Wedstrijden kletstopic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melzazu

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:55

Pffff ik ben een beetje te druk de laatste tijd waardoor ik wel meelees maar het niet ervan komt om te reageren.

Ik zie dat er nog lekker gereden wordt en er over het geheel genomen ook lekker gepresteerd wordt.
Wij zijn nog 2x of zo intussen wel op wedstrijd geweest geloof ik waarbij ik geen winstpunten had maar er net tegenaan zat. Verder was ik zelf wel tevreden. Ben aan het lessen bij Marlon van Wissen wat echt fijn is. Ik sleutel nu thuis eerst even verder, deels ook vanwege dat ik nog niet veel op de kalender zie wat lekker past. Ik heb weer eens een online filmpje ingestuurd. Kan ik op die manier nog goed zien wat beter moet.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 14:31

ik kom mij ook graag melden hier :D :D

2 weken terug zijn wij voor het eerst gestart samen en de eerste proef was aftasten van hoe we op elkaar reageren in de ring. hierdoor heel veel willen ontspannen rijden en dat lukte maar net wat te ontspannen en lang laag :') :') 2de proef eraan gereden en ook echt mooie stukken laten zien, ook soms mindere nog. resultaat 1ste was net geen 176.5 en de tweede proef was 208,5 en 1ste plaats :D :D

side note: ja paard heeft bij vorige eigenaresse veel hoger gelopen, maar ze geeft het echt niet cadeau. alles moet kloppen wilt ze het uitvoeren, anders krijg je eerder vliegles bij mevrouw. }:)

morgen mogen wij weer in de ring verschijnen.
ik zou ook L2 mogen starten met haar maar wil eerst een combi worden in de ring en dan naar het L2 overstappen.

helaas nog geen foto van ons op wedstrijd in actie, dus maar een foto van de knappe dame in kwestie.
Afbeelding

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:46

Ik ben wel benieuwd of hier veel mensen proefgerichte lessen krijgen of proefgericht rijden richting een wedstrijd. Het lijkt voor mij soms alsof de mensen om me heen lekker aan het rijden zijn, lessen nemen, en dan 'random' een wedstrijd starten en dan verbaasd zijn als het niet lukt en terugkomen met "ja, maar thuis lukt het wel". En dat terwijl ik zie dat die volte inderdaad thuis wel rond is, maar wel pas na 3x opnieuw de volte rijden bijvoorbeeld :o .

Ikzelf rij bijvoorbeeld voornamelijk proefgericht bij mijn instructeur en dan doordeweeks oefen ik bepaalde lijntjes of werk ik aan ontspanning. Ik heb zo onwijs vaak een proef gereden tijdens de les, dat ik precies weet hoe m'n proef gaat zijn, ongeacht het op eigen terrein of 'buiten' is..

Hoe doen jullie dat?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:50

Ik lees al een hele tijd mee maar had nog niet zoveel te melden. Ik mis wel iemand waarmee ik af en toe mijn enthousiasme maar ook mijn struggles mee te delen, hoewel ik een hele fijne vriendin/groom/bijrijdster heb hoor.

Ik heb altijd dressuur gereden met mijn eigen ruin en het tot M1+10 geschopt, hij met mijn vriendin tot de L2 maar helaas is hij een paar keer geblesseerd geraakt en nu wat ouder. Sinds vorig jaar rij ik een merrie van mijn stalhouder tussen 2 veulens voor haar en een zwangerschap bij mij door en we zijn nu 4x op wedstrijd geweest. Ze was/is heel moeilijk te doseren en we zijn er nog lang niet, maar afgelopen weekend vielen er opeens wat kwartjes en kon ik er zelfs aan rijden! Met als resultaat 177.5, 189, 186 en 190! Heel blij mee. Lijkt me leuk om hier wat mee te kletsen als dat mag!

Ik heb even geen foto hoe we begonnen zijn, maar wel hoe we afgelopen weekend rond gingen. Ze was heel schraal en onbespierd, ze heeft heel veel voor de wagen gezien maar onder het zadel heel groen. Ze is zó leergierig dat ik erg benieuwd ben hoe ver we het gaan schoppen!

Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:05

Welkom kimwilliam en Merlesimone! Mooie paarden hebben jullie :D

@Melzazu: Marlon is een super instructrice! Kan je echt veel van leren :D

@Keebish: Ik rij nu nog B, dus daarin ben ik niet per se heel proefgericht aan het trainen. Ik rij af en toe wel een paar lijntjes uit de proef achter elkaar, maar laten we eerlijk zijn, zo spannend zijn die proeven niet :)) Wat ik in de training wel mee pak zijn oefeningen uit hogere klasses, zoals van de hoefslag afwijken (L2) of een kleine volte naar schouderbinnenwaarts en dan weer rechtstellen (ergens in het M), maar dat is meer voor het gymnastiseren dan omdat ik denk dat ik daar over een maand al ben qua punten. Ik kan me wel voorstellen dat als je een hoger niveau rijdt en de proeven moeilijker worden het wel heel nuttig kan zijn om echt proefgericht te trainen. Want het is inderdaad een verschil of je de oefening 3x kan herhalen voor het lukt, of dat je pas halverwege de baan een goede sb rijdt, of dat je het strak op de letter moet doen.

Hier is het nu verder even rustig qua wedstrijden. Het komt allemaal niet echt lekker uit met de planning. Volgende week zondag is er bij mijn vereniging weer wedstrijd, maar ik moet 's middags ook werken. Heb nu afgesproken dat als het niet lukt om de B in de ochtend te doen ik me kosteloos af kan melden. Verder heb ik nog niks gepland staan.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:23

Welkom kimwilliam en Merlesimone!

Ik train eigenlijk nooit perse heel proefgericht, mijn instructrice hamert wel op ronde voltes en nette buiging en het uitrijden van de hoeken ( :') ) maar dan ook meer vanuit trainingstechnisch oogpunt. Het zijn niet alleen figuren namelijk, het zijn gewoon belangrijke middelen om een doel mee te bereiken: een paard wat fijn in horizontale en verticale balans gaat.

Meestal wordt ik dus geconfronteerd met een proef als ik hem moet rijden op wedstrijd :') Dat is ook niet altijd handig maar ik vergeet het gewoon echt en heb lang niet altijd iemand bij me die kan voorlezen. Vaker niet dan wel eigenlijk en ik heb ze aan huis dus train ook echt bijna altijd alleen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:30

Hey dames!
Ik kom heel voorzichtig weer eens kijken. Nog niet zeker of we ooit nog aan wedstrijden toe komen, maar het ziet er nu goed uit. Zit er sinds kort weer op en zijn aan het opbouwen naar 15 minuten draven. Ze loopt al een tijdje weer volledig regelmatig, dus dat is heel positief. Sneller als dat de dierenartsen verwacht hadden. Nu is het dus aankijken of het been het houdt met meer belasting, zullen nog maanden regelmatig op controle moeten en dus ook nog wel even duren voordat we weten of we weer op Z niveau kunnen komen. Maar ik ben al dolblij dat ik er weer op zit en ze lekker in het land staat met een vriendin. Half jaar geleden was kregen we te horen dat het een breuk was of in ieder geval stukken van het gewricht afgebroken, maar wel op gunstige plek en het bewegende vlak helemaal mooi egaal was. Paar weken later was dat helaas niet meer het geval en zit er dus best wat artrose in het gewricht, alleen konden we dat niet behandelen omdat de fragmenten vast moesten groeien.

Het heeft echt rib uit het lijf gekost en we zijn er nog lang niet. Vorige week fysio nog gehad, want na 3 maanden op 3 benen staan en lopen was er heel wat compensatie. Eerder durfden we dat nog niet te laten behandelen, nu was het been lang genoeg goed. Heb wel pasgeleden het filmpje gezien van de 1e keer op de kliniek en dat was echt janken hoe slecht ze liep en hoe braaf ze toch probeerde met me mee te draven.

Kom dus voorzichtig weer meelezen en kletsen in de hoop dat we uiteindelijk ook weer echt mee kunnen doen. En dat ik dan ook eindelijk mijn dispensatie pas kan gebruiken. :+

Proefgericht trainen deed ik altijd vlak voor de wedstrijd. Eventueel 1 les en dan 1 of 2 trainingen. Niet de dag van te voren, maar bijvoorbeeld de woensdag. Ook al in de b, gewoon de proeven een keer doorrijden. Je ziet op wedstrijd toch veel mensen die daar pas voor het eerst echt de proef rijden en dat kost toch punten door mindere voorbereiding en pas in de proef erachter komen wat net een moeilijker punt is voor de combinatie. Met de hogere proeven is het enige verschil dat we de zijgangen preciezer gingen rijden, waar we in de normale trainingen ook wel expres meer sporen of buiging vroegen of juist enorm schakelen in de zijgangen of juist niet rechtrichten erna. Nu is mijn instructie ook jury en volgens sommige uit de omgeving een hele strenge (vond ik nooit voordat ik bij haar ging lessen, vond haar altijd heel eerlijk en fair) dus dan rijden we de proef een keer door en pakken daarna wat onderdelen om puntjes op de i te zeggen voor de wedstrijd. En na de wedstrijd juist weer trainen om het beter te krijgen maar dan niet proef technisch. Dat is idd echt wel een groot verschil. Een proef goed rijden is ook nog een vak apart.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:43

Poeh MWM, ik ken een aantal mensen met echt bizar veel paardenpech waarvan jij er toch wel 1 bent :(:)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:47

Nouja 2 kapot gekocht en 2 kapot door een ongeluk := Ik blijf gewoon hopen dat deze dame zo sterk blijft als dat ze tot nu toe geweest is. Ook al is dit niet het 1e ongeluk wat ze gehad heeft. Maar ze laat elke keer alle dierenartsen versteld staan met haar herstelvermogen dus ik hoop dat ze dat vol blijft houden.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:49

Ik duim op volle kracht voor jullie!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 21:00

Hier een beetje hetzelfde als Audesta, we pakken tijdens de les wel veel onderdelen mee e voornamelijk de gymnastiserende oefeningen, maar weinig de hele proef eigenlijk. Soms wel een aantal opeenvolgende onderdelen achter elkaar, mijn instructrice jureert zelf ook dus dan geeft ze me wat fijne tips mee. Verder oefenen we wel regelmatig thuis proefjes, mijn vriendin leest dan voor en ik ken de meeste na 3 of 4 keer wel uit mijn hoofd, dus vaak pak ik ze na een zelfstandige training nog wel even mee.

Inderdaad het niet 3x opnieuw kunnen rijden in de proef kost soms wat punten, maar ook juist dat die slimmerik weet wat er komt :') B E afwenden, E rechterhand, E H draf. Ik ben de wending nog niet door of dat achterbeentje komt al haha. Daar moeten we nu op oefenen.

Leuk ook dat er nog een aantal in dit topic ook in de B starten!

MWM wat een verhaal, hopelijk blijft ze goed en wie weet in de toekomst weer in tenue! Ik sluit het met mijn ruin ook niet uit toch nog te gaan proberen, ik heb een zwaar vermoeden van cushing en als hij dan opknapt van medicatie kan hij maarzo ineens weer mee. We gaan het zien.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 22:31

Haha, Merle. Hier hetzelfde hoor. We hebben nu ook veel geoefend om de overgangen mooier vloeiend te krijgen en dat ging de laatste wedstrijd ten koste van mijn stap verruimen. Want ze was zo mooi scherp aan het been dat ze in draf schoot :') Jammer, want dat kan ze normaal voor een 7,5, haha.

Jeetje MWM, wat een verhaal en wat een pech! Gelukkig lijkt het nu een beetje de goede kant op te gaan! Ik hoop voor jullie dat het weer helemaal goed komt.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 07:46

Mijn dochter rijdt wel veel lijnen tijdens het rijden, vooral de stukken die bovenop elkaar komen, aankomende weken zullen we wel een keer een L proef gaan rijden, want ik verbaas me er stiekem wel een beetje over :D

Moest drie keer lezen toen ik las dat ze in galop de diagonaal op moest en voor X moest draven, dacht WTF het is een L1 proef, maar goed, dat soort lijnen moet ze wel even gereden hebben :D

Heeft er iemand hier verstand van de regio kampioenschappen, het is een verrassing voor haar, want ze wil het met deze pony zo graag mee maken ( we zullen daar echt niet in de prijzen vallen hoor ), maar voor haar gevoel is dit een beetje een once in a life time moment :) Kan ik haar gewoon inschrijven, of zijn er vooraf ook nog selecties?

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:03

Jeetje mwm wat een verhaal! Hopen dat je nu weer lekker kan opbouwen!

Ik train in de lagere klassen eigenlijk nooit de proeven, wel eens wat lijntjes en weet vaak wel waar de sterke en zwakke punten liggen. Vanaf de Z1 heb ik wel altijd de proeven geoefend, vaak 1x thuis en 1x in de les. Ik leer de proeven uit m’n hoofd en neem ze in bed door en spreek ze hard op uit als ik bijvoorbeeld in de auto zit of honden uitlaat. Maar denk wel dat het altijd belangrijk is om realistisch te zijn en een enigszins kritisch zelfbeeld waardoor je weet waar je zwaktes liggen in de proef en je deze thuis wel meeneemt in je training en altijd consequent zijn. Overgangen moeten bijvoorbeeld niet alleen in de proef netjes maar thuis ook, is basis. Zelfde met halthouden, ronde voltes, secuur op letter.
Ik ben als jury ook echt ‘streng’ op secuurheid op de letter en uitvoering van de figuren en stoor me mateloos aan mensen die M rijden en geen ronde volte kunnen rijden en dan de hoeken meenemen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:36

Welkom nieuwelingen! Verschillende disciplines; leuk !

Bloembloem: hangt van de regio af. Sommige provincies heb je tig selecties voor de RK, andere kun je zo heen.

Kijk even op de ( facebook) pagina van de regio of vraag je club . Voor de zekerheid.

Proefjes rijden we geen tig keer door. Wel worden ze uit t hoofd geleerd en wat lijntjes uit de proef gereden.

Afgelopen maandag op pad geweest. Paard ging fijn. Eerste proef erg netjes , 2e ging ze beter. Maar: reden in Luxemburg en dus met z'n 2en. Achteraan, uiteraard. En t was weer een ....uuuh...niet zo actieve, dus dochter kon paard niet in galop houden. Ondanks dat ze echt veel afstand had in t begin. Maar ja, als dier steeds langzamer gaat...
Dus afgegroet en klaar. Nu gaan we voorlopig alleen in België, waar je gewoon individueel je proef rijdt. Grrrr

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:49

afgelopen weekend weer gestart, voor mn gevoel wat rommelig en we kunnen veel beter en netter. beeld was volgens andere wel nejes. na filmpjes gezien te hebben was het oke vond ik maar niet top.
toch 196 en 201 en 2x eerste in L.

nu aankomende zondag voor het eerst op vreemd terrein starten, ben benieuwd. worden dan ook foto's gemaakt dus kan ik ons in actie delen met jullie :D :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:08

MyWishMax schreef:
Nouja 2 kapot gekocht en 2 kapot door een ongeluk := Ik blijf gewoon hopen dat deze dame zo sterk blijft als dat ze tot nu toe geweest is. Ook al is dit niet het 1e ongeluk wat ze gehad heeft. Maar ze laat elke keer alle dierenartsen versteld staan met haar herstelvermogen dus ik hoop dat ze dat vol blijft houden.

Hoop ook , dat ze er weer helemaal bovenop komt en dan geen ongelukjes meer krijgt :(:)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:49

Dankje getup :+: Heb al commentaar gekregen dat men niet snapt dat ze gewoon weer in de paddock en zelfs weiland met anderen staat. Nu nog even met 1 vriendin in een klein landje, maar zodra ze weer mag galoperen gaat ze weer het grote land op met de hele kudde. Dat snappen mensen niet, maar ik ga haar niet haar leven ontnemen omdat er toevallig wat fout is gegaan. Ze kunnen op zoveel manieren zichzelf blesseren en ik heb liever een mentaal gezond paard. Zowel vrije beweging als sociaal contact zijn basisbehoeften en zij is helemaal gehecht aan haar kudde, leidende merrie ook nog, en de vrije beweging. Daarom kan ik na maanden er niet op gezeten te hebben ook zo opstappen. Als ik haar zou ga beperken in die vrijheid en dat contact kan ik ook stoppen met trainen meteen.

Daarnaast zijn de andere blessures veroorzaakt tijdens het longeren en niet met vrije beweging :') Na 2 keer zijn we wel gestopt met longeren dus, maar dat is geen basisbehoefte van een paard haha.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:54

Dat klinkt al weer voorzichtig positief MWM :-) Hopelijk zet het herstel goed door :-)

Over het algemeen vlak voor een wedstrijd dan oefen ik de proef een keertje thuis en in de les ook wat onderdelen mee. Het is fijn om alvast een beetje de geografie van een proef in je hoofd te hebben.

Het paard van de wederhelft is zo'n meedenkend type dat als er ergens aan het einde van een proef nog een 'B-E door een S van hand veranderen' zit hij al denkt dat dit een 'B-X halve volte halve baan, halthouden groeten' is (met de bijbehorende vertraging op de A-C lijn :') ) dat we daar met oefenen iets meer tijd aan besteden :))

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 12:58

Wat een pech MWM, hopelijk komt het geluk nu eens jullie kant op.

Ik heb binnenkort een proef gerichte clinic, meer voor de ervaring voor het paard ook. Ik oefen wat lijnen of stukken uit de proef waarvan ik weet dat ze dat lastig vindt. Alleen ik kan nu amper meer een diagonaal rijden zonder dat ze al voor me gaat denken, omdat ik iets te vaak de verruiming heb geoefend :') _O- .

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:08

Wat leuk deze verschillende reacties en visies!

Ik rij overigens nog niet “hoog”, maar mijn ervaring is al wel dat ik tijdens de les heel ontspannen kan rijden en op ‘t moment dat er in de les voorgelezen gaat worden, we allebei wat.. gespannen :') worden. Dus de aparte lijnen gaan super, maar alles helemaal achter elkaar vond ik echt wel andere koek. Zeker ook ‘t stukje als er iets mis gaat of je je hoofd koel genoeg kan houden om de rest niet ook te verpesten.

Leuk dat iedereen weer beetje begint te starten, ik kijk weer uit naar alle verhalen!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:19

MWM: ik snap je helemaal ! Zou vermoedelijk hetzelfde doen.

Als ze te veel meedenken of vooruit denken. Niet altijd handig.

Voor m'n dochter is t nu wat onhandig dat m'n merrie wat " druk " wordt als ze weet , dat er een eenvoudige wissel komt. Ze gaat nog net niet dribbelen in stap , maar een mooie middenstap zit er niet meer in. Dat is natuurlijk ook net hetgene wat t moeilijk maakt , die galop na de stap. Ze weten het.

En daar moeten ze ook in gecorrigeerd worden. Niet afgestraft. Maar gecorrigeerd.
Ik had vroeger de neiging, bepaalde dingen dus nooit zoals in de proef te rijden , omdat m'n vorige paard het dan echt over nam. Wissels , bijvoorbeeld. Maar m'n trainer zei toen dat ie zeg maar geen 5 jaar meer was en ik die lijntjes wel moest rijden en hij maar moest leren wachten. Was op PSG niveau :+

Lukte uiteindelijk vrij goed. Meestal . Hij had namelijk n grotere trukendoos als ik :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:44

Helemaal eens getup! Als paard te veel mee gaat denken niet stoppen met het oefenen en die lijn ontwijken, maar juist doorgaan en werken aan de gehoorzaamheid en dus ook het blijven wachten wat daarbij hoort. Echt niet makkelijk, met huidige iets makkelijker als de vorige, maar ze worden er wel echt beter van.

Want die meedenkers gaan die proef toch wel kennen. Liever dat je thuis al hebt kunnen werken aan blijven luisteren dan in de proef moeten meeliften, omdat paard het toch kent en jou niet meer nodig heeft.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 20:55

Precies :')

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 21:44

Hahaha jaaaa die slangenvolte inderdaad, vreselijk als ze ineens stoppen :')

MWM ik snap je zo goed dat je haar wel weer in de wei hebt. Mijn ruin ook, na de eerste blessure en 7 weken stalrust heb ik gezegd: nooit meer ten koste van z'n mentale welzijn. Dat staat echt bovenaan, het was voor hem echt niet meer fijn.

Als je uiteindelijk de lijn zo goed kan oefenen dat je zelf weer controle hebt kun je hem vaak ook meteen zo goed rijden, dat gevoel is heerlijk. Ik ben met mijn ruin ruim 3 jaar geleden voor het laatst echt lekker gestart, met deze merrie begint het nu een beetje te komen. Dat gevoel is zó fijn, ik heb net ook belachelijk fijn gereden. Ander bitje erin en ze trok echt aan, als ze dit doorzet wordt dit zo'n gaaf paardje. Ik merk nu wel weer dat m'n motivatie weer groeit en ik toch echt wel een wedstrijdruiter ben en niet alleen recreatief.

Mooie punten kimwilliam!

BloemBloem welke regio? Hier zijn de eerste selecties namelijk komend weekend al en die zitten vlot vol.