[WN] Sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:22

Marei schreef:
Die lange teugels zijn er niet voor niks,toch?Het dubbele uiteinde geeft een mooi tik(=schrik)geluid en een tikje daarmee achter het been geeft altijd een goede reactie dus er hoeft niet gemept te worden.

Ah, vandaar dat in de meeste regelboek staat dat je de teugels niet als zweep mag gebruiken Haha!

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 07:56

Romkabouter schreef:
Marei schreef:
Die lange teugels zijn er niet voor niks,toch?Het dubbele uiteinde geeft een mooi tik(=schrik)geluid en een tikje daarmee achter het been geeft altijd een goede reactie dus er hoeft niet gemept te worden.

Ah, vandaar dat in de meeste regelboek staat dat je de teugels niet als zweep mag gebruiken Haha!

Ik heb het van m'n instructrice geleerd Pling

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:53

Dan zou ik een andere opzoeken Cool

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:53

Romkabouter schreef:
Adrienne schreef:
Geef mij maar 100 keer liever sporen dan een zweep.

Ik zie het altijd met lede ogen aan hoe ruiters met een zweep hun agressie en onkunde los laten op een paard . (in mijn geval gaat het dan (helaas) altijd om dressuur ruiters want in de western zie je niet veel mensen met zweep rijden)

Mijn paardjes worden altijd erg nerveus als ze in de buurt moet komen van zo’n etter met een zweep.
Sta stil klets, loop door klets, doe niet klets, brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr de rillingen gaan dan over mijn rug! Gewoon akelig om te zien.
Sporen zijn gewoon veel eerlijker dan dan een zweep! Overmatig slaan met zo'n zweep is zooooooooo veel makkelijker dan aan sporen en wordt dus zooooooooo veel makkelijker misbruikt!

Dus zeker geen zweep in de handen van een beginner, dan liever een spoor met wiel als het nodig mocht zijn. Als het paard dan iets wat gevoelig reageerd leert zo’n ruiter direct zijn been stil te houden Knipoog

Mee eens Cool

Wha ha, Jeetje Rom ik schrik me rot man!! Knipoog Knipoog Knipoog
Hoewel eigenlijk niet hoor. Mensen die hun verstand en ogen gebruiken kunnen dit soort tafarelen denk ik niet missen!
Het erge is, vind ik, dat die genen die dit doen dit niet eens meer door hebben zo normaal is het geworden om een paard een tik (lees lel) met een zweep te geven. Dat ze dit zo vaak doen dat ze al echt hard MOETEN gaan slaan om nog reactie te krijgen.

Neem bv de "gebruik je teugels maar als zweep, instelling" Een keer als het echt niet anders kan en je paard bv op het punt staat achteruit een sloot in te lopen, of als ze voor de "10000 ste" keer weer stil gaan willen staan op dat bepaalde punt nou ja dan grijpt eigenlijk iedereen wel eens harder in. Maar hoe snel wordt bij sommigen dit de standaard???

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:00

Nou ja, dat geldt voor sporen natuurlijk ook wel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:06

precies, ik zal geen namen noemen maar meerdere malen paarden gezien met 'sporenallergie' die tot bloedens toe openlagen in hun flanken, en dat waren geen beginners meer maar zgn 'trainers'

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:10

Romkabouter schreef:
Dan zou ik een andere opzoeken Cool

Verklaar je nader?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:35

Wat begrijp je er niet aan?

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:32

Mijn mening:
Geen sporen inderdaad tot je je benen stil kunt houden. En verder ben ik denk ik een beetje van de ouderwetse kant...want "ooit" heb ik geleerd dat je sporen meer gebruikt voor zijwaardse bewegingen dan voorwaartse.... Bloos

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:57

Romkabouter schreef:
Wat begrijp je er niet aan?

Wat is er mis met een tikje van de teugels achter je been?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:59

Romkabouter schreef:
Nou ja, dat geldt voor sporen natuurlijk ook wel.

Tuurlijk. Maar dan nog blijft het feit dat slaan makkelijker is.

cissy schreef:
precies, ik zal geen namen noemen maar meerdere malen paarden gezien met 'sporenallergie' die tot bloedens toe openlagen in hun flanken, en dat waren geen beginners meer maar zgn 'trainers'

Die worden dan ook op een wedstrijd meteen gediskt! Soms is het heel jammer want het kan iedereen overkomen dat een wiel van zo'n spoor blijft hangen met alle gevolgen van dien. Maar het is gewoon onmogelijk om verschil te gaan maken door net per ongeluk met 1 puntje er door en een complete handtekening in een paards zij. "Bloed en je ligt er uit!" een goede zaak wat mij betreft! Dat mogen ze wel eens gaan invoeren bij alle disciplines binnen de paardensport.
Ik hoorde namelijk dat ze bij bv springen daar niet zo erg nauw naar kijken.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:32

Marei schreef:

Dat als je ook maar iets van wedstrijd wilt gaan rijden je dit dus niet mag doen Knipoog

Bovendien is een zweep/teugel een heel eenzijdige hulp.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:55

Romkabouter schreef:
Marei schreef:

Dat als je ook maar iets van wedstrijd wilt gaan rijden je dit dus niet mag doen Knipoog

Bovendien is een zweep/teugel een heel eenzijdige hulp.

Daar heb je helemaal gelijk in hoor,maar het ging hier toch om beginners lessen? Knipoog Misschien was ik niet helemaal duidelijk Bloos

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:31

Marei schreef:

Daar krijg je van die paarden van die gelijk wegschieten als je je teugels eens even anders pakt Knipoog

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:19

SusanW schreef:
Marei schreef:

Daar krijg je van die paarden van die gelijk wegschieten als je je teugels eens even anders pakt Knipoog

Dat kan ik me voorstellen ja.
Als je dat altijd doet wel ,maar tijdens het trainen hebben ze al gauw in de gaten dat na de eerste tik altijd een 2 de kan volgen en als ze slim zijn(meestal wel hé) blijven ze netjes op tempo lopen.Die van mij is iig daarna netjes op tempo gebleven Lachen dus ik heb er maar weinig gebruik van gemaakt.

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:34

cissy schreef:

he bah! wagelijk gewoon.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:45

Marei schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in hoor,maar het ging hier toch om beginners lessen? Knipoog Misschien was ik niet helemaal duidelijk Bloos

Ja hoor, dat was wel duidelijk. JUIST in beginnerslessen moet je dingen goed aanleren Knipoog

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:04

Sonja schreef:
Beginners horen niet met sporen te rijden, niet met zweep, niet met scharenbitten en wat mij betreft uberhaupt niet eens met teugels in de handen.
Beginners horen aan de longe om eerst een fatsoenlijke onafhankelijke, evenwichtige en stabiele zit te ontwikkelen.

Ik heb me opgegeven voor een beginnersles
en mij werd aangeraden om een paar prive lessen te nemen aan de longe!
Op deze stal,madepolder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:07

Grappig, érgens in mijn hoofd ontstaat kortsluiting als ik de woorden 'netjes beginnen', 'goed met paarden omgaan' en 'madepolder' in 1 zin probeer te zetten Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:17

Palominootje, heb je toch de zoekfunctie maar gebruikt? Knipoog

Sonja, ROFL Lips are sealed Huilen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:27

Sonja schreef:
Grappig, érgens in mijn hoofd ontstaat kortsluiting als ik de woorden 'netjes beginnen', 'goed met paarden omgaan' en 'madepolder' in 1 zin probeer te zetten Knipoog

Daar heb ik altijd al last van als ik de naam "Madepolder" hoor Cool . Die 2 woorden passen niet in dezelfde zinnen, dat heeft dezelfde strekking als wanneer Pasen en Pinksteren op dezelfde dag zouden vallen.

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:32

cissy schreef:
Palominootje, heb je toch de zoekfunctie maar gebruikt? Knipoog

Sonja, ROFL Lips are sealed Huilen

Ja Haha!
Maar kon eerst niet veel vinden over deze stal Bloos
Toen heb ik maar madepolder ingetoetst bij de zoekfunctie!
als je trainingstal madepolder intoets krijg je niet veel info zoals wat er hier allemaal staat!!
Ik hou ook niet zo van sporen,en zeker niet die met die wieltjes Boos!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 19:53

dan moet je hellaas niet naar madepolder gaan..
ik ga het nog een kans geven aangezien er niets anders in de buurt zit Knipoog
(niet dat ik van sporen hou hoor!!)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:43

palominotje schreef:
Maar kon eerst niet veel vinden over deze stal Bloos
Toen heb ik maar madepolder ingetoetst bij de zoekfunctie!
als je trainingstal madepolder intoets krijg je niet veel info zoals wat er hier allemaal staat!!
Ik hou ook niet zo van sporen,en zeker niet die met die wieltjes Boos!

Sporen met wieltjes zijn vele malen vriendelijker dan de prikkers die gebruikt worden bij de dressuur. Als het goed is "scroll" je hiermee nl. je paard i.p.v. dat je op een plek gaten prikt. Druk van een vastliggend punt, zoals de vastzittende dressuursporen is veel groter dan de rol beweging, die dus nooit op een plek druk geeft van sporen die bovendien, als het goed is, met een vrij losse riem op hun plaats hangen. Als je teveel drukt duw je spoor nl. vanzelf van zijn plaats.

Ondanks dat krijgen sommige ruiters het voor elkaar hun paarden wel gemeen te verwonden, maar dat zouden ze met sporen zonder wielen ook, en waarschijnlijk, erger doen. Op Madepolder kunnen ze je wel precies vertellen hoe je het laatste doet Boos! .

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:38

woooow! Mensen, ga eens verder kijken dan je neus lang is en niet alleen bij het verleden blijven hangen..!

edit: Ik zeg niet dat ik het met alles eens ben.. Dat zéker niet.
Iedereen heeft zijn eigen manier van omgaan met paarden.. En al heeft Madepolder die 'slechte reputatie', het is écht beter geworden.
En geloof me, ik ben totaal geen 'aanhanger' van M, ook al sta ik daar. Ikzelf kom daar voor m'n paard, meer niet Knipoog Dus ik ben er niet zo 1 die daar hele dagen hangt en met de kliek meeloopt.
Maar dan nog vind ik dat er echt waanzinnige opmerkingen worden gemaakt, over iets wat je misschien totaal niet weet.