endurance met je koudbloed.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariekyy

Re: endurance met je koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:23

Ik rijd nu klasse 2, wil alles goed blijft gaan dit jaar een klasse 3 starten. Al mijn klasse 2 heb ik rond de 12 km/u gereden. En dan draaf is alles, geen stap tot 1 km voor vetgate/finish en soms stukjes galop voor de afwisseling.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:26

Ik rijd nu klasse II (III startgerechtigd) en ik rijd gemiddeld meestal rond de 10 km/u. Dan draaf ik alles heel constant, behalve de laatste km, die stap ik. Ik heb twee weken geleden weer eens klasse I gestart voor de leuk en daar heb ik toen dik 11 km/u gereden, redelijk veel gegaloppeerd en snel aangeboden.

Ik vind het gezegde in de endurancesport heel mooi: It's not the distance that kills the horse but the speed.

Kortom, niet teveel focussen op snelheid in het begin, lekker lange ritten maken (stappen is ook training!) en pas als je wat basiskm's hebt kun je het tempo wat omhoog krikken. En goed kijken naar je paard. :) Veel plezier!

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:32

Ga helemaal mee met Kristel :) En daarbij is het ook per paard heel verschillend.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:32

Nee precies, aan die uitspraak denk ik ook vaak! Mijn ijsco is nu 6 en heeft de basisconditie er goed in zitten, dus pak nu soms een kortere rit van 7-8 km mee met een snelheid van gemiddeld 9 km/u. We stappen dan nog wel stukjes tussendoor, voorlopig blijft het dus nog bij trainen!

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:38

Klinkt prima. Je zou eens kunnen overwegen om wel te gaan starten. De korte klasse I is vaak maar 20 km. Is juist een mooie oefening voor je paardje. Afstand is prima te doen met een goede basisconditie en zo leren ze ook nog de routine van de wedstrijden.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:39

Lekker uit gaat bouwen. Voor veel paarden is een wedstrijd extra vermoeiend omdat ze op de trailer moeten, veel indrukken/prikkels krijgen en uit hun ritme zijn. Beer was het eerste jaar altijd bekaf na een wedstrijd en dat was niet conditioneel. De eerste wedstrijd van het seizoen heeft ie dat nog wel wat, staat ie echt even op 'uit' bij de trailer met een dikke hanglip. <3

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:40

Hihi, Marika, we zitten wel op een lijn he. :P

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:44

Hah ja!

Ja Wesley had ook een jaar nodig om het spelletje te leren. En nu inderdaad heel ontspannen en je merkt echt dat hij het altijd erg gezellig vind met al die andere paarden en de aandacht.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:02

Oooh, zo ken ik er nog een..die van aandacht houdt... :P Heeft jouw hele familie 2 weken geleden nog gemerkt. Haha!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:40

20 km op deze snelheid redden we nog niet denk ik, dus eerst maar uitbouwen ja. Afstand vergroten met behoud van 9 km/u is dan het handigst of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:46

Sonja89 schreef:
Ik zie hier al een paar getallen voorbijkomen, maar toch een korte vraag: in welke klasse rijden jullie en met welke gemiddelde snelheid ongeveer? Dan heb ik een idee van waar we naartoe moeten trainen!

In K1 rond 11,7km/h
K2 heb nog maar 2 goed uit gereden
23 Maart 44km met 11,91km/h (was koud weer, ideaal voor koudbloeden)
25 Mei 49,5km 9,34km/h (het was die dag erg warm waardoor ik had besloten om gas terug te nemen en voor goede uitrijden te gaan).

Om te beggingen kan ik je aan raden om dit schema te gebruiken.
Désirée Hanen - trainingsschema voor een klasse I rit
Wel wil als tip te geven om altijd goed naar je paard te kijken, mocht je aan je paard merken dat opbouw schema te heftig is doe dan altijd een stapje terug en geef hem tijd die nodig heeft.
En je kan trouwens ook kennismakings klasse starten, dan ligt de minimale snelheid op 8km/h. Maar vergeet niet dat je bij zo wedstrijd het warm stappen doet voor dat je start, hekken worden open gehouden en dat bij weg meestal mensen je helpen om over te steken. Daardoor is gemiddelde snelheid op een wedstrijd vaak al gauw iets sneller dan wanneer je anders in bos rijd.
Leuk kleurtje heeft je IJslander. Ideaal voor in de Endurance een lichte kleur.

Zelf heb ik op moment even wedstrijd stop vanwege examen over 3 weken, dan op vakantie naar Duitsland waarbij paard mee gaat en denk dat dan eventjes te warm is voor mijn kloudbloed om te starten. Al lijkt mij wel leuk om eind augustus Haarle te starten.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 06:13

Ik ga helemaal mee met Kristel in dit verhaal. Merk wel dat we eerst rond de 9.5 kilometer reden op een wedstrijd en dat we nu op/rond de 11 kilometr zitten. Merk dat mijn paard toch steeds een beetje beter wordt. In het begin vond ik het zelf ook spannend dus was ik erg voorzichtig. Op mijn eerste wedstrijd zelfs te voorzichtig waardoor ik net te langzaam was. :D

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:00

Haha, ja mijn eerste wedstrijd heb ik ook veel te langzaam gereden, 5 km/u, haha. Kan mij nu niet voorstellen waarom we zo langzaam gingen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:03

Fjorj, bedankt! Sowieso wil ik beginnen met een KK, minimale snelheid van 8 km/u lijkt me prima voor een eerste keer. Bedankt ook voor het schema, aan zo'n opbouw probeer ik me ook enigszins vast te houden.

Dat hij het leuk blijft vinden staat natuurlijk op nummer 1. Ik merk wel dat hij steeds enthousiaster wordt nu ik het wat serieuzer aanpak en het niet alleen bij stappen en kleine stukjes draven blijft. Het lijkt ook wel alsof hij een soort dieselstand heeft, in een stabiel tempo aanhouden is hij een kei en dat lijkt me wel een positief punt voor endurance.

De komende tijd gaan we de afstand en het draven maar heel rustig uitbreiden, zowel voor de sulky als onder het zadel. En dan moet het er volgend jaar toch echt eens van komen :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:25

Nog een vraag: rijden jullie -met name in dit seizoen met veel gras- meer korte, stevige ritten, langere ritten in rustig tempo, of is die verdeling gelijk?

xhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 16:37

Mariekyy schreef:
Ik heb 2 weken geleden met mijn haflinger voor het eerst klasse II gestart! Paard deed het echt super!
Als het allemaal haalbaar is wil ik eventueel eind volgend jaar een klasse III starten.
En veder vriendin van mij rijd al jaren met haar haflinger in klasse III en heeft in juli op de Heidedistanz de 100 km uitgereden en wil in oktober voor de 120 km gaan!

heey ik heb ook een haflinger en wil heeel graag gaan beginnen met endurance. Alleen vind ik het heel lastig om een schema op te bouwen. Mijn haflinger is trouwens 15 maar heeft nog wel veel energy. Hoe ben jij begonnen met trainen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:20

Fjorj schreef:
Om te beggingen kan ik je aan raden om dit schema te gebruiken.
Désirée Hanen - trainingsschema voor een klasse I rit
Wel wil als tip te geven om altijd goed naar je paard te kijken, mocht je aan je paard merken dat opbouw schema te heftig is doe dan altijd een stapje terug en geef hem tijd die nodig heeft.
;)