welk ras raden jullie mij aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stefffff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:35

Ik denk dat een ijslander heel geschikt zou kunnen zijn

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:44

neile schreef:
Ik zou eigenlijk vooral véél verschillende paardjes gaan bekijken, veel uitproberen, het uitleggen aan de eigenaars (maar niet zomaar alles wat zij zeggen geloven!) en blijven rondkijken tot je een paard tegenkomt waarvan je zegt: kijk, dit is 'em.

Je zal niet meteen tussen de engelse volbloeden moeten gaan zoeken maar gewoon verschillende koudbloedjes en warmbloedjes gaan bekijken?

Helemaal mee eens!

Ik heb zelf een tinker super lief beestje, maar ook soms super sterk. Maar ik ken er ook een aantal die zijn toch niet zo lief.. Dit
verhaal ken ik met fjorden, haflingers e.d. Het ligt gewoon aan het karakter. Dus ik denk dat het beste is gewoon lekker gaan kijken
en kijken wat nou echt bij je past en waar je je goed bij voelt.

Cocodox

Re: welk ras raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:37

Mijn moeder heeft die 'ziekte' ook... Alleen ze is daardoor echt niet meer sterk en zoals men bovenstaander al zei, Tinkers kunnen super sterk zijn - maar eigenlijk alle paarden wel hoor... maar ik weet niet wat bij jou de symptonen enz zijn? En idd, gewoon kijken, is het paardje rustig en niet lomp dan is het altijd wat prettiger!

ciaralove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:43

Inderdaad een fries is meestal wel groot.
En als je dan kleine kinderen heb is het wel lastig,
een fjord vind ik helemaal super <3 <3
Maar, die zijn meestal wel een beetje pittig,
en ook als die iets in hun hoofd halen MOET EN ZAL dat
gebeuren.
Als ik jou was zou ik voor de haflinger gaan,
dan zijn ook wel knuffelige pony's,
en niet heel erg vervelend.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:47

Ja de Tinker heb ik goede ervaringen mee, met de fjord iets minder en hafjes kunnen ook best koppig zijn. Een ijslander kan gewoon door een volwassenen van jou formaat worden gereden. en ook door je kinderen. succes

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:46

Met ijslanders heb ik (jammer genoeg) zelf nog geen ervaringen. Zijn niet zo heel groot wel, en zijn inderdaad makkelijk door volwassenen én kinderen te berijden door hun grootte en kracht. Ben zelf altijd een grote haflingerliefhebber geweest, maar zijn vaak toch ook wel koppige paardjes hoor. Net als fjorden.

Wilt niet zeggen dat ze meteen uitvallen, dit hangt zoals ik eerder al zei van paard tot paard af.

Gewoon proberen. ;-) Succes met de zoektocht TS!

JufMarja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:19

Hoi!
Ik heb zelf last van reuma in een vergevorderd stadium en heb last van mijn heupen, knieen en rug.
Ik rij op een Fjord! Hij zit wel wat breder maar zijn gangen zijn fijn en hij zit als een huis! Ook is hij redelijk koel! Ik zou geen ander paardje meer willen! Misschien de moeite waard om eens ergens uit te proberen?!
Veel succes!
Groetjes Marja

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:24

New Forest is wel een goede optie. Wel goed kijken naar het karakter, ook daar zitten grote verschillen tussen!
Fjord ben ik niet zo fan van, maar dat is ieder voor zich ;)
Haflingers zijn over het algemeen ook koele kikkers, maar ook wel eigenwijs.
Tinkers zijn ook onwijs koel in hun hoofd. Maar dat moet je qua rijden wel liggen vind ik.

Heel veel succes met je zoektocht en voor vandaag Gefeliciteerd met je verjaardag ! :D

Fleur135

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:55

Ik heb een New Forest.
Ze zijn super eerlijk, braaf en makkelijk in omgang.
Een klein meisje kan er zo mee wegrijden

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:24

Een ijslander zou geschikt kunnen zijn.
Ijslanders zijn leuke paarden maar ze hebben wel echt een eigen karakter, nog meer dan je bij de meeste andere paarden treft.
Ijslanders zijn over het algemeen lieve paarden de meeste zijn echt heel erg vriendelijk en vrolijk.
Met rijden heb je natuurlijk het comfort van de extra gang(en).
Er zijn prima ijslanders die geschikt zijn voor kinderen maar je hebt ook aardig wat temperament volle paarden dus daar zou je even goed naar moeten zoeken.
Wel hangt er aan een ijslander over het algemeen een ander prijskaartje dan aan bijvoorbeeld een haflinger of een fjord.

Echter is het wel zo dat lang niet alle ijslanders lekker zitten. Ook tolt zit niet bij alle paarden fijn. Die van mij bijvoorbeeld heeft snel de neiging om te lateraal te gaan, zodra ze dat doet dan zit ze helemaal niet zo lekker meer.

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:59

Ik zou eventueel gaan kijken voor een tinker, die hoeven niet groot te zijn. Vinden het heerlijk om vertroeteld te worden.. en zijn vaak kindvriendelijk.
Ook een Ijslander zou misschien een goede optie zijn, omdat ze zitten als een huis. Ook door de extra gangen zou dat voor jou misschien comfortabeler zitten. Maarjaa.. dan zit je natuurlijk ook in andere prijsklasses..

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:02

Ik heb ook reuma, en ik rijd op welsh cobs.
Je moet er alleen niet 1 hebben met teveel knieaktie.
Verder zijn ze intelligent, werkwillig en koel in het hoofd (de meeste).
En ze zijn lekker stevig en kunnen met gemak een volwassene dragen, en voor de kar doen ze het ook super, dan kan je er lekker met heel het gezin op uit.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:12

Een westernpaard, is wel wat duurder, maar zijn zeker betrouwbaar zetten geen stap verkeerd en hebben een goed uithoudings vermogen zijn niet snel bang maar hebben wel pit. Zijn niet heel groot, maar stevig gebouwd waardoor het ook mogelijk is volwassenen erop te laten rijden. Bij ons rijd er zelf iemand van 1.85 op een quarter horse

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:59

Ik zou denk ik voor een wat oudere haflinger gaan (rustiger etc.).

zealotic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:04

Ik raad fjorden,haflingers,ijslanders en tinkers aan. Deze paarden werden gebruikt bij het aangepast rijden onze buurt.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:14

Kijk gewoon is wat rond, ieder paard is anders.
Ik ken een super lieve shetlander maar ook een vreslijk ontdeugent shetje.

Het ligt niet alleen aan t ras maar ook aan de pony zelf.
Dus plaats een adertentie dat je een rustig recreatie paard zoekt. :)

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:21

Op mijn manege staan veel New Forest pony's vanwege hun karakter. Ook worden ze het meeste gebruikt bij de beginners lessen en de lessen voor gehandicapten.

poons

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:13

fjorden en haflingers zou ik aanraden. niet alle zijn namelijk eigenwijs en je kunt hele sterken krijgen. succes verder;) voor mijzelf zou ik een KWPN nemen want k heb er nog nooit 1 gehad die me niet beviel of onaardig deet:D
xxx

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:49

Vergeet de noriker niet! Dat zijn sobere paardjes die je makkelijk een tijdje op de wei kunt laten staan en dan gewoon weer opstappen en wegrijden. Er zijn er alleen niet zoveel van hier in nederland.
Maar kijk vooral naar het karakter van het paard en niet alleen naar een ras. Je hebt draken en snoesjes in ieder rassoort!
Succes en laat horen wat je uiteindelijke keuze is geworden, ben benieuwd!

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:54

Ik dacht als eerste aan een haflinger. Dat zijn koudbloeden en kun je makkelijk een dag stil laten staan. Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat voor bloed erin zit :P.
Haflinger zijn een mooi maatje en niet te groot dat je kinderen er niet op kunnen rijden.

poons

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:59

jeah! noriker! goed idee!!!!(L)

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:08

een koudbloed, denk dat het handig is om een evaren paard te nemen die goed ingereden is en met een rustig karakter

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:13

Ik zou een haflinger/fjord (kruising) kopen die western beleerd is, rond de 10/11 jaar zodat je kinderen als ze wat ouder zijn ook zo nu en dan kunnen rijden :)
met western heb je de teugels lekker losjes, dus je hebt niet echt je spieren nodig.
Want een quarter horse is meteen zo groot voor kinderen :o

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:15

BowieBonanza schreef:
Op mijn manege staan veel New Forest pony's vanwege hun karakter. Ook worden ze het meeste gebruikt bij de beginners lessen en de lessen voor gehandicapten.

maar dan lopen ze 2 tot 3 uur per dag he ;)
Een new forest kun je niet 3/4 dagen stil laten staan, in ieder geval, niet de mijne, die word zo gek als een deur!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:16

Ik heb jeugdreuma en kan zelf niet op te grote/brede paarden rijden, dan krijg ik al gauw last van mijn knieen. Ook weet ik geen raad met sterke paarden, aangezien ik weinig kracht in mijn handen/onderarmen heb. Haflingers, fjorden en tinkers vallen in de meeste gevallen dan ook af (meestal zijn die te breed). Mijn persoonlijke voorkeur is dan ook een een wat fijner paardje/pony. Heb nu een kruising arabier, als hij braaf is dan is dat het ideale type paard voor mij. Ik zou goed nadenken over je beperkingen en gewoon eens wat verschillende rassen paarden uitproberen. Verder maakt het bij mij ontzettend uit met wat voor een zadel ik rij. Dikke kniewrongen zijn bijvoorbeeld een ramp! En strak klitteband is ook niet tof.