[WN] Cap op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:32

PeterV schreef:
De WRAN is een vereniging die opgericht is om de sport in al haar verzetten te willen verbreden ...

Maar met al dat verzet lukt het verbreden ook niet zo, laat staan dat de facetten tot uitdrukking komen ;)

MidnightPSan

Re: Cap op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:01

Die Cap is om schedel schade te voorkomen,hoe veel valpartijen in het zand zouden daar in uit monden,is er ooit wel eens van uit de vereniging een onderzoek gedaan naar het aantal hoofdletsel gevallen
binnen de western sport of andere ruitersport onderdelen waar geen balken of staanders gebruikt worden?
Als je het aantal cutting,reining,working cowhorse,hunter, pleasure en andere evenementen neemt,in de VS,tel alle starts per jaar op en kijk dan eens hoe veel ongevallen er gebeuren,pik er dan uit hoe vaak een cap een leven red,zet dat PROMILAGE af tegen het aantal starts in nederland, dan weet je dat er niet veel gebeuren kan in nederland.
Kan je je imo beter verzekeren voor als de hemel op je pet valt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:06

PeterV schreef:
Gelukkig was het Minister Verburg zelf die de sector de kans gaf naar aanleiding van al die vragen 3 jaar de tijd gaf om zich zelf te reguleren, met een plan van aanpak te komen, god zij dank dacht ik, werk aan de winkel voor de WRAN. Met name voor dat zinnetje in de brief van 2007, of Minister Verburg ook niet vond dat het toch raar is dat je zomaar zonder kennis plaats kan nemen op een paarden rug, of de mening ook deelde dat hiervoor voor de gehele sector opleidingen moesten komen.

Dit gaat niet om instroom van ruiters in stap, of draf, of om de kunst van het rijden zelf.
Dit gaat om de welzijnsnota. En dat is een heel andere insteek. Daarbij gaat het niet om rijden, of om veiligheidsmaatregelen voor de ruiter. Daarbij gaat het om paardenwelzijn. En dus kennis van de ruiter over paardenwelzijn. Op zijn zachtst gezegd verdraai je hier de opdracht van minister Verburg aan de sector.

Ook als je de hele welzijnsnota van de sectorraad doorleest dan gaat het daar niet om ruiters. Wel is de sectorraad er natuurlijk heel handig in om aan te geven dat het 'gebrek aan kennis' zou zitten bij de particuliere paardenhouders. Terwijl diezelfde sectorraad het woordje 'weidegang zorgvuldig uit de adviezen heeft gehouden. Immers bij een verplichting tot het groespgewijs bieden van uitloop/weide of tenminste paddockgang, zou een groot deel van de bij de sectorraad aangesloten maneges de deuren op termijn kunnen / moeten sluiten. Want die hebben die grond niet.

Wel breekt zij overigens een lans voor veiligheid van ruiters in het verkeer. Dat dan weer wel ;)
http://www.minlnv.nl/portal/page?_pagei ... m_id=23012

Een reactie van de sectorraad
Citaat:
Nieuws
De Sectorraad Paarden (SRP) is positief over de positie van paarden in de nota Dierenwelzijn van minister Verburg.
Datum: 18 oktober 2007 | Bron: KNHS

Die presenteerde ze afgelopen week.

Dat de minister vertrouwen heeft in de sector blijkt uit het feit dat zij de sector vraagt om zelf te komen met beleid voor welzijnsverbeteringen. Vele, door de SRP aangedragen, aandachtspunten zijn overgenomen in de nota. De minister wil het dierenwelzijn verbeteren. Verburg heeft de sector gevraagd binnen een jaar met een plan van aanpak, voor noodzakelijke welzijnsverbeteringen, te komen. Bijvoorbeeld voor huisvesting, voeding, transport en trainingsmethoden. Ze hoopt die plannen binnen drie jaar te realiseren. Daarnaast verwacht Verburg dat de sector haar verantwoordelijkheid neemt en het couperen van paardenstaarten beëindigt.

En vervolgens komt de sectorraad met haar eigen plannen...

http://www.sectorraadpaarden.nl/interne ... 60790.ashx
Waar staan hier de veiligheidseisen van de ruiter op de rug van het paard???
Niet daar, en niet in de eisen van Minister Verburg. Die staan in de eisen van de stichting veilig paardrijden, die daarvoor regeltjes heeft gemaakt. Die onder andere van toepassing zijn op KNHS- en FNRS-hallen. Maar geen wet, geen ministerieel beleid o.i.d. Daarom niet persé fout, maar niets van doen hebbend met de nota paardenwelzijn.

Even googlen toont aan dat de plannen van de sectorraad niet met gejuich zijn ontvangen. Te weinig concreet, niet doorpakkend, geen lef. En vooral de vinger wijzend naar anderen. Dat is niet geheel verwonderlijk als je naar de samenstelling van diezelfde sectorraad kijkt.

Is Nederland in beweging waar het gaat om de paardensport? Jazeker! Gaat er in de toekomst veel veranderen? Jazeker dat ook. Maar niet als je het aan de gemiddelde manege-eigenaar vraagt. Die hebben een bedrijf te runnen en paardenwelzijn kost geld. Zal de cap ooit wettelijk verplicht worden? Ik verwacht van wel. Is het wellicht een verstandige maatregel? Vast ook wel.

Maar vertel dat dan aan je leden. Vertel ze dat er veel hallen zijn waar de cap verplicht is. Niet omdat dat wettelijk zo is, maar omdat die hallen gerund worden volgens regels van de KNHS of de FNRS-maneges. En dat die bulkverzekeringen de cap verplicht stellen. Vertel je leden dat er vooralsnog ook hallen zijn waar dat helemaal geen eis is. En ook verzekeraars die dat gewoon verzekeren. Vertel je leden dat je verwacht dat dat steeds minder zal worden. Vertel je leden dat als zij hun paard uitlenen aan een beginner en die eraf kukelt, het risico groot is dat zij daarvoor aansprakelijk zijn. Dan schets je een kloppend beeld én laat je je leden zelf de keus of ze nog een poosje doorgaan met zoeken naar hallen waar geen capverplichting is, of dat ze ermee akkoord gaan.

Maar vertel je leden niet dat in Nederland verzekeraars van de KNHS en de FNRS de wet maken. Want de laatste keer dat ik in het wetboek keek was dat niet zo.

Doet de wran verder goede dingen? Jazeker dat ook. Alleen toevallig op het gebied van verzekeringen niet. Vind ik. En dat mag ik vinden in Nederland. Maar ik ben er echt van overtuigd dat de wran bestaansrecht heeft en moet houden.

petertje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:16

Anya, heel verstandig dat je mensen adviseert om parachute te gaan springen zonder de parachute te controleren, de airbags in de auto uit de doen, zonder reddingsgordel te gaan rijden, etc.

Dat is namelijk in lijn met je advies om zonder CAP te gaan rijden. Als je dit zelf wil, prima! Zou alleen zo moeten zijn dat bij een ongeluk je de kosten hiervan ook zelf zou moeten gaan betalen. Dat is pas een standpunt innemen.

De WRAN doet er goed aan paardensporters tegen zichzelf en organisatoren tegen de deelnemers te beschermen. Mensen die onverwacht het paard verlaten zijn altijd verrast en geven niet vaak aan dat dit gepland was. En dan is een bakrand, een paal, een boom, het paard zelf, etc, dichtbij. Je zou eens moeten praten met iemand die nu levenslang hoofdpijn houd.

Een calculatie is van het percentage risico's/schades is weinig zinvol. Immers we dragen allemaal een gordel. Hoeveel van ons zijn ooit door de gordel gered? Een vriend van mij toevallig wel, en die is blij dat hij nu nog bij zijn kinderen is.

In alle eerlijkheid, de verzekeringen zijn niet het belangrijkste argument (overigens wel een goed en steekhoudend argument). Gewoon goed en gezond verstand. In een recent onderzoek van consument en veiligheid is gebleken dat het dragen van een cap en bodyprotectors (bij bepaalde sporten) volgens paardensporters tot risicopreventie, lagere schades en korter herstel leiden. Maar goed, dat wisten we al..

Zou de persoonlijke vete's ergens anders gaan uitvechten. Dit slaat helemaal nergens op, capie op en we hebben meer mensen die blijvend genieten van onze mooie sport.
Laatst bijgewerkt door petertje4 op 14-11-09 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:20

petertje4 schreef:
Anya, heel verstandig dat je mensen adviseert om parachute te gaan springen zonder de parachute te controleren, de airbags in de auto uit de doen, zonder reddingsgordel te gaan rijden, etc.

Dat is namelijk in lijn met je advies om zonder CAP te gaan rijden. Als je dit zelf wil, prima! Zou alleen zo moeten zijn dat bij een ongeluk je de kosten hiervan ook zelf zou moeten gaan betalen. Dat is pas een standpunt innemen.
.

je moet echt even beter lezen. Of degene die je influistert moet beter communiceren.

Want ik adviseer NERGENS aan NIEMAND dat wie dan ook persoon zonder cap moet rijden.
Sterker nog: ik rij één van mijn paarden zelf met cap. :D *D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:21

@petertje4 : dus de ene mag onwaarheden vertellen en de ander mag dat niet rechtzetten ??
Vreemde denkwijze hou je er dan op na.

Nogmaals... als er dusdanog veel hersenletsel zou zijn doordat er zonder helm gereden werd, dan zou het allang bij wetgeving verplicht gesteld zijn.
Dat ieder zijn gezond verstand gebruikt prima, maar zolang het niet verplicht ís moet iedereen het gewoon zelf uit kunnen maken.

vera117

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:26

atlijd cap zou ik zeggen...had ik er maar 1 op toen ik van een fjord af viel....12 hechtingen in het hoofd
nooit meer zonder cap...

petertje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:38

Anya schreef:
je moet echt even beter lezen. Of degene die je influistert moet beter communiceren.

Want ik adviseer NERGENS aan NIEMAND dat wie dan ook persoon zonder cap moet rijden.
Sterker nog: ik rij één van mijn paarden zelf met cap. :D *D

Heel goed. Zou alleen alle paarden er mee gaan rijden. De ongelukken gebeuren juist daar wanneer je ze niet verwacht.
Ik heb te veel ongelukken gezien en met mensen gesproken waarbij het fout ging. Een organisatie als de WRAN doet er goed aan om dit verplicht te stellen bij beginnende paardensporters. Eigenlijk kunnen ze niet anders.

Let wel, ik reed vroeger altijd zonder cap, pas nadat een vriendin van me recht op een boom afreed op het betrouwbaarste paard van stal, de traumaheli inging en weken op de IC lag ben ik hem altijd gaan dragen. Een paard van een andere vriendin van ons gleed uit op een stukje asfalt, nadat een truck de remmen ontluchte, viel van 1,80m op het asfalt, CAP kompleet stuk. FF raden hoe dit was afgelopen als er geen cap was gedragen.

Tijdens de western wedstrijden zelf één keer een ernstig ongeluk meegemaakt. Dit was zeker anders afgelopen als er wel een cap was gedragen. Is mij één keer te veel.

Ik stop met dit topic. Heb mijn punt gemaakt, WRAN ga zo door, en paardensporters, capie op. ;)

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:05

He extra PETERTJE ik weet niet een show arena in nederland waar asfalt in ligt, enehhh een man is laatst uit een ravijn getakelt met paard en al, in new mexico, 35 meter naar beneden, bloed lip,de man enkele schrammen,denk je dat een cap het paard had behoed voor die bloed lip.
selfs in Rodeo vallen 99% eerst op een schouder of rug,1% komt op z'n voeten terecht.

Doomsday

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:27

Toch wel een beetje vreemd dat alle peterV aanhangers zo graag voorbij willen gaan aan de werkelijkheid,
Zoals Anya heel duidelijk heeft verwoord (wat ik alweer niet kan zeggen van het stuk van peterV) wordt alles verdraaid en de werkelijke agenda op slot gehouden.Op de eerste pagina zou heel groot staan *Mijn eigenbelang*

Doomsday

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:32

petertje4 schreef:
Tijdens de western wedstrijden zelf één keer een ernstig ongeluk meegemaakt. Dit was zeker anders afgelopen als er wel een cap was gedragen. Is mij één keer te veel.

Ik stop met dit topic. Heb mijn punt gemaakt, WRAN ga zo door, en paardensporters, capie op. ;)

Vertel eens van dat ongeluk.Ik denk namelijk dat je dat niet kunt.

Je hebt helemaal geen punt gemaakt,alleen maar laten zien dat je grammatica beter is,maar voor de rest heb je niets begrepen

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:31

Anya schreef:
Waar staan hier de veiligheidseisen van de ruiter op de rug van het paard???
Niet daar, en niet in de eisen van Minister Verburg. Die staan in de eisen van de stichting veilig paardrijden, die daarvoor regeltjes heeft gemaakt. Die onder andere van toepassing zijn op KNHS- en FNRS-hallen. Maar geen wet, geen ministerieel beleid o.i.d. Daarom niet persé fout, maar niets van doen hebbend met de nota paardenwelzijn.
Is Nederland in beweging waar het gaat om de paardensport? Jazeker! Gaat er in de toekomst veel veranderen? Jazeker dat ook. Maar niet als je het aan de gemiddelde manege-eigenaar vraagt. Die hebben een bedrijf te runnen en paardenwelzijn kost geld. Zal de cap ooit wettelijk verplicht worden? Ik verwacht van wel. Is het wellicht een verstandige maatregel? Vast ook wel.

Maar vertel dat dan aan je leden. Vertel ze dat er veel hallen zijn waar de cap verplicht is. Niet omdat dat wettelijk zo is, maar omdat die hallen gerund worden volgens regels van de KNHS of de FNRS-maneges. En dat die bulkverzekeringen de cap verplicht stellen. Vertel je leden dat er vooralsnog ook hallen zijn waar dat helemaal geen eis is. En ook verzekeraars die dat gewoon verzekeren. Vertel je leden dat je verwacht dat dat steeds minder zal worden. Vertel je leden dat als zij hun paard uitlenen aan een beginner en die eraf kukelt, het risico groot is dat zij daarvoor aansprakelijk zijn. Dan schets je een kloppend beeld én laat je je leden zelf de keus of ze nog een poosje doorgaan met zoeken naar hallen waar geen capverplichting is, of dat ze ermee akkoord gaan.

Maar vertel je leden niet dat in Nederland verzekeraars van de KNHS en de FNRS de wet maken. Want de laatste keer dat ik in het wetboek keek was dat niet zo.

Doet de wran verder goede dingen? Jazeker dat ook. Alleen toevallig op het gebied van verzekeringen niet. Vind ik. En dat mag ik vinden in Nederland. Maar ik ben er echt van overtuigd dat de wran bestaansrecht heeft en moet houden.

+:)+ :j

petertje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:50

Voor Doomsday: het ongeluk was in Midden-Frankrijk bij een demonstratie annex wedstrijd.

Ik geloof in absolute vrijheid. Dus iedereen lekker zonder cap laten rijden als hij of zij dit wil. Evenwel een organisator of manegehouder bepaald gelukkig zelf of hij deze risico's op zijn terrein wil lopen. Bij hem land de traumaheli op het terrein en hij of zij heeft weer imagoschade voor de lokale paardensport.

Even wat feiten van TNO per 1.000 uur paardensport:

• 303 ruiters (13%) liepen in zes maanden 341 blessures op tijdens paardrijden waardoor minimaal drie dagen niet kon worden gereden;
• 121 ruiters (5%) hadden een letsel waarmee doorgereden kon worden;
• 688 ruiters (29%) hadden een ongeval zonder letsel;

Zo'n 9.100 paardensporters laten zich per jaar behandelen op de spoedeisende eerste hulp van een ziekenhuis. Dit is dus zonder de behandelingen bij een huisarts. 72% valt daarbij van het paard waarvan de meeste schedel of aangezicht schade oplopen. Bij 54% komt dit doordat het paard onverwacht schrikt.

De helft van de ruiters die hersteld waren van de blessure gaf aan nog restklachten te hebben op het moment van sporthervatting.

Het is wat mij betreft niet de vraag waarom de WRAN dit verplicht heeft gesteld, als vereniging kan je niet inschatten wat de echte kwaliteit van een sporter is. De vraag is meer waarom een paardensporter eigenlijk zelf geen cap opzet.

Doomsday

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:09

Ja en verdere details van dat ongeluk????
Voor de rest heb je nog steeds niet begrepen waar het om draait.
Helaas verbaas ik mij daar niet over.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:10

waarom niet??? alleen maar voordeel
(oke voor een fotoshoot kan het wel ff)

Doomsday

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:12

petertje4 schreef:
Het is wat mij betreft niet de vraag waarom de WRAN dit verplicht heeft gesteld, als vereniging kan je niet inschatten wat de echte kwaliteit van een sporter is. De vraag is meer waarom een paardensporter eigenlijk zelf geen cap opzet.

Ojee schrijf je nu dat de level indelingen bij de WRAN niet doen wat ze zouden moeten doen :P
Daar zal je vriend niet blij mee zijn :7

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:16

Doe ik ook wat cijfertjes.. want weet je cijfertjes zeggen helemaal niet zo gek veel.. Je moet vergelijkingsmateriaal hebben, definities moeten kloppen.. wat is hersenletsel bijvoorbeeld? Dat je even een seconde van de wereld bent geweest, of zo geschrokken dat je gedesorienteerd bent? Of moet je een hersenschudding hebben. Is een kneuzing een reden om drie dagen niet op je paard te gaan zitten. Hoeveel dodelijke ongelukkig hebben we het eigenlijk over. En om hoeveel (absoluut aantal) ruiters? Je kunt zo fantastisch liegen met cijfers.

Laten we nu eens de fietsers nemen. Ook geen helm verplicht..
Citaat:
Door onze redactie Binnenland - In 2006 kwamen 811 mensen in het Nederlandse verkeer om. Dit zijn er 6 minder dan een jaar eerder. Drie jaar geleden overleden er nog bijna 1100 mensen in het verkeer. Onder fietsers steeg het aantal dodelijke slachtoffers met bijna 20 procent. Nederland heeft binnen de Europese Unie op Malta na de minste verkeersdoden per miljoen inwoners. Dit blijkt uit cijfers van het CBS, de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en Eurostat.

Het totaal aantal verkeersdoden bleef in 2006 ongeveer gelijk. De verdeling over leeftijden en wijzen van vervoer is echter wel fors veranderd. Onder fietsers steeg het aantal dodelijke slachtoffers met bijna 20 procent. Ook vielen er meer slachtoffers onder zestigers en tachtigplussers. Van alle overleden fietsers is bijna 60 procent 60 jaar of ouder.

Citaat:
Elke dag belanden bijna 22 mensen in het ziekenhuis na een ongeluk met de fiets. Dat komt neer op ongeveer 8000 gewonden per jaar, meldt de consumentenorganisatie Consument en Veiligheid. Elk jaar raken zo’n 67 duizend fietsers bij een ongeluk betrokken. Bijna twaalf procent van hen moet in een ziekenhuis worden behandeld.

Mij lijkt dat een helmplicht op de fiets een grotere noodzaak is. Maar het is maar hoe je er naar kijkt.

Los daarvan: zowel bij fietsers, als bij ruiters bestaat nog steeds geen wettelijke verplichting. Dus het is heel makkelijk: wil je een helm dragen... vooral doen. Maar het kan niet verplicht gesteld worden o.g.v. de wet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:27

En als je fietsen dan vergelijkt met paardrijden, dan is paardrijden een heel stuk veiliger :)

Blessures bij Paardrijden

Samenvatting
Paardrijden is een sport met een kleine kans op een blessure. Het aantal blessures
per 1.000 uur paardrijden is laag. Daar staat tegenover dat veel blessures ernstig
zijn. Het aantal Spoedeisende Hulp (SEH-) behandelingen is erg groot evenals het
aantal acute ziekenhuisopnamen. Jaarlijks overlijdt gemiddeld één ruiter.

Aantallen blessures paardrijden
Totaal aantal blessures 45.000
SEH-behandelingen 9.100
Ziekenhuisopnamen na SEH-behandeling 1.400

Wie raken geblesseerd?
Ruiters die op een SEH-afdeling behandeld worden aan een blessure zijn vooral vrouwen (85%) en jong: de helft is tussen 10 en 25 jaar.

Hoe ontstaan de blessures?
Een val van het paard is in de meeste gevallen de oorzaak van het letsel. Daarnaast ontstaat letsel door een trap van het paard of doordat een paard op de voeten gaat staan.

De aard van de blessures
Twee op de vijf op de SEH-afdeling behandelde blessures zijn blessures aan de armen (39%). Daarbij gaat het vaak om fracturen, zoals polsfracturen (5%) en sleutelbeenfracturen (4%). Hoofdletsel is een probleem dat ondanks helmgebruik nog veel (13%,1.200) voorkomt. Uit het Blessure Informatie Systeem (BIS) blijkt dat één op vijf ruiters geen helm draagt.

Opvallend is het grote aantal acute ziekenhuisopnamen vanwege blessures aan de romp (34% van de acute ziekenhuisopnamen), waarbij letsel aan de wervelkolom of het ruggenmerg vaak ernstig is.

Gegevensbronnen
Bij het samenstellen van deze factsheet is gebruik gemaakt van verschillende gegevensbronnen, die hieronder kort beschreven zijn. Meer informatie over deze bronnen is te vinden op de website veiligheid.nl

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:17

PeterV schreef:
Heb dit vandaag ook proberen uit te leggen in een PB aan quarterH, die eindelijk gewoon is gericht aangeeft wat zij vind van de WRAN, die hij of zij toch echt allemaal van horen zeggen heeft.

Vr Gr Peter Vet

sorry peter maar dan heb je dus echt niet gelezen wat ik heb geschreven (en ik wilde hier toch echt niet meer reageren maar wil dit even rechtzetten).
ik heb iets tegen bepaalde regels van de wran. die heb ik niet van horen zeggen want het zijn gewoon feitelijk de regels.
bv:
de verplichte capregel vind ik niks
het mogen starten op andermans paard waardoor er geen aansluiting is met de andere verenigingen
het levelsysteem
het algemene niveau is imo veel te laag en er wordt niet gewerkt aan het verbeteren van het niveau als algemeen

dat ik het hier niet mee eens ben heeft te maken met het feit dat deze zaken niet aansluiten op de andere verenigingen (aqha, apha, nrha, nsba) de verenigingen die imo een stuk belangrijker zijn dan de wran. doordat de wran niet aansluit is het voor wran ruiters soms onmogelijk om over te stappen naar de andere verenigingen.
dat is waar ik een probleem mee heb en dat heb ik je ook verteld.

verdraai aub niet mijn woorden die ook nog eens in een PB zijn aangehaald!
ik ga er verder niet meer op in maar wil even rechtzetten en duidleijk hebben wat mijn probleem met de wran is die dus niks te maken heeft met personen.

TurdusMerula

Re: Cap op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:27

Voorlopig een echt slotje.