Eten, vacht en kleding voor het bovenlijf tijdens een wedstr

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_rex

Re: Eten, vacht en kleding voor het bovenlijf tijdens een wedstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:34

Ja, daar heb je een punt. Knipoog Het is eigenlijk gewoon overtraining, al is echte chronische stress misschien nog een stapje verder..?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:25

In welke zin worden veel paarden overtraind? En is dat juist klasse I en evt II of juist hoger?

Ik doe met Blik ongeveer hetzelfde als Nina met Rex. Alleen is mijn rit van 3 tot 4 uur dan wel met een snelheid van tussen de 10 en 12km/h incl het warmstappen en uitstappen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:58

Djilan schreef:
In welke zin worden veel paarden overtraind? En is dat juist klasse I en evt II of juist hoger?

Ik denk vooral in het begin, veel mensen hebben toch het idee dat je "flink moet trainen" en "veel moet rijden", terwijl dat vaak juist funest is.

En die snelheid komt natuurlijk door het terrein, je rijdt hier vanzelf rustiger en hebt toch een even groot trainingseffect als op vlakke ondergrond bij een hogere snelheid. Daarbij is het hier bijna onmogelijk om langer dan bijv. 5 min. achter elkaar te galopperen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:33

Dat 'veel moeten trainen' is idd een veel gehoord iets. Meestal ook de eerste vraag als ik verteld dat ik endurance rij 'dan zul je wel heel veel trainen'
Maar ik train veel minder dan de gemiddelde dresuurruiter.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:05

Lenneke_ schreef:
Dat 'veel moeten trainen' is idd een veel gehoord iets. Meestal ook de eerste vraag als ik verteld dat ik endurance rij 'dan zul je wel heel veel trainen'
Maar ik train veel minder dan de gemiddelde dresuurruiter.

Inderdaad, veel mensen denken dat je veel moet trainen voor enduranne.
Ik lees ook vaak dat mensen 5 a 6 x per week trainen... Arm paard denk ik dan. Er is nu ook een endurance ruiter in opkomst die in een intervieuw vertelde dat ze het heel anders doet dan alle andere endurance ruiters: zij traint 6 x per week voluit...
Enige wat ik dan denk is: arm paard! (en: voor hoe lang?)

Mijn paarden gaan alleen maar beter lopen terwijl ik minder doe. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik niet train op winnen.... (en dus niet op zo hard mogelijk rijden)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 00:35

Moragh schreef:
Er is nu ook een endurance ruiter in opkomst die in een intervieuw vertelde dat ze het heel anders doet dan alle andere endurance ruiters: zij traint 6 x per week voluit...

Ahja, want al die andere ruiters kennen er geen bal van! Rolleyes

Als ik aan 2 keer per week rijden toe kom, is het veel; ik ben eens benieuwd hoe goed de conditie van mijn vers rijdier zal zijn tegen het voorjaar...

Groeten, SuSEQ

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:38

Wat je echt goed kan merken is dat als een paard al een keer fit is geweest het veel makkelijker weer op de oude niveau terug is. Een jong of nieuw paard fit krijgen duurt wel lang, maar als je dat dus eenmaal goed hebt gedaan dan houden ze de conditie vrij lang vast en komen ze dus ook sneller weer terug op het oude niveau na een lange periode rustig aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:04

Dat laatst merk ik heel erg. Toen ik net endurance ging rijden had ik me flink vergist en zelfs te weinig getraint. Paard kon de wedstrijd dan ook maar net uitlopen. Bloos

Drie jaar later, dit jaar dus, is het net voor een klasse III wedstrijd die hij zou lopen gewond geraakt en stond hij een paar weken op rust. Nadat we weer begonnen waren met trainen flikte hij het zelfde op nieuw raakte opnieuw gewond. Al met al heeft hij drie maanden stil gestaan met flink mat antibiotica.
Sinds twee maanden zijn we aan het opbouwen maar heb het idee dat hij bijna alweer op hetzelfde niveau zit als voor de wonden.
Wat wij nu doen en voor de wonden deden.
2 x per week een rondje van 8- 12 km. 1 x per week een rondje van ong. 20-30 km in een tempo van ongeveer 10-12 km/uur en dan nog 1 x longeren.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:14

Wat dat betreft vind ik het wel jammer dat je hier op de Friese klei de paarden in de winter niet in het land kunt hebben. Safyra komt wel elke dag in de paddock maar daarnaast vind ik toch wel dat ik elke dag wat met haar moet doen, anders staat ze veel te veel in haar box en kan ze haar energie niet kwijt. Ik rij dus vrij vaak, maar dat wil niet zeggen dat ik dan ook echt 'train'. Een of twee keer per week rijden we gewoon lekker wat rondjes op de galopbaan en dressuurmatig rijden we ook niet elke keer een uur heel intensief, soms ook gewoon een half uurtje lekker loswerken. Als ze 's winters ook elke dag in het land zou kunnen staan dan zou ik waarschijnlijk minder rijden omdat ze dan haar energie in het land kwijt kan.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:17

Ja, maar jouw "training" heeft in dit geval een ander doel. Zorgen voor beweging. De beweging die je paard anders zou hebben wanneer hij op de weide zou staan.

Wij hebben Westfriese klei Haha! dus dat is ook waardeloos, maar gelukkig staan ze bij ons 24/7 in de bak en paddocks in de winter, dus evengoed lekker buiten bewegen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:33

Moragh schreef:
Wat je echt goed kan merken is dat als een paard al een keer fit is geweest het veel makkelijker weer op de oude niveau terug is. Een jong of nieuw paard fit krijgen duurt wel lang, maar als je dat dus eenmaal goed hebt gedaan dan houden ze de conditie vrij lang vast en komen ze dus ook sneller weer terug op het oude niveau na een lange periode rustig aan.

Dat kan ik beamen. Als ik zie hoe snel Bliksem na zijn ongeluk weer op krachten en qua fitheid was, daar stond ik versteld van!

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:40

Esperanza schreef:
Ja, maar jouw "training" heeft in dit geval een ander doel. Zorgen voor beweging. De beweging die je paard anders zou hebben wanneer hij op de weide zou staan.

Wij hebben Westfriese klei Haha! dus dat is ook waardeloos, maar gelukkig staan ze bij ons 24/7 in de bak en paddocks in de winter, dus evengoed lekker buiten bewegen.

Ja inderdaad, een aantal dagen is het echt beweging geven en niet zo zeer trainen. Ik rij dus eigenlijk 's winters meer dan 's zomers.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 15:58

Mijn paard staat elke dag (als het niet teveel regent) de hele dag (van half 10 tot 6 buiten in de bak) en 's zomers dag en nacht op het land.

Ik rijd hem nu 5 a 6 dagen in de week. Ik rijd dan 2x per week tussen de 10 en 15 km/u een rondje van 15 km en de rest rijd ik 20 minuutjes in rustig tempo, omdat hij het heerlijk vind om naar buiten te gaan.

Het zal nu wel 4x per week worden, aangezien we geen licht hebben in de bak en mijn rooster niet helemaal lekker is qua tijden (te donker om te rijden).

Ik doe nu:
maandag: vrij
dinsdag: 20 min/5 km
woensdag: 20 min/5 km
donderdag: vrij
vrijdag: 15km/10-15 km/u
zaterdag: 20 min/5km

& over 2 en halve maand zit ik in drenthe, dus dan word het 2x per week flink doorrijden, 2x per week een klein rondje en 1x per week rustig wat dressuur in de bak. De overige dagen lekker vrij en elke dag de wei in en 's nachts op stal Lachen
zondag: 15km/10-15 km/u

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:12

Djilan schreef:
Moragh schreef:

Dat kan ik beamen. Als ik zie hoe snel Bliksem na zijn ongeluk weer op krachten en qua fitheid was, daar stond ik versteld van!

Ik weet dat het zo is, ik merk het ook aan hem... Maar ik durf niet te hard te gaan.
Terwijl hij wel laat zien dat hij klaar is om weer een stapje verder te gaan...
Ach, als ik volgend seizoen op ons oude nivo zit vind ik het ook best Knipoog

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 21:45

Ik hoop voor 2 en halve maand op een andere stal te gaan staan waar ik wel licht heb en direct het bos in rijdt. Daarna 2 en halve maand in Drenthe voor stage met Bos en daarna beslissen of ik terug ga naar waar ik nu sta of weer naar dezelfde stal als 2 vriendinnen, moeilijke keus!

xBARBIIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:40

Van Dat zweten, Ze hebben een speciale deodorant gemaakt, ik weet eventjes niet meer hoe die heet, waardoor het op je huid een verkoelende werking heeft als jebegint te zweten.. Moet je misschien even informerenbij een drogist. Haha!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 15:56

Oke zou ideaal zijn, ook bij het hardlopen etc! Lachen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:18

Hm, ik weet het niet hoor... zweten doe je nl. niet voor niets, het is de belangrijkste manier voor je lichaam om de overtollige warmte die vrijkomt bij spieractiviteit af te voeren. Knipoog