[WN] trainers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:40

Haha, ik heb het echt over jaren, niet over kortere termijn. Natuurlijk moet je rekening houden met je paard. De les moet ook gewoon goed aansluiten met je huidige trainer.
Maar ik mag aannemen dat een clinic van een Jan Peeters of een training van Jurgen Koschel geen afbreuk doen aan mijn rijstijl...?

Vallerina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:54

Tyrza schreef:
De les moet ook gewoon goed aansluiten met je huidige trainer.

Het westernwereldje is nog niet zo groot. De kans dat je een aantal westerntrainers tegen het lijf loopt die op elkaar aan sluiten qua training is zelfs héél klein ....

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:56

Kan ik me voorstellen. Zijn jullie dan ook vaak genoodzaakt om naar het buitenland te gaan?

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 14:27

Tyrza schreef:
Kan ik me voorstellen. Zijn jullie dan ook vaak genoodzaakt om naar het buitenland te gaan?

jep, alleen de tijd die je daar weer voor vrij moet maken, valt niet altijd mee. maar door het goed te plannen, valt het me zeker niet tegen. het was zelfs een beetje vreemd, om in ene met een trainer te moeten omgaan die er gewoon op tijd was, en geen mobieltje aanneemt als er les gegeven wordt, en je gewoon informeerd als er wat tussen gekomen is, zodat je niet voor jan met de korte achter naam staat (sorry jan)
maar ondanks dat blijf ik het toch op zoek, wat vaak is de tijd je vriend niet meer, als je dit gaat ondernemen

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 14:34

Ik weet wat je doormaakt. Maar ook goede (bekende) dressuurtrainers zitten vaak vol. Mede omdat zij meestal ook zelf nog wedstrijd rijden, en met name dus vaak in het buitenland zitten, meestal ook om zelf daar te trainen.

Naar welke landen ga je dan meestal heen? Echt Amerika? Lijkt me een kostbare zaak....?

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 14:45

Tyrza schreef:
Ik weet wat je doormaakt. Maar ook goede (bekende) dressuurtrainers zitten vaak vol. Mede omdat zij meestal ook zelf nog wedstrijd rijden, en met name dus vaak in het buitenland zitten, meestal ook om zelf daar te trainen.

Naar welke landen ga je dan meestal heen? Echt Amerika? Lijkt me een kostbare zaak....?

klopt wat je zegt, alleen jammer dat maar een klein handje vol trainers dat het begrijpt dat je je eigen ook moet blijven scholen.

naar amerika ben ik pas geweest, maar dan niet met de paarden hoor.
bij onze ooster buren vermaken wij ons tot nu toe nog prima, en wat me erg trekt mometeel is italie, daar zou ik best wel wat meer contacten willen hebben. maar goed alles op z'n tijd zullen we maar zeggen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 15:10

Helaas zal je genoegen moeten nemen met wat je hebt... spijtig, maar altijd nog beter dan niets, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:10

qhman schreef:
klopt wat je zegt, alleen jammer dat maar een klein handje vol trainers dat het begrijpt dat je je eigen ook moet blijven scholen.

En dan is het maar te hopen dat je heeeeele kleine handjes hebt anders schat je het al veel te hoog in.....
Waarom denken de meeste trainers toch dat ze de wijsheid in pacht hebben en dat ze alles al weten? (en daarbij vaak nog het recht hebben om op elkaars methodes te zeiken ook Lips are sealed )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:12

Wie heeft er eigenlijk een trainer die werkt aan z'n eigen bijscholing, en hoe doet hij of zij dat dan?

Mijn trainers hebben het geluk dat ze met z'n 2en zijn en dus elkaar kunnen scherphouden en bekritiseren. Maar ze hebben ook niet iemand van "buiten".

Aragorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:28

Citaat:
Mijn trainers hebben het geluk dat ze met z'n 2en zijn en dus elkaar kunnen scherphouden en bekritiseren. Maar ze hebben ook niet iemand van "buiten".

Ze kunnen elkaar dan wel scherp houden maar nieuwe dingen leren ze dus nooit???? Dan sta je toch op een gegeven moment ook stil???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:30

IMO ook. Van kijken op wedstrijden leer je ook veel, maar ik denk dat een trainer ook voor een trainer niet onbelangrijk is Haha!

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:33

dan ben ik blij dat ik toch elke keer weer leer en leergierig blijf,zal elke methode doornemen en bekritiseren waar het nodig is,en bejubelen waar ik denk dat het nodig is,en ik blijf het zeggen mijn ideeen zijn zo slecht nog niet,bewustzijn daaor bewegen,bewegen door bewustzijn.

rinus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:36

Maar vertel dan eens hoe en bij wie jij traint?

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:44

dan ga ik nu flauw doen sonja,als de poll voorbij is en er wordt beslist of we man en paard noemen,zal ik zeggen bij wie,oke?? verder kijk ik bij andere clinics of er elementen zijn die ik mee kan nemen in mijn lessen,en als ik een probleem heb bel ik met diegene van wie ik denk die weet het.de laatste keer was ik bij chris knol aan het kijken en verrek die had iets waar ik heel veel aan had.
en helaas ik zou naar Josh armstrong gaan maar door de school van mijn kids .die in hun wijsheid heeft besloten alle losse vakantiedagen tussen 18 april en 6 mei aan een te smeden kan ik niet naar Josh toe,daar zou ik vier weken weer les krijgen van hem,nu ga ik in het najaar. maar dat zijn ongeveer de dingen die ik doe ,plus dat ik weer les ga nemen op okies het paard van monnik,van...............en nu weer even flauw zijn.

rinus

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:56

Ik probeer ook altijd overal te kijken en dingen mee te pikken. Ook met veel lezen en video's kijken leer ik een heleboel. Ik leer zelf het meeste van lezen/zien en dan nadoen. Dan denk ik er over na en stel ik vragen over het hoe en waarom en dan ga ik er mee aan de slag. Ook daar zit verschil in, hoe mensen leren. Mijn vriend bv kan eigenlijk heel moeilijk leren uit boeken etc, bij hem moet je echt alles een keer voordoen en dan heeft hij het door. Dat vind ik weer moeilijker. En ik wil altijd heel graag weten waarom ik iets 'moet' doen, zodra ik daar meer inzicht in heb gaat alles vanzelf. John Lyons zegt ook nog iets over de juiste trainer:

But how do you sort out training that’s good from training that’s bad for you to copy? Here’s a list of questions you can ask yourself as you watch any trainer or clinician demonstrate part of his program:

1. Is the trainer demonstrating something that’s safe, both for himself and the horse? Would it be safe for me to do this with my horse? Sometimes a very experienced person can get away with an activity that’s actually dangerous. The question isn’t; "Did someone get hurt?" but "Can I be confident that neither I nor my horse will get hurt if I try the same thing?"

2. If the trainer is working with an unbroken horse and riding him for the first time, does my gut feeling tell me it was safe to mount when he did? Even if it seemed safe for him, would I feel safe getting on my horse with the preparation methods being demonstrated?

3. Do I think the demonstration horse was really relaxed and comfortable with what was being done to him? If I imagined myself to be the horse, would I have reason to feel relaxed and comfortable with the trainer? One of my own rules of horse training is that the horse should be calmer at the end of the lesson than at the beginning. That doesn’t mean worn out. Calmness happens when the horse isn’t frightened, angry or confused.

4. Did I find myself sitting on the edge of my seat waiting for a wreck to happen? If yes, then the trainer wasn’t operating from a position of control. Consequently, what he did may be considered unsafe.

5. Can I do what the trainer is doing, or does it look too hard? If it looks difficult, then either the method is too complicated, or you may not know the technique well enough to do it yourself.

6. Did the horse buck with the rider? Do I want my horse to buck with me? If you’re going to copy a trainer’s methods, it’s likely you’ll end up with the same result. If you don’t want the result, don’t use the method.

7. Are there clear solutions to my training problem questions? Could I duplicate what he said to do? (This is a big one. Horse training looks easy when someone else does it, especially in demonstration situations.) Are there specific lessons the trainer taught that you could follow with confidence? Do you know how he communicated to the horse to get it to perform properly?

8. Am I excited to go home and try to do what I learned? Can I see myself and my horse doing the same things? If the training required special equipment or surroundings, could I duplicate that at home?

9. Is the horse consistently doing what the trainer asks, or did he just luck into it a few times? Did the horse really learn what the trainer was attempting to teach?

Het volledige artikel en meerdere artikelen zijn te lezen op:
http://www.johnlyons.com/articles/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:59

Staat er ook iets in het artikel over:

Kwam het paard ongeschonden uit de trainingssessie, en zo niet, werd het met suffe praatjes rechtgepraat door de 'trainer'.

Wilde je tijdens de training weglopen van ellende of dacht je van 'goh dat ziet er gezellig uit'....

Ofzoiets..?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 17:04

Nog niet, maar je hebt wel gelijk Knipoog
Dit stond er nog:
As you think through these questions, you’ll think of others. Learn to trust your instincts, and discard advice or methods that don’t seem appropriate for you.

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 18:18

Sonja"]
[quote="qhman schreef:

En dan is het maar te hopen dat je heeeeele kleine handjes hebt anders schat je het al veel te hoog in.....
Waarom denken de meeste trainers toch dat ze de wijsheid in pacht hebben en dat ze alles al weten? (en daarbij vaak nog het recht hebben om op elkaars methodes te zeiken ook Lips are sealed )
[/quote]

ik denk dat het komt doordat ze zelf vaak het niet op een wedstrijd het kunnen laten zien wat ze met hun mond roepen.

Freckles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:45

[quote="qhman

ik denk dat het komt doordat ze zelf vaak het niet op een wedstrijd het kunnen laten zien wat ze met hun mond roepen.[/quote]

Er zijn ook trainers die zich op wedstrijden wel bewijzen maar die hebben dan van te voren geen grote mond van dat zal ik wel even doen.
En die zelf ook nog clinics volgen om wat te leren

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 07:50

Freckles schreef:
[quote="qhman

ik denk dat het komt doordat ze zelf vaak het niet op een wedstrijd het kunnen laten zien wat ze met hun mond roepen.
[/quote]

Er zijn ook trainers die zich op wedstrijden wel bewijzen maar die hebben dan van te voren geen grote mond van dat zal ik wel even doen.
En die zelf ook nog clinics volgen om wat te leren

tuurlijk zijn die er ook, maar gezien de hoeveelheid trainers die we hebben in nederland, blijft het maar een handje vol die dat doen, en toe ik dit opschreef heb ik niet eerst naar de grote van me handen gekeken.
ja sonja ik had er niet bij verteld van wie de handjes waren.