advies gevraagt voor vriendin.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Re: advies gevraagt voor vriendin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 08:44

Ik heb zelf een koudbloed. Ik denk dat als je een goed opgeleerde koudbloed hebt, dat het heel goed zou kunnen gaan. Als een koudbloed eenmaal een routine heeft, en die accepteert, zijn daar weinig problemen meer te verwachten. Het probleem is alleen dat ze bij het AANleren van dingen ontzettend koppig kunnen zijn.

Ik heb ook een Arabier. En dat vind ik dus echt niet geschikt. Want ook een oudere arabier blijft een arabier. Die van mij is 17 en echt maar een fractie makkelijker dan toen hij 8 was. Het karakter blijft gewoon hetzelfde.

Natuurlijk zul je bij elk ras makkelijke en moeilijke paarden kunnen vinden.

Je vriendin mag weleens komen zitten op onze koudbloed hoor, kijken of ze het buiten zou zien zitten op zo'n paard. Je zit wel erg breed natuurlijk. Mijn bijrijdstertje van 11 rijdt er ook op, die kan er prima mee overweg.

Let wel, een koudbloed isvaak een bewerkelijk paard. Ze zijn zo sterk dat ze vaak gewoon ergens doorheen lopen, iets uit de muur trekken of iets anders uithalen. Mijn paard stond op een goeie dag gewoon met de staldeur aan d'r halster en heeft al verschillende ringen "per ongeluk" uit de muur getrokken. Vergis je niet in de kracht van die beesten. Ze hebben vaak mok, en veel van die paarden hebben CPL, een chronische aandoening aan de lymfevaten. Zou een kruising geen optie zijn?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 14:32

Doortje58 schreef:
Weet je, ik bedenk mij ineens......... Bloos

Wil ze met haar pony ALLEEN gaan buitenrijden??
Lijkt me niet zo verstandig als ze een beperking heeft.
Ik vind het zo wie zo voor niemand verstandig alleen te rijden,
want als er iets gebeurd is er geen hulp bij de hand!!! Verdrietig

Als ze met nog een andere ruiter naar buiten gaat, dan kan die toch helpen met opstappen???
En ik vind haar niks te dik om op een grotere pony te rijden hoor............ Bloos

Maar, mij lijkt het belangrijker om haar van de angst af te helpen en beter te leren paardrijden VOOR ze buitenritten gaat maken. Knipoog

Aangezien ze het paardje aan huis heeft staan en geen bak heeft moet ze wel naar buiten. Ik sta met mijn paarden ook niet zo dichtbij dus kan niet elke keer naar haar toe om samen naar buiten te gaan. Dat laaste snap ik niet helemaal. Ze kan namelijk niet op een paard/pony van 1,60 komen, ze heeft dus wel een stevige kleinere pony nodig.

HannahFrouk schreef:
Ik heb zelf een koudbloed. Ik denk dat als je een goed opgeleerde koudbloed hebt, dat het heel goed zou kunnen gaan. Als een koudbloed eenmaal een routine heeft, en die accepteert, zijn daar weinig problemen meer te verwachten. Het probleem is alleen dat ze bij het AANleren van dingen ontzettend koppig kunnen zijn.

Ik heb ook een Arabier. En dat vind ik dus echt niet geschikt. Want ook een oudere arabier blijft een arabier. Die van mij is 17 en echt maar een fractie makkelijker dan toen hij 8 was. Het karakter blijft gewoon hetzelfde.

Natuurlijk zul je bij elk ras makkelijke en moeilijke paarden kunnen vinden.

Je vriendin mag weleens komen zitten op onze koudbloed hoor, kijken of ze het buiten zou zien zitten op zo'n paard. Je zit wel erg breed natuurlijk. Mijn bijrijdstertje van 11 rijdt er ook op, die kan er prima mee overweg.

Let wel, een koudbloed isvaak een bewerkelijk paard. Ze zijn zo sterk dat ze vaak gewoon ergens doorheen lopen, iets uit de muur trekken of iets anders uithalen. Mijn paard stond op een goeie dag gewoon met de staldeur aan d'r halster en heeft al verschillende ringen "per ongeluk" uit de muur getrokken. Vergis je niet in de kracht van die beesten. Ze hebben vaak mok, en veel van die paarden hebben CPL, een chronische aandoening aan de lymfevaten. Zou een kruising geen optie zijn?

Een kruising zal best een optie kunnen zijn.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:43

Kruising tussen Haflinger en Trekpaard misschien?
Een trekpaard kun je helaas niet zo makkelijk opkomen omdat ze zo grof en rond zijn, ze lijken heel groot. Daar staat tegenover dat ze zich heel makkelijk naast een paaltje laten parkeren zodat je lekker makkelijk kan opstappen. En het maakt mijn Neeltje niet uit als dat een half uurtje duurt Knipoog.

De stokmaat van mijn trekpaard is maar 1.55, maar ze lijkt veel groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:43

Een wat oudere (lees: geen jong ding meer), goed beleerde Quarter of Paint is misschien ook een idee, ze zijn niet zo groot, beresterk en supercool!

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:47

Hier bij ons in de buurt is een gehandicapten opvang, deze hebben dus ook paarden en ponys voor de gehandicapte waar ze mee kunnen rijden. Er staan kwpnérs, hafjes, tinkers.. Zijn wel op leeftijd, maar wanneer je ze ermee ziet rijden zijn het toppers! het ligt er denk ik maar net aan wat voor paardje je treft Lachen Ik zou zeggen gaa goed op zoek, en je zult vinden Lachen overigens heb ik zelf de ervaring dat ''tinkers'' braverikken zijn, wel wanneer ze wat meer op leeftijd zijn.

succes Lachen

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:07

Schwarzwalder Fuchs blijken hele brave paarden te zijn Haha!
alleen een beetje zeldzaam..ze zijn wel groot genoeg.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 19:38

thoraklover schreef:
Schwarzwalder Fuchs blijken hele brave paarden te zijn Haha!
alleen een beetje zeldzaam..ze zijn wel groot genoeg.

Nog nooit van gehoord ga snel even zoeken.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 02:48

Ik denk dat ze inderdaad gewoon een en ander aan dieren zou moeten uitproberen.
Maar wat me aan paarden wel een passend type zou lijken is richting welsh cob.
Dat zijn over het algemeen ook wel fijne paarden.
Wel qua type richting koudbloed als in stevig en massiever.
Maar wel sensibel genoeg dat ze erg op de berijder gericht zijn.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 04:00

Pony staat aan huis zeg je, helemaal alleen of staan er maatjes bij? Hele dag op stal of buiten? Zit eventueel aan mijn haf te denken, bomproof, 16 jaar, kind van 3 kan hem berijden, 1.52 hoog met stockzadel en veelzijdigheidszadel. Hij heeft nl ook een beperking, kan niet in de rechtergalop. Dit ligt aan een verkorte heupspier en is niet te verhelpen. Hij heeft er geen probleem mee, sterker nog rontgenlogisch en klinisch goedgekeurd, geen dierenartskosten of whatever. Kwamen erachter dat het niet aan zijn werklust lag. Steffie van de Laarse hem laten checken en kwam dit eruit, baalde wel, betekende geen khns wedstrijden.

Moet hier dan nog wel goed over nadenken, bespreken met kids, dus vertel je vriendin nog maar even niets.

Misschien weet ik er nog één die de moeite waard is.

In profiel staan een paar foto's

alice.kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:14

Je moet niet te veel naar het ras kijken. Een betrouwbaar karakter is toch het belangrijkste.
Je kunt het best een wat oudere pony nemen die nog wel een paar jaartjes mee kan en een goed karakter heeft.

Maar het is zeer moeilijk zo'n pony te vinden hoor.
Wil ik je graag nog een tip geven als je de pony uiteindelijk hebt. Ik zou er iemand de pony bij laten rijden.
Het gebeurt namelijk bij een makke pony ook wel een keer dat ze 'wakker'worden .
Spreek uit eigen ervaring van huis uit. Knipoog

Succes ermee, want het is vast een moeilijke opgave.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 12:00

pri_lady schreef:
Pony staat aan huis zeg je, helemaal alleen of staan er maatjes bij? Hele dag op stal of buiten? Zit eventueel aan mijn haf te denken, bomproof, 16 jaar, kind van 3 kan hem berijden, 1.52 hoog met stockzadel en veelzijdigheidszadel. Hij heeft nl ook een beperking, kan niet in de rechtergalop. Dit ligt aan een verkorte heupspier en is niet te verhelpen. Hij heeft er geen probleem mee, sterker nog rontgenlogisch en klinisch goedgekeurd, geen dierenartskosten of whatever. Kwamen erachter dat het niet aan zijn werklust lag. Steffie van de Laarse hem laten checken en kwam dit eruit, baalde wel, betekende geen khns wedstrijden.

Moet hier dan nog wel goed over nadenken, bespreken met kids, dus vertel je vriendin nog maar even niets.

Misschien weet ik er nog één die de moeite waard is.

In profiel staan een paar foto's

De pony staat aan huis naast het spoor en ze hebben sleutels van hekken daar, de pony loop heel veel in dat stuk achter de geluidswand.(vaak van s'morgens tot s'avonds laat). Ze hebbe daar veel dieren(kippen, honden ect.) alleen geen andere pony's ofzo.

alice.kelly schreef:
Je moet niet te veel naar het ras kijken. Een betrouwbaar karakter is toch het belangrijkste.
Je kunt het best een wat oudere pony nemen die nog wel een paar jaartjes mee kan en een goed karakter heeft.

Maar het is zeer moeilijk zo'n pony te vinden hoor.
Wil ik je graag nog een tip geven als je de pony uiteindelijk hebt. Ik zou er iemand de pony bij laten rijden.
Het gebeurt namelijk bij een makke pony ook wel een keer dat ze 'wakker'worden .
Spreek uit eigen ervaring van huis uit. Knipoog

Succes ermee, want het is vast een moeilijke opgave.

Ja zo'n pony vinden is idd erg moeilijk. Want veel mensen willen voor hun kids een bomproof paardje van dat soort hoogtes.

Eyesore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:10

Op de gehandicaptenmanege waar ik al jaren vrijwilligerswerk doe, weet ik dat de voorkeur gaat naar paarden die al wedstrijden hebben gelopen (min. L-niveau), omdat die paarden over het algemeen dus gewend zijn aan drukte enz. Verder vind ik het lastig om iets over de rassen te zeggen. We hebben bijvoorbeeld een tinker die als er een gehandicapte opzit geen vlieg kwaad doet, maar zodra er een valide ruiter op gaat zitten, probeert ie diegene eerst flink uit.. Ik denk dat het heel belangrijk is, dat je vriendin eerst weer zeker op een paardje kan zitten, voordat ze een eigen paard aanschaft..

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 18:19

Als nu alles na planing verloopt is ze volgende week weg. De pony gaat naar een kennis die een dochter heeft die er op gaat rijden. Mijn vriendin heeft me verteld dat de moeder denkt dat haar kind goed kan rijden, maar het is nog geen 7 jaar oud.
Ik ben vandaag ook even lang geweest, en heb even met de teddy beer geknuffeld. het vreemde is dat ze bij niet lelijk doet terwijl ik verhalen van mijn vriendin hoor dat ze haar aanvalt enz.

Ik hoop dat het met paardje goed komt op bij de anderen mensen.

_Rebecca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:36

miss is iets om welsh te neme die 10jr is ofso die lkkr rustig is

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 22:37

Welsh die rustig is? Ik zie genoeg tegenovergestelde. Aangezien mijn vriendin niet de allerkleinste is, is een goede stevige pony de oplossing. Maar zover ik weet zijn de welshes van tegenwoordig juist heel erg sportief gebouwd en heel slank.