Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

carola schreef:
Ik heb me kunnen inhouden, maar toen ik dit las, sloegen mijn (veterinaire) stoppen door (gister al, en die stoppen zijn nog steeds niet op de juiste plek terug, dus reageer ik nu). HOE kan je beter je paard naar de knoppen rijden dan dit??? Zéker een relatief jong / onervaren / nieuw / ongetraind paard. Bizar hoor...
joelledsr schreef:carola schreef:
Ik heb me kunnen inhouden, maar toen ik dit las, sloegen mijn (veterinaire) stoppen door (gister al, en die stoppen zijn nog steeds niet op de juiste plek terug, dus reageer ik nu). HOE kan je beter je paard naar de knoppen rijden dan dit??? Zéker een relatief jong / onervaren / nieuw / ongetraind paard. Bizar hoor...
Mag ik vragen waar jij hier op doelt?
Ik neem aan de pezen? Want dan ben ik benieuwd naar jouw fysiologische onderbouwing hier.
Wanneer je je paard laat galoperen op het natte zand en wanneer hij te hard gaat langzaam richting zwaarder zand laat gaan om rustiger te galoperen is dat volgens jou dus slecht?
Ben erg benieuwd...

joelledsr schreef:carola schreef:
Mag ik vragen waar jij hier op doelt?
Ik neem aan de pezen? Want dan ben ik benieuwd naar jouw fysiologische onderbouwing hier.
Wanneer je je paard laat galoperen op het natte zand en wanneer hij te hard gaat langzaam richting zwaarder zand laat gaan om rustiger te galoperen is dat volgens jou dus slecht?
Ben erg benieuwd...
carola schreef:(hoe bevalt je nieuwe zadel trouwens?)
Citaat:maar het écht zware zand zoals in duinen en het klapzand op een zandverstuiving, daar kan je niet op trainen. Dat brengt altijd een risico met zich mee. Zéker (ren)galop op zo'n bodem is enorm af te raden!
sflj schreef:Volgens mij doen de meeste paarden dat het liefst.
carola schreef:Op zwaar zand kan je wel trainen, mits je dat rustig opbouwd, maar het écht zware zand zoals in duinen en het klapzand op een zandverstuiving, daar kan je niet op trainen. Dat brengt altijd een risico met zich mee. Zéker (ren)galop op zo'n bodem is enorm af te raden!

magicjoy schreef:Citaat:maar het écht zware zand zoals in duinen en het klapzand op een zandverstuiving, daar kan je niet op trainen. Dat brengt altijd een risico met zich mee. Zéker (ren)galop op zo'n bodem is enorm af te raden!
Ik heb afgelopen jaar voor het eerst Kootwijkerbroek gereden, met 500 meter klapzand......dus ik ernaast, stappend 500 meter ploegen, terwijl wij de enige waren die rustig aan deden. Magic werd hyper van alle paarden die in rengalop voorbij kwamen.....ik snap daar niets van, ook ik heb geleerd dat je ontzettend uit moet kijken met klapzand (nu trainen wij in Drenthe, op helaas mooie harde paden, dus we moeten toch al uitkijken met mul zand).
Hoe zit dat dan, gewoon dommigheid?

joelledsr schreef:Carola: ik vind je stellingen wel heel erg heftig. De Orthopeed zal een sporter na een blessure ook doorsturen naar de fysiotherapeut voor revalidatie. Sowieso zijn fysiotherapeuten in de humane sport veel belangrijker. In de hippische sport daarintegen is het nog altijd de dierenarts die vindt dat h/zij alle kennis in huis heeft voor dergelijke adviezen...![]()
Maar om op je vragen in te gaan:
wanneer je een normale belasting (galoperen op hard zand) afwisselt met een zware belasting (in het zachte zand om af te remmen) Kun je zoals je weet, zonder overmatig in de bek te hangen van je paard en daarme zijn rug over te belasten en zoals jij waarschijnlijk ook zult weten ernstige rugblessures kunt creeeren, de snelheid verminderen waarna je het hardere zand weer op zoekt om de galop te continueren.
Het paard een aantal meters door laten galoperen na overgave zal hem zeker de das niet om doen.
Dit voorbeeld is volgesn mij ook niet aangehaald als deel van de training, waarbij je overmatige overload en dus geen nuttige training maakt, maar als deel van de opvoeding.
Staat dus geheel en al los van de training.
Maar interessant om te weten dat jij als dierenarts, slof en pessoa (zoals ik net las in een ander topic over de ruiter en paard waar deze discussie over gaat) prefereert, boven een opvoedkundige maar niet lichamelijke straf.
carola schreef:Zeker met Adventure doe ik het veel omdat hij en ik het erg leuk vinden en hij super gaat lopen dan, die longeer ik dan ook zo'n 2 x per week.