[WN] Moet er regelgeving komen voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

10y

Re: Moet er regelgeving komen voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:58

Daarnaast zou je dan ook het aantal/percentages lessers moeten zetten die dus niet daar lessen bij die maneges die met naam genoemd zijn, maar ergens anders en die toch ook aardig aan de top/internaionaal meedraaien.

PS: mijn paardjes starten ook internationaaal, we pendelen tussen NL en Dld.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:59

@Halloway: en PeterV loopt net te verkondigen dat western(wedstrijd)rijden helemaal niet duur is

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:00

@SM: Ik ben blij dat jij die vraag stelt.....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:00

@Cer: jij wordt bang dat je hoofd anders weer boven het maaiveld uit komt

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:01

Dat ben ik dan niet met Peter eens, zeker als je iets in de sport wil bereiken is westernrijden veel duurder.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:04

Nee, wat is duur als je niet op de penning hoeft te letten ? En ik denk dat heel veel mensen op de penning moeten letten.

Maar Halloway, leuk vergelijk. Dat weten we allang. Maar hoe breng je de organisatoren en nu toe op dat zelfde startgeld niveau te komen en leg me dan eens uit gewooon aan hand van een manege les waarom dat verschil in prijs idem dito is als de aangehaalde startgelden in Bremen?

Namelijk als er voor die lesprijzen en die startgelden western zou kunnen gereden, kon western ook weer een flink stuk groeien.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:07

Misschien moet daar ook regelgeving voor komen

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:10

Ik las net ergens dat als je op hoog niveau mee wilt draaien, dat dat nu eenmaal is zoals het werkt. Je moet veel inleggen maar kunt ook veel winnen.

Dus geld coaching alleen voor mensen die met de big dogs meedoen? Worden die niet al goed begeleid? Of ook voor de gezelligheidsruiter die best fanatiek 4 wedstrijdjes per jaar doet (je moet ook een beetje op de kleintjes letten natuurlijk)..
*ben nog steeds niet uit voor wie coaching nu handig is*

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:18

'Duur' is als je het niet gebruikt. En dat is met alles zo, toch?

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:19

Dus moet je van tevoren wel goed nadenken of het wel wat voor je is..... toch?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:19

Kijk dat lessen op niveau duurder is als een simpele manegeles dat mag logisch zijn. Bij Anky betaal je ook meer als bij de Nieuwe Heuvel

Maar gezien de prijzen die hier wel eens langs komen betalen manegelessers nu dus haast het dubbele als wat een vergelijkbare engelse les kost.
En waar dat verschil is zit is mij nog nooit duidelijk geworden.

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:20

Volgens mij kunnen we beter een nieuw topic starten hierover?

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:21

Ik ben van mening dat de manegelessen zoals wij die kennen niet werken voor de westerndicipline, als iemand de basis van het paardrijden wil leren sturen wij deze door naar de plaatselijke manege.
Dit is voor mij de aangewezen plek om de basis van het rijden te leren, wil je daarna western gaan rijden kun je naar een trainingsstal gaan waar je individueel begeleid word.
Het grootste prijsverschil zit hem in het aanbod denk ik, onze plaatselijke ruitervereniging telt meer als 400 leden, dit in een plaatsje met 20.000 inwoners.
Als deze ruitervereninging een regionale wedstrijd uitschrijft zijn er gemiddeld 1400 starts, dat maakt het voor de organisatie een stuk makkelijker om de startgelden laag te houden.
Als iemand hier op de zelfde lokatie een westernwedstijd organiseert krijgt hij te maken met de zelfde kosten maar hij heeft als hij geluk heeft 10% van de starts.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:23

Hm, zoveel starts op een gemiddelde dressuurwedstrijd heb ik nog niet gezien, maar nu ben ik ook niet zo bekend bij de dressuur..

@Halloway: Als ik je goed begrijp adviseer je mensen om eerst engels te leren rijden (want dat leer je meestal bij de gemiddelde manege) en daarna over te stappen op western?

Dan heb ik toch iets echt heel verkeerd begrepen....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:32

Op zich helemaal niet zo'n slecht idee.

Blijf je alleen zitten met wanneer stap je dan over van de basis naar privé-westernles.

Het lijkt wel of groepsles een vies woord is in western?? Of is dat omdat de instructeurs hun prijzen op die manier hoog kunnen houden??

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:34

Laat al die mensen die anti-engels zijn dat maar niet horen...
Leer je eerst allemaal dingen die je daarna weer moet afleren. Lijkt mij weggegooid geld?

Beginnerslessen, ja, daar schijnen 'ze' niet zo happig op te zijn? Terwijl dat wel de toekomst van de sport is, of niet?

Zijn dat de mensen die coaching nodig hebben?

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:35

Nog sterker zelfs de menclub in ons dorp heeft 110 actieve leden, met kar en span dan wel.

Ja ik zal mensen adviseren om de basis op een manege te leren, puur vanwege het feit dat het veel goedkoper is.

Lui gereden dressuurknollen/ponys die op stemcommando stappen draven galoperen kun je vaak voor een habbekrats kopen en dan ook nog per tien.
Deze paarden zijn per uitstek geschikt om iemand de basis van het rijden te leren.

Groepsles binnen de western is geen vies woord maar om de paarden scherp op de hulpen te houden is een moordende klus voor je trainer en zeker niet prettig voor je paardjes.
Laatst bijgewerkt door Halloway op 28-02-06 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:37

Nee, ik ben het even helemaal kwijt....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:44

@Halloway: ik vrees dat je een verkeerd beeld hebt van manegepaarden. Natuurlijk heb je paarden voor beginners; braaf en vergevingsgezind, bedoeld om de beginner te leren zitten en sturen. Op de manege waar ik heb leren 'engels' rijden waren ALLE paarden minimaal M-gereden en werden regelmatig bijgetrained door de instructeurs. Wij reden met zijn 16-en in een les en denk maar niet dat je je dingen kon veroorloven. Hij had ogen in zijn achterhoofd

Een goed manegepaard is zijn gewicht in goud waard en een goede manege koopt geen afgeragde knollen.
Maar ook hier zul je het kaf van het koren moeten scheiden. Gelukkig zijn daar o.a. de sterren voor uitgevonden (al is dat systeem ook niet perfect).
Ik vind niet dat je een manegepaard kunt afdoen als iets minderwaardigs.

Overigens als men alleen privéles zou kunnen krijgen, houdt dat vaak ook in dat men een eigen paard moet hebben en bij iemand die net de basis achter de rug heeft is dat dus lang niet altijd (meestal niet) het geval.

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 11:46

Sugarmiss schreef:
@Halloway: en PeterV loopt net te verkondigen dat western(wedstrijd)rijden helemaal niet duur is

Niet stoken, in Nederland bedoeld ik dat Sugar, in Nederland kost het gemiddeld weinig om western wedstrijden te starten als je dit weg zet wat in het buitenland gevraagd wordt.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 11:48

Halloway schreef:
Dat ben ik dan niet met Peter eens, zeker als je iets in de sport wil bereiken is westernrijden veel duurder.

Nogmaals, ik bedoel Nederland, weg gezet tegen het buitenland!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 11:50

Dance schreef:
Nee, wat is duur als je niet op de penning hoeft te letten ? En ik denk dat heel veel mensen op de penning moeten letten.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:50

@PeterV: je bedoelt dus te zeggen dat westernrijden in NL misschien wel duur is, maar dat het in het buitenland nog duurder is ....

Ja en wat kopen wij daar hier voor...??

Of moeten we nu maar iedereen gaan vertellen dat ze niet moeten zeuren en dat ze blij moeten zijn niet in het buitenland te wonen

Klinkt mij als een behoorlijk dooddoener in de oren.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:51

Maar is de coaching dan voor de internationale ruiters, zoals eerder beweerd werd? wordt? weet ik veel...
Of voor de lokale starters? Die hun doelen anders stellen...??

@Halloway: Dus je wilt beginners laten leren rijden op afgestompte manegepaarden (ligt er maar net aan waar je rijdt misschien?) en dan vervolgens met die vaardigheden over laten stappen op fijngevoelige westernlespaardjes, voor zover die er al zijn.
Wat gaan die mensen dan te horen krijgen van de instructeur? Of hebben ze een coach nodig om zich daar tegen te wapenen?

Ja, een raar verhaal, ik weet het ....

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 11:51

Cer schreef:
*ben nog steeds niet uit voor wie coaching nu handig is*

Voor jou waarschijnlijk Cer