Aanschaf kosten endurance paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_nino_

Re: Aanschaf kosten endurance paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:14

Het is moeilijk om een goede prijs te zeggen, ik schrik me af en toe rot wat mensen voor een paard willen geven.
Wij fokken zelf (moeder pools, vader frans) maar als je nagaat wat de dekking ect. kost en wat mensen voor een paard willen geven is dat niet kosten dekkend.
Ik heb nu een 2-jarige merrie en een 5-jarige hengst te koop staan beide Gracja x Marwan de vraagprijs voor beide is € 5000,- dit vind ik het minimale voor een paard met mooie bloedlijnen.
Het is eigelijk heel vreemd want als je een goede show/dressuur/spring paard koopt ben je al snel veel meer kwijt.

De sjeiken en de fransen kopen in de rensport de paarden bijna uit de winnaarsring weg, ze betalen rustig voor een winnaar van een grote koers een ton. Het lijkt mij dat dit in iedere tak vd sport gebeurd.
Als ze iets willen kopen ze het, geld speelt voor hun geen rol.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:26

_nino_ schreef:
de vraagprijs voor beide is € 5000,- dit vind ik het minimale voor een paard met mooie bloedlijnen.

Tja, mooie bloedlijnen... waarvoor? Knipoog In de endurance is men nog lang niet zover met fokken als in andere sporten (waar ze objectief gezien ook nog helemaal niet ver zijn), zelf ben ik ook nog eens van mening dat voor presteren in de endurance genetische factoren veel minder van belang zijn én veel minder voorspellende waarde hebben dan voor andere takken van paardensport. Je paard hoeft op papier zeker geen crack te zijn om het (heel) goed te doen, en andersom hoeft een genetisch goede uitgangspositie zeker geen goed endurancepaard op te leveren...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 18:56

_nino_ schreef:
Het is moeilijk om een goede prijs te zeggen, ik schrik me af en toe rot wat mensen voor een paard willen geven.
Wij fokken zelf (moeder pools, vader frans) maar als je nagaat wat de dekking ect. kost en wat mensen voor een paard willen geven is dat niet kosten dekkend.
Ik heb nu een 2-jarige merrie en een 5-jarige hengst te koop staan beide Gracja x Marwan de vraagprijs voor beide is € 5000,- dit vind ik het minimale voor een paard met mooie bloedlijnen.
Het is eigelijk heel vreemd want als je een goede show/dressuur/spring paard koopt ben je al snel veel meer kwijt.

De sjeiken en de fransen kopen in de rensport de paarden bijna uit de winnaarsring weg, ze betalen rustig voor een winnaar van een grote koers een ton. Het lijkt mij dat dit in iedere tak vd sport gebeurd.
Als ze iets willen kopen ze het, geld speelt voor hun geen rol.

Nino, ik ben het met je eens. Hoe kun je een gezond paard kopen voor (zeg maar) 3000,00 euro met goede bloedlijn? Ik bedoel met goede bloedlijn niet uitsluitend ouders die goed gepresteerd hebben maar m.n. ouders die gezond zijn. Fokmerrie die gerontgend is, net als de vader.

Dekgeld van 1000,00 is niet de top, zo'n bedrag zie je vaak. Daarbij als je kijk naar de opfok, goede zorg (en in mijn geval de vraag van volledige goed keuring), kun je niet aan bovenstaand bedrag komen. Dan moet je erop toeleggen als fokkerzijnde. Particulier zie je die bedragen wel eens, bij hobbyfokkers. Maar laten we eerlijk zijn, niet iedereen (incl. ikzelf) heeft de kennis en het gevoel om een goede en vooral de juiste hengst op een goede fokmerrie te zetten (want niet iedereen heeft die, is vaak jarenlange puzzelwerk voor je die hebt), en het beste eruit te halen. Je betaal toch ook voor een stukje ervaring die de fokker heeft.

Ook jonge paarden kunnen er vanbinnen heel beroerd voor staan, zonder dat er ooit iets is mee gedaan. Veel mensen schrijven, goed gezond, volledig gezond, etc., zonder te weten of dit werkelijk zo is. "Ja, ik kan er natuurlijk niet in kijken", hoor je vervolgens. Niet weten of je een gezond paard verkoopt, of er mee fokt, betekend niet dat er ook niets is.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 19:00

Nina_rex schreef:
_nino_ schreef:
de vraagprijs voor beide is € 5000,- dit vind ik het minimale voor een paard met mooie bloedlijnen.

Tja, mooie bloedlijnen... waarvoor? Knipoog In de endurance is men nog lang niet zover met fokken als in andere sporten (waar ze objectief gezien ook nog helemaal niet ver zijn), zelf ben ik ook nog eens van mening dat voor presteren in de endurance genetische factoren veel minder van belang zijn én veel minder voorspellende waarde hebben dan voor andere takken van paardensport. Je paard hoeft op papier zeker geen crack te zijn om het (heel) goed te doen, en andersom hoeft een genetisch goede uitgangspositie zeker geen goed endurancepaard op te leveren...

Ik vraag me af of de fokkerij of de ruiters nog niet zover zijn... Ben benieuwd hoe anderen dat zien.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:00

Noem jij dan eens een endurance paard in Nederland dat het goed doet op hoog niveau omdat hij/zij goede ouders heeft? Dus waarvan de ouders ook op hoog niveau in de endurance hebben gelopen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 19:34

Lenneke_ schreef:
Noem jij dan eens een endurance paard in Nederland dat het goed doet op hoog niveau omdat hij/zij goede ouders heeft? Dus waarvan de ouders ook op hoog niveau in de endurance hebben gelopen.

Er zijn twee verschillende fokkers (waarvan ik weet, zullen er vast meer zijn), die zelf goed in de endurance rijden en daarnaast fokken met diezelfde lijnen.

Op welke basis denk jij dat fokkers fokken? Dat is toch een combinatie van bewezen prestatie/gezondheid? Even kort door de bocht Knipoog .

Ik denk dat als de vraag (van ruiters) er is, fokkers aan deze vraag beantwoorden.
De fokkerij kan niet lopen als ruiters niet kopen, of zie ik dat nou zo krom Haha! .

Je kunt nooit zeggen dat een paard alleen goed presteerd omdat ouders dit ook gedaan hebben. Ik heb zelf een paard gehad die goede ouders had maar helaas iets bleek te hebben geerfd van een van zijn ouders wat uiteindelijk resulteerde in euthenasie op vierjarige leeftijd. Foutje van de fokker, had hij moeten weten toen hij met deze vader ging fokken en onwetendheid van mij bij aanschaf. Gezonde ouders en goede opfok zijn belangrijk.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:29

Dat is geen antwoord op mijn vraag Lachen Jij beweert dat de ouders invloed hebben op de prijs en kwaliteit van een endurancepaard, mijn vraag is voor welke paarden op hoog niveau geldt dat dan? Ik ken ze niet. In Nederland dan, daarbuiten ken ik vrijwel geen paarden.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 08:26

Ik ben het met Lenneke eens. Ja
Om voor mezelf te spreken: ik rij al 6 jaar vrolijk rond met mijn dravertje van destijds 600 gulden (272 euro). We hebben de 1000 km's gepasseerd zonder ooit afgekeurd te zijn. Het is dat ik vanwege zijn leeftijd (nu zeker 25) niet meer hoger wil/durf dan klasse 2, wat hij overigens met gemak loopt.
Vorig jaar hebben we een jonge opvolger voor hem gekocht, ook een draver (persoonlijke tick Knipoog ). Hij was iets duurder, maar geen 3000 euro hoor. Of hij geschikt is en het werk aankan, de tijd zal het leren. Lachen Maar de aanschafprijs staat er wat mij betreft helemaal los van of dat gaat lukken.

Less schreef:
Ik denk dat als de vraag (van ruiters) er is, fokkers aan deze vraag beantwoorden.
De fokkerij kan niet lopen als ruiters niet kopen, of zie ik dat nou zo krom Haha! .

Klopt, en de ruiters kopen niet, omdat ze met andere (vaak goedkopere) paarden ook goede resultaten kunnen bereiken.
Misschien niet bij de wereldtop, maar hoeveel ruiters mikken daar echt op? Heel weinig. Daarbij komt dat er in de endurance geen droog brood te verdienen is, het kost alleen maar bergen met geld. Dat maakt het automatisch ook minder interessant om een heel duur paard te kopen.

Je ziet ook bijv. op de kampioenschappen voor jonge paarden, dat daar gereden wordt in de hoop op een goede klassering, zodat ze na afloop dat paard goed kunnen verkopen (aan de sjeiks, vaak). Buiten dat is er volgens mij niet veel te halen (even cru gezegd; natuurlijk is de sport veel en meer meer dan alleen maar geld Knipoog ). .

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:27

Less schreef:
Nino, ik ben het met je eens. Hoe kun je een gezond paard kopen voor (zeg maar) 3000,00 euro met goede bloedlijn? Ik bedoel met goede bloedlijn niet uitsluitend ouders die goed gepresteerd hebben maar m.n. ouders die gezond zijn. Fokmerrie die gerontgend is, net als de vader.

Mijn paardje was niet belachelijk duur (geen 5000 euro in ieder geval) en heeft toch prachtige bloedlijnen hoor Knipoog (Coriano z x Calvin z x Nimmerdor en ook nog een hele goede moederlijn) Maar ze is wel te klein gebleven voor de springsport waar ze voor gefokt is en heeft een stalgebrek. Het is voor mij een superpaardje. Aan de ene kant zegt de bloedlijn dus niets, ondanks haar goede afstamming is ze niet geschikt om internationaal te springen. Als ze 5 centimeter groter was geweest had ik haar niet kunnen betalen. Of ze op lange termijn geschikt zal zijn voor Endurance moet ze ook nog bewijzen, maar dat geldt voor elk paard dat net begint in deze tak van sport.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:38

Zo hadden wij een zoon van Polydor (top-3 springvererver aller tijden, er lopen nog altijd kinderen van hem in de internationale springtop). Kon leuk springen hoor, en was Z-dressuur, maar blijkbaar niet goed genoeg anders hadden wij hem nooit gekregen. Knipoog

Als je bedenkt dat Polydor meer dan 1700 nakomelingen had toen hij stierf, en als je bedenkt dat de meesten daarvan werden gefokt met springen in het achterhoofd, en dus van jongs af aan daarop getraind en uitgetest werden, is het niet verwonderlijk dat een gedeelte daarvan (zeg, ruim geschat, 100 paarden) inderdaad heel goed kon/kan springen. En alle andere eigenschappen mee had. En bij de mensen terechtkwam die de ervaring, ambitie en het vermogen hebben om zo'n paard inderdaad richting de top te brengen.
Dat is iets meer dan 5% (nogmaals, natte vingerwerk dit hoor Knipoog ), 1 op de 17 nakomelingen die het inderdaad heel goed doen, onder ideale omstandigheden dan ook nog.

En dit in een sport waar miljoenen, zo niet miljarden euro's per jaar omgaan. Waar al decennialang specifiek op gefokt en geselecteerd wordt. Daarbij zijn de geschikte eigenschappen voor een springpaard vrij gemakkelijk te definiëren. Maar wat is een geschikt endurancepaard? Daar is men het nog niet eens over eens, laat staan dat men al zover is dat er eenduidig in een bepaalde richting gefokt wordt. Als dat al kan, i.m.o. niet omdat de gewenste eigenschappen zo divers zijn, en omgeving en opvoeding veel meer invloed hebben dan genetica.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:39

Daarbij wordt een groot deel van de geschiktheid van een goed endurance paard (voor internationaal niveau enzo) bepaald in de eerste levensjaren. Paarden die opgegroeid zijn in 'ruig' terrein, daar goed uit zijn gekomen en in het jonge jaren geen zwaar werk hebben gedaan hebben imo een heel groot voordeel.
Daar kan je niet naar fokken en de imo ideale opgroeimogelijkheden zijn absoluut niet duur.

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:45

Volgens mij moet je je eerst een paar dingen afvragen:

Aan welke eigenschappen moet zo'n paard voldoen? Dan kom je voor endurance toch gauw uit bij een Volbloed Arabier.
Of in ieder geval rassen die dezelfde eigenschappen hebben.

Kun je zelf een paard opleiden, dan koop je een jong dier, dat scheelt aanzienlijk. Of wil je direct starten, dan heb je een reeds opgeleid paard nodig...kassa...!

Wat is je ambitieniveau? Zelf leuk rijden of WK over 3 jaar?
Als je zelf leuk wilt rijden heb je niet per definitie een volbloed nodig, voor een WK...tja....

Er zijn zeer leuke volbloeden te koop voor zo'n 2500,- euro maar dan zijn ze wel 2 jaar oud en weet je niet met zekerheid wat ze later gaan presteren. Zowel karakter als gezondheid (beenwerk) zijn dan nog niet duidelijk. Er is geen bovengrens aan wat mensen betalen voor paarden

Dus zet voor jezelf op een rijtje waaraan je paard moet voldoen, kijk welk budget je hebt (moet er ook nog een zadel/hoofdstel ed bij?) en ga dan zoeken...

Succes