[WN] 'tailblock'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: 'tailblock'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:58

anya: niet verkeerd bedoeld maar jouw foto is ook niet van een quarter en niet op topniveau... ('het voorbeeld')
de andere foto is ok, maar dit ziet er toch al heel anders uit als de dresuur foto of die van jou zelf....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:01

kijk, zelfs beeldje maken ze met de staart plat :+
Afbeelding

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:06

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:11

Wat ik vaak zie bij quarters qua bouw, is dat ze vaak een erg afhangend kruis hebben met een lage staartinzet. Zou dat er niet mee te maken hebben dat deze paarden hun staart van nature minder (hoog) dragen als bv een KWPNer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:22

Eindelijk iemand die wakker is :D Staartinplant van een quarter is niet te vergelijken met die van bv een goedgebouwde KWPN'er of een Arabier (om maar even een paar extremen te noemen)

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:26

Daar duidde ik ook op Needje.. ;)

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:32

Natuurlijk heeft de bouw ermee te maken.Quarters hebben een veel lagere halsinzet als kwpnr's en arabieren hebben een behoorlijk hoge hals inzet.
En kijk maar eens naar een tuiger om er nog een extreme bij te halen.Mijn idee is; hoe hoger de hoofd/hals houding is hoe hoger de staart gedragen wordt.Behalve onder het zadel.. het heeft allemaal met balans te maken.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:35

nou... het mistery is opgelost! nu kunnen we allemaal weer lekker slapen haha

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:35

had dus toch iedereen wel gelijk eigenlijk :+ =:)

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:19

Geen idee of het hier al vermeld is, maar ik heb me er gister eens in verdiept.
AQHA ziet tailblocking als dierenmishandeling. Een beetje dierenarts kan heel eenvoudig testen of een staart nog "leeft" of met opzet geblokkeerd is. Ook op het wedstrijdterrein. Heeft je paard een "dode" staart door een aandoening in het verleden (ik heb zelf bijvoorbeeld een ruin die een abces in de staartwortel heeft gehad, waardoor hij zijn staart nog maar beperkt kan gebruiken) dan dien je een doktersverklaring te kunnen overleggen.
AQHA staat overigens niet bekend om hun goede controle op gespoten staarten. }:0
Een alcoholinjectie hoeft overigens niet voor een permanent dode staart te zorgen. In veel gevallen wordt de staart nooit meer de oude, of blijft ie helemaal dood, maar er zijn ook paarden die er met een jaar volledig van herstellen.

Conclusie: Als een paard met een doodse staart in een wedstrijd loopt kan een arts bij verdenking van tailblocking achteraf eenvoudig testen of de staart dood is of niet. Mogelijkheden:
-De staart blijkt gewoon goed te werken, maar het paard houdt nou eenmaal zijn staart mooi stil tijdens een wedstrijd
-De staart is inderdaad defect, maar de ruiter kan een doktersverklaring overleggen
-De staart is inderdaad defect, maar de ruiter heeft geen doktersverklaring.

In het laatste geval heb je een probleem. Het paard wordt in de meeste gevallen geschorst, dat kan tot de rest van zijn leven. Ook als het paard wordt verkocht, mag ie niet met de nieuwe eigenaar uitgebracht worden. De eigenaar kan ook geschorst worden en een boete krijgen. De bedragen kunnen flink oplopen.

In Europa is tailblocking bij wet verboden, omdat het het moedwillig belemmeren van het paard zijn natuurlijke beschermingsmechanisme is. Daarom mogen oren niet volledig worden uitgeschoren en mogen tastharen niet worden verwijderd. Ondanks dat het niet mag, is er nu eigenlijk geen controle op, en zijn boetes e.d. nog helemaal niet aan de orde. Als de welzijnsnota van paarden er doorheen komt, kan je in de toekomst in Nederland eenvoudig strafrechtelijk vervolgd worden als je oren scheert etc etc. De vacht van een paard scheren is een ander verhaal, mits het dier indien nodig een deken op krijgt.
Laatst bijgewerkt door PridesRanch op 09-04-09 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:21

Er zou dus gewoon veel meer controle moeten komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:26

@bubbels: goed stuk +:)+
Ik zag die kontrole alleen liever vooraf ipv achteraf.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:29

wat maakt dat nou uit? als het achteraf is en blijkt dat het foute boel is moet je prijzen toch inleveren...

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:30

@DD: Vooraf is altijd beter als achteraf. Net als met bitcontrole.
@Pien: In het geval van bijvoorbeeld een bit kan je een paard een paar beroerde minuten besparen. En in het geval van die staart: wat heeft iemand op een paard met een doodgespoten staart in de wedstrijdring te zoeken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:31

@PienB: Maar dan heb je een hoop gedoe om terug te draaien. Verder worden veel van de hengsten ook als dekhengst ingezet en stimuleer je dus alsnog de nering van de eigenaar door de geshowde run.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:33

bubbels
toppie !!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:35

dus dan zouden ze ieder paard op een show moeten gaan onderzoeken.. waar moeten ze die tijd vandaan halen en het geld?
als je achteraf doet heb je alle paarden die gewoon zwiepen al eruit gehaald....
en, als ze het vooraf doen zouden ze bijvoorbeeld nog snel vooraf (dus tussen proef en test) kunnen spuiten ofzo 9weet niet hoe dat werkt hoor maar zou kunnen)
en die paar minuten met het bit.... dan rijden ze daar thuis ook op dus of die 3 minuten het paard red....

DD: het terugtrekken van een titel wordt veel beter bekend gemaakt in de wereld dan niet mogen deelnemen aan een proef.... dat kun je redelijk verbloemen maar een afgenomen titel weet iedereen...

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:36

Van tevoren inspuiten is geen verstandige. Een spuit alcohol in de staart is nou niet bepaald pijnloos namelijk. Het is wel waar dat een teruggetrokken titel voor slechtere publiciteit zorgt. Maar waar het om pijn bij het paard gaat, vind ik elke 3 minuten er 3 teveel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:38

@PienB: alleen de toeschouwers weten dat. En ik vraag me af of de omroeper er bij zegt waarom dat zo is.
Vooraf: kun je in de inrijbak al zien wie er in aanmerking komt voor een test.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:40

Bittencontrole kost geen tijd. Steken 2 vinger in de mond, voelen en klaar. Heb ik ook gehad op de utrechtse kampioenschappen.
En een staart op leven controleren lijkt me ook niet zoveel tijd te kosten persoonlijk. Gewoon opbeuren. Dan zal je het al moeten voelen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:41

DubbelDun schreef:
@PienB: alleen de toeschouwers weten dat. En ik vraag me af of de omroeper er bij zegt waarom dat zo is.
Vooraf: kun je in de inrijbak al zien wie er in aanmerking komt voor een test.

nee hoor.... vaak wordt dit dan ook wel in artikelen gemeld en de boekjes ed.... en als een titel wordt teruggetrokken weet iedereen wel dat het geen goed nieuws is.....

er zijn genoeg andere plekken om je paard af te rijden buiten de inrijbak als je dat wilt hoor....
wat ik bedoel is dat er achteraf nooit discussie kan zijn (dan bedoel ik wel direct na uit de bak komen)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:42

jurys zijn helaas geen veeartsen needje

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:45

Da's een feit. Je gaat je afvragen waarom ze het nu nog niet vooraf doen. Misschien omdat je ook tijdens je run wondjes in de mond kunt veroorzaken. Ook met een "vriendelijk" bit.
@DD: Wat dat betreft was ik 2 jaar geleden op het NK positief verbaasd. Er was geen omroeper meer nodig toen de jury naar een deelnemer liep na zijn run, een wit zakdoekje uit zijn zak haalde en op een opengespoord wond drukte, en vervolgens het bebloede zakdoekje omhoog hield. Het vreemde was wel dat de deelnemer volgens mij wel in de uitslag stond.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:45

wie was dat dan? (mag via pb hoor..)

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:47

@PienB: Ik zou het eerlijk waar niet meer weten. :S Geen hele bekende volgens mij.