[WN] als ik voorzitter van de Wran was dan zou ik....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diola

Re: als ik voorzitter van de Wran was dan zou ik....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:36

Ik heb de eer dat ik een aantal kids de beginselen van het western rijden mag bij brengen en doe dit ook met Heeeeeeel veel plezier. Je kan beter een clubje kids hebben als 1 volwassenen En ja ik ben het met peter eens dat er van die geweldige ouders zijn die hun kids reining willen zien rijden.

Ik denk dat als je de western en dressuur naast elkaar gaat leggen dat het niveau wat betrefd deze tak van paardensport mag vergelijken met een Z dressuur paard en een goed reining paard? Dus waarom willen al die mensen dan bovenaan deze ladder gebinnen ipv van gewoon onderaan?

Ik zie het dagelijks gebeuren dan kids ( die toevallig de mazzel hebben dat zij een eigen pony hebben) Hun paard opstellen aan een korte zijde van de bak en dan denken omdat Pa en Ma dit zo gaaf vinden als ze maar heel hard van de ene naar de andere kant galoperen dat dit de bedoeling is En het dan niet leuk vinden op het moment dat zij besloten hebben dat deze pony's nu moeten gaan luisteren en stoppen op het moment dat zij dit willen het ineens niet lukt. En als ze dan op hun eigen manier gaan proberen hun pony te gaan laten spinnen en er maar gewoon aan gaan zitten sjorren dat ze het gek vinden dat hij ineens omhoog gaat komen ipv netjes rondstapt en overstapt.

En wat ik dan het ergste vind is dat er flink gejuuld wordt vanaf de zijlijn want ze doen het zo geweldig!!!!

Mensen willen tegenwoordig niet meer bij het begin beginnen maar gewoon 20 stappen overslaan

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:37

vera schreef:
@ Peter; Ik spreek alleen maar over basis western. Mijn kinderen hoeven nog lang niet te spinnen, sliden of lead changes te maken. Maar die basis moet wel westernbasis zijn en geen Engelse basis.

De stal waar ik het over heb, is één en al western.

Peter

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 09:52

Ik zie dat Peter al gereageerd heeft op de post van Dofuzz

Tja dofuzz als dat het uitgangspunt is, dan zal de sport nooit groeien. En blijf je de bestaande kip/ei discussie houden.

Want ultiem is de plaatselijke ruiterclub dan echt én dichterbij én goedkoper. De keus om je alleen te richten op die ouders die hun kind een quarter kopen en naar de clinics rijden (vaak pakweg 100 km minimaal verderop) is een keus die ouders doorgaans alleen maken als ze zelf al die quarter hebben. Je mist al die kids op haffies en diverse pony-merken.

En daar gaat je vergelijk met de voetbal of ballet ook volkomen mank. Dat is nl. op de hoek. Net als dressuurles.

En dan vis je dus uit dat piepkleine vijvertje bij de buurman waar ik het over heb. En dan is het niet raar als naast de basisruiters ook de talenten naar de buren (lees engelse sport) verdwijnen.

En als je onvoldoende kinderen kunt motiveren, kun je ook geen profs motiveren les te geven aan zo'n groepje... etcetera. Tadaaaah weer kip en ei-discussie.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:04

PeterV schreef:
vera schreef:
@ Peter; Ik spreek alleen maar over basis western. Mijn kinderen hoeven nog lang niet te spinnen, sliden of lead changes te maken. Maar die basis moet wel westernbasis zijn en geen Engelse basis.

De stal waar ik het over heb, is één en al western.

Peter

Dat weet ik
Ik dacht dat je bedoelde dat de basis altijd hetzelfde is ; engels of western....
Kwestie van goed lezen

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:05

diola schreef:
Mensen willen tegenwoordig niet meer bij het begin beginnen maar gewoon 20 stappen overslaan

Yes, hier heb je gelijk in, en hebben wij de volgende oplossing voor bedacht.

Wij pakken een BH Smoken Lady van stal, en laten de werking van twintig stappen verder zijn voelen aan die mensen die denken twintig stappen verder te zijn.

Als de galop er lekker in zit, bij het paard dan, want vaak kan de ruiter nog niet zitten, vraagt mijn dochter…….ben je er klaar voor??????????

Hobbelend en schuddend kan met een beetje fantasie waarnemen dat er wordt ja geknikt, en dan roept mijn dochter, whoaaaaaaaaaaa vanaf haar stoel.

Het resultaat is, dat de ruiter twintig meter verder ligt dan het paard gestopt is, nadat deze eerst het echten contact hebben gevoeld met de knop van het westernzadel.

De terug bij af methode noemen wij het bij ons op stal, dat resulteert heeft in een ware trekpleister, omdat de hoge amusementswaarde ervoor zorgt dat de kantine lekker gevuld zit.
Dus uiteindelijk, moet je het gewoon een beetje zakelijk aanpakken.

Peter

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:20

PeterV schreef:
diola schreef:

Yes, hier heb je gelijk in, en hebben wij de volgende oplossing voor bedacht.

Wij pakken een BH Smoken Lady van stal, en laten de werking van twintig stappen verder zijn voelen aan die mensen die denken twintig stappen verder te zijn.

Als de galop er lekker in zit, bij het paard dan, want vaak kan de ruiter nog niet zitten, vraagt mijn dochter…….ben je er klaar voor??????????

Hobbelend en schuddend kan met een beetje fantasie waarnemen dat er wordt ja geknikt, en dan roept mijn dochter, whoaaaaaaaaaaa vanaf haar stoel.

Het resultaat is, dat de ruiter twintig meter verder ligt dan het paard gestopt is, nadat deze eerst het echten contact hebben gevoeld met de knop van het westernzadel.

De terug bij af methode noemen wij het bij ons op stal, dat resulteert heeft in een ware trekpleister, omdat de hoge amusementswaarde ervoor zorgt dat de kantine lekker gevuld zit.
Dus uiteindelijk, moet je het gewoon een beetje zakelijk aanpakken.

Peter

ik neem aan dat je dit als grapje bedoeld en niet in het echt uitvoerd.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:27

Jos schreef:

Jos, wie niet luisteren wil, moet maar voelen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:47

peter ik ga er wel vanuit dat je dat met volwassenen doet en niet met kinderen

ik ben een allround ruiter die zeker geniet van een reiningproef maar ook graag trail rijdt en horsmanship
mijn dochter begint dus gewoon bij de basis
controle over het tempo, rechte lijnen, cirkels of tewel leren sturen en dat op de benen en zit
voor de fun rijden we buiten en oefent ze trailhindernissen in de bak
enja, af en toe een keer een wedstrijdje walk en jog

ik vrees dat de pony weinig moeite zal hebben met reining, maar zij zal eerst moeten leren rijden, en voelen en paardentaal leren
en eer ze zover is zal ze deze pony wel ontgroeid zijn

dat is misschien dan weer het voordeel dat ze niet tussen andere kinderen en volwassenen zit die haar opjutten verder te gaan als waar ze aan toe is

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:47

@peter

ook al is de BQHA inderdaad een RASvereniging, toch zitten er bij mijn weten kinderen in het jeugdteam waarnvan de ouders geen QH hebben maar die in NSBA op een welshje showt, dus je kunt ze niet verwijten dat ze elitair of kortzichtig zijn. ik vind het trouwens erg makkelijk om de BQHA en haar jeugdwerking te bekritiseren maar ze DOEN tenminste wat en dan nog'ns op een heel constructieve basis. het spijt me wat dat betreft dat ik zelf ouder dan 18 ben.

daarnaast hebben ze met bingo-avonden, eetavonden, carwashes, tombola's en benefietdagen ervoor kunnen zorgen dat de ouders van het team van 10 kinderen die naar de AQHA Youth World Cup geen cent moeten ophoesten om hun kinderen die kans te geven. over democratisch gesproken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:52

misschien toch niet zo verkeerd dat ik in belgie ben gaan wonen dus

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:54

PeterV schreef:
Jos schreef:

Jos, wie niet luisteren wil, moet maar voelen.

ik neem aan dat je dit ook als grapje bedoelt
want ik kan me niet voorstellen dat een manege iemand bewust van een paard laat vallen.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:01

Ik ben het eigenlijk wel eens met PeterV.
Bij sommige mensen die het zo hoog in de bol hebben, moet je wel acties ondernemen, dan daarbij...ze kunnen niet worden gedwongen om op dat paard te rijden maar willen er zelf zo graag op omdat ze dus denken dat ze al zo ver zijn...
Ik zie hier niks verkeerds aan, de mensen doen dat zelf!

Hetzelfde als enkele jaren geleden die kritiek op Idols, de Idols jury zouden veel te grove kritiek op de kids hebben....
Ja en????? Moet je ze dan maar zeggen dat ze super zingen en dus valse hoop geven??? Nee dus.

Hetzelfde met het bovenstaande geval. Vindt je dat je zo ver bent voor een echte sliding?? Ikzelf zal geen ja zeggen tegen iemand die dat niet is en als die degene erop aandringt en het wil proberen....go ahead!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:08

daar ben ik het niet mee eens

soms zou je wel eens in die verleiding kunnen komen, maar ik denk dat je als instructeur dan sterk genoeg moet zijn om daar niet aan toe te geven.
en gewoon achter je standpunt blijven staan.
als de klant dan weg loopt , past die toch niet bij jouw idee van westernrijden
en volgens mij is het het verzekerings technisch ook niet zo handig.

maar ik ga er nog steeds vanuit dat het een grapje is

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:11

dofuzz schreef:
BQHA en haar jeugdwerking te bekritiseren maar ze DOEN tenminste wat en dan nog'ns op een heel constructieve basis.

Ik bekritiseer helemaal niks, ik reageer op wat jij aan geeft, dat het dus geen instap gebeuren is. Bij de Wran zitten naar mijn weten ook kinderen die gewoon een Quarter hebben, en kunnen gewoon instappen terwijl deze nog niet in het wedstrijd circuit rond huizen.

Alles in jou ogen is zalig makend, doch blijkt keer op keer dat eraan de Wran van alles en nog wat mankeert. Persoonlijk wordt ik daar een beetje moe van, juist omdat mijn kind, zoals ik het ervaren heb door de jaren heen, veel aan deze vereniging te danken heeft.

Naar hartelust heeft zij haar ding kunnen doen, voordat wij er pas over gingen nadenken om met haar talend serieuzer om te gaan. Dus eigelijk vind ik dat jij erg kortzichtig denkt over de Wran, en dat ons soms op een zeer elitaire wijze probeert aan te praten, wat er allemaal verkeerd aan is.

Dat het de laatste jaren een beetje op de rit is in het Belgische wil nog niet zeggen dat de Wran het met name altijd maar verkeerd gedaan heeft.

Vr Gr Peter Vet

P.S.
Okay, wij doen geen bingo avonden, en eet, carwashes, tombola’s en benefietdagen zodat kinderen gratis naar de AQHA Youth World Cup kunnen, want dat loopt hier via de NQHA in het Nederlandse. En om mee te doen aan dit evenement heb ik naar mijn weten aardig diep in de buidel moeten tasten, maar dit ter zijde.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:14

Ik denk dat men niet te snel iets als kritiek moet zien...

je kan toch best es ergens gaan kijken hoe het daar geregeld wordt? Blijkbaar kan het wel. Daarmee zeg je niet direct dat het andere niet goed is.....
Maar men kan dan ook niet zeggen dat er niet meer mogelijk is bijvoorbeeld.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:49

Jos schreef:

Nou, laat ik dat soms nou ook hebben

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:51

Jos schreef:

soms zou je wel eens in die verleiding kunnen komen, maar ik denk dat je als instructeur dan sterk genoeg moet zijn om daar niet aan toe te geven.
en gewoon achter je standpunt blijven staan.
als de klant dan weg loopt , past die toch niet bij jouw idee van westernrijden
en volgens mij is het het verzekerings technisch ook niet zo handig.

maar ik ga er nog steeds vanuit dat het een grapje is

Nouuuuuuu Jos, kom op, heb jij dan nooit van die vieze verwende etterstralen gehad die dachten dat ze het nog beter weten dan jij...???
Ik zou dan wel die neigingen krijgen hoor
Maar goed, ik kan dan ook erg slecht tegen betweters die geen recht van spreken hebben eigenlijk cq. die menen ergens super in te zijn terwijl ze er helemaal geen verstand van blijken te hebben.
Niet erg hoor, maar dan moeten die betweters niet vol blijven houden hoor want dan ga ik koken.

Ja jouw optie kan ook, maar zou je niet eens........grrrrrrrrrr hahahaa

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:52

@cer : amen

ik heb niet de bedoeling om de Wran af te katten. wat mij betreft moet een bestuur en een organisatie alert blijven, anders riskeer je status quo en dat wordt indommelen en achteruitgang. als positieve ontwikkelingen die werken voor de buren aandragen en andere alternatieven op tafel gooien die voor nog meer positieve ontwikkelingen kunnen zorgen als elitair ervaren worden, het zij zo. dan ben ik met een gerust geweten een elitaire kl**tz*k

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:54

@Dofuzz: ik kan me wel voorstellen dat als je woorden als
"buitenmaatse regelnichterij" gebruikt en stelt dat "dat binnen de hogere regionen van de WRAN de typisch Nederlandse regelnichtery" gebezigd wordt, men er een klein beetje vanuit kan gaan dat het kritiek is...
Maar okee, voor the sake of argument dan maar?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:03

amen cer

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:05

Nou mannen.. en nu weer gewoon doen...

dr verschijnt bijna zo'n rare lichtcirkel boven mn hoofd... en dan kleur ik zo flets....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:09

cer zouden ze je avatar wel eens goed bekeken hebben?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:11

spatter schreef:
cer zouden ze je avatar wel eens goed bekeken hebben?
Ik nu wel, en ik heb geeeen idee wat het is!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:13

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 15:27

en dit topic de rivier de Stix