Het is eigenlijk gewoon overtraining, al is echte chronische stress misschien nog een stapje verder..? Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Het is eigenlijk gewoon overtraining, al is echte chronische stress misschien nog een stapje verder..? Djilan schreef:In welke zin worden veel paarden overtraind? En is dat juist klasse I en evt II of juist hoger?
Lenneke_ schreef:Dat 'veel moeten trainen' is idd een veel gehoord iets. Meestal ook de eerste vraag als ik verteld dat ik endurance rij 'dan zul je wel heel veel trainen'
Maar ik train veel minder dan de gemiddelde dresuurruiter.
Moragh schreef:Er is nu ook een endurance ruiter in opkomst die in een intervieuw vertelde dat ze het heel anders doet dan alle andere endurance ruiters: zij traint 6 x per week voluit...

dus dat is ook waardeloos, maar gelukkig staan ze bij ons 24/7 in de bak en paddocks in de winter, dus evengoed lekker buiten bewegen. Moragh schreef:Wat je echt goed kan merken is dat als een paard al een keer fit is geweest het veel makkelijker weer op de oude niveau terug is. Een jong of nieuw paard fit krijgen duurt wel lang, maar als je dat dus eenmaal goed hebt gedaan dan houden ze de conditie vrij lang vast en komen ze dus ook sneller weer terug op het oude niveau na een lange periode rustig aan.
Esperanza schreef:Ja, maar jouw "training" heeft in dit geval een ander doel. Zorgen voor beweging. De beweging die je paard anders zou hebben wanneer hij op de weide zou staan.
Wij hebben Westfriese kleidus dat is ook waardeloos, maar gelukkig staan ze bij ons 24/7 in de bak en paddocks in de winter, dus evengoed lekker buiten bewegen.

Djilan schreef:Moragh schreef:Wat je echt goed kan merken is dat als een paard al een keer fit is geweest het veel makkelijker weer op de oude niveau terug is. Een jong of nieuw paard fit krijgen duurt wel lang, maar als je dat dus eenmaal goed hebt gedaan dan houden ze de conditie vrij lang vast en komen ze dus ook sneller weer terug op het oude niveau na een lange periode rustig aan.
Dat kan ik beamen. Als ik zie hoe snel Bliksem na zijn ongeluk weer op krachten en qua fitheid was, daar stond ik versteld van!