[WN] [RT] hulpen voor de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: [RT] hulpen voor de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:18

ik hoef alleen aan galop te denken en mn paard gaat al hihi!!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:12

corine1981 schreef:
Sommige toch wel RK.
Mijn lespaarden springen zo ook aan, maar kan me niet voorstellen dat mijn eigen blagen straks alleen aan kunnen springen op een kusgeluidje hoor, tis maar net wat je ze zelf aanleert.

Ben er wel van overtuigd dat je als ruiter lekker lui kan worden, een goed afgericht paard springt met kusgeluid zo aan in de goede galop dus dan hoef je dat buitenbeen etc niet helemaal te bewegen Lips are sealed

Hahaha, ja hoor! Hoe moet dat paard dan weten wat de goede galop is? Knipoog (in een proef bijvoorbeeld? Of kan zo'n goed getraind paard ook proeven lezen? Clown )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:03

sflj: daarvoor trek je je paard aan het linker- of juist rechteroor. Tezamen met het kusje dat je daar al op hebt geplant. Is ook goed voor de lenigheid van de ruiter Haha! Ja Echt waar Ja

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:04

Binnenbeen op de singel Buitenbeen achter de singel . Klein beetje kracht geven en hij zit in galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:56

Ik zou zeggen: neem les! Haha! Tijdens les kun je t gelijk in de praktijk brengen en kan je instructeur je precies vertellen wat en waarom... Heb hier héél veel profijt van met mijn jonge paard die de rechtergalop erg lastig vindt. Met achter de conputer geschreven teksten lezen gaat t IMO écht niet werken. Lachen Bovendien zoveel mensen zoveel meningen...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:21

Ja, maar dan geldt toch ook: zoveel instructeurs, zoveel meningen? Want heb eerlijk gezegd van verschillende instructeurs ook al verschillende meningen gehoord over waarom een bepaalde hulp gegeven wordt. Behalve dan binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel, dat komt dan wel redelijk overeen.

Gaat er mij ook niet om dat ik m'n paard niet in de goeie galop krijg, maar vind het eigenlijk best nuttig om over het hoe en waarom van de hulpen te praten.

YOYO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:48

Bedankt voor de reacties!

Ik lees dat veel mensen het hetzelfde doen als ik.
In de praktijk ben ik erachter gekomen dat dit goed werkt voor mij.
Vooral als je galopwissels gaat maken.

@skippy1: Waarom roep je dat ik les moet nemen? Ik wilde alleen de mening van andere bokkers horen en niet wat mijn lesgeefmens zegt, want dat weet ik al. Knipoog

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:44

Skippy, hoe legt B. de galophulpen dan bijvoorbeeld uit? (aangezien jij nu met je jonge paard bezig bent). Vin'k wel leuk om even te weten.

Het verhaal van hoe je de teugels moet houden, daar word ik soms helemaal niet goed van, de een zegt dit, de ander zegt dat, dus ik ben er uiteindleijk op uitgekomen dat ik ze dan maar gewoon zoveel mogelijk gelijk hou.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:00

Ik leg mijn buitenbeen iets naar achter en geef een kusje.. Ét voila! Haha! Hij zit in galop! Clown

Als hij verkeerd aanspringt vraag ik hem stelling naar buiten, zodat je de binnenschouder ontlast en meer bewegingsvrijheid geeft. Als je hem naar binnen vraagt maak je zijn schouderspier korter, dus minder kans om in de goeie galop aan te springen..

Zo zie ik het iig, en Monty Roberts ook Clown

Ssunique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:03

ik doe hetzelfde als TiaraBungy
buitenbeen achter de singel, binnenbeen eraan
eventueel wat buitenstelling en dan duwen maar :p

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:04

Hahaha! Klinkt zo stom Huilen van het lachen
Inderdaad probeer soms ook eerst 'door te duwen' als hij verkeerd aanspringt. Maar dit wissel ik een beetje af, aangezien meneer doorkrijgt dat als hij verkeerd aanspringt, hij gelijk moet stappen en weer opnieuw aanspringen, en meneer ziet het als een spelletje Clown

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:26

De heup naar binnen stellen zorgt ervoor dat je paard makkelijker in de goede galop aanspringt. Je maakt dan eigenlijk gebruik van de natuurlijke lichaamshouding van een galoperend paard. Een paard is een vluchtdier. Tijdens de vlucht wil het paard steeds achterom kijken ("waar is mijn belager"?) Dit lukt niet als hij recht loopt. Als hij op de rechter hand galopeerd is van nature zijn achterhand iets naar rechts gesteld zodat hij gemakkelijker linksom naar achter kan kijken.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:36

Ik doe altijd buitenteugel van de hals af, binnenteugel begrenzen en dan buitenbeen een stukje naar achter leggen en dan aanspringen. Meestal gebruik ik ook het "kus-geluidje", als hij dit hoort springt hij meestal aan, maar om in de goede galop aan te springen gebruik ik de andere hulpen.
Ik heb altijd geleerd om heel overdreven te doen. Asterix kreeg ik eerst nooit in de rechtergalop en nu gaat het eigenlijk altijd goed. Het bleek dat ik mijn buitenbeen niet gebruikte en nu spoor ik met dat been overdreven aan, zodat hij zijn linkerachterbeen goed onder de massa zet en de eerste stap van de rechtergalop is gezet. En dit is natuurlijk ook hetzelfde voor linksom, maar dan andersom...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:50

Het wordt mij in elk geval allemaal al een stuk duidelijker (ook al is het in beginsel niet mijn topic) Haha!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:53

sorry hier luie recreatieve western ruiter die alleen buitenbeen en kusje "misbruikt"....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:57

barbaras schreef:
sorry hier luie recreatieve western ruiter die alleen buitenbeen en kusje "misbruikt"....

Welk been is buiten je buitenbeen Knipoog C.q. hoe voorkom je dat je paard niet altijd zelf zijn voorkeurgalop mag zoeken en daardoor scheef kan gaan worden in die gang.