PeterV schreef:De WRAN is een vereniging die opgericht is om de sport in al haar verzetten te willen verbreden ...
Maar met al dat verzet lukt het verbreden ook niet zo, laat staan dat de facetten tot uitdrukking komen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
PeterV schreef:Gelukkig was het Minister Verburg zelf die de sector de kans gaf naar aanleiding van al die vragen 3 jaar de tijd gaf om zich zelf te reguleren, met een plan van aanpak te komen, god zij dank dacht ik, werk aan de winkel voor de WRAN. Met name voor dat zinnetje in de brief van 2007, of Minister Verburg ook niet vond dat het toch raar is dat je zomaar zonder kennis plaats kan nemen op een paarden rug, of de mening ook deelde dat hiervoor voor de gehele sector opleidingen moesten komen.

Citaat:Nieuws
De Sectorraad Paarden (SRP) is positief over de positie van paarden in de nota Dierenwelzijn van minister Verburg.
Datum: 18 oktober 2007 | Bron: KNHS
Die presenteerde ze afgelopen week.
Dat de minister vertrouwen heeft in de sector blijkt uit het feit dat zij de sector vraagt om zelf te komen met beleid voor welzijnsverbeteringen. Vele, door de SRP aangedragen, aandachtspunten zijn overgenomen in de nota. De minister wil het dierenwelzijn verbeteren. Verburg heeft de sector gevraagd binnen een jaar met een plan van aanpak, voor noodzakelijke welzijnsverbeteringen, te komen. Bijvoorbeeld voor huisvesting, voeding, transport en trainingsmethoden. Ze hoopt die plannen binnen drie jaar te realiseren. Daarnaast verwacht Verburg dat de sector haar verantwoordelijkheid neemt en het couperen van paardenstaarten beëindigt.
petertje4 schreef:Anya, heel verstandig dat je mensen adviseert om parachute te gaan springen zonder de parachute te controleren, de airbags in de auto uit de doen, zonder reddingsgordel te gaan rijden, etc.
Dat is namelijk in lijn met je advies om zonder CAP te gaan rijden. Als je dit zelf wil, prima! Zou alleen zo moeten zijn dat bij een ongeluk je de kosten hiervan ook zelf zou moeten gaan betalen. Dat is pas een standpunt innemen.
.
Anya schreef:je moet echt even beter lezen. Of degene die je influistert moet beter communiceren.
Want ik adviseer NERGENS aan NIEMAND dat wie dan ook persoon zonder cap moet rijden.
Sterker nog: ik rij één van mijn paarden zelf met cap.![]()
petertje4 schreef:Tijdens de western wedstrijden zelf één keer een ernstig ongeluk meegemaakt. Dit was zeker anders afgelopen als er wel een cap was gedragen. Is mij één keer te veel.
Ik stop met dit topic. Heb mijn punt gemaakt, WRAN ga zo door, en paardensporters, capie op.
Anya schreef:Waar staan hier de veiligheidseisen van de ruiter op de rug van het paard???
Niet daar, en niet in de eisen van Minister Verburg. Die staan in de eisen van de stichting veilig paardrijden, die daarvoor regeltjes heeft gemaakt. Die onder andere van toepassing zijn op KNHS- en FNRS-hallen. Maar geen wet, geen ministerieel beleid o.i.d. Daarom niet persé fout, maar niets van doen hebbend met de nota paardenwelzijn.
Is Nederland in beweging waar het gaat om de paardensport? Jazeker! Gaat er in de toekomst veel veranderen? Jazeker dat ook. Maar niet als je het aan de gemiddelde manege-eigenaar vraagt. Die hebben een bedrijf te runnen en paardenwelzijn kost geld. Zal de cap ooit wettelijk verplicht worden? Ik verwacht van wel. Is het wellicht een verstandige maatregel? Vast ook wel.
Maar vertel dat dan aan je leden. Vertel ze dat er veel hallen zijn waar de cap verplicht is. Niet omdat dat wettelijk zo is, maar omdat die hallen gerund worden volgens regels van de KNHS of de FNRS-maneges. En dat die bulkverzekeringen de cap verplicht stellen. Vertel je leden dat er vooralsnog ook hallen zijn waar dat helemaal geen eis is. En ook verzekeraars die dat gewoon verzekeren. Vertel je leden dat je verwacht dat dat steeds minder zal worden. Vertel je leden dat als zij hun paard uitlenen aan een beginner en die eraf kukelt, het risico groot is dat zij daarvoor aansprakelijk zijn. Dan schets je een kloppend beeld én laat je je leden zelf de keus of ze nog een poosje doorgaan met zoeken naar hallen waar geen capverplichting is, of dat ze ermee akkoord gaan.
Maar vertel je leden niet dat in Nederland verzekeraars van de KNHS en de FNRS de wet maken. Want de laatste keer dat ik in het wetboek keek was dat niet zo.
Doet de wran verder goede dingen? Jazeker dat ook. Alleen toevallig op het gebied van verzekeringen niet. Vind ik. En dat mag ik vinden in Nederland. Maar ik ben er echt van overtuigd dat de wran bestaansrecht heeft en moet houden.
petertje4 schreef:Het is wat mij betreft niet de vraag waarom de WRAN dit verplicht heeft gesteld, als vereniging kan je niet inschatten wat de echte kwaliteit van een sporter is. De vraag is meer waarom een paardensporter eigenlijk zelf geen cap opzet.
Citaat:Door onze redactie Binnenland - In 2006 kwamen 811 mensen in het Nederlandse verkeer om. Dit zijn er 6 minder dan een jaar eerder. Drie jaar geleden overleden er nog bijna 1100 mensen in het verkeer. Onder fietsers steeg het aantal dodelijke slachtoffers met bijna 20 procent. Nederland heeft binnen de Europese Unie op Malta na de minste verkeersdoden per miljoen inwoners. Dit blijkt uit cijfers van het CBS, de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en Eurostat.
Het totaal aantal verkeersdoden bleef in 2006 ongeveer gelijk. De verdeling over leeftijden en wijzen van vervoer is echter wel fors veranderd. Onder fietsers steeg het aantal dodelijke slachtoffers met bijna 20 procent. Ook vielen er meer slachtoffers onder zestigers en tachtigplussers. Van alle overleden fietsers is bijna 60 procent 60 jaar of ouder.
Citaat:Elke dag belanden bijna 22 mensen in het ziekenhuis na een ongeluk met de fiets. Dat komt neer op ongeveer 8000 gewonden per jaar, meldt de consumentenorganisatie Consument en Veiligheid. Elk jaar raken zo’n 67 duizend fietsers bij een ongeluk betrokken. Bijna twaalf procent van hen moet in een ziekenhuis worden behandeld.

PeterV schreef:Heb dit vandaag ook proberen uit te leggen in een PB aan quarterH, die eindelijk gewoon is gericht aangeeft wat zij vind van de WRAN, die hij of zij toch echt allemaal van horen zeggen heeft.
Vr Gr Peter Vet