[WN] Christy @ Halterwedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doranne

Re: Christy @ Halterwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:52

Het zou bij ons geen kwaad kunnen om een pallet te bestellen, wij hebben namelijk in het totaal 10 paardjes.

Het is echt een super paardje, vooral van karakter.
Ze heeft mij 1 keer gebeten toen ze klein was en ik heb haar toen letterlijk teruggebeten en ze heeft daarna nooit meer iemand gebeten.
Ze blijft ook bij iedere situatie rustig, ze is niet zo nieuwsgierig (dat zie je wel op de foto's, ze kijkt echt nergens naar). Als ze het eenmaal gezien heeft, is het voor haar niet meer interesant Tong uitsteken

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:00

Vind dit geen onzinnig commentaar, denk dat de TS hier juist heeeel veel aan heeft!!

Trouwens, hoe meer krachtvoer men geeft, hoe slechter het paard het ruwvoer kan verteren.
Dus in feite verdringt het biks de opname van het ruwvoer, dat zou ook nog een oorzaak kunnen zijn.
Ik zou dus eigenlijk minderen met het biks. en onbeperkt hooi/luilgras geven.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 20:05

Zack schreef:
Vind dit geen onzinnig commentaar, denk dat de TS hier juist heeeel veel aan heeft!!

Trouwens, hoe meer krachtvoer men geeft, hoe slechter het paard het ruwvoer kan verteren.
Dus in feite verdringt het biks de opname van het ruwvoer, dat zou ook nog een oorzaak kunnen zijn.
Ik zou dus eigenlijk minderen met het biks. en onbeperkt hooi/luilgras geven.

Ik heb er zeker wat aan, maar ik had deze foto's ook op een andere site gezet en ik werd gewoon uitgescholden dat ik mijn paard niet goed verzorgde en heb zelfs al een paar PB's gehad dat ze de dierenbescherming gingen bellen Nors opkijken
Ik wilde dus niet weer van die reacties enzo.

Van dat krachtvoer en ruwvoer wist ik niet.
Ik zal dan ook het krachtvoer geleidelijk aan minderen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:11

Hmmm, overdrijven is ook een vak hoor.
Je ziet duidelijk dat jij het beste voor je paardje over hebt!

Van dat krachtvoer is heel belangrijk, meeste mensen gaan meer krachtvoer geven en dan vallen ze alsnog af.
Was voor de meeste mensen een raadsel, maar dat komt KRACHTvoer is geen RUWvoer.
Ik zou idd flink afbouwen Ja

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 20:13

Ik wist het in ieder geval niet van het krachtvoer.
Ach ja, weer wat bijgeleerd.
Ik ga ze toch nog even laten nakijken door de DA voor de zekersheid, dat kan geen kwaad.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:18

Hihi, we leren altijd dingen bij.
Je kan nooit alles weten..

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:20

Maar goed, misschien leuk om weer een beetje on/topic te gaan?

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 20:26

Is een slim idee.
Wat vinden jullie trouwens van mijn giletje?
Al die kraaltjes heb ik er zelf opgezet Haha!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:27

Gefeliciteerd ts met de 3e plaats. Vast een leuke ervaring zo samen. Knap werk hoor met die kraaltjes Haha!
Verder:
Ik zou idd zoals hier al geadviseerd is onbeperkt ruwvoer aanbieden. Veel succes, hopelijk word je mooie paardje snel weer wat dikker Knipoog

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:42

Gefeliciteerd met je derde plaats.
Het is soms heel moeilijk om erachter te komen waarom een paard niet groeid.
Zelf heb ik een anderhalfjarige die er ook niet goed uitziet.
Ze is mager en dof in de vacht en ook lusteloos.
We hebben een bloedtest laten doen en op wormen laten testen en al heel wat voer ge probeerd niks helpt alle testen zijn oke.
Soms is het dus erg moeilijk gewoon doorgaan met het voeren en niet te veel krachtvoer en onbeprekt voordroog kuil is denk ik ook het beste.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:42

Had je haar zelf gestiekt trouwens? Ziet er netjes uit.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 20:54

Helemaal zelf gestiekt ja Haha!
Dank je.
Je had me dit 3 jaar geleden niet moeten zien doen, ze staken toen alle kanten uit ROFL

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:30

Misschien is het iets om je paardje Subli EM te voeren, dit is een goede dikmaker op oliebasis met vitaminen.
Maar eerst moet je uitsluitsel hebben van je dierenarts.
Een paard zijn eerste behoefte is ruwvoer, krachtvoer is een tweede en daar moet je ze niet mee proberen dik te voeren, wat al eerder is gezegd, werkt dat vaak averechts.

kweetniemir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:47

Waarom ga je met een paard wat zo mager is halteren ? wat heeft dit voor toegevoegde waarde om een paardje wat zo mager is mee op show te nemen?
Je zegt eerder in dit toppic dat ze je 1x gebeten heef toen ze klein was , neem aan dat je haar al langer in je bezit hebt dan , waarom zet je haar dan op een kale weide ?
Laat je paard thuis de volgende keer en neem haar mee op show als ze er goed uitziet ,dan hoef je bij je beginpost ook niet te zeggen dat je geen reacties wilt dat ze zo mager is.
Zo op show gaan is zeer negatieve reclame voor de westernsport.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:51

kweetniemir schreef:

Nou, das wat overdreven...als je de foto's ziet, dan moet je toch knap kortzichtig zijn wil je daar de conclusie aanhangen dat paarden in de westernsport er zo slecht uit zien.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 17:46

kweetniemir schreef:
Waarom ga je met een paard wat zo mager is halteren ? wat heeft dit voor toegevoegde waarde om een paardje wat zo mager is mee op show te nemen?
Je zegt eerder in dit toppic dat ze je 1x gebeten heef toen ze klein was , neem aan dat je haar al langer in je bezit hebt dan , waarom zet je haar dan op een kale weide ?
Laat je paard thuis de volgende keer en neem haar mee op show als ze er goed uitziet ,dan hoef je bij je beginpost ook niet te zeggen dat je geen reacties wilt dat ze zo mager is.

waarom ik daar mee op wedstrijd ga? Voor haar ervaringen. Ik geef er niks om als mensen vinden dat mijn paard te mager is zolang ik weet dat ik er iets aan doe. Mijn christy was niet de magerste op die wedstrijd hoor.
een jaarling hoort nou eenmaal op de wei, vind ik, te spelen. Toen ze erop ging was deze overvol en rijk aan gras, maarja na 3 maanden is dat een heel anders gezicht! Ze werd trouwens nog bijgevoerd op de wei.

Als je dit al negatieve reclame vind, wat vind je dan wel niet van de reiners (niet slecht bedoelt, het is maar om een voorbeeld te noemen). De paarden worden soms zohard geprikt met de sporen dat het gewoon begint te bloeden. Met het paard rennen ze keihard op de bakrand af om hem te 'leren stoppen', paard vliegt gewoon tegen de muur aan. Als het paard niet snel genoeg spint, word ie geslagen met de teugels. zo kan ik nog vanalles eraan toevoegen.
Nu mag jij mij zeggen, is dit geen slecht reclame voor de westernsport?
Deze situaties heb ik vaak genoeg gezien, dus je kan mij niet wijsmaken dat dit niet gebeurt!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:36

shadomagic schreef:
Ik accepteer graag jullie reacties, ik wil er graag iets mee doen, maar het komt bij mij over alsof jullie zeggen dat ik niks om mijn paard geef (bij wijze van spreken). Nou dat doe ik dus wel. Ze is mager, dat weet ik. Ik blijf haar voeren en als het echt niet beter gaat (Ze is al een dikke 50 kg aangekomen) Dan haal ik de DA er nog eens bij. Ik kan niet meer doen dan mijn best. Jullie 'doen' alsof het zo makkelijk is om je paard bij te laten komen, maar dat is het dus echt niet (niet grof bedoelt). Ik doe mijn best!

Van die lusteloosheid, ze stond om 7 uur op de trailer, daarna daar nog eens 1,5 uur rijden bij en dan nog eens 2 uur wachten tot ik eindelijk eens aan de beurt was. Ze was gewoon hartstikke moe! Het is nog maar een veulentje. Toen ze thuis kwam lag ze lekker te slapen in haar stal. 's avonds was ze weer zo levendig als iets.

Uit eigen ervaring weet ik dat niets zo moeilijk is als een te mager paard weer op gewicht krijgen, dat duurt verschrikkelijk lang. (Ik heb een oude merrie die vreselijk mager is en ondanks uitgebreid onderzoek en veel/goede voeding nagenoeg niet aankomt). Ik ken de zorgen en de frustraties, maar ik zou me niet beledigd of rot aangesproken voelen voorzover mensen je hier in dit topic tips geven.
Of je haar wel of niet showt is je eigen keuze. Zelf zou ik niet dit soort dingen ondernemen met een paardje dat zo'n conditie heeft, want het kan niet anders dat ze zich zo ook niet fit voelt. Dan moet je m.i. niet energie in dit soort spannende activiteiten steken, zeker als ik lees hoe 'n lange reis je met zo'n kleintje onderneemt ....

Ik heb nog een tip voor je, omdat je aangeeft dat haar spijsvertering eigen te snel en dus niet goed is: colonflora van Primaval. Dat is een soort probiotica, maar wel speciaal voor paarden. Ik heb mijn oude merrie dat ook gegeven, zij had ook verstoorde darmbalans en het werkte binnen 3 dagen (geen diarree meer). Hierdoor verbetert de darmflora en wordt ook de spijsvertering rustiger. Misschien is voor jouw beestje? (Je kunt het vinden bij de Paardendrogist en op de site van Primeval).

En heeft ze een goede dikke deken op? Want warm houden kost ook veel energie en dat heeft ze nu niet te missen ...

Veel succes met haar, hopelijk komt er verbetering!

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 18:45

Woensdagmiddag komt de veearts langs, maar ik zal wel is kijken hoe duur het is enzo.

Over dat aangesproken voelen, Ik ben nog maar 16 en ben snel aangetrokken door dingen. Dit is de eerste keer dat ik dit meemaak.

Ze heeft nu een Harry´s horse regendeken op met fleecevoering.
Op stal staat ze in een dikke laag krullen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:47

Logisch dat je je negatief bekeken voelt. Vaak wordt je ook negatief bekeken. Mensen zijn soms zo kortzichtig. Vraag maar eens aan Urielle, die heeft net hetzelfde gehad met haar paard.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 18:52

Ja precies. Maar door de reactie van kweetnietmir sloeg toch wel echt door!
Van die reacties kreeg ik ook op een andere site, die mensen kunnen zich niet mijn situatie inbeelden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:54

Je krijgt altijd ondoordachte reacties, zeker in de paardenwereld Clown Gewoon naast je neer proberen te leggen, dat is moeilijk, maar het kan Knipoog Zolang jij vindt dat je alles doet om het beter te krijgen, moet je jezelf niks verwijten.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 18:55

Jaa doe ik ook, maar onbewust trekt me dit aan.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:57

shadomagic schreef:
Woensdagmiddag komt de veearts langs, maar ik zal wel is kijken hoe duur het is enzo.

Over dat aangesproken voelen, Ik ben nog maar 16 en ben snel aangetrokken door dingen. Dit is de eerste keer dat ik dit meemaak.

Ze heeft nu een Harry´s horse regendeken op met fleecevoering.
Op stal staat ze in een dikke laag krullen.

Goed dat je haar nog eens laat checken! Ja Het zou ook kunnen dat haar kalium gehalte te laag is, dat was bij mijn magere merrie ook zo, daar worden paarden ook wat lustelozer van, kun je je DA vragen om ook daar bloed op te laten testen. En daar is ook wat aan te doen.

Wat deken betreft: voel gewoon of ze daar lekker behaaglijk warm onder is. Is het maar net aan, dan gewoon een dikkere opdoen (mijne staat nu al onder 300 gram op stal, niet te warm maar wel precies goed, terwijl onze andere paarden pas 110 en 150 gram ophebben), dus gewoon even goed uittesten en voelen. Dat scheelt echt voor je paardje!

kweetniemir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:58

ga dan niet op wedstrijd, blijf lekker thuis , verzorg je paardje goed en ga volgend jaar op wedstrijd met haar als ze er top uitziet , dan krijg je ook andere reacties

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:58

Tieneke schreef:
Je krijgt altijd ondoordachte reacties, zeker in de paardenwereld Clown Gewoon naast je neer proberen te leggen, dat is moeilijk, maar het kan Knipoog Zolang jij vindt dat je alles doet om het beter te krijgen, moet je jezelf niks verwijten.

Precies, en proberen om van de mensen die je willen helpen wat van de tips mee te nemen! Knipoog

Maar ik ben het er wel mee eens dat ik a) niet nu al wedstrijden zou gaan doen als de conditie niet optimaal is vanwege de toch extra inspanning/energie die dat vraagt, en b) er geen foto's van zou plaatsen omdat men op bokt nou eenmaal erg rechtstreeks is ...
Laatst bijgewerkt door simodi op 03-11-08 19:01, in het totaal 2 keer bewerkt