Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
_nino_ schreef:de vraagprijs voor beide is € 5000,- dit vind ik het minimale voor een paard met mooie bloedlijnen.
In de endurance is men nog lang niet zover met fokken als in andere sporten (waar ze objectief gezien ook nog helemaal niet ver zijn), zelf ben ik ook nog eens van mening dat voor presteren in de endurance genetische factoren veel minder van belang zijn én veel minder voorspellende waarde hebben dan voor andere takken van paardensport. Je paard hoeft op papier zeker geen crack te zijn om het (heel) goed te doen, en andersom hoeft een genetisch goede uitgangspositie zeker geen goed endurancepaard op te leveren... _nino_ schreef:Het is moeilijk om een goede prijs te zeggen, ik schrik me af en toe rot wat mensen voor een paard willen geven.
Wij fokken zelf (moeder pools, vader frans) maar als je nagaat wat de dekking ect. kost en wat mensen voor een paard willen geven is dat niet kosten dekkend.
Ik heb nu een 2-jarige merrie en een 5-jarige hengst te koop staan beide Gracja x Marwan de vraagprijs voor beide is € 5000,- dit vind ik het minimale voor een paard met mooie bloedlijnen.
Het is eigelijk heel vreemd want als je een goede show/dressuur/spring paard koopt ben je al snel veel meer kwijt.
De sjeiken en de fransen kopen in de rensport de paarden bijna uit de winnaarsring weg, ze betalen rustig voor een winnaar van een grote koers een ton. Het lijkt mij dat dit in iedere tak vd sport gebeurd.
Als ze iets willen kopen ze het, geld speelt voor hun geen rol.
Nina_rex schreef:_nino_ schreef:de vraagprijs voor beide is € 5000,- dit vind ik het minimale voor een paard met mooie bloedlijnen.
Tja, mooie bloedlijnen... waarvoor?In de endurance is men nog lang niet zover met fokken als in andere sporten (waar ze objectief gezien ook nog helemaal niet ver zijn), zelf ben ik ook nog eens van mening dat voor presteren in de endurance genetische factoren veel minder van belang zijn én veel minder voorspellende waarde hebben dan voor andere takken van paardensport. Je paard hoeft op papier zeker geen crack te zijn om het (heel) goed te doen, en andersom hoeft een genetisch goede uitgangspositie zeker geen goed endurancepaard op te leveren...
Lenneke_ schreef:Noem jij dan eens een endurance paard in Nederland dat het goed doet op hoog niveau omdat hij/zij goede ouders heeft? Dus waarvan de ouders ook op hoog niveau in de endurance hebben gelopen.
.
.
Jij beweert dat de ouders invloed hebben op de prijs en kwaliteit van een endurancepaard, mijn vraag is voor welke paarden op hoog niveau geldt dat dan? Ik ken ze niet. In Nederland dan, daarbuiten ken ik vrijwel geen paarden. 
). Hij was iets duurder, maar geen 3000 euro hoor. Of hij geschikt is en het werk aankan, de tijd zal het leren.
Maar de aanschafprijs staat er wat mij betreft helemaal los van of dat gaat lukken. Less schreef:Ik denk dat als de vraag (van ruiters) er is, fokkers aan deze vraag beantwoorden.
De fokkerij kan niet lopen als ruiters niet kopen, of zie ik dat nou zo krom.
). . Less schreef:Nino, ik ben het met je eens. Hoe kun je een gezond paard kopen voor (zeg maar) 3000,00 euro met goede bloedlijn? Ik bedoel met goede bloedlijn niet uitsluitend ouders die goed gepresteerd hebben maar m.n. ouders die gezond zijn. Fokmerrie die gerontgend is, net als de vader.
(Coriano z x Calvin z x Nimmerdor en ook nog een hele goede moederlijn) Maar ze is wel te klein gebleven voor de springsport waar ze voor gefokt is en heeft een stalgebrek. Het is voor mij een superpaardje. Aan de ene kant zegt de bloedlijn dus niets, ondanks haar goede afstamming is ze niet geschikt om internationaal te springen. Als ze 5 centimeter groter was geweest had ik haar niet kunnen betalen. Of ze op lange termijn geschikt zal zijn voor Endurance moet ze ook nog bewijzen, maar dat geldt voor elk paard dat net begint in deze tak van sport. 
), 1 op de 17 nakomelingen die het inderdaad heel goed doen, onder ideale omstandigheden dan ook nog.