer van hem te vragen en het lijkt alsof ik dat op een veel subtielere manier kan doen. Nu zegt mijn vriendin dat ik dan maar meer geduld moet hebben en dat dit zonder bit ook allemaal zou moeten lukken. Hoe zit dat bij jou Willeke?? Kun jij goed uitleggen waarom je soms wel en soms geen bit gebruikt?? Die marylot hoofdstellen vind ik zowieso echt heel erg mooi en ze lijken me super handig!!